قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية معشوقتي المجنونة ج2 للكاتبة ابتسام محمود الصيري الفصل العشرون

رواية معشوقتي المجنونة ج2 للكاتبة ابتسام محمود الصيري الفصل العشرون

رواية معشوقتي المجنونة ج2 للكاتبة ابتسام محمود الصيري الفصل العشرون

مهيمن ماسك الفون و اتصل ب واحد صاحبه ظابط مدني و قاله ع موضوع توتا كله
سيد: بص يا مهيمن البنت لازم تسلمها عشان باباها رفع قضيه اسقاط نسب، و لازم تتحول لملجأ
مهيمن: و تتحول ليه ما انا هربيها عندي
سيد بهدوء: يا مهيمن البنت لازم تتثبت في ملجأ هو القانون كده
مهيمن: انت عارف انا بلتزم بالقانون بس دي طفله ازاي تتسلم ل ملجأ و تتبهدل، بلاش ان احنا هنزعل بس حالة البنت النفسيه هتدمر.

سيد: انا مفيش في إيدي حاجه اعملها، يا مهيمن لازم البنت تتسلم و ممكن ساعتها تعمل تبني ليها
مهيمن بعصبيه: بقولك نفسيتها تقولي لازم، خلاص يا سيد مع اني مبحبش الواسطه بس همشيها واسطه، و وريني لازم دي
سيد: مهيمن مش عايزك تزعل مني بس ده شغلي و مقدرش اعمل حاجه مخالفه و القانون اللي بيقولي عليه لازم اعمله
مهيمن: تمام انا هعرف اتصرف سلام.

عند دانيه
كانت بتحلم ب فادي مع بنت و في اوضة نومها صحيت مخضوضه لقت فادي نايم جنبها و حاضن المخده
دانيه تهزه جامد: اصحى يا بيه هتعملي فيها نايم
فادي يرفع وشه بنوم يلاقيها مكشره: خير يا دانيه
دانيه بعصبيه تمسك مسدسه: و الخير هايجي منين؟
فادي قام بسرعه: صلى ع النبى كده السلاح ينشن
دانيه: امال انا هلعب
فادي: اهدي بس، وقولي فيه ايه؟
دانيه: فيه انك بتخوني يا فادي
فادي باستغراب: والله ماتحركت من جنبك.

دانيه: ده انا شوفتك ب عيني دول
فادي يتنح: شفتيني امتى؟
دانيه تحط ايدها في وسطها: ناو
فادي بهزار: مش بقولك نونوي بقولك امتى؟
دانيه: حالا، و انا نايمه حلمت بيك بتخوني
فادي يقرب منها: استحاله يكون حلم، ده كابوس اخد منها المسدس رمى وراه و قرب منها اووي
دانيه بصوت ضعيف: و بتخوني ليه في الحلم
فادي بصوت هادي: اضغاث احلام يا قلبي شوشه عايز يفرح فينا تعالي بقى لما نغيظه
و تاهو مع بعض.

عند ابراهيم
ابراهيم: سوزي خدي حميدو و روحي حمي العرايس دخلتهم قربت يقصد التماثيل
سوزي: هخليهملك يبرقو و تغمز ل حميدو يالا يا وحش
عمرو فرح جدا ان خلاص مهمته قربت تخلص عشان يفضى ل رنا: يالا يا قطه.

عند مهيمن عسكري يخبط ع الباب
مهيمن: ادخل
العسكري: الجواب ده لسيادتك
مهيمن اخد الجواب فتحه و العسكري طلع
مطلوب حضورك لقسم محرم بيه
مهيمن اتأكد بسب توتا راح للوا
مهيمن: سيادة اللوا محتاجك تساعدني في موضوع شخصي
اللوا: انت ابني يا مهيمن قول فيه ايه
مهيمن: حضرتك تعرف طبعا موضوع توتا، حسام رفع قضيه و سقط ابوته عنها و عايزين توتا تتسلم في ملجأ
اللوا: بس انت راجل قيادي مش عادي ازاي يصممو يخدوها منك، ثواني.

و عمل تليفون
اللوا قال للي بيكلمه موضوع توتا
: صعب تتنسب ليه بس هو يجيلي و اكتبها ع اسمه بس بالتبني
اللوا تمام و قفل و بص ل مهيمن هتروح العنوان ده و هو هيخلصلك كل حاجه، بس هيبقى بالتبني
مهيمن: ازاي
اللوا. هتبقى ع اسمك بس في الاخر هيكون مكتوب بالتبني
مهيمن: بس البنت لو شافتها
اللوا: مهيمن ماينفعش تبقى ع اسمك بس لازم يكون مكتوب بالتبني عشان النسب و الميراث و انت ابعد عنها الشهاده خالص.

مهيمن بتفهم: تمام و قام يخلص ورق توتا.

عند نايا
اخدت توتا و راحت معمل تحاليل، وحللت
الدكتوره: المخدر نسبته بسيطة فجسمك غالبا كده اخدتيه مره واحده
نايا بغيظ: طيب في اي خطر؟
الدكتوره: لا جسمك لسه ماخدش عليه
نايا قامت: شكرا ل حضرتك و نزلت
راحت ل فريده.

عند عمرو و سوزي
عمرو: اشمعنى احنا بس اللي هنا
سوزي: البوص مابيدخلش حد هنا غير اللي واثق فيه
عمرو كان عايز يعرف التماثيل هتتسلم امتى يغمزلها بوقاحه: بما ان احنا لوحدنا تعالي اقولك كلمتين
سوزي بعدته عنها: طول ما احنا في الشغل انسى ركز في اللي انت بتعمله
عمرو: دول كلمتين بس
سوزي بجديه: حميدو اشتغل و انت ساكت
عمرو بغمزه: بكره تندم يا چميل.

عند فريده
فريده تفتح ل نايا و تميل ع توتا: صاحبتي وحشاني
توتا: و انتي يا صابحتي
فريده شالت توتا و قامت تسلم ع نايا: نون عامله ايه
نايا: زفت
فريده: ليه بس كده ادخلي طيب
سوسن: ازيك يا نايا
نايا: الحمدلله يا طنطي، دانيه هنا
سوسن: لا، هقوم اعملكم حاجه تشربوها
فريده: نايا انا هاخد منك صاحبتي تقعد معايا
نايا: يا بنتي حبك للعيال هيجنك، بكره تجيبي نونه و تزهقي منهم.

فريده: انا بعشق حاجه اسمها اطفال مستحيل ازهق منهم سبهالي و خليكي جدعه
نايا: ولا انا ولا مهيمن نقدر نستغنى عنها دي البسبوسه بتاعتنا
فريده: كلها تسع شهور و اسبوع و هيكون معايا سنيوريتا ولا الحوجه، و نزلت توتا دخلتها تلعب
و بصت ل نايا قولي بقى مالك
نايا حكت اللي عملته ديرو
فريده بصدمه: اللي تعمل كده مش غلبانه ولا فيها ريحة البراءه
نايا: مش عارفه اعمل ايه
فريده: ماقولتيش ل مهيمن ليه.

نايا: كنت هقوله بس افتكر اني هتكلم ع موضوع كهربة توتا فسكتني حولت افهمه نزل و سابني
فريده بغيظ: نايا، مهيمن لازم يعرف
نايا: انا هقعد معاه بعد فرحك ولازم يقول كل حاجه ولازم اعرف حكايتها ايه.

عند عمرو بعد عن سوزي و كلم مهيمن
مهيمن كان بيخلص ورق توتا و كان متضايق جدا بسب انه مكتوب في الشهاده بالتبني
مهيمن: ايوه يا عمرو
عمرو: انا عرفت مكان الاثار
مهيمن: و انا هعمل ايه بالمكان يا عمرو لازم اقبض عليه متلبس و هو بيسلم و بعد كده كل المصانع اللي بإسمه هتتصادر و ساعتها هيلبس كمان قضية هروين
عمرو بضيق: تمام يا كابتن
مهيمن بحده: يا ريت تعرف انك في مهمه مش بتتفسح
عمرو بضيق: هو انا عملت ايه.

مهيمن بحده: لما حضرتك تنزل تروح شركة فوزي يبقى بتتفسح
عمرو: بس انا اتأكدت محدش ورايا و كمان متأكد انه واثقين اني عبيط
مهيمن: الزم مكانك يا عمرو و مش عايز وجع دماغ.

عند رنا
اتصلت ع كرم و قابلته في كافيه المستشفى
كرم: ازيك يا رنا
رنا: الحمدلله
كرم طلب لمون ليه و ليها
رنا: سوري اني معطله حضرتك
كرم: مافيش عطله
رنا بكسوف: عمرو جالي الشركه و عايز يتجوزني بس انا رفضت
كرم: و ياترى السبب ايه
رنا بزعل: مش هينسى اللى حصل و انا عارفه اني غلطت
كرم: رنا كلنا بنغلط، بصي انا لو اديتك ورقه مكتوب فيها حياتك تمسحي منها ايه
رنا: همسح مدحت منها خالص.

كرم: و لو اديتك ورقه تاني تكتبي خط سير حياتك، هتكتبي فيها ايه
رنا: هكتب اللي بعمله كله دلوقتي
كرم بإبتسامه: دلوقتي هو الحاضر و الواقع انتي النهارده يا رنا مش امبارح امبارح راح و انتهى خلاص انسي فكري في النهارده و بكره
رنا: بس انا فعلا مش هقدر ارتبط ب عمرو
كرم بص في عينها: طيب و لمعة الحب اللي في عنيكي دي معناها ايه
رنا تنزل عينها و بإحراج: بس مش هينفع.

كرم: رنا انا عايزك تكتبي دايما كل حاجه تفرحك اكتبي مستقبل رنا بتاعة النهارده عيشي ل رنا الجديده و حبيها عشان هي فعلا انسانه رقيقه
رنا ابتسمت: ميرسي ل حضرتك، كلامك فعلا بيريحني و هحاول احب رنا
كرم: يا ريت عشان لو معرفتيش تحبيها مش هتعرفي تحبي حد تاني خالص
رنا كل مره بتروح بعد الكلام مع كرم بتقوى و بتكتسب ثقه في نفسها.

عند نضال
اول ما دخل البيت لقى ويزو بتحسب ارقام في الكراسه
نضال: بتعملي ايه يا وزتي اوعي تكوني هاتحاولي تاكلي ورق
ويزو: لا لسه عندنا خير بس قولي انت بتقبض كام
نضال: خير يا ويزو ناويه تموتيني
ويزو: لا لسه شويه
نضال يخط ايده تحت دقنه: هو ايه موضوع لا لسه معاكي؟
ويزو: قولي بس
نضال: فهميني بتعملي ايه و ايه كل الارقام دي
ويزو: تخيل نجيب ساويرس في الثانيه بيدخل ليه الافات.

نضال: الافات؟ بلاش تحسبيها خلينا مستورين و رمى نفسه ع السرير الملايه اتنعكشت
ويزو تحط ايدها ع قلبها و تغمض عينها: تعبي بهدلته في فانتا ثانيه يا مفتري
نضال: حتى ترويق السرير دخلتي فيه الأكل و الشرب؟ خليها بيبسي ثانية
ويزو: بيبسي ثانية هاه؟
و نطت عليه
وزتي هنتفاهم بالعقل
ويزو: عقل مين؟ تعبي طول النهار يا مفتري
نضال يأثر عليها: ويزو جبتلك فطير بالسكر واللبن
ويزو تقوم من عليه: هي فين هتهالي.

نضال قام يجري: خمس دقايق و تكون عندك و نزل.

فضلت الايام زي ما هي لحد يوم فرح فريده
يوم فرح فريده الكل كان مشغول معاها في تحضير كل حاجه
فريده: انا مش مصدقه اخر ساعه ليا في العزوبيه احمدك يا رب
نايا بضحك: بكره تقعدي قعدتنا دي و تولولي
دانيه: بس يا نايا خلينا نفرح فيها
فريده: بقى كده
دانيه: يا بنتي اقصد افرح بيكي
فريده: لعلمك هتموتو بحسرتكم لما تلاقوني اسعد مخلوق ع الكوكب كله
نايا بضحك: هو احنا نكره تكوني مبسوطه بس اوعي تزعلي انتي و تاخدي ع صدرك.

فريده طلعت لسانها: حبيبي مش اي حد ده شااادي
دانيه: كلهم بيقلبو الراجل المصري الاصيل يا قطه بعد الجواز
فريده بثقه: العيب فيكم مش في الرجاله
الميكب ارتست: انتي كده جاهزه
نايا زغرطت و راحت حضنتها: ربنا يسعدك يا فوفا احنا بنهزر معاكي
دانيه حضنتهم و دمعت: احنا بنحبك طبعا و نتمنى تكوتي اسعد مخلوقه ربنا يفرح قلبك كل ثانيه
فريده بحب: بس بقى متخلونيش اعيط
الباب خبط
نايا راحت فتحت: مبروك يا شادي.

شادى و ف وشه كل سعادة الدنيا: عروستي جاهزه
فريده جريت عليه حضنته
شادى حضنها جامد: مبروك عليه انتي
فريده: اخيرا هنتجوز و هتبقي مراتي رسمي خلاص، هروح بيتك ونبقى لوحدنا
شادى: يا بت مش بتتكسفي نهائي
فريده: انت بتهزر ال اتكسف ال
شادى مسك ايدها و بهزار: بموت في شخصيتك القويه
و نزلو القاعه مالقوش حد خالص
فريده بصدمه: فين الناس فين ماما هو فرحي باظ يا جدعان
شادى بضحك: ما انا قلتلك الفرح ده مفاجأه.

نايا: هو فين المعازيم و فين مهيمن
شادى: ما انا قولتلكم مفاجأه
فريده: اوعى تضحك عليا و تاخدني ع الفيلا ع طول انا عايزه اشهيص بردو
شادى ضحك جامد: فتحلها باب العربيه اركبي و هتعرفي كل حاجه
فريده: اركب و اما اشوف اخرتها معاك ايه
ركبو كلهم في عربيه واحده و راحو فندق ع البحر اول ما راحو ع البحر كان فيه لانش كبيييير جدا و مرسى كلها بلالين وصور فريده و شادي و العاب ناريه.

فريده بصتله و حضنته: انت عرفت منين ان كان حلمي فرحي يبقى ع لانش
شادى بحب: لازم اعرف كل حاجه عن وردتي
شالها و طلعها ع الانش و مهيمن نزل اخد نايا و فادي نزل اخد دانيه
دانيه بنكد: اطلع ازاي انا دلوقتي
فادى بهدوء: هساعدك
دانيه: بس بس انا هطلع ل وحدي
فادي بضحك: بكرشك ده
دانيه: هو انا اللي كنت طلعته، ما كله من ابنك
فادى بحب: بس تصدقى محليكي و مخليكي قمر.

دانيه بنكد: ليه هو انا كنت وحشه و لا كنت مستنيه ابنك سي الحسن و الجمال يحليني
فادي يكتم غيظه: بااااس اطلعي و انتي ساكته ما بتصدقي تتفتحي.

عند شادي
كتبو الكتاب
فريده اول ما بصمت دموعها فضلت تنزل شادى قام مسحلها دموعها هي وقفت حضنته و اشتغلت اغنيه سلو و رقصو عليها نايا و دانيه كانو مبسوطين جدا بيها
نايا: تعالي نروح نجيب رجالتنا نرقص معاهم
و كل واحد رقص مع مراته
اخر الرقصه السلو شادى قلع جاكت البدله
فريده بقت تبصله و مستغربه و بتقول: ايه فيه ايه
شادى حط الجاكت ع راسها و راسه و باسها اول بوسه رومانسيه جمعتهم مع بعض.

شادى بشوق يبعد عنها: لو مكنتش عملت كده كان هيحصلي حاجة
فريده بعشق: لو معملتش كده تاني هيحصلي انا حاجه
شادى بهزار: بنت عيب لما نروح و شال الجاكت من ع راسهم
فريده حطت ايدها ع وشها: يا كسوفي
فضلو يرقصو كلهم مع بعض ماعده مهيمن فضلو متابعهم من بعيد و كان معاه توتا
فريده و شادي نزلو من ع اللانش بعد ساعة و ركبو لانش صغير
نايا ودانيه كانو واقفين جنب بعض و بيهزرو
بنت: فادي عايزك
دانيه راحتله.

واحد وقف جنب مهيمن فضل يتكلم معاه دقيقه
مهيمن بيلف يشوف نايا مش لقاها فضل يدور عليها ب عينه في اللانش كله مش لاقيها اتحرك يدور عليها، سأل دانيه
دانيه: هي لسه كانت معايا هنا
الكل اتحرك يدور عليها
عند فريده وصلت ع الشاطئ و ركبت عربيه
فريده: احنا رايحين فين؟! ده مش طريق الفيلا
شادي: عاملك مفاجأه
فريده: كده حياتي كلها معاك هتبقى مفاجآت
شادي: اهم شئ تعجبك
تحط راسها ع صدره: تعجبني بس هقولك ع سيكريت.

انا سعيده عشان انت حاضري و مستقبلي، و الماضي اللى كنت بعيشه في احلامي، و دلوقتي انا هعيش معاك برغم انى مش مصدقه ان احنا خلاص اتجوزنا، كل اللى انا فيه بسبب حبك و عشقك ليا، انا يا حبيبي في حالة ذوبان و انصهار، جبال ثلوجي تنهار من العشق اللى وصلت ليه معاك
شادي ضمها جامد: ربنا يقدرني و اقدر اسعدك دايما يا اجمل ورده فتحت ليا حياتي و طلع شريط من جيبه و غمضلها عينها
فريده: خلاص حفظتك مهما اقول مش هتشيله.

عند مهيمن
فضل يبص من حوالين اللانش مش لقاها نط من اللانش و فضل يدور عليها قريب من اللانش
فادي اتصل ب حد يجيبلهم لانش صغير
توتا بقت تعيط جامد و دانيه اعصابها باظت و بقت قلقانه.

عند فريده
شادي وقف العربيه و نزل و فتحلها الباب و حط سداده في ودنها و شالها
فريده: كده ولا هسمع ولا هشوف والله حرام هتوحشني اووي
شادي ضمها اووي.

عند مهيمن
وصل اللانش طلع فيه و فادي نزل ركب معاه و فضلو يدورو ع نايا.

عند فريده
فريده: احنا في طياره صح
شادي بإبتسامه: صح
فريده: هنروح فين بقى؟
شادي: هي دي المفاجأه
فريده: اوعى تقول جزر المالديف
شادي شال الشريط من عينها و شال السداده و هز راسه
فريده كانت فرحانه اووي و حضنته.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة