قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية من أجلك فقط للكاتبة لولو الصياد الفصل الخامس والثلاثون

رواية من أجلك فقط للكاتبة لولو الصياد الفصل الخامس والثلاثون

رواية من أجلك فقط للكاتبة لولو الصياد الفصل الخامس والثلاثون

دهب بغضب اكبر...
دهب، طلجني يا سليم
حينها نظر لها سليم بصدمه
سليم، انتي بتخرفي بتقولي ايه.

دهب بحزن شديد، بجول الصوح بجول اللي لازمن يحصول من زمان بجول اني جوازي منيك كان غلط من يوم ما اتجوزتك كل يوم بحس كرامتي ونفسيتي بتتدمر اكتر من لاول وكل يوم والتاني اتهان من امك وانت مفيش عنديك اي رد كل اللي بتجدر عليه معلش اني تعبت انا بجيت احس ان فرحتي ضاعت مني بجي الحزن ملازمني اني كانت ضحكتي متفارجنيش من يوم ما اتجوزت لولو الصياد راحت ضحكتي وافجت انك بتكون حابب غيري وكتمت علي نفسيي وسكت يوم دخلتي شفت ف اوضتنا اللي هنبتدي فيها حياتنه دليل حبك كنت بتجطع من جوايا نار جوايا مجدراش اطفيها بعدها حاولت اصلح جوازنا بس امك بتكرهني والاخر اسمعك قبل سفرنا وهي بتجولك تطلجني جلتلها هعملك اللي انتي عاوزه معناته ايه ايه الحديت ديه معناته انك راجل ضعيف ولد امك كيف ما جالت امي مش راجل.

حينها نزلت صفعه من يد سليم علي وجهها بقوه
ونظر لها بغضب وهو يضغط علي كف يدها بقوه.

سليم، انا راجل ومش عشان بحاول ارضي امي بالكلام ابقي ابن امي انا امي غلطت لولو الصياد واعتذرت ليكي انتي سايقه فيها لو فهماني هتفهمي اني براضيها وبس خايف تتعب ماما مريضه قلب وهي متعرفش بخاف تتعب دي امي خايف عليها مفيش حد يعرف بمرضها غيري انا وبابا عمرك ما سالتي نفسك ليه متحملين كل حاجه منها من غير ما نتكلم لان خايفين عليها خايفين تروح مننا.

دهب، بحزن. وهي تحسس وجهها كانت تشعر بالالم في وجهها اثر صفعته. بتضروبني يا سليم
سليم، لما مراتي تقلل من احترامي ده ردي الوحيد وكمان انتي غلطتي يا دهب
دهب، سليم اللي بينتنا انتهي
سليم، بغضب، انتي اتجنني يا دهب خلاص موت جدك جننك انا مش هاخد بكلامك ده دلوقتي لحد ما تهدي وتفكري صح.

وتركها وخرج بكت دهب بقوه وهي تضع يدها علي قلبها وتقول بكل حرقه والم من حبه وانها لا تقدر عن البعد عنه تريد ان تتركه لكن ماذا تفعل بقلبها
دهب، اني هحبك يا سليم بحبك جوي جوي.

. علي الجانب الاخر بالمشفي
حمدي القناوي وهو ينظر إلى جمال
حمدي، اني الحمد لله مليح
جمال. الحمد لله قالولي انك طلبتني
حمدي، ايوه يا ولدي
جمال، خير يارب
حمدي، عاوزك يا ولدي تجبلي عمار ونيجار اهنيه رايدهم يا ولدي ضروري لازمن لولو الصياد اتحدت وياهم
جمال، كده الناس هتعرف انك عايش وده خطر
حمدي بجديه، يا ولدي كيف تجلج من احفادي دول ستر وغطا هاتهم يا ولدي اهنيه واني وعد مفيش مخلوج هيعرف اني لساتني عايش.

جمال، حاضر يا حج حمدي بكره هجبهم لحضرتك الاتنين
حمدي، متشكر جوي يا ولدي.

علي الجانب الاخر
كان الغول يجلس وحيدا بغرفته
يبكي بحرقه علي ولده الذي مات وحيدا باراضي غريبه وقع بفخ من يتاجرون بالدين والاصعب عليه انه لا يعلم اين مكانه ولم يدفن حثمانه وانه حينما يشتاق اليه لا يستطيع حتى ان يزوره.

الغول ببكاء، حجك عليا يا ولدي اللي حصولك ديه بسببي اني وحدي مكتش شايف غير نفسي وانتجامي وبس نسيتك يا ولدي همتلك وحدك وروحت مني وانته في عز شبابك يا ولدي ليه يا ولدي سبتني ليه يا ولدي مين هيمشي بجنازتي من هيغسلني غيرك يا ولدي مين يا ولدي هياخد عزاي سبتني بدري جوي يا ولدي.

في ذلك الوقت كان فهد الغمري قد وصل إلى منزل الغول ولم ينتظر ان ينادوه له من الداخل وانما دخل إليه بكل غضب وجده بحال غريب يجلس ارضا ويبكي بطريقه عجيبه
فهد، وهو يقترب منه بدهشه
فهد، فيك ايه يا غول
الغول وهو يرفع وجهه وينظر له بحزن وقهر
الغول، ولدي مات يا فهد
فهد، بحزن، البجيه في حياتك داين تدان انجتل ولدك كيف ما انت جتلت حمدي الجناوي.

الغول، اني مجتلتش حد حمدي الجناوي هو السبب هو اللي جتلني لما خد حبيبتي ميني هو اللي موتها وسبتني عشانه كان كفايه عليا اشوفها ولو من بعيد هو موتها خدت حجي منيه وخليت خليل وحامد يجتلوا عمار اخوه باس مني وبعدها جلت لسعيد عليهم وجتل منيهم كتير وانجتل بس علي يدي ناري مطفيتش طول السنين ديت جلبي جايد نار وجاد اكتر لمن حمدي وجف بحر الدم وعمل نسب بيناتكم كان لازمن اجتله واخد حجي طول ما حمدي عايش ناري مهتنطفيش وجتلته بس ولدي مات وياه وسبني وحدي.

فهد. بغضب، انته ايه شيطان رجيم ازاي تعمل اكده ازاي تكون العفاشه ديت انته حلال فيك اي حاجه تحصولك واني هبلغ الكل باللي حصول ديه
الغول وهو ينفجر في الضحك بطريقه صعبه
الغول، جول اللي انته عاوز تجوله كل حاجه راحت لما ولدي انجتل
نظر له فهد بغضب وقرف وخرج من المنزل دون رجعه...

علي الجانب الاخر
هاهو عمار يعود المنزل بعد ان اتفق على قتل فهد بالغد
دخل إلى المنزل وجده والدته نائمه علي نفسها علي احدي الكنبات
عمار وهو يوقظها، امه امه
فتحت الام عيونها ونظرت له بابتسامه
الام، انت جيت يا ولدي
عمار، نايمه اهنيه ليه يا امه.
الام، شكلي اكده نمت من غير ما ادري هجوم اخش جوه
عمار، طيب اني هطلع اريح هبابه
الام، نوم الهنا يا ولدي
كان عمار يتجه إلى الاعلي حين سمع والدته تناديه
الام، عمار.

التفت لها عمار بتساول...
عمار، خير يا امه
الام، مفيش اخبار يا ولدي عن جتت جدك هنخدوها ميته يا ولدي اكرام الميت دفنه
عمار، مخبرش يا امه بكره هروح اجابل مدير الامن واشوف ايوتها حل مع الظابط ابن المحروج ديه
الام، ربنا وياك يا ولدي واللي ربنا وياه ميخفش واصل
عمار، تصبحي علي خير يا امه
. واكمل عمار صعوده إلى الاعلي ودخل
وجد امامه نيجار وماسه يجلسون يتحدثون سويا شعر عمار بالدهشه
عمار، السلام عليكم.

هم، وعليكم السلام
عمار وهو يدخل ويجلس علي الكرسي مقابلهم وينظر لها بجديه
عمار، ايه اللي جمع الشامي علي المغربي
نيجار، فهد مقتلش جده
عمار، بعصبيه، هنرجع للحديت الماسخ تاني
نيجار، انا مصدقه فهد انت ليه مبتسمعش لحد مقتلوش كان عنده لكن انضرب وهو معاه مقتلوش وجده اللي قاله يهرب انت ليه مش عاوز تفهم كده كانك ما صدقت تسمع كلام الغفير عشان تمسك حاجه علي فهد وتقتله.

عمار، بغضب، ايه تاني يا بت الجناوي بينه اكده نسيتي اللي انجتل يبجي جدك
ماسه بهدوء، انت ليه يا عمار سلمت بكلام الغفير هو الغفير شاف فهد وهو بيقتل جده شاف معاه سلاح وهو خارج وكمان جده مضروب في ضهره لولو الصياد ازاي فهد هيعملها وجده المفروض وشه له ازاي يا عمار كمان حاجه اخويا يا عمار عمره ما كان خسيس يضرب من الضهر ولا عمره كان خاين ولا عمره جه علي ست او راجل كبير او حتى عيل.

عمار بسخريه، واضح ان مش بت عمي بس اللي خايفه علي فهد مرتي كماني خايفه عليه
نيجار بغضب، فهد جوزي واخو ماسه لازم نخاف عليه هو لو انت قتلت فهد مش هتتحبس يعني هنخسركم انتم الاتنين طيب ليه ما ندور علي الحقيقه ليه التسرع ليه لازم تدور وتبحث كتير الاول عشان بعد كده متندمش
عمار، بغضب، واني اللي عيندي جولته هجتل ولد الغمري والموضوع ديه انتهي
ماسه وهي تنظر له بدموع.

ماسه، عاوزني ازاي انام جنبك في سرير واحد وانت قاتل وهو مظلوم كل اللي همك نفسك مبتفكرش في حد غير نفسك وعصبيتك اللي ملهاش حل وتسرعك اللي مش عارفه سببه ده غير ردود فعلك اللي بتكون نتيجه الغضب وبتكون من غير تفكير ليه يا عمار لولو الصياد انته عاوزني اخسر كل حاجه عاوز تخسرني اخويا اللي هو عندي زي ابويا وعاوز تقطع كل حاجه بيني وبينك
عمار بغضب، زعلانه علي اخوكي جوي اكده.

ماسه، ده اخويا من دمي ولحمي ولو كان قتله كنت وقفت معاك لكن فهد معملهاش
عمار. بغضب. عميلها وانا واثج من اكده وهجتله
ماسه، هتخسرني يا عمار لو دم اخويا لطخ ايديك
عمار، بتساول، كيف يعني
ماسه، هنتطلق يا عمار مقدرش أعيش مع واحد هيقتل اخويا
نيجار، وانا مش هسكت هبلغ عنك
عمار، اكده طيب بلغي يا بت عمي وانتي يا مرتي المصونه ردي عليكي حاجه واحده هتوفر كل حاجه علينا
ماسه، ايه هي.

عمار. بعصبيه. تاخدي خلاجتك وعلي بيت خيك وورجتك هتوصلك اهناك.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة