قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية همس الأنين للكاتبة آية محمد رفعت الفصل الثالث عشر

رواية همس الأنين للكاتبة آية محمد رفعت الفصل الثالث عشر

رواية همس الأنين للكاتبة آية محمد رفعت الفصل الثالث عشر

جذبها جوان بقوه من معصمها واتجه للخروج من المخزن فدفشته بعيد عنها واشارت له بيدها قائله، لو لمستني تاني صدقني هتندم
جوان بسخريه، حلو دور الشريفه دا
همس بعصبيه
انا شريفه غصب عنك فاهم
اقترب منها وعيناه تشع انواع شرارت الغضب فابتعدت عنه لتجد الحائط سدا مانيعا لها
اقرب وجهه اليها فنظرت له بقوه
جوان بصوتا كالفحيح
كرري الا عمالتيه تاني واوعدك انك هتسافري بس من الدنيا كلها
همس.

-فاكر اني بخاف من الموت ربنا محدد لكل واحد انتهاء حياته وبالطريقه الا هو سبحانه وتعالي اخترها
ثم استرسلت قائله بثقه
بسم الله الرحمن الرحيم
كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ ۗ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۖ فَمَن زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ ۗ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ (185)
صدق الله العظيم.

يعني حضرتك بتهددني بالموت وفاكر اني هخاف
ربنا محددلي رحلتي وهو الا بيحدد انتهائها اما انت بقا فعقابك عسير انت وامثالك العقاب اكيد هيكون اضعاف
جوان بغضب
امشي معيا بهدوء والا وقسمن بالله هتشوفي تصرف مش هيعجبك
وتركها جوان وتوجه للخروج ثم وقف ونظر لها بغضب فخطت خطوات سريعه اليه
خرج جوان من المخزن وتوجه إلى القصر
ارتعبت همس ولكن بدت قويه للغايه
احس جوان باحدا بالداخل فاخذها من الباب الخلفي
همس بخوف.

-انت واخدني فين
جوان بهدوءه المميت
-قولت مش عايز اسمع صوت
وبالفعل انصاعت لاوامره حتى وصلوا إلى غرفه في اخر الممر بالطابق العلوي
فتحها جوان وقال
ادخلي
ارتعبت همس وقالت بزعر
-لا مش هدخل ارجوك خاليني اخد اختي وامشي من هنا ارجوك
تعجب جوان لانه لم يعلم بوجود احدا هنا غيرها ولكن ليس هذا وقتا للتفكير يريد ان يتاكد من شئ وعليه ذلك
جذبها جوان عنوه وادخلها الغرفه واغلقها جيدا
كادت همس ان تصرخ به ولكن شيئا سلب قلبها.

كادت ان يغشي عليها من الصدمه حتى انفاسها كانت تلتقاطها بصوت مسموع اقتربت من الفراش ببطئ شديد كالجثه الهامده
كل شيئا ببطئ انفاسها دقات قلبها خطواتها الا دموعها التي تشبه الامطار الغزيره
همس بصوت متقطع من البكاء صوت يحمل شتي الالام
-همس ه م س حبيبتي مين الا عمل فيكي كداا انا كنت متاكده ان في حاجه قويه منعتك عني
كان جوان يتابعها بتعجب كيف تلك الفتاه تعرف والدته؟
لما لم تخبره والدته بها؟

من الواضح انها تربطهم علاقه قويه
اما همس فافقت على واقع مؤلم ارتجفت همس وتراجعت للخلف بذعر تنظر للغرفه بخوفا شديد نعم هو الوكر الذي لاطالما كان اخاها يحميهم من الوقوع به
تراجعت للخلف وجوان ينظر لها بتعجب فقالت بصوتا مرتجف من الخوف وبكاء مرير
-انا فين لا مستحيل
ثم نظرت لهمس الراكضه على الفراش كالجثه وقالت بدموعا كالشلالات.

-عملتوا فيها ايه حسبي الله ونعم الوكيل فيكم انتو ايه مستحيل تكونوا بني ادمين هي كانت حاسه انها مش هترجعلي تاني عشان كدا ودعتني وانا معرفش
جوان
-مين الا ودعتك وانتي تعرفيها منين وتقصدي ايه بالكلام دا رودي عليا
لم تستطع همس التحدث واغشي عليها من الصدمه
حملها جوان وتوجه إلى احد الغرف ووضعها على الفراش وامر احد الخدم بالاهتمام بها.

وغادر إلى غرفته يربط الخيوط ببعضها ولكن لم يستطيع فهناك لغزا كبير للغايه لا يعلمه سوي تلك الفتاه او اخاها
فعليه العثور اليهم اولا قبل ان يصل اليهم الياس سويلم.

بمنزل همس
كانت رباب بحاله انهيار على فقدان بناتها بكت بشده على ما خطر ببالها من ان تلك الشياطين قد تؤذي احدا منهم
اخذت تبحث عن هاتف مليكه حتى تخرج الشريحه وتحضر رقم ابنها فعليه انقاذ اخواته حتى ولو يتطلب الامر ارجاع زوجته
وبالفعل عثرت عليه واخرجت الشريحه منه وارتدت حجابها وهبطتت إلى السنترال فعثر لها على رقمه وطلبه من نفس الشريحه ليأتيها صوته المتلهف
اسلام.

-كدا يامليكه ارن عليكي امبارح القي التلفون مقفول انا مش منبه عليكي
رباب ببكاء مزق القلوب
-انا ماما يااسلام اخواتك اتخطفوا يابني بناتي راحوا مني يااسلام
وانهارت رباب فسقطت فاقده الوعي صرخ اسلام باسمها فاجابه احد الشباب واخبره انها فقدت الوعي
جن جنون اسلام والقي الهاتف بغضبا جامح
فاتت ريناد وقالت بقلق لرؤيته هكذا
في ايه يااسلام
اقترب منها وعيناه تراها لاول مره بهذا اللون الغريب وقال بصوتا كالفحيح.

الياس سويلم اعلن الحرب بس انا الا هنهيها بنفسي غبي ميعرفش ان انا الا ابتديتها لما قبلت اتجوز حفيدته
صعقت ريناد وتراجعت للخلف بخوفا شديد وقالت بصدمه
انت تعرف جدي منين وحرب ايه الا بتتكلم عليها
اقترب منها اسلام وقال بغضبا
حرب خسرت فيها ابويا من 7سنين ودلوقتي عايزيني اخسر فيها اخواتي لكن لا هو ميعرفش انا اقدر اعمل ايه
ريناد بصوتا يعتليه الخوف
انت اتجوزتني عشان تنتقم منه يااسلام
اسلام بابتسامه سخريه.

كويس انك فهمتي
صدمت ريناد ووقعت ارضا تترك العنان لدموعها
اقترب منها اسلام وانخفض لمستواها قائلا
مفيش وقت للصدمات البسي بسرعه عشان هننزل القاهره
وعندما لم يجد ردا صرخ بها قائلا، سمعتي انا قولت ايه
ركضت ريناد من امامه بزعرا وارتدت ثيابها وهي بحاله من الانهيار لم تعلم انها كانت جزء من انتقامه ولكن لا هي من طلبت منه الزواج هناك شيئا خاطئ وعليها ان تعلمه.

بغرفه مالك
كانت مليكه تبكي قلقا على اختها لا تعلم ماهو المصير المحدد لهم من تلك الشياطين
جلس مالك امامها وقال
متخافيش يامليكه
مليكه بسخريه
ما اخفش اذي جدك دا مفيش بقلبه ذره رحمه وحتى لو احنا خرجنا من هنا مش هيرحم اسلام انا مش عارفه دا معمول من ايه دا شيطان
ثم تدرجت نفسها وقالت
استغفر الله العظيم انا اسفه بس غصب عني والله
مالك ببرود
بتعتذري ليه انا نفسي بقول عليه كدا
نظرت له مليكه بستغراب ليكمل هو.

بيعملنا كاننا عبيد عنده رغم اننا احفاده حاولت اتمرد عليه لكن بسبب امي مقدرتش تعرفي انه خالي عمي تؤام ابويا ينتحر
شهقت مليكه بزعر فاكمل مالك بسخريه
متستغربيش كان ذنب عمي انه قال لا مش عايز اتجوز بالطريقه دي لان الياس سويلم كل تفكيره في الصفقات الا ممكن تكون رابحه والتوثيق بالزواج
عاقب عمي لدرجه انه كره نفسه وانتحر.

سقطت من عيناه دمعه حارقه على فراق عمه المتوفا منذ سنوات عديده فكان القصر مملؤء بالسعاده رغم وجود الياس سويلم
بكت مليكه وقالت
اكيد هيأذي اخويا
مالك
وريناد هيكون عقابها اشد انا ندمت اني هربتها من هنا لكن مكنش في حل غير كدا
مليكه بدموع
حسبي الله ونعم الوكيل فيه فاكر انه قوي فيه الاقوي منه وقادر على كل شئ(يعز من يشاء ويذل من يشاء بيده الملك وهو على كل شئ قدير)
اكيد هتكون نهايته عبره لمن يعتبر
مالك بابتسامه.

هتصدقيني لو قولتلك انك كنتي احسن جزء من العقاب
خجلت مليكه فاكمل هو
كنت هتحده عشانك بس والدتي مرضت وخفت عليها حبك خالني اتمرد على الياس سويلم
مليكه
الكلام دا حرام يا مالك لاننا مش مرتبطين ارجوك مش حابه اشيل ذنوب
مالك
بس انا هتجوزك
مليكه
ربنا الا هيحدد مصيرنا يامالك فارجوك بلاش كلام في الموضوع دا
ابتسم مالك وقال
حاضر يا مليكتي وعندما وجد علامات الغضب ظهرت على وجهها ابدل حديثه في لمح البصر وقال.

انا لازم اعمل حاجه بس الاول اعرف مكان ريناد
مليكه
انا عارفه انهم بسكندريه لكن المكان لا لاني كنت صغيره اووي لما سبنا الشقه دي بس همس تعرفها لانها سافرت مع اسلام كام مره وانا بحكم درستي معرفتش اسافر
مالك
خلاص هحاول اعرف من همس واوصلهم قبل ماجدي يوصلهم
مليكه
يامالك اكيد اسلام عرف لان ماما مش هتسكت خاليني اكلمه في الفون اسهل
مالك بتفكير
صح واحضر هاتفه وطلب الرقم
الذي املته عليه مليكه ليجده مغلق
مليكه بدموع.

هنعمل ايه دلوقتي
مالك
مفيش غير بابا وعمي هم ممكن يقدروا يساعدونا
نظرت له بستغراب نظره فاهمها هو فقال
لا بابا وعمي مش ذي جدي اكيد هيساعدونا.

وصل اسلام إلى المدنيه وتوجه إلى منزله باقصي سرعه
ليجده في حاله لا ترثي لها فيزداد غضبه عندما يجد والدته تجلس ارضا وتبكي بشده وبجوارها عدد من النساء
ركض إلى احضانها وعيناه تلمع بالدموع ولكنها تأبي الهبوط
اسلام بلهفه
ماما
رباب بصوتا متقطع من البكاء
اسلام شوفت الا حصل يابني
اسلام بغضب جامح
ورحمه ابويا ما هسيبه نهايته خلاص هو الا كتبها
رباب بصراخ
لا يابني مش عايزه اخسرك انت كمان.

لم يستمع لها اسلام وتوجه للخروج ليجد ريناد تجلس على احد المقاعد وتنظر له بصدمه نظرات غريبه لم يفهمها اسلام ولكنه غادر إلى المكان الذي حفظ به اسرارا كثيره تخص الياس سويلم وحزن عندما تذكر تظرات ريناد فهو احبها نعم احبها ولم يكن يعلم انها حفيده الرجل الذي قتل ابيه علم يوم عقد القران من اسمها ولكن عليه ان يبدو حذرا لاستعاده اخواته.

على الجانب الاخر كان يجلس جوان بجانب همس الفاقده للوعي كان يتطلع لها بدهشه لا يعلم ماهو الرابط بينه وبينها لم اختارتها له والدته الف سؤال يراوده ولكن لا يوجد له رد
كاد جوان ان يجن ولكن جده هو من سيجيبه
فهبط إلى الاسفل ليجده يجلس مع الحرس وكالعاده يصدر لهم الاوامر
جوان بصوتا كالرعد سيبونا لوحدنا شويه
غادر الحرس بعد ان قالها الجيمس مصرحه لهم
الياس خير
جوان بهدؤه المميت
ناوي على ايه.

الياس بعينا تفيض بالشر
-هنتقم من الحيوان دا الا خالني مسخره للكل بسبب الا اختك عمالته
جوان واخواته
ارتشف الياس من الخمر وقال
والله دول هديه اخدتهم فوق البيعه واحده هتجيبلي حفيد وهتغور في دهيه ولو اتكلمت هنخلص عليها والتانيه تحت تصرفك شوف عايز تعمل معها ايه
جوان بهدوء مميت رغم الغضب الجامح بداخله
انت فاكرني بالوساخه دي انا ماخدش حقي من واحده ست اضعف مني.

تعجب مالك مما استمع اليه رغم انه كان متخفي ولكنه هبط لاسفل وظل يتطلع لجوان بستغراب لم يكن حال الياس سويلم يقل عن حال مالك
جوان انا هعرف اذي اخلي الحيوان دا يقول حقي برقبتي بس مش بالطريقه دي
وتركهم جوان وصعد إلى الاعلي
تتابعه مالك بسرعه كبيره حتى يرى اكان يحلم اما ان ما رأه حقيقه
اما الياس فجلس ببرود يتابع ارتشاف الخمر الذي حرمه الله عزوجل.

ليأتيه صوت هاتفه معلنا عن انتهاء عصره وان الحصون التي شيدها على وشك الانهيار
المتصل
الياس سويلم صاحب اكبر شركات اسمده بالعالم العربي دا الشهره لكن الاسلحه والصفقات المشبوهه دا الا محدش يعرفه
استقام الياس وقال بصوتا يملؤه الغضب
انتي مين يالا
المتصل
انا الدمار الا هيهد حياتك انا المدفع الا هيحطم حصون قصرك انا الماضي الا طول عمرك بتدري فيه عشان ميتكشفش انا موتك
واغلق الهاتف بوجهه.

ارتعب الياس واخذ يجفف حبات العرق المتناثره على وجهها لياتيه رسالة هلاكه
لينصدم عندما يرى فيديو له مصور وهو يقتل ذراعه الايمن عثمان السيوفي وايضا معلومات عن شغله الخفي
جن جنونه كيف حصل على هذا الفيديو وايضا المعلومات؟
جلس الياس باهمال على المقعد
ليفق على صوت الهاتف ليري نفس المتصل فيرفعه بلهفه ويقول
انت مين وعايز ايه
المتصل بنبره امر
اسمع الا هقولك عليه ونفذه بالحرف الواحد والا هتندم ندم عمرك كله.

همس ومليكه لو مسيت شعره واحده منهم همحيك من على وجه الارض لكن الاول تتعاقب على جرايمك
الياس بعصبيه انت ميييين
المتصل -انا موتك
واغلق الهاتف مره اخري
جن جنون الياس وركض إلى الاعلي
اقتحم غرفه مالك ليجد مليكه تجلس بصمت ومالك ليس بالغرفه
ارتعبت مليكه عندما راته وصرخت باسم مالك
الياس بس مش عايز اسمع صوتك تعالي
وجذبها عنوه إلى الاسفل...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة