قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية همس الأنين للكاتبة آية محمد رفعت الفصل العاشر

رواية همس الأنين للكاتبة آية محمد رفعت الفصل العاشر

رواية همس الأنين للكاتبة آية محمد رفعت الفصل العاشر

على الجانب الاخر
كان مالك يصرخ الما بعد ان قام الياس سويلم بجلده لعلمه انه من قام بمساعده ريناد
كما قام بتوزيع عدد كبير من الحرس وتكليفهم بالعثور على ريناد باي ثمن وان لا يعودوا سوي بها لينتقم منها تلك الفاجره التي جعلته سخريه للجميع في الحفل
وكلما تذكر ما قاله الصحفين من اسئله مهينه له كلما اشتعل الغضب بداخله فيزيد من ضرب مالك لعله ينطق عن مكانها.

صرخ محمد بابيه بان يرحم ابنه ولكنه لم يستمع لاحد وظل يكيل له الضربات بحزما عريض مزق جسد مالك
ليهلع الجميع بكت نجلاء ولين على رؤيته هكذا
اما الياس فهوي بالحزام بقوه ليقع على صدر جيمس الذي حال بينه وبين رفيقه فبالرغم تعاليه معه بالحديث الا انه رفيقه
جوان بغضب، ايه الا انت بتعمله دا عشان كدا بعتيني ادور عليها عشان تعاقبه.

الياس، ابعد من طريقي ياجوان اكيد الكلب دا عارف مكانها وانا مش هسيبه غير لما يتكلم ابعد
جوان بتحدي، مش هبعد هي الا تستاهل العقاب مش هو
وجذب الحزام والقاه ارضا ثم قال بصوتا مخيف كاعلان للجميع، اي حد هيعرف مكانها ومش هيتكلم هيكون مصيره ان الا هكتبه فاهمين
وكان ينظر للين ونجلاء
ثم حل وثاق مالك وحملها على كتفيه وصعد به إلى الاعلي
انزله برفق على الفراش
وجذب المعقم واخذ يعقم له الجرح حتى مجئ الطبيب.

صرخ مالك بقوه وقال، اااه انت بتكمل عليا اااه
جوان، اخرس يالا
مالك، ولو مخرصتش هتعمل ايه يعني
ضغط جوان على الجرح بقطنه التعقيم فصرخ مالك
جوان، كانت فين شجاعتك دي من شويه
مالك، ااااه ضهري بالراحه
يابني انا عملت الاصعب من الشجاعه لما هربت ريناد
هنا غلت دماء بعروق جوان وقال بغضب، هي فين
مالك، مين
جوان، انت هتستعبط انت فاهم كويس بتكلم عن مبييين
مالك، معرفش يا جوان.

جوان، ماشي يامالك لما تتعالج بس ساعتها هعرف اخليك تتكلم اذي
ورحل من امامه قبل ان يفقد اعصابه فيفقد مالك حياته
اتي الطبيب وقام بمعالجه جروح مالك واعطائه بعض الادويه المسكنه للالام
وتركه حتى يستريح قليلا
اما جوان فبحث بكلا مكانا الذي من المتوقع ان تكون به ريناد ولم يجدها فزادت شراه الغضب واصبح كالثور الهائج.

شعرت ريناد بعدم وجود همس بجوارها فقامت تبحث عنها لتجدها تجلس على سجاده الصلاه وتقرء الواد اليومي لها
اقتربت ريناد منها وجلست تستمع لها بصوتها الخاشع الذي زلازل قلب ريناد وجعلها تبكي بشده
وكانت ايات من سوره التوبه
بسم الله الرحمن الرحيم.

لَقَدْ تَابَ اللَّهُ عَلَى النَّبِيِّ وَالْمُهَاجِرِينَ وَالْأَنْصَارِ الَّذِينَ اتَّبَعُوهُ فِي سَاعَةِ الْعُسْرَةِ مِنْ بَعْدِ مَا كَادَ يَزِيغُ قُلُوبُ فَرِيقٍ مِنْهُمْ ثُمَّ تَابَ عَلَيْهِمْ إِنَّهُ بِهِمْ رَءُوفٌ رَحِيمٌ (117) وَعَلَى الثَّلَاثَةِ الَّذِينَ خُلِّفُوا حَتَّى إِذَا ضَاقَتْ عَلَيْهِمُ الْأَرْضُ بِمَا رَحُبَتْ وَضَاقَتْ عَلَيْهِمْ أَنْفُسُهُمْ وَظَنُّوا أَنْ لَا مَلْجَأَ مِنَ اللَّهِ إِلَّا إِلَيْهِ ثُمَّ تَابَ عَلَيْهِمْ لِيَتُوبُوا إِنَّ اللَّهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ (118) يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ (119) (التوبة).

انهت همس قراتها لتجد ريناد بجانبها تبكي بحرقه
همس بقلق، مالك حبيبتي انتي كويسه
ريناد بدموعا كالفيضان، هو ممكن ربنا يسامحيني يا همس
همس بفرحه، طبعا ياحبيبتي ربنا كريم عمره ما بيرد. حد
ريناد بفرحه، يعني ممكن يقبل توبتي
ابتسمت همس ورتلت القران الكريم خير البرهان على حديثها وقالت بصوتا يخشع للملك سبحانه وتعالي
بسم الله الرحمن الرحيم.

وَهُوَ الَّذِي يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ وَيَعْفُو عَنِ السَّيِّئَاتِ وَيَعْلَمُ مَا تَفْعَلُونَ (25) وَيَسْتَجِيبُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَيَزِيدُهُمْ مِنْ فَضْلِهِ وَالْكَافِرُونَ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ (26) (الشورى)
ثم اكملت
بسم الله الرحمن الرحيم.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَصُوحًا عَسَى رَبُّكُمْ أَنْ يُكَفِّرَ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَيُدْخِلَكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ يَوْمَ لَا يُخْزِي اللَّهُ النَّبِيَّ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ نُورُهُمْ يَسْعَى بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَبِأَيْمَانِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَتْمِمْ لَنَا نُورَنَا وَاغْفِرْ لَنَا إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (8) (التحريم).

صدق الله العظيم
بكت ريناد اكثر وطلبت من همس انها تريد الصلاه ففرحت همس وجعلتها تتهيئ اولا لمقابله العزيز لمقابله الملك الرحيم عليها من العباد
علمتها الصلاه بخشوع لتقابل الرحمن الرحيم
اعلمتها انها اذا طلب منها احدا ان تقابل ريئس الجمهوريه شخصيا ماذا ستفعل
اجابتها ربناد انها سترتدي افخم ما يكون وتتحدث باتنباه وستفعل الكثييير.

فقالت لها همس انها على موعد مع الملك الذي خلق رئيس الجمهوريه وخلق البشر جميعا هو الرحمن الرحيم الذي لا يغلق بابه في وجه احدا
فالفروض خمس باليوم خمس صلوات
واخبرتها انها عندما تحتاج للسجود إلى ربها فهو قريب منها مجيب الدعوات
وانها عندما تستشعر انها بحاجه إلى الراحه تلجئ اليه لتجد
الراحه والسكينه
ظلت همس تعلمها طوال الليل حتى الحجاب لم تترك شئ الا وقالته لها.

وعندما احست انها تعبت سمحت لها بالراحه واستكمال الحديث غدا فديننا دين يسر وليس عسر.

اتي الصباح ليعلن للجميع انقلاب حياتهم وارتباط مسيرهم يهذا اليوم
استيقظ اسلام وهبط إلى الاسفل
ليجد همس كعادتها تجهز الفطور ولكنه صدم عندما وجد ريناد ترتدي حجابا جعلها كالملكه نعم كان يجعلها اجمل بكثير من السابق
ظل ينظر لها ولكنه غض بصره كما فعلت هي بعد ان قصت همس لها عن غض البصر وسعدت حينها عندما تذكرت اسلام وهو يغض بصره عنها
اسلام، مبروك الحجاب
ريناد بخجل، الله يبارك فيك.

مليكه كالعاده بصوتا افزعهم، مبروك على ايه انتو اتجوزتو من ورايا
همس بخضه، سلاما قولا من ربا رحيم فزعتيني يابت
اسلام، مفيش صباح الخير الاول عشان نمهد لجنانك
مليكه، لا مفيش
رباب بابتسامه، صباح الخير ياولاد
اجاب الجميع عليها فجلست بجانب ريناد بحبا شديد وقالت بفرحه، ما شاء الله قمر بالحجاب ياحبيبتي
ريناد، ميرسي ياماما
ليقاطعهم اسلام، في موضوع ياماما لازم نتناقش فيه
رباب، موضوع ايه يابني.

تنهد اسلام وقال، لازم تعرفوا ان هنا الناس مش ذي بعضها اكيد وجود ريناد هنا هيسبب كلام كتير فالحل اننا نتجوز باقصي سرعه
ارتسمت على وجه ريناد ابتسامه بسيطه فشلت ان تخفيها
رباب، عندك حق يابني الناس اتغيرت اوي على العموم شوف المعاد الا يناسبكم ايه ونكتب كتابكم ونعمل فرح بسيط كدا معلش ياحبيبتي احنا ناس على ادنا
ريناد بسرعه، ايه الكلام دا ياماما انا مش عايزه فرح انا عايزه اكون جانبكم بسس واكون مع همستي.

همس، حبيبتي ياريناد ربنا يخليكي ليا
ريناد بابتسامه، وبخليكي ليا يا رررب
مليكه بزعل مصطنع، اه ياختي انتي وهي مانا الشريره الا بينكم
ريناد، مين قال كدا بس
ووضعت يدها على كتفيه
همس، دانتي حبيبتي ياملوكه
مليكه بغضب مصطنع، كل واحده تشيل ايدها بدل ما تنكسر انا ماليش غير اسلام حبيبي
وقامت مليكه وجلست بجواره واحتضنته وقالت، اسلام بيحبني انا بس صح يا ابو سوسو
اسلام بغضب، سوسو مين يابت
مليكه، ثانيه واحده.

وقامت ببطئ واتجهت لمكانها ووضعت يد ريناد وهمس كما كانت وقالت، انا معاكم انتو
ابتسموا جميعا على تلك الطفله التي مازالت محتفظه بجزء من طفولتها
رباب، طب يااسلام هتجيب الماذون امتي عشان نعمل حسابنا
اسلام، كمان ساعتين ان شاء الله
همس، بسرعه كدا ادونا وقت نجهز البيت
اسلام، مفيش وقت ياهمس الناس هنا مبترحمش
مليكه، طب مش هنعمل فرح
اسلام، فرح ايه اكيد اهلها بيدورا عليها.

لازم نكتب الكتاب بسرعه ونسافر اسكندريه كام يوم
ريناد، بس محدش عارف اني جيت هنا ولا عارفين اني بحبك
خجلت ريناد مما تفوهت به
فقالت مليكه، ياعم ياعم ايه الحب دااا اوعدنا يارب
لتجد صوت الاسد لتكف عن الحديث
اسلام، مليكه
مليكه، خرست اهو انت بس الا تتعاكس حتى انا مش سايبني اعكسك انما هي حلو اووي
ابتسم اسلام ليبدو اكثر وسامه لتراه ريناد لاول مره فقال، خلاص ابقي عاكسيني بعدين
ابتسمت مليكه وقالت، قشطه يابرنس.

اسلام بغضب، مليكه
مليكه، اسفه كملوا كلام احسن
انفجرت ريناد من الضحك
فقالت رباب، لا بلاش ضحك انتي وهي معنا بس ساعتين يالا
همس، انا عليا الاكل هعملكم افخم انواع الاكل بمناسبه جواز حبيب قلبي
اسلام، تسلمي ياهمستي
رباب، بس دا كتير عليكي يابنتي
همس، لا والا كتير ولا حاجه
رباب، خلاص انا هنظم البيت
ريناد، وانا هعمل ايه
همس، انتي عروسه حبيبتي مش هتعملي حاجه
ريناد، لا عايزه اشارك معاكم
رباب، بعدين ياحبيبتي ابقي شاركي.

مليكه، خديلك يومين دلع اول مره اشوف حد عايز يعمل شغل البيت مانا اهو بسخن الغدا بواسطه
اسلام، وياريت بتفلحي بيتحرق كمان
مليكه، لا يا اسلام دا اسمه اكل مشوي
ريناد، هههههههههه هههههههه مش قادره هههههههههه
تاه اسلام بجمال ابتسامتها
ابتسمت رباب على رؤيه ابنها يقع بالحب اخيرا
فقال، طب يالا كل واحده تشوف هتعمل ايه لما انزل اشوف الطلبات ايه ثم صمت وقال، متاكده ياريناد انك مش عايزه تعرفي اهلك.

ريناد بفزع، لا طبعا دا لو جدي عرف مكاني ممكن يقتلني
رباب بخوف، بعض الشر عليكي ياحبيبتي
واحتضانتها لتجد ابنها يبدو عليه الارتباك فعلمت انه خائف عليهم من القرار الذي اتخذه
فهو حافظ عليهم لسنوات عديده لايريد ان يعرض حياتهم للخطر من اجل تلك الفتاه حتى ولو كان يحبها
احست همس بخوفه عندما انسحب بهدوء إلى غرفته ليعيد حسابته
لتدلف همس وعلى وجهها ابتسامتها التي لا تفارقها
همس، بتفكر في ايه.

اسلام، خايف ياهمس اكون بعرض حياتكم للخطر بسبب الا هعمله دا
همس، قل لا يصيبنا الا ما كتب الله لنا، حبيبي كل حاجه بتحصل في حياتنا بامر من ربنا عزوجل كله بقدرا معلوم اكيد في سبب ورا مقابلتك لريناد جايز ربنا ارد ليها انها تتغير ذي مانت شايف ابست الحجاب وحابه انها تتغير
متعرفش الخير فين ياحبيبي استعين بالله وخاليك على يقين ان كل الا بيحصل دا اكيد الخير ليك.

ابتسم اسلام على تلك الفتاه التي تنجح دائما في اقناعه وقال، ونعم بالله ربنا يباركلي فيكي ياحبيبتي
ابتسمت همس وقالت، ويخليك لينا ياقلبي يالا بقا سيب البيت وروح شوف الماذون لان مينفعش تفضل هنا وكمان المفروص تاخدها تشترلها فستان بس عشان الظروف الا هي فيها هاتلها انت وكمان في حاجات خاصه لانها مش جابت اي لبس وهي جايه
اسلام، نعم هجيب الحاجات دي اذي
همس، مليكه
اسلام، مستحيل.

ابتسمت همس وقالت، مفيش ادامك غيرها لاني انا وماما مش فاضين خالص
اسلام بغضب، امري إلى الله اروح اشوفها
وخرج وهو يتمتم، ناقص انا جنان وهتمشي اذي برجليها دي
ابتسمت همس ولكن بمجرد خروجه تبدلت ملامح وجهها إلى الخوف الشديد لان قلبها بنقبض تشعر بشئ غريب لا تعلمه تشعر بان شئ سيحدث احلامها المريبه
ولكن ازاحت تلك الافكار وتوجهت إلى المطبخ لاعداد الطعام والحلوي للحفل العائلي الصغير.

اما رباب فاقنعت اسلام بان يسافر هو وريناد بعد عقد القران إلى الشقه الصغيره بسكندريه الشقه التي قضوا بها طفولتهم
ولكنه اعترض ورفض الذهاب بدونهم
فقالت انها ستأتي هي وهمس ومليكه بعد 10 ايام حتى تترك لهم المجال للتعارف وايضا لكونهم عريسين بشهر عسلهم
اعترض اسلام ولكن مع اصرار والدته وافق.

بعد عدد من المحاولات التي فعلها اسلام ليرضي مليكه اخيرا تنازلت وذهبت معه وبالفعل انقت لريناد فساتين من افخم ما يكون رغم ثمنهم البسيط
واشترت كل ما يلزم العروس ولكن بكميات محدده
اشتري اسلام فساتين جديده لهمس ومليكه ولامه رباب
واوصل مليكه للمنزل ثم توجه هو ورفيقه عزت واحضروا الماذون
وبالفعل تم عقد قران اسلام وريناد بجو عائلي مملؤء بالحب على عكس قصر الياس سويلم
الذي اشتعل بنيران الغضب.

الياس بغضبا جامع لرجاله، يعني ايه مالهاش اثر
كبير الحرس بخوف، والله يافندم دورنا عليها بكل مكان ممكن تروحه والفنادق والمستشفيات مالهاش اثر
الياس بغضبا لم يرى احدا له مثيل، معاك 4ساعات لو مجبتش مكانها وقسمن بالله لادفنك حي
ابتلع الرجل ريقه بخوفا شديد فهو يعلم ان الياس سويلم لا يتحدث الهراء فهرول بزعر يبحث عن اي خيط يوصله لها
اما بغرفه مالك.

كان قلقا للغايه على ريناد وندم على انه تركها ترحل فمن الواضح ان الياس سويلم لن يتركها على قيد الحياه
فتفاجئ بدلوف جوان وجهه كفيلا ليري مالك ما به
جوان بصوتا كالفحيح وهو يرفعه بذراعا واحد عن الارض، ريناد فين
مالك وهو يختنق، كح كح سبني ياجوان
جوان، مش قبل ما تقولي مكانها
مالك، م ع ر ف ش
وعندما شعر بختناقه تركه يلفظ نفسه قليلا
واقترب منه وقال بهدوء مميت بعكس ما بداخله، ريناد فين يامالك
مالك، معرفش ياجوان.

جوان، مالك جوبني جدك لو وصلها قبلي هيخلص عليها
لاول مره يستشعر خوف جوان الحقيقي على اخته
جوان بصراخ افاق عليه مالك، انطق يامالك
مالك، والله مااعرف ياجوان انا ساعدتها انها تخرج من هنا لكن معرفش راحت فين كل الا اعرفه انها بتحب واحد
دفش جوان الطاوله بعصبيه شديده فتهشمت إلى قطع صغيره كانها تمثل قلب همس الذي سيحطم على يد هذا الشيطان.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة