قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية هكذا أحببته للكاتبة مي علاء الفصل الرابع

رواية هكذا أحببته للكاتبة مي علاء الفصل الرابع

رواية هكذا أحببته للكاتبة مي علاء الفصل الرابع

انتهى امجد من ارتداء ملابسه، ثم خرج، متجها إلى اصدقائه الفاسدون
اما دانا فكانت تكمل عملها، قاطعتها خالدة
خالدة: عفت هانم عايزاكي
دانا: حاضر
واتجهت دانا للمكتب، طرقت الباب و دخلت عندما سمعت إذن الدخول
عفت: عاملة إيه في اول يوم؟
دانا: الحمدالله
عفت: اياكي تجيبي سيرة ل امجد ع المهمة التانية
دانا: حاضر
عفت: ان...
اتاها اتصال
عفت: امشي دلوقتي
دانا: عن اذنك
وصل امجد
سندس: بيبي، وحشتني
امجد بضيق: مش وقت كلامك ده.

سندس: قي إيه؟
سامي: مالك يا برنس؟
امجد: عفت هانم جابتلي خدامة جديدة، فظيعة
سامي: يعني إيه فظيعة؟، مززة؟
امجد بأرف: يااريت، دي دمها سم، وبتعاملني كأنها مش خدامة عندي
سندس بغيظ: ربيها ع طريقتك
امجد وقد لمعت عيناة: ما انا هعمل كده بظبط
سندس وهي تطأبت ذراعة: خلاص، هتسهر النهاردة معانا؟
امجد بخبث: لا، النهارضةة مش هينفع اسهر معاكم
سندس بحزن مصطنع: ليه؟
سامي: يابنتي، سيبية برااحتة، كده هيطفش منك.

سندس بغيظ: اسكت انت بس
سامي بإحراج: أنا ماشي
وذهب دون انتظار ردهم
امجد بعصبية خفيفة: انتي بتستهبلي يا سندس
سندس بتأفف: انا مش بحب الواد ده ابدا
امجد: يعني عشان هو بيحبك، تحرجية كده
سندس: يووة انت بقيت فظيع الأيام دي انا ماشية
امجد: لا خليكي انتي، انا اللي ماشي
وذهب
سندس: يااربي عليك يا سامي، فظييع انت
فجأة احست بيد تضع ع كتفها، التفتت وجدتة سامي
سندس: إيه اللي رجعك
سامي: رجعت عشان مسبش حبيبتي لحالها.

سندس: انا عمري ما هبقى حبيبتك، او حبيبة واحد فقير
سامي وابتسامة خبث ع وجهة: واللهي، امال انتي إيه؟
سندس بتلعثم: قصدك إيه؟
سامي وهو يقترب ويسند ع الطاولة: قصدي اني انا عارف انتي منين، وانك زيي بظبط، وممكن يبقى مستواكي اقل مني، بس عاملة نفسيكي من اللي فووق
سندس: المطلووب
سامي: تحترمي نفسك معايا
سندس: ولو محت...
قاطعها وقال: هخرب كل حاجة بتخطتلها
سندس: بتهدتني يعني.

سامي وهو ينهض: افتكريها و احسبيها زي ما انتي عايزة، سلام يا، قطتي
وذهب
ضرب بيدها ع الطاولة بغضب: واللهي لتندن يا زفت ياللي اسمك سامي
الليل
عاد امجد القصر، صعد لغرفة عفت هانم، طرق الباب و دخل بدون سماع الإذن
عفت: انا مسمحتلكش تدخل
امجد بعصبية خفيفة: مين الخدامة الزفت دي الجديدة، اختياراتك بقت وحشة
عفت: اها، اكيد وحشة مش جت على مزاجك
امجد: لا مش كده بس دي وقحة
عفت: مش هغيرهالك، مادام مش عجباك هسبهالك.

امجد: مااشي، هخليها هي بنفسها تطلب انها تسيب المهمة دي
عفت: ههههه دانا بنت قوية، وبتستحمل، فمش هتسيب شغلها
امجد: هنشوووف
وخرج وهو غاضب
صعد للدورالعلوي وجدها امامة
دانا: احضر لحضرتك اكل؟
امجد: ...
دخل غرفتة بعصبية دون ان يرد
دانا بغيظ: ماااشي، انت اهو اللي بتبدأ، والبادي اظلم
اتى موعد النوم في القصر
جميع الخدم دخلوا غرفهم وناموا
دخلت دانا غرفتها و نامت، وبعد نصف ساعة من نومها وجدت من يطرق الباب
نهضت وفتحت.

دانا: حضرتك عايز حاجة؟
امجد: قوومي حضريلي اكل
دانا: دلوقتي؟
امجد: اة، يلى بسرعة و هتهولي لأوضي
وذهب دون انتظار ردها
نزلت دانا وحضرت طعام و صعدت
دانا: اتفضل
واتت ان تذهب
امجد بأرف مصتنع: لا انا مش بحب الأكلة دي، حضريلي غيروا
دانا بغيظ: يعني؟
امجد بحزم: قلت روحي واعملي حاجة اكلها غير دي
دانا: ياارب يا مصبر
واخذت الصينة ونزلت وحضرت طعام آخر وصعدت له
امجد: امممم، حلو ده، خلاص روحي نامي
دانا وهي تداوب: تصبح ع خير.

امجد وقد لمعت عيناة: وانتي من اهلوا
ذهبت غرفتها ونامت، وبعد 10 ذقائق احد يطرق الباب
فتحت دانا وهي وتمسح عينيها: نعم حضرتك؟
امجد: اعمليلي حاجة حلوة اكلها، بسرعة
واتجة لغرفتةدون ان ينتظر ردها
دانا وهي تمسح وجهها بغضب: ياارب
نزلت و حضرت له شيء حلو يأكلة، وصعدت
دانا: اتفضل
امجد: لا لا ده مبحبوش، اعملي غيروا
دانا بغيظ: تااني؟
امجد بحزم: يلى
نزلت دانا و حضرت له شيء اخر و صعدت
دانا بغيظ: اتفضل، وبالسم الهاري.

امجد بإبتسامة ليغيظها: حلووة اووي السم الهاري
امجد: انزلي اعمليلي قهوة عقبال ما اخلص اكل ده
دانا بإستغراب: قهوة بعد الحلو؟
امجد: اة، انا بحب كده
دانا: حاضر
وحضرت القهوة وصعدت لتعطيها له
دانا: اتفضل
امجد: ...
دانا: امجد بية؟
وجدتة نائم
دانا بغيظ: تنام ومتصحاش يا بعيد
وجدتة يرد عليها ويقول وهو مغمض العينين: ومش هخليكي تخلصي مني ابدا يا حلوة
انفزعت دانا ولكنها لم تظهر
دانا: اتفضل القهورة.

وضعت القهوة ع الطاولة و ذهبت لغرفتها ونامت
اليوم التالي
خالدة للخدم: عايزاكم تشتغلوا بهمة، عشان في ناس مهمين جايين النهارضة
هبة: مين؟
خالدة بحزم: ملناش دعوة، اشتغلوا و بس
وانصرفت
هبة: ياترى مين اللي جي؟
سرين: ملناش دعوة، يلى نكمل
دانا: حضرتك اصحى بقى
امجد وهو نايم: سيبيني يا سحر
دانا بإبتسامة جانبية: انا مش سحر يا امجد بية
وجدتة يشدها لحضنة
دانا وهي تفرك: وسع حضرتك
امجد: هووس يا سحر بقى.

دانا بسرها: انا عارفة ازاي افوقك
كان هناك كووب ماء بجانب السرير امسكتها، وسكبتها علية
نهض امجد مفزوع
امجد: يابنت المجنوونة
نهضت دانا من السرير: عشان تعرف اني مش سحر
امجد بعصبية: انتي اتجننتي يابت انتي
دانا بسخف: لا متجننتش بس بعمل شغلي، وكل واحد وطريقتوا
وخرجت من الغرفة
امجد: يوومك مش فايت يا بنت التيت
دانا وهي تضحك: تستااهل يا، امجد بية
خالدة في المكتب
عفت: جهزوا كل حاجة، النهارضة ضيوف مهمين جايين.

خالدة: نبهت ع الخدم
عفت: تمام، وقولي ل امجد ع الضيووف
خالدة: حاضر يا عفت هانم، حاجة تاني؟
عفت: انصرفي
صعدت خالدة كان امجد يأخذ دووش فأخبرت دانا ان تخبرة
بعد خرووجة
دانا: في ضيووف جاية النهارضة، ف عفت هانم بتقول لحضرتك انك تجهز
امجد: مين الضيووف؟
دانا: سالم بية و عيالة
امجد بعدم تصديق: نعم؟!، هو انا ناقص ياربي.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة