قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية همس الأنين للكاتبة آية محمد رفعت الفصل الرابع عشر

رواية همس الأنين للكاتبة آية محمد رفعت الفصل الرابع عشر

رواية همس الأنين للكاتبة آية محمد رفعت الفصل الرابع عشر

اما بغرفه جوان
دلف جوان إلى الداخل وهو كالثور الهائج ظل يدور بالغرفه كالاسد الجريح لا يقوي على تحمل صدمات اخري هل كلام هذا الشخص صحيح لا
جلس جوان على المقعد باهمال وعيناه تشع شرارت الغضب ينظر للفراغ تاره وإلى همس تاره اخري
ليجد مالك يدلف إلى الغرفه
مالك جوان
جوان مالك ارجوك انا الا فيا مكفيني
مالك لازم نتكلم ياجوان جدك ناوي على مصايب طلب مني اغتصب مليكه اخت الشخص الا اختك اتجوزته.

وقف جوان واقترب منه وقال بعصبيه شديده وانت عملت كدا
مالك عيب ياصاحبي دي مش اخلاقي وبعدين انا
جوان انت ايه يامالك
مالك بتوتر بحب مليكه
ابتسم جوان وقال انت تعرفها من امته
مالك بدرس لهم بالجامعه
بدءت همس في استعاده وعيها واصدرت صوتا ضعيف يحمل الالام
مالك همس عملت فيها ايه ياجوان
جوان بلا مباله معملتش حاجه
ليقاطع حديثهم صوت مليكه وهي تصرخ باسم مالك.

ليهلع مالك ويركض باتجاه الصوت ليجد الياس سويلم يجبر مليكه على هبوط الدرج
مليكه بدموع سبني
جذبها مالك منه وقال في ايه ياجدي
الياس بسخريه ايه لحقت من كام ساعه تتعلق بيها
مالك سبها
الياس بصوتا مريب استيقظ لاجله من بالقصر انت نسيت نفسك والا ايه
مالك لا مانستش نفسي محدش هيلمسها
وجذبها مالك خلف ظهره
احمد في ايه يا بابا ومين دي
الياس بغضبا جامح انت بتتحداني ياولد
محمد في ايه يامالك انطق.

مالك في ان جدي عايزني انحدر لمستواي حقير اوي واغتصب بنات الناس بس الا هو ميعرفوش انها البنت الا بحبها
نجلاء ببكاء سبها يامالك واسمع كلام جدك
مالك اسف يا ماما بس المرادي مش هسمع كلامك مش هيبعدني عنها الا الموت
محمد البنت دي دخلت هنا اذي يامالك
الياس سويلم هو الا خطفها
كان هذا الصوت كفيلا باخراس الجميع
لتركض مليكه إلى الاسفل بفرحه وتعتلي احضانه وهي تردد اسمه بفرحه
مليكه اسلام.

احتضانها اسلام براحه كبيره انها بخير وقبل جبينها
الياس بعصبيه شديده انت مين ودخلت هنا اذي
دلف جوان وقال انا الا سمحتله بالدخول اما هو مين فدا الا انا عايز اعرفه وحالا
ابتسم له اسلام وقال اكيد انا مش بخلف وعد انا اخدته على نفسي
جذب اسلام مليكه إلى احد المقاعد ثم صعد الدرج بثقه كبيره ومع كل درجه كان قلب الجميع يسحب وبالاخص محمد سويلم
وقف اسلام امام الياس سويلم وقال الصدمه كبيره عليك صح.

متقلقش انا مش هو انا مجرد شبيه ليه لكن الصدمه الكبيره لما الكل يعرف وساختك بتجاره الاسلحه والصفقات المشبوهه الا بتعملها
صعق الجميع لما استمعوا اليه فاكمل اسلام تحبوا ابدء منين
بقتلك عثمان السيوفي ولا بمحاوله قتلك لهمس مرات ابنك والا حرصت انها تكون فاقده الوعي
صعق الجميع بما فيهم جوان واحمد المذهول لما يستمع اليه
الياس بصدمه وخوف انت مين.

اقترب منه اسلام ونظر إلى عيونه نظره ارعبته وقال بصوتا زلزل اليه القصر وجعل الجميع في حاله لا ترثي لها
اسلام وعيناه مليئه بالشرار: اسلام يحيي سويلم.

صدمه الجمت الجميع
ليفق الياس من تلك الدوامه على صوت احمد وهو يتحدث بعينان تفيض بالدمع
احمد يحيي اذي
نجلاء بصدمه لا يحيي مش متجوز هيخلف اذي
اسلام بوجع دي حكايه طويله اوي حكايه مليانه اوجاع عشت فيها ودوقت مرار بسبب الشيطان دا
بس ايه رايك بالمفاجئه حلوه مش كدا
محمد بصوتا يكسوه الدمع يابني الله يكرمك تقولنا الحقيقه
اتجه اسلام اليه ونظر له بعضا من الوقت وقال انت فعلا شكله بالظبط.

تساقطت دموع محمد على اخاه التؤام
ليكمل اسلام انا مش كداب انا اسلام سويلم ابن يحيي سويلم الله يرحمه الا اتقتل على ايد الشيطان دا
صعق الجميع فقال مالك ايه الا انت بتقوله دا يااسلام
اسلام انا بقول الحقيقه الا قتل ابويا هو الياس سويلم ملقتش لقب غير الشيطان يليق بك بني ادام حقير ذيك يقتل ابنه لمجرد انه اكتشف انه متجوز من ورا ضهره بس المفاجئه انه متجوز من سنين طويله.

اقترب منه اكثر وقال بعينا تشع بالشرار قتلته لييه دا ابنك
الياس بعصبيه شديده انت كداب يحيي مش مخلف
اسلام بسخريه انا بقولك انا ابنه
ومش انا بس مليكه وهمس انت حرمتنا من ان ابسط حقوقنا اننا نعيش ونحلم ذي الكل
الا مستغربه اذي اب يقتل ابنه اذي
الياس بخوف من نظرات الجميع وخصوصا من جوان التي تحولت عيناه لكتله من الجمر انا مقتلتش حد
اسلام لييه عملت كدا ليه تدبحه بدم بارد
الياس بصراخ مش دبحته انا قتلته بالمسدس.

ابتسم اسلام بسخريه وقال سهل اثبت انك الا قتلته لكن صعب اسامحك ابدا مقدرش اخد حقوقي منك لانك للاسف ابو والدي الله يرحمه بس دعوات همس ومليكه ووالدتي كفيله تخليك تعاني مدي الحياه دا لو اصلا كانت ليه وجود
صعد جوان الدرج وهو كالمغيب مما يستمع اليه صعد الدرجات كانه يصعد للجحيم كل درجه يخطوها يكسر قلبه فيحيي كان بمثابه ابا له
صعد ليقف بوجه الياس سويلم ليكون الحائل بينه وبين اسلام.

فيسعد الياس ويقول جوان كويس انك جيت الحيوان دا لازم يتادب دا كداب
نظر له جوان نظره طويله ثم قال بصوته المملؤء بالغضب ليه
ليه عملت كدا هاتلي سبب واحد يخلي الاب يقتل ابنه
تراجع الياس للخلف بخوفا شديد فاقترب احمد منه وقال والدموع تغرق وجهه المنكسر وصل بيك القسوه والجحد انك تقتل ابنك انت اييييه
الياس بحزم غلط وكان لازم يتعاقب
محمد والعقاب الموت
الياس كان لازم يندم على الا عامله كان لازم يموت.

مالك انا مش مصدق الا بسمعه دا انت اييبه
اسلام دا شيطان اقتله وانتقم من الانسانه الوحيده الا كانت عارفه الموضوع حاول يقتلها ولما نجت من الموت ودخلت بغيبوبه حرص انها تفضل فيها على طول لانها شافت الجريمه الا ارتكبها
اقتلع قلب جوان وقال بالم انت الا عمالت بامي كدا
الياس كانت عارفه انه متجوز وخبت عليا كان لازم اقتلها عقابها لازم تاخده العقاب لازم يتنفذ.

احمد بصراخ انت ايه مستحيل تكون بني ادم ذينا على طول بتكون غلطان واحنا صابرين عليك لكن مش ضعف دا احترام ليه عملت فيها كدا ليه
كانت ريناد ومليكه ولين ونجلاء تستمعان لهم وتذرفان الدموع انضمت لهم همس التي تحملت على نفسها وايستندت على باب الغرفه لتتابع حديثهم
نجلاء بدموعا حارقه حبييبتي يا همس
محمد قتلته عشان اتجوز الا بيبحبها واختارها قلبه
الياس بقسوه خبي عليا.

احمد لانه عارف انك منزوع الرحمه هتفرق بينه وبينها ذي ما عملت معيا وفرقتيني عن الا بحبها وخالتني اتجوز همس غصب عني وهي عارفه اني مش بحبها عذبتها معيا بسببك عشان مغضبكش دا مكنش ضعف مني دا لاني محبتش انك تزعل مني وبعد ما اتجوزتها وحبيبتها ونسيت الا كنت بحبها اكتشفت انها شالت الرحم وانت عايز احفاد صممت انك تخاليني اتجوز تاني وجبت ريناد ومش كدا وبس حرمتها من امها وخالتني اكتبها باسم همس والام الحقيقه لحد الان مشفتش بنتها غرتها بالفلوس الا عمت قلبها حتى الطلاق كان نفسي اطلقها من زمان لاني حبيت همس بس انت صممت لحد الان انها تفضل على ذمتي رغم كرهي ليها عشان تقسي ابني عليا هو تفتكر اني كنت عبيط انا كنت فاهمك من الاول بس سكت احترام ليك مش اكتر.

صدم جوان لما استمع اليه بسبب هذا الشيطان كره اباه واخته
اما ريناد فصدمت ان همس ليست والدتها
صدمات تحطم الجميع حقائق تكشف تلو الاخري
اقترب جوان من الياس بعينا تملئها الكره وقال بصوتا اشبه من عداد الموتا مش لقي كلام اقوله حتى القذاره انتي اوسخ الف مره منها انت ايه
تراجع الياس للخلف بخوفا شديد من جوان الملك المنتظر للحكم بعده.

جوان كتبت كل الثروه دي باسمي عشان تضمن القوه والعقل تكون بجيبك مرحمتش حد فينا حتى ابنك الا قتلته بدم بارد وسكلت جثته عشان يكون انتحار مش جريمه خوفت من الشرطه لكن ربك مخفتش منه مصعبش عليك ابنك
ثم اكمل بصوتا مرتفع زلزل له القصر باكمله ليستمع إلى الملك وقال اخدت مني اغلي شخصين في حياتي عشان قوانينك وتنفيذ العقوبه انت مسخ شيطان قذر بس خلاص العريس الا بتحركها بخيوطك اتحررت حكمك سقط خلاص.

حصونك انتهت والا نهاها اولاد يحيي سويلم الا قتلته خلاص مفيش الياس سويلم تاني
مالك انا ندمان اني سمعت كلام امي في يوم وعملت نفسي ضعيف عشان تفديني من عقوبتك
الياس انتو عايزين ايه انا هفضل الياس سويلم فاهمين
اسلام فاهمين بس فاضل حاجه واحده بس عثمان السيوفي الا قتلته بدم بارد ودفنته لانك اكتشفت انه شغال للشرطه ابنه كمان رجع عشان يخد حقه ذي مانا كمان جبت حق ابويا اتحدنا انا وهو عشان نثبت انك وسخ ومجرم.

واعلي صوته قائلا تمام يا سياده الرائد
ليخرج ابن عثمان السيوفي الذي استطاع ان يكون الذراع الايمن للالياس سويلم وان يكشف عنه بمساعده اسلام حقائق هامه
صعق الياس سويلم عندما ظهرت قوات الشرطه بقياده طارق نعم هو كبير الحرس للقصر والذراع الايمن للالياس
كانت صدمه حقيقه له وذات عندما وضع الكلبش بيده
قائلا الا ابويا ما نجحش فيه انا النهارده نجحت بتحقيقه متخفش هعملك بالسجن معامله ملوكي وفيها برضو قوانين وعقاب.

الياس بغضب شيل القرف دا من ايدي انت عارف انت بتكلم مين انا الياس سويلم
جذبه طارق من الكلبش واشار للشرطي الذي اعتقاله وجذبه إلى السياره لينضم لباقي المجرمين امثاله ولكنه كسر عندما لم يجد من ابنائه اي حزن تجاه حتى احفاده.

نظرات القسوه فقط بعيون الجميع لم يجد من احدا نظره شفقه على هذا الشيطان
كان الجميع يقف باعلي الدرج وباسفل الدرج كانت تقف ريناد وعيناها تفيض بالدمع على والدها الذي اخفي عنها هذا السر الخطير وعلى اخاها الذي انقلبت معاملته معها ولم تكن تعلم لماذا؟
وعلى زوجها الذي احبته ووهبته عشقا فحطمه هو عندما استغلها لدخول وكر الياس سويلم.

كانت مليكه بالاسفل ايضا تجلس على احد المقاعد بصدمه فاخاها كان دائما يطلب منها الا تبوح باسمها كاملا الهذا كان يخاف عليها
اما بالاعلي فكان يقف الجميع ونجلاء ولين وهمس التي تستند على باب الغرفه بتعبا شديد
كان جوان كالاسد الجريح اهذا الحقير كان يعطي والدته دواء حتى تظل فاقده للوعي كم تمنا انه لم يكن حفيده لكي يستطيع ان يقتلع عنقه.

احست همس بان قدمها لم تعد تحملها ليهرع اليها اسلام بلهفه ويحملها بين يديه نظرت له همس بحزن شديد وعيناها تذرف الدموع فعلم اسلام انها دخلت في حالتها المعتاده عندما تحزن بشده او ترتجف من الخوف تفقد النطق لايام
اسندها اسلام وقال خلاص ياحبيبتي كله انتهي يالا نرجع عشان ماما
فاومت له فاسندها حتى يهبطان الدرج ليجد جوان بوجهه
جوان رايح فين يا اسلام
اسلام بستغراب هرجع بيتي
احمد دا بيتك يابني.

اسلام لا دا مش بيتي دا بيت الشيطان الا حطم حياتنا مستحيل اقعد فيه عن اذن حضرتك
وجذب اسلام همس وتوجه للخروج ليوقفها محمد وعيناه تفيضان بالدمع ارجوك يابني متحرمناش من اننا نعيش مع الا فاضل من اخويا انتم اولاده اكيد هنحس بوجوده معنا ارجوك
ترك اسلام همس واحتضن عمه بحب شديد فهو شبيه والده بكل شئ حتى انا حديثه لمس قلبه.

كان جوان ينظر لهمس بتعجب فهي تنظر لهم بريبه ومتماسكه بثياب اسلام كانها فاقده للوعي ولانه طبيب علم ما تمر به وانها فاقده للامان وتستشعر به بوجود اسلام لذلك تتعلق به كالطفل الصغير
كانت ريناد تنظر لهم بحزن شديد فانسحبت بهدوء إلى حديقه القصر بكت بصوتا مسموع على معامله اخاها لها وعلى اباها الذي اخفي عليها ان همس ليست والدتها الحقيقه بكت على زوجها الذي صرح لها انها جزء من الحرب الذي وضعها لالياس سويلم.

اما بالقصر
فكانت مليكه تجلس بالاسفل ليهبط اليها مالك
مالك بابتسامه طلعتي بنت عمي وانا اقول ليه حاسس بحاجه غريبه ناحيتك
مليكه بحزن جايز تكون حسيت بحاجه غريبه لكن انا اول ما شوفتك استغربت الشبه الكبير بينك وبين اسلام حتى اسمك غريب اسلام حافظ علينا سنين كان ديما يحذرنا من نطق اسمنا كامل ثم اكملت والدموع رفيقتها مكنتش اعرف ان هو شايل كل دا فوق كتافه كل دا في قلبه ولوحده
بالاعلي.

اسلام . انا مقدر كلامك ياعمي بس والدتي مش هتقبل تقعد هنا ثانيه
احمد كلنا هنجي معاك وهنقنعها باذن الله
اسلام ياعمي صدقني دا من رابع المستحيلات وحتى لو هي قبلت انا مش هقبل اعيش هنا ثانيه واحده
جوان لييه يااسلام
اسلام طول عمري عيش بما يرضي الله بصرف على اخواتي بالحلال مش هجي دلوقتي واقبل الحرام
محمد حرام ايه بس يابني.

اسلام ياعمي ابو حضرتك كون الثروه دي كلها بمال حرام اسلحه وصفقات مشبوهه انا مش عايز اعيش بمال حرام ياعمي
احمد اسلام عنده حق يامحمد ثم نظر للقصر وقال احنا لازم نسيب المكان دا
محمد بص يابني انا وعمك احمد لينا مالنا الخاص بعيد عن شغل جدك تعبنا فيه عشان يكبر هنعقد هنا لحد بكره ونشتري فيلا نعيش فيها كلنا
اسلام بفرحه يعني هتتخلوا عن القصر
احمد بابتسامه ايوا يابني هنشتري فيلا وانت معنا.

اسلام احنا عندنا بيت ياعمي
جوان الشغل دا يا اسلام عمي يحيي الله يرحمه تعب معنا فيه يعني ليك بالظبط ذي مالينا اما القصور والشركات الا الياس سويلم عملها كلها هنتبرع بيه للايتام
لين بغضب ايه الجنان دا ياجوان هتتخل عن املاك بملايين لشويه رعاع
جوان بغضب الرعاع دول احسن انضف منك ميت الف مره
اسلام ميصحش كدا ياجوان
جوان لا يصح هي عارفه كويس انا اقصد ايه
مالك خلاص ياجوان هي غلطت بس من فضلك بلاش اهانه ليها.

احمد خلاص ياولاد المهم محمد
دور على فيلا عشان تكون لينا كلنا
محمد بابتسامه حاضر
اسلام انا عندي فكره لو تسمحوا اني اتكلم
احمد بفرحه اكييد يابني
اسلام الفيلا مش هتكون مريحه لينا يعني مش هنعرف ناخد راحتنا وممكن والدتي مش توافق احنا للاسف مجتمع شرقي نفترق عنكم يعني ملكيه وهمس مينفعش يعشيوا بمكان واحد مع مالك وجوان بعتذر ياعمي بس دي اصول
محمد بابتسامه فخر لهذا الشاب الذي يتحدث بسابق سنه والتزامه بدين.

اما احمد فقال بفرحه عارفين يابني كمل كلامك وقولنا فكرتك
اسلام تشتروا بيت كبيير عباره عن شقق فوق بعض وتحت تكون شقه كبيره جدا او قاعه نتجمع فيها لكن كل واحد ليه شقته ووفروا فلوس الفيلا كبروا بيه شغلكم
اقتنع احمد ومحمد بحديثه ووافق على هذه الفكره
نجلاء هي مامتك اسمها رباب
اسلام بستغراب ايوا
نجلاء دي رباب يامحمد صديقه همس المقربه
محمد طب ليه يحيي مقالش انه اتجوزها.

جوان بغضب هيقول اذي ياعمي وانت عارف عقاب الياس سويلم لو عرف ممكن يعمل ايه
احمد بدموع ربنا يرحمك يايحيي و
كاد ان يشكو إلى الله على من قتل اخاه الصغير ولكن تدرج انه ابيه فبكي
ليجد ابنه الذي حرم منه بفعل هذا الشيطان يقف إلى جواره ويضع يده على كتفيه ليقول له ها قد زالت المسافه بينا
نظر له احمد بتعجب فلم يتحدث الجيمس واحتفظ بهدوءه المعتاد
نجلاء بس في حاجه مش فاهمها
اسلام ايه هي.

نجلاء جدك ميعرفش انك ابن يحيي ولا اخواتك طب ليه هو خطفهم وحبسهم هنا
مالك بابتسامه لان الاستاذ يبقا الا ريناد اخترته وهربت عشانه وحاليا هو زوجها
صدم الجميع ولكن صدمه محمله بالفرحه وبالاخص احمد فابنته لاول مره بحياته تتخذ القرار الصائب
ولكنه قال بلهفه هي فين يابني فين ريناد عايز اشوفها
لين ريناد كانت واقفه هنا من اول ما دخل اسلام
تعجب اسلام وقال طب هي فين.

نظر الجميع إلى الاسفل ليجدوا مليكه تجلس بالاسفل بمفرودها فهبطوا جميعا إلى الاسفل وهمس المتشبسه بملابس اسلام
اسلام بقلق مليكه ريناد كانت هنا
مليكه ايوا
احمد بخوفا شديد طب هي فين يابنتي
ليأتيه صوت ابنته المنكسر وهي تقول انا هنا يااحمد بيه
تطلع الجميع إلى الصوت ليجدوا ريناد تقف وعيناها كتله من الجمر دموعها شلالات حارقه لوجهها منكسره حزينه
اقترب منها احمد وقال بتعجب ايه احمد بيه دي انا بابا ياريناد مالك.

ريناد بهدوء بابا بجد والا دي كمان كدب ذي حاجات كتيره اووي
اقترب منها جوان بحذر وقال حاجات ايه بس ياريناد الا كدب
نظرت له ريناد بسخريه وقالت انا فرحانه اوي ياجوان اني اكتشفت ايه سبب الكره الا كان جواك ليا تعرف انا كنت هموت عشان اعرف السبب بس الحمد لله عرفته
حزن جوان وحاول الاقتراب منها ولكنها صرخت به ان لا يقترب
محمد. مالك بس يا حبيبتي.

ريناد بابتسامه تعرف ياعمي انت الوحيد انقي من كل الا في القصر دا كلهم خدعوني الكل كسرني
ثم انفجرت من البكاء وقالت بصوتا متحشرج من البكاء قتلوني بسكينه تالمه كل واحد حاول يدبحني شويه ابويا واخويا حتى الانسان الا حبيته طالعت جزء من مخططته
اسلام ريناد انا
ريناد انت ايه يااسلام من فضلك طلقني
وتوجهت للخروج لتجد اسلام يطبق على يدها
اسلام رايحه فين
ريناد بدموع سيب ايدي
اسلام هسيبها لما افهم راحه فين.

ريناد بصراخ اي مكان غير هنا مش عايزه اشوف وش حد فيكم سبني
اقترب جوان وقال سبها يااسلام
نظر له اسلام ثم ترك معصمها ليقترب منها جوان وعلى وجهها ابتسامته التي تظهر بعد سنوات عديده ابتسامه تجعله معشوقا للفتيات كما اطلق عليه بالجامعه.
جوان تعالي نقعد بالحديقه شويه
واحتضانها جوان وخرج إلى الحديقه جلس امامها ليقول بصي معيا على القصر
نظرت له بتعجب فقام وعدل من جلستها لتري القصر فقال هو شايفه ايه ياريناد.

نظرت له بستغراب ليكمل هو انا هساعدك انا حاسس بتغير حصل حاسس اننا اتولدنا من جديد كاننا كنا تحت تاثير مخدر قوي وفوقنا منه تاثير الياس سويلم الا كان مسيطر على الكل صحيح مقدرش يأثر فيا ذيكم لكن قدر يدخل لعقلي افكار كتير ومنهم فكره انك مش اختي وان بابا غلط مع واحده وانتي كنتي نتيجه الغلطه دي
شهقت ريناد ووضعت يدها على فمها لم استمعت له.

ليكمل جوان انتي مستحملتيش تسمعي لكن انا استحملت وصدقت كلامه مكنتش اعرف ان الا بابا متجوزها خي نفسها والدتك غير من دقايق لما بابا اتكلم احنا كلنا كنا تحت تأثيره ياريناد
اقتنعت ربناد بحديثه ليقترب منها ويضمها إلى صدره لتستشعر بالراحه لوجود اخاها بجانبها
جوان لازم تلتمسي العذر لينا كلنا حبيبتي وبابا طول عمره بيخاف عليكي وانتي واثقه من كلامي كويس ياما اتحدا الياس عشانك انتي رغم انه ابوه.

رفعت ريناد وجهها المغطي بالدموع وقالت واسلام
جوان ماله اسلام
ريناد ببكاء ضحك عليا مش بيحبني ياجوان اتجوزني عشان ينتقم منه
جوان مقدرش اجوابك يا ريناد بس معتقدش انه ممكن يكون الكلام دا صح اسلام عيونه ييها حب ليكي اسمعيله واديله فرصه يتكلم متعمليش ذيي بصدر الحكم من غير اما اسمع جميع الاطراف.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة