قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية من أجلك فقط للكاتبة لولو الصياد الفصل الثلاثون

رواية من أجلك فقط للكاتبة لولو الصياد الفصل الثلاثون

رواية من أجلك فقط للكاتبة لولو الصياد الفصل الثلاثون

فهد، البجيه في حياتك يا عمار
وقف عمار ينظر له بعيون كالجمر من شده الغيظ ومن شده الغل والغضب قاتل جده يقف امامه هكذا بكل برود وكانه لم يفعل شيء قتل القتيل لولو الصياد ومشي بجنازته ولكن الصبر حلو واخذ الثار حرفه وليكمل ثمثيليه البراءه معه ويتحكم بنفسه إلى الوقت المناسب الان كل ما يهمههو دفن جده ولكن يقسم ان ياخذ بالثار وعن قريب لن يكون هناك فهد الغمري
عمار وهو يضغط علي يده من شده الغضب...

عمار، ما انته عارف يا فهد
فهد بتساول، عارف ايه
عمار، عارف اني مهخدش عزي جدي الا لما اخد بتاره لاول ولاه ايه
فهد. ووجهه يشحب من شده التوتر حين تذكر ما حدث...
فهد، عيندك حج
وفي تلك اللحظه سمع عمار وفهد صوت نيجار وهي تصرخ وتصرخ وتنادي جدها حينها دخلوا مسرعين إلى الداخل وجدوا نيجار نائمه علي الارض بجانب دم الجد تبكي بهستيريا وتصرخ وتنادضي جدها
حيها اقترب منها فهد سريعا واخذها بحضنه.

فهد. بخوف عليها، نيجار فيكي ايه بتصرخي ليه
نيجار، ببكاء، جدو عاوزه جدو
عمار، بغضب، جدي مات مهيرجعش تاني ونظر إلى فهد وقال وهو يشير إلى نيجار
عمار، خد مرتك ومشوا لحد ما نشوف ميته هندفن الجد
فهد، عيندك حج
حمل فهد نيجار بين يديه وتوجه إلى الخارج ومنها إلى سيارته
بينما دخل عمار المنزل وصرخ بغضب في النساء وجعلهم يهربون من امامه
الام، ليه اكده يا ولدي الناس جايه تاخد بخطرنا.

عمار، بعصبيه، جدي انجتل مفيش عزا وكماني مندفنش يبجي مفيش حد يدخل اهنيه فاهمه يا امه
الام، حاضر يا ولدي بس ميته ندفنه اكرام الميت دفنه يا ولدي
عمار، بتوتر، مخبرش يا امه ابوس يدك سبيني دلوك اني مجدرش اتحدت واصل
الام بحنيه، اطلع يا ولدي اتسبح وغير خلاجاتك واني هبعتلك الوكل
عمار، لاه اني ماليش نفس
الام، علي راحتك يا ولدي
صعد عمار إلى الاعلي وفتح الباب وجد ماسه تجلس وهي ترتدي عبائه منزل سودا.

عمار، السلام عليكم
اقتربت منه ماسه سريعا فقد كانت تشعر بالقلق عليه
ماسه، وعليكم السلام عامل ايه
عمار وهو لا ينظر لها ولا يعيرها اهتمام يشعر بانه بين نارين وكانه بداخله شخصين شخص يريد قتلها والاخر يخاف عليها
عمار، مليح
ماسه بتوتر، عمار
حينها نظر لها عمار بتساول
عمار، خير
ماسه وهي تقترب منه وتمسك بوجهه بين يديها.

ماسه، عاوزك ارجوك تكون هادي بلاش توتر وقبل ما تاخد قرار تندم عليه تفكر كتير اوي عشان متندمش بعد كده وانا عارفه انك شاكك في فهد اخويا انه هو اللي قتل الجد وصدقني لو فعلا هو اللي عملها ساعتها انا اول واحده هقولك خد تارك منه لان يوم ما كتب كتابي يومها خدت منه عهد ينسي التار وانا واثقه ان فهد مش هيخلف وعده ولا هيضرني عشان كده عاوزك هادي وتفكر وتبحث كويس.

عماروهو ينظر لها سخريه اخيها قاتل جده وهي تقف امامه تشرح مميزات اخيها ولكن وقت الحساب ليس الان
عمار، بصوت غليظ...
عمار، ريحي حالك تار جدي هاخده واني عارف الجاتل
ماسه، بجديه. من اجلك فقط لولو الصياد. عمار انا لو اذيت اخويا وهو مظلوم مش هسامحك وهتكون قطعت اللي بينا
حينها اقتزب منها عمار بغضب.

عمار، انتي بتتحديني يا بت الغمري ليه تكونيش فاكرني مش جادر علي فراجك لاه اني عمار الجناوي ومش عمار الجناوي اللي حرمه تسيبه فاهمه وانتي مرتي ومهتخرجيش من اهنيه الا علي جبرك فاهمه
نظرت له ماسه بحزن والدموع تترقرق بعيونها
ماسه، فاهمه يا عمار
عمار وهو يدفعها بعيدا عنه فتسقط علي التخت.
عمار، بغضب، عيشه تجصر العمر.

وصل سليم ودهب إلى القاهره للمنزل حتى يغيروا ملابسهم ويذهبوا إلى الصعيد سويا مع والده
كانت دهب تنزل سلالم الفيلا حين سمعت صوت والده سليم وهي تقول له هو ووالده
الام، خلاص الراجل اتقتل يبقي كده خلاص نرجع البنت دي لاهلها ونخلص
الاب، انتي بتخرفي بتقولي ايه انتي عاوزه تولعيها
الام، بغضب من اجلك فقط لولو الصياد، امال عجبك ان دي تكون مرات ابنك ازاي وخلتوني خسرت نيجار وابني خسر حبه وبصراحه انا بكرهها.

الاب. بتنهيده. رد علي امك يا ابني
سليم بهدوء، ماما ارجوكي مش وقت الكلام ده بعدين نتكلم وانا هريحك وعد
الام. بضيق. ماشي يا سليم ماشي
حينها بكت دهب اكثر الان بموت جدها سليم سيتركها كانت تنتظر ان يرد علي والدته ويقول لها انها زوجته ولن يتركها مهما حدث ولكن حدث العكس وهي تتوقع ان يتركها ولكن هي من ستتركه ولن تعود إلى هنا ثانيه انها دهب القناوي كبريائها وكرامتها اهم حتى من حبها...

في الصعيد...
دخل فهد بنيجار إلى غرفتهم ووضعها علي التخت وكان يهم بالذهاب حين وجدها تمسك بملابسه
وتتحدث بخوف وتوتر وبكاء...
نيجار، خليك معايا ارجوك انا خايفه
حينها اقترب منها فهد ثانيه وضمها إلى صدره بقوه وقال لها
فهد، اوعي تخافي واني عايش
نيجار ببكاء، قلبي وجعني اوي علي جدو
فهد بخوف، بعيد الشر عنك انتي جويه اني عارفك اللي تتحداني ومتخافش مني تيبجي جويه وتجدر تخطي ايوتها حاجه.

نيجار، لولو الصياد بس المره دي فوق طاقتي
فهد وهو يقبل جبينها دون شعور
فهد، اني معاكي متخافيش
نيجار، برجاء، احضني اوي يا فهد عاوزه احس بالامان شويه حاسه اني لوحدي.
فهد وهو يضمها اكثر، اني معاكي متخافيش نامي يا حبه الجلب
اغمضت نيجار عيونها وفعلا شعرت بالامان كما كانت تشعر به بحضن جدها ولكن هل ما سمعته صحيح ام خيال فهد قال لها يا حبه القلب...

في العراق هاهو ابن الغول يقف مربوط الايدي امام جميع رجال داعش يقفون امامه وكانه في محاكمه عسكريه
ابو عبدالله بصوت عالي قوي...
ابو عبدالله، لقد ارتد عنا وهو الان سينال عقابه ويكون القتل ويكون عبره لكم ان من يخالف الاوامر تكون تلك هي نهاينه.
كان ابن الغول راضي بكل شيء ولكن له طلب اخير.

ابن الغول، بجديه وقوه وعدم خوف من الموت فهو فداء لدين الله وما فعله للمراه التي ليست من دينه لعله يكون سبب لدخوله الجنه
ابن الغول، يا ابو عبدالله لقد كنت صديقي واقسم انني احببتك كاخي وكنت اتمني لو اراك وما زلت احبك كنت الصديق والانيس من اجلك فقط لولو الصياد ولكن اختلفنا لفهمك الدين خطا ولكل منا طريق مختلف ولكن احلفك بكل غالي عليك ان تطلبي طلبي الاخير.

ابو عبدالله. بتفكير، ماهو طلبك سوف انفذه اخبرني ماهو
ابن الغول، طلبي هو محادثه والدي لاخر مره
ابو عبدالله، لك ما شئت...

في المشفي...
الظابط جمال، وهو ينظر له بابتسامه
جمال، حمد الله بالسلامه يا حج حمدي اخيرا فقت...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة