قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية من أجل الانتقام للكاتبة شيماء أشرف الفصل السابع والعشرون

رواية من أجل الانتقام للكاتبة شيماء أشرف الفصل السابع والعشرون

رواية من أجل الانتقام للكاتبة شيماء أشرف الفصل السابع والعشرون

كان الياس يسأل رسيل، لماذا لم تقاوم عندما اتى الشخص و بدأ بتخديرها، فنظرت له رسيل و على محياها ابتسامة ثقة. فقالت رسيل له...
رسيل: لأني و ببساطه، كنت عارفه مين ألي خدرني...
الياس بتعجب: ايييه، انتي بتتكلمي بجد...
رسيل و هي تتلمس خده: لأنك انت ألي كنت بتخدرني. انت...
الياس: ايه ده انتي عرفتي ازاي. انا متأكد اني خدرتك من غير ما تحسي...

رسيل: لأن و ببساطه حسيت بلمست ايدك على وشي و انت بتخدرني انا لمست ايدك، و انا يا الياس. و لو انت وسط مليون واحد، اقدر اعرف لمستك ليا، و كمان يا روحي. ألي اعرفه من غيرتك. انك اكيد مكنتش هتسمح لراجل يلمسني. او حتى يشيلني، صح ولا غلط.
الياس بحب: ده الصح الصح، يا روح الياس، و راح بطريقة مفاجئة حمل الياس رسيل بأيديه. و اتجه لطريق، فقالت رسيل...
رسيل: الياس بتعمل ايه...

الياس: ايه يا روحي. بشيلك عشان اعديكي من النار دي...
رسيل بستغراب: نار، نار ايه، و لما بصت حواليها. لقت شموع منورة على الارض و واخدة تشكيلة قلب كبير، فدخل الياس بينها، و انزل رسيل داخل الشموع ثم امسكها من وسطها و قربها منها، و هنا رسيل سمعت صوت مزيكا هادئة، و بدأ الياس و رسيل يتمايلان في هذا الجو الرومانسي الجميل، و كانوا يشبهون هذا، ...

رسيل: لدرجة دي بتحبني، عامل كل ده عشاني ان.

الياس: صدقيني يا رسيل، مفيش اي حاجه في الدنيا تقدر تثبتلك انا بحبك اد ايه، انا لو حد جه و قالي قبل ما احبك. ان القيصر. قيصر الأقتصاد. هيحب و يكون بالجنون ده، كان زماني قتلته، مكنتش اصدق اني هاحب، لما كنتي بتبعدي عني و انتي صغيرة زمان، وقتها انتي خدتي قلبي معاكي، لما مشيتي و طيفك بعد عني. وقتها حسيت ان روحي اتسحبت معاكي، وقتها اقسمت على نفسي ان وقتها عيني مش هتشوف واحدة ست ولا تبص ليها، انتي اخدتي روحي و قلبي و عقلي و كياني كله، انا عيشت حياتي كلها في برود و وحدة، لأنك اخدتي روحي و كل حياتي، اخدتي ابتسامتي و روحي و كل حاجه. و بعدها اتحولت لكتلة من البرود و جمود...

رسيل: بحبك، بحبك. بحبك يا الياس، بحبك و مش هاحب حد غيرك. بحبك يا قيصري...
الياس: و انا بحبك. بحبك. يا عشقي الأول و الأخير. بحبك. يالي غيرت حياتي، بحبك. يالي غيرتي جمودي و برودي، بحبك يا عشق طفولتي. و عشق شبابي، و هنا ألصق الياس شفاتيه القاسيه على شفتين رسيل الناعمه، و ألتهمها في قبلة حارة تعبر لها عن مدى حبه و عشقه لها...

نعم يا سادة هذا هو الحب. الحب يفعل المعجزات، بيغير الأشخاص، يفعل المستحيل، اوقات يجتمع القدر لكي يخلق الحب بين شخصان لم يتوقعوا ان يكون قدرهم ان يكون مع بعضهم، و كما يقولون البعض الحب و الروح شخص واحد. و الحب هو كالروح لا يفسد و لا يتجزأ ولا يتلاشئ، و كما يقول في مقولة ويليام شكسبير. عندما تدخل السعادة في قلوب الاخرين ستعرف السعادة عنوانك انت، الجميع يؤمن بالحب، و البعض لا يؤمن به. لان السبب هو انه لم يتلاقوا مع حب حقيقي، البعض يقول هذا تخيلات و البعض يقول انه من سابع المستحيلات ان يكون هذا الحب واقع. و ان مجرد بعض من الكلامات تكتب على ورق، و تصنع من وحي الخيال، و لكن الحب حقيقي. و الأثبات هو. ان الرسول صلى الله عليه و سلم. كان يعشق السيدة خديجه رضي الله عنها. حتى بكى الرسول عليها. يوم وفاتها، و قد اخبره الله عز وجل انه بنى لها قصر من اللؤلؤ في الجنة، حتى عندما تريد فتاة ان يكون لها زوج يحبها. تطلب من الله ان يرزقها بشخص يحبها كما احب الرسول صلى الله عليه و سلم خديجه، و ايضا. نذهب كمان. إلى قصة حب قيس مجنون ليلى. الذي كان يعشقها بجنون، أليس هذا واقع، نذهب لحب روميو و جولييت، نذهب لحب عبلة لعنتر، مع انها كانت ناصعة البياض و جميلة الجميلات. لكنها احبت عبد اسود. و كل هذا الحب ماذا يقول لنا، ان الحب لا يأتي بشكل او بالون او بسن. بل يأتي من القلب، الحب يفعل المعجزات. و مش معنى ان البعض لم ياتي له حب حقيقي. او لم يشاهد تجارب مثل هذه الحب امامه، فهذا يعني ان ليس هناك حب. و انها اساطير نستمع لها و بس، ان قدر كل واحد مكتوب له من قبل الله عز و جل، مكتوب له قدره من يوم وجوده في رحم امه، لوقت وفاتة، فلن يفهم احد قصص الحب، إلا من عاشها في واقعه، و كانوا يرقصون، فقالت رسيل...

رسيل: ينفع انا ألي اختار الاغنية التانيه...
الياس: اكيد يا حبيبتي. بس اشمعنى.
رسيل بحب: لاني بهديلك كل كلمة بتتقال فيها، و ذهبت رسيل بتجاه مكبر الصوت و اختارة اغنية لأليسا...
(مكتوبه ليك، )...

مكتووبه ليك. اني انا ألي تعشلاااهااا، مكتوبه على اسمك حيياااتي كلاااااهاااااا، اول ما قلت بحب كانت ليااااا اناااااا، مين تستاهلها غير او تتقالها، مكتوبه ليك و اهي كل حاجه في وقتاااااهااااا، تكمل حياتك بيا لمااا. دخلتاااهاااااا. وقت اما شافك قلبي شافي عيني فيييك، صورة حبيييبييي ألي في خيااالي رسمتهاااااااا، قول بقى يا حبييييبيي، حححبيييييبيي، لمين انا لو مش ليك، قول بقى يا حبيبيييي، حبيييبييي لمين انا لو مش ليك، هاحب في مين غير فيك. طب دا انا اياميييي. احلااامييي و حياتيييي واقفه علييييك، نووووور عينييي. حبييييبييي، حبيييبييييي، لمين انا لو مش ليك، قول بقى يا حبييييبييي، ححبييييبييي، هاحب في مين غير فيك طب دا انا اياميييي، احلاااامييي و حياااتيييي. واقفة عليك، و كانت رسيل مع كل كلمة بتتقال من الأغنية، كانت رسيل بتبص لعينين الياس، و كأنها هي ألي بتقوله الكلام ده، هي بتحس بنفس احساس الاغنية، و هو كان بيبص ليها بكل حب و شغف و عشق مجنون، و كأنه مش عايش في الواقع، بيتمنى يعيش في عالم فاضي مفهوش حد غيره و غيرها و بس، عالم ليهم هما. محدش يشاركهم معاهم...

موعوووودة بيك تبقى انت باختييي و قسمتييييي، موعووووود بيك من قبل ماااا اتقابل معااااااااك، مشاعري حبي حياتي. شوقييي و لهفتيييييي، متصدقيين اني لأنييييي مصدااااااقه، موعووودة بييييك تبقى انت باااختييي و قسمتييييييي، موعووودة بيييك من قبل ما اتقابل معااااك، مشااااعري، حب حياااتييي شوقييي. و لهفتيييييي، متصدقييين انيييي لأنييي مصداااقه، قول بقى يا حبييييببييي، حاااابيييببييي، لمين انا لو مش ليك، قول بقى يا حااابيييبييي. هاحب في مين غير فيك طب دا انا ايااااميي، و احلاااامييي و حياتي واقفه علييييك، نوووور عينيييي. حااابيييبيي، لمين انا لو مش ليك، قول بقى يا حبيييبييي حبيييبيي، هاحب في مين غير فيك طب دا انا ايااالمييي، احلاااامييي، و حياااااتييييي واقفه عليييييييك...

كانت كل كلمه كانت بتعبر عن احساس رسيل بتجاه الياس، كل كلمه بتحكي ألي جواها بالتفصيل، هي فعلا مكتوبه ليه، من اول ما اتت لدنيا، مكتوبه ليه من قبل حتى ما تقابله، القدر و بامشيئت ربنا جمعهم سوا، جمع اتنييين حتى مع مرووورر السنيين لسه حبهم موجود، كانوا اطفال و الكل قال مع الوقت هينسوووااا، لكن الاطفال دول كبروووا. و حبهم زاد في قلوبهم،
...

نروح لمازن و اوركيد، و قد اخذ مازن اوركيد بسرعه، و ركب العربيه، و ساق بأقصى سرعه لييه. و لحاد دلوقتي اوركيد مش عارفه هما رايحييين فييين، فقالت.
اوركيد: يا مازن، قولي احنا رايحين فين دلوقتي، فاهمني...
مازن: متقلقيش يا اوركيد خلاص قربنا نوصل...
اوركيد: طب في ايه، طمني...

مازن ببتسامه: مفيش حاجه يا روحي، هتعرفي خلاص، و وصل مازن إلى المكان المحدد ليييه، و نزل و راح للناحية التانيه و نزل اوركيييييد و بعدها، جاب حاجه من شنطت العربية و اداها للأوركيد. فقالت اوركيد.
اوركيد بستغراب: هو ايه ده...
مازن: ده فستان. ادخلي هناك و كان بيشاور على يخت، ادخلي هناك. و البسي الفستان ده عشان اعرفك على حبيبتي، و هنا نزل الخبر كالصاعقه على اوركيد، و من هي حبيبته هذه. فقالت اوركيد...

اوركيد: ...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة