قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية معشوقتي المجنونة ج2 للكاتبة ابتسام محمود الصيري الفصل الثالث عشر

رواية معشوقتي المجنونة ج2 للكاتبة ابتسام محمود الصيري الفصل الثالث عشر

رواية معشوقتي المجنونة ج2 للكاتبة ابتسام محمود الصيري الفصل الثالث عشر

مهيمن فضل باصص ع باب اوضة ديرو اللي اتهبد
نايا بصتله و حطت ايدها ع خدها: خير يا كابتن سرحان ليه! فيه حاجه؟
مهيمن كان لسه باصص ع الباب: ايه؟
نايا زعلت و قامت وقفت: لا ولا حاجه شكلك زعلان قوم روحلها و بتمشي
مهيمن قام وقف قدامها: اروح ل مين؟
نايا زقته: روح للكائن الحلزوني السلطع ملطع اللزج بتاعتك
مهيمن ابتسم و مسك ايدها
نايا سحبت ايدها بسرعه و راحت ناحية الاوضه بتاعتها.

مهيمن ناداها: نايا بصتله و شاور ع قلبه و عليها و باسها في الهوا
مهيمن يكلم نفسه: يارب الصبر و دخل ينيم توتا
و يحكيلها حكاية لحد ما راحت في النوم فضل باصص ع وشها البريئ و باسها ع راسها و طلع البلكونه.

تاني يوم نايا اخدت توتا ونزلت النادي قابلت دكتوره نهال مرات المقدم محمد صاحب مهيمن
نايا بابتسامة: اهلا دكتوره نهال
نهال بأبتسامة: اهلا بيكي يا دكتوره نايا عامله ايه دلوقتي
نايا: الحمدلله و ميلت سلمت ع ابنها عنده ست سنين: ميزو عامل ايه
حازم: اسمي حازم و كان باصص ع توتا
نايا بمشاكسه: لسه برده لمض و مش بتحب حد يدلعك يا ميزو
حازم بجديه: لا مش بحب
نايا: ع فكره انا اللي بكلمك مش توتا.

حازم بفرحه: هي اسمها توتا و بص ل مامته ماما توتا مراتي اهي
نهال بضحك: مين القمر دي يا نايا
نايا بصت ل حازم: ماتاخد توتا و العب معاها
توتا: لا مش هلعب معاه ده رزل
نايا: ليه بس عملك ايه
توتا: بيبصلى كده هو و تلقد بصته
حازم بطفوله: انا هتجوزك ولازم تسمعي كلامي اتفضلي يالا عشان امرجحك
توتا: انا مث هتجوزك و طلعت لسانها ليه و طلعت تجري.

نهال بضحك: معلش يا نايا اصل حازم بيعشق اسم توتا و دايما بيقول مراتى هيبقى اسمها توتا لدرجة مره كنت بولد حاله سمه بنتها توتا
نايا ضحكت: حازم ده عسل هو بس يكبر و انا اللى حوزها ليه بنفسي
نهال: مين البنت العسل دي
نايا حكت كل حاجه ل نهال
نهال بتأثر: قلبي وجعني عليها اووي ربنا يحفظها، كويس ان ربنا خلصها منهم دول مش اهل خالص دول عايزين يتعالجو.

نايا: فعلا والله تحسي انهم متخلفين ع رأي مهيمن دول معندهمش اي مشاعر ناحيتها
نايا بصت ع توتا و حازم: توتا مش عارفه مالها و مال حازم
نهال بضحك: هي شكلها شقيه
توتا فضلت تضرب حازم و تستخبى منه و هو بيجري وراها
نايا بضحك: ده شكله ميزو هو اللى مجرم.

في المركز
مهيمن: عندنا عمليه ل تجار اثار كبار سرقو كذا مقبره، عمرو هتدخل وسطهم كأنك عامل و هيكون معك GPS دايما يحدد مكانك و اي جديد عند التسليم هتبلغ
عمرو بجديه: تمام يا كابتن، امته هروح
مهيمن: هقولك وقتها
عمرو نزل اشترا جلاليب صعيدي عشان يجهز للمهمه في اي وقت و رنا جت ع باله عدى عليها في الشركة.

رنا نازلة من الشركة و لسه هتركب العربيه
عمرو قرب منها: الحقي يا انسه العجله اللي ورا نايمه
رنا بصتله ثواني دورت وشها لقت العجله نايمه فعلا
عمرو ب هزار: الحقي اللي قدام كمان اوووه و الفردتين اليمين كمان
رنا بصتله اووي: اكيد العربيه مش جلها اغماء فجأة و بصتله اووي و حطت ايدها اليمين في وسطتها
عمرو بصلها و بهزار: لا مش انا اوعي تفكري ان انا
رنا بنرفزه: و انت ايه عرفك اني كنت هقول انت.

عمرو: برده مش انا اللي كلمتك في الفون ولا انا اللي قابلتك امبارح ولا انا برده اللى نيمت العجل
رنا بنرفزه: هو انت اللي نيمتهم
عمرو بصلها: حد قالك اني داده هنيمهم
رنا نزلت من العربيه و بنرفزه: امشي من قدامي احسنلك
عمرو: يعني ينفع اسيبك كده في الشارع
رنا: اه ينفع و امشي من قدامي
عمرو بتصميم: لا ما انا لازم اساعدك و اوصلك
رنا بعصبيه: لو سمحت عيب كده اتفضل امشي
صاحبة رنا: رنا فيه حاجه؟
رنا: عجل العربيه كله نام.

صاحبتها: كله مره واحده
رنا بصت ع عمرو: تخيلي مره واحده
عمرو بجديه: انا ممكن اوصلك
رنا: ميرسي ليك اتفضل انت امشي
صاحبة رنا بصت ع عمرو بإعجاب: حضرتك تعرفها
عمرو: اه انا ابن عمها و يغمز ل رنا
صاحبة رنا: اهلا وسهلا بحضرتك طيب خليه يوصلنا يا رنا انا عندي مشوار مهم جدا
عمرو: انتي تؤمري اتفضلو
رنا بصتله بغيظ: طيب روحي انتي انا افتكرت اني نسيت حاجه فوق.

عمرو: مش اشكال اللي نستيه، بتقولك مستعجله و انا مش هفضل رايح جي
داليا: يالا بقى يا رنا مستعجله
رنا بلامبالاه: روحو انتو و انا هروح مع بابي و سابتهم
داليا مسكت في ايد عمرو: طيب يالا احنا سيبها براحتها
عمرو بضيق: اه يالا.

فضلت الايام ماشيه زي ما هي نايا تعاند ديرو و تعمل فيها مقالب و ديرو تغيظ نايا و تضرب اسافين من تحت لتحت
و مهيمن مشغول بمعرفة حقيقة توتا
و عمرو كل يوم يغلس ع رنا في الفون و كان بيرتب ازاي يدخل وسط مافيا الاثار.

يوم فرح نضال
ويزو الميك اب ارتست عندها و خلتها قمر مع انها قمر بس جمالها زاد
نضال طلع الاوضة اللي فيها ويزو عشان ياخدها اول ما فتح الباب كانت مدياه ضهرها و هو كان ماسك بوكيه ورد ابيض في بنفسجي و فضل ماشي بشويش لحد ما قرب اووي و نده عليها
نضال بفرحه: وزتي
ويزو بصت وراها بسرعه ابتسمت و قامت نضال قرب عليها اكتر و مسك ايدها باسها و اداها الورد.

ويزو كانت فرحانه جدا و من كتر الفرحه دموعها هتنزل و عشان تمسك دموعها قلبت الموقف هزار: مش كنت جبتلي سندوتش احسن
نضال قام: يا بت المفجوعه ارحمي نفسك مش هعرف احضنك كده
ويزو خبطته: تحب اقولك المفجوعه دي تبقي مين
نضال بتشويح: اه قولي
ويزو بكسوف: تبقى مراتك
نضال حضنها جامد: بحبك حتى لو كنتي ايه
ويزو دموعها نزلت: و انا بموت فيك.

نضال بعدها عنه بشويش مسح دموعها و قال بهزار: بس بقى بطلي عياط اجرة المزين اللي دفعتها هتروح في الارض
رنا بقرف منهم: يخربيت رومانسيتكم وسعولي هرجع.

عند بيت مهيمن
نايا نادت مهيمن: مهيمن تعالى عايزاك
مهيمن دخل اوضة نايا: واااو ايه القمر ده
نايا بكسوف: ميرسي اتفضل البدله دي عشان تلبسها
مهيمن باس ايدها: ذوقك حلو اووى و بيقرب منها
نايا بعدت: اركح مكانك ياض
مهيمن عض شفته اللي تحت و قلع التيشرت
نايا رجعت ورا بخوف و استغراب
ديرو نادت عليه بدلع: هيمو
مهيمن بيلبس التيشرت تاني
نايا قربت ليه مسكته و رفعت حاجبها بضيق
مهيمن: هطلع اشوفها.

نايا بطريقه رجالي: بتلبس التيشرت ليه؟
مهيمن بهزار: يعني هطلع كده عيب هتقول عليكى ايه
نايا بصوت تخين: تقول اللي تقوله و انا نفسي تقول، هتطلع كده يا مافيش طلوع
مهيمن يغمزلها بوقاحه: و ع ايه اقلع كمان الشرط لو تحبي
نايا بقرف تزقه: لا حلو كده
مهيمنو بصوت وطى: انا هيتلعب بيا كوره لحد ما اتهرى
نايا: بتقول حاجه؟
مهيمن: ابدا يا قلبى و طلع لقى ديرو في وشه خير.

ديرو حطت راسها ع صدره و ايدها بتحركها ع خده و تقول بدلع: انا نفسي اروح معاك
مهيمن بتهرب: بس انتي ما تعرفيش حد ولا حد يعرفك هناك
ديرو بدلع: و ايه يعني، انا هروح معاك بليز
مهيمن بقلة حيله: تمام البسي
ديرو شالت راسها و باسته و مسكت ايده: تعالى عشان احضرلك هدومك
مهيمن بضحكة صفره: ما انا لبست هو فيه لبس اكتر من كده، روحي البسي بسرعه ديرو ضحكت و دخلت اوضتها.

باب اوضة نايا اتفتح و طلعت كانت لابسه فستان كانت زي القمر منوره من كل حته و خصوصا الفستان اسود و فيه استراس كأنه الماظ و حاطه تاج ع راسها
مهيمن مسح عينه: انتى كده بجد
نايا هزت راسها ب اه
بصلها جامد و ابتسم مسك ايدها و دخل اوضتها تانى و قال برومانسيه: القمر ده ازاي هينزل كده هيفتكروكي العروسه
نايا ابتسمت: انا عروستك انت
مهيمن: ايه رأيك منروحش
نايا برقه: نضال و ويزو يزعلو.

مهيمن: مايفرقش زعل حد عندى المهم انتى متزعليش
نايا: مش هزعل بس انا عايزه اروح
مهيمن: تمام هنروح عشانك بس
نايا بتهرب: هروح اشوف توتا وصلت لفين في الفستان اللى مصممه تلبسه لوحدها طلعت من الاوضه و راحت اوضة توتا لقتها لبست و بتحط ميك اب و بهدلت وشها
و قالت بخضه: بتعملي ايه يا شقيه ينفع كده بهدلتي نفسك و اخدت منديل مسحتلها وشها و حطتلها روج بس و لبستها تاج زي بتاعها.

وقالت بفرحه بيها: يالا نفرج بابا ع الملكة الجميله
توتا: انا ثندريلا
نايا بضحك: المهم عندى تحافظى ع جزمتك يا احلى سندريلا و راحو ل مهيمن
مهيمن صفر: انتو الاتنين فساتينكم شبه بعض والله اميرتين
توتا: ثفتينى و انا ثندريلا؟
مهيمن: سندريله مين انتى احلى بنوته واحلى كمان من سندريلا نفسها
نايا ظبطت ل مهيمن الكرافته و طلعو كلهم لقو ديروفي وشهم
نايت رفعت صوبعها: هو الكائن ده هيجي معانا
ديرو ببرود: اه عندك مانع.

نايا بغيظ: و هيبقى عندي ليه وبصت ل مهيمن بحده
مهيمن بص ل نايا و بصوت واطى: هتتعوض يوم لوحدنا
نايا بصتله ثانيه و اخدت توتا و نزلت قدامه رجعت بصتله و قالت: اطلع قدامي يا ديك البرابر
نزلو و ركبو العربيه.

فادي و دانيه داخلين الفرح
دانيه كانت لابسه جيبه ستان رصاصي و بلوزه سواريه بنك و طرحه ستان رصاصي ساده
دانيه بنرفزه: عينك رايحه و جايه ع مين؟
فادي: بشوف الشباب
دانيه: الشباب عليا انا برده
فادي ببرود: طلبت نكد معاكي يا عيوني
دانيه: دلوقتي بقيت نكديه مش كفايه اللي ابنك عامله فيا.

فادي يحاول يمتص نكدها: ربنا يقويكي يا عيوني ينزل بس و انا هعلمه الادب اتفضلي اقعدي يا ورده مكانها في البستان اكيد نايا جايه دلوقتي
دانية: و انت رايح فين؟
فادي: هروح ابارك ل نضال
نايا و مهيمن و ديرو وصلو القاعه
و ماسك ايدهم هما الاتنين بس ماسك ايد نايا بحب اما ايد ديرو عادى جدا و نايا كانت ماسكه ايد توتا.

ديرو رجعت راسها شويه لورا بصت ع ايدهم اللي حاضنه بعض كان باين عليهم عشاق اتغاظت اووي وقفت مره واحده و عملت نفسها هتقع مهيمن ساب ايد نايا و سندها
ديرو عملت نفسها رجلها وجعاها: اه رجلي يا هيمو فيها شد عضل و بتوجعني اووى
مهيمن ميل ع رجلها و فضل يدلكها: حاولي تمشي كده
نايا كانت بتبصلهم بغيظ و قهر: يا حنين
ديرو بدلع: مش قادره بتوجعني لسه.

مهيمن وقف شالها و نايا كنت هتموت من الغيظ اخدت توتا و مشيت قدامهم بعصبيه و دخلت القاعه و مهيمن دخل ب ديرو و كل العين عليه ومستغربين مين اللى شايلها ده
حطها ع اول كرسي و بص ع نايا اللى كانت بتطلع نار من كتر الغيظ
نايا راحت سلمت ع دانيه
دانيه: مين اللي شايلها جوزك؟
نايا بحرقه و غيظ: مراته
دانيه تنحت: مراته و انتي عادي كده
نايا بزهق: والنبي سيبيني في حالي خلي توته معاكي
دانيه باستغراب اكبر: و مين دى كمان؟

نايا: دانيه دماغي وجعاني لوحدها هبقى اجيلك و نتكلم و بصت ل توتا خليكي مع طنط و اسمعي كلامها
توتا: حاضر
مهيمن بص ل ديرو: خليكي هنا هروح اقعد مع اللوا و سابها و راح ل نايا
مهيمن حط ايده ع كتفها: جسمك مولع ليه
نايا بنرفزه: من النار اللى فيا حاسب ل تحرقك
مهيمن: احنا بنغير
نايا بغيظ: لا ابدا بس الجو نار
ع الاستديج نضال و فادى و عمرو و ناس كتير بيرقصو
نايا سابت مهيمن و راحتلهم اخدت ويزو وفضلو يرقصو و يضحكو.

صوت من الدي جي: الاغنيه دي هديه من نضال ل عروسته سيبي روحك
نضال ساب اصحابه و راح ل ويزو مسك ايدها حضنها و رقصو سلو كل اللى كانو ع الاستيدج نزلو و وقفوا تحت
نايا كانت واقفه تبص عليهم اووي و عينها دمعت مهيمن استأذن من اللوا و راحلها
مهيمن ميل عليها: مال القمر
نايا برقه: اول مره اعرف ان نضال رومانسي كده شكلهم حلو اووي
مهيمن: ربنا يهنيهم، ع فكره انا كمان رومانسي تحبي تجربي.

نايا بدلع عشان تغيظ ديرو: ما توريني طيب
مهيمن مسك ايدها و رقصو سلو عينهم كانت في عين بعض من غير ماحد فيهم يحرك شفايفه، عينهم كانت كفايه تقول كل كلام العشاق لانها افضل عضو في الجسم كله و اهمها لانها هي مرء الذي تكشف ل كل حبيب ما في قلبه، عينهم فضلت متعلقه ببعض.

عمرو ساب اصحابه و راح وقف جنب رنا اللي واقفه لوحدها حط ايده في جيبه و كان باصص قدامه: ياترى الاسود اللي لبساه ع طول ده حزن ولا موضه
رنا كانت لابسه عبايه سودا واسعه و طرحه سودا زي العاده
رنا بصتله باستغراب: ليه مايكونش التزام
عمرو: الالتزام حلو جدا بس انتي صغيره حاسس انك دافنه نفسك جواه
رنا بنرفزه: ممكن اعرف انت مالك و مالي
عمرو بصلها: عايز نكون اصدقاء.

رنا بعصبيه: و الصداقه يا كابتن عمرو برده عادي بين شاب و بنت
عمرو بصلها: مادام ب ادب عادي
رنا بقرف: واضح ان ناقصك حاجات كتير عن دينك لازم تعرفها عن اذنك
عمرو يكلم نفسه: حلو النوع ده و جديد كمان
نايا لمحت عمرو و اول ماخلصت رقص مع مهيمن هربت منه بأحراج و راحت خبطت عمرو ع كتفه: ما ترحم نفسك يا عم المكروباص طول ما انت ماشي تحمل
عمرو بضحك: مكروباص فاضي و حياتك
نايا: البنت شكلها محترم مش من النوع اللي تعرفه.

عمرو: كل بنت ليها داخله و انا وراها لحد مااعرف دخلتها
نايا بضحك: شكلك هتتقلب ع وشك من كتر الحموله و مشيت سابته
ديرو كانت متضايقه جدا قامت راحت ل عمرو اللي واقف لوحده
ديرو: هاي
عمرو بصلها من اول راسها لحد رجلها اللى طبعا هي لبسه ولا مش لبسه و قال بغمزه: هاااي
ديرو مدت ايدها: ممكن ترقص معايا
عمرو ماكنش يعرف هي تبع مين عشان لما مهيمن دخل بيها عمرو كان بيرقص: طبعا ممكن و مسكها من وسطها بوقاحه و رقص معاها.

نايا تنحت ل عمرو
مهيمن: مالك؟
نايا بتوتر: اححم مافيش
وتكلم نفسها: يخرب عقلك يا عمرو مالقتش غير ده يارب عدي اليوم ع خير
ديرو بدلع: انت امور اووي
عمرو بضحك: احنا بنعاكس بقى
ديرو بدلع: بحب اقول رأيي بصراحه في اي حاجه
عمرو بغمزه: و انتي صاروخ
ديرو بضحكه منحله: ما انا عارفه
عمرو يمشى ايده ع ضهرها: يعجبني ثقتك العالية في نفسك
عند نايا بتحاول تبعد مهيمن
مهيمن: مالك يا نايا
نايا بتوتر: ابدا مفيش بس تعالى كده نشم هوا.

مهيمن حس انها مش عايزه يشوف حاجه ورا ضهره و بص اول ماشاف ديرو في حضن عمرو قام بسرعه
نايا: يارب عدي اليوم ع خير و راحت وراه
مهيمن راحلهم و بص ل عمرو بحده و زقه وسحب ديرو
عمرو بص ل نايا بعدم فهم: هو ماله و مال المزه
مهيمن فضل ساحب ديرو وطلع بيها بره القاعه
نايا تضربه: مالقتش غير ده يا بلاعه
عمرو بسؤال: مين المزه دي؟
نايا بغيظ: مراته يا موكوس
عمرو بإحراج و استغراب: اوووبا، امال انتي مين؟ و هو متجوز ده ازاي!

نايا بصوت ضعيف: مراته بردو
عمرو: شكلي عكيت الدنيا و هتنفخ ع حق
ويزو بتتكلم في الميكروفون: بصو بقى يا جدعان النهارده هعمل امتحان صغير ل نضال اتأكد بنفسي انه ظابط صح صح ولا فشنك
نضال حط ايده ع دقنه: و ده اللي هو ايه؟
ويزو: تشيلني
كل الفرح ضحك وفضلو يقولو شيلها شيلها
نضال بهزار: لا انا ظابط فشنك فعلا اتأكدي من كده
ويزو بصت للوا: سامع بيقول فشنك امال مشيلينه مصر كلها ازاي يا فندم
اللوا بهزار: اعتبريه اترفد.

نضال: بعتني ع طول كده
ويزو: شلني و ارجعك بعد ثانيه اكيد انا مش هكون اتقل من حجم مصر
نضال: ما انا لو شلتلك هروح ارقد في المستشفى ل 3 سنين قدام
كل الفرح شيلها شيلها
ويزو: اهون عليك تحرمني من امنية حياتي
نضال: لا حول ولا قوه الا بالله انا مش طالع من المصباح السحري
ويزو: هتشيلني
نضال: هحط و مش هقوم تاني
نايا بهزار: شكلك مش قد الجواز
نضال: انتي بتسخنيني.

ويزو بهزار: الحمدلله ان لسه في اولها و دورت نفسها تنزل من ع الاستيدج لقت نفسها طايره في الهوا
الكل وقف سقف
نضال شالها وفضل يلف بيها و نزلها بعد لفتين و بص في عينها: ده انا لو هيجيلي انزلاق غضروفي مقدرش اقولك لا ولا احرمك من امنيتك
ويزو: منحرمش منك يا سبعي
نضال بهزار مسك ضهره: بعد الحركه دي انسي اني اكون سبع
ويزو ضربت ايدها ع صدرها: ولا ضبع
نضال: ولا نعامة.

بره القاعه
مهيمن بهدوء: شكل اهلك معلموكيش ازاي تحترمي جوزك
ديرو ببرود: هو انا عملت ايه غلط
مهيمن يحاول يحتفظ ب هدوءه: لما تعملي غلط تعتذري اما لو هتبجحي انسفك شكلك ماتعرفنيش كويس
ديرو بضحكت ببرود: عرفني يا هيمو.

نايا: هو مهيمن لسه بره
عمرو: روحيلهم ليكون خلص عليها
طلعت بتدور عليهم اول ما شافتهم راحتلهم مهيمن كان ماسك ديرو من شعرها جامد
نايا مسكت ايده: اهدى يا مهيمن هتكسر رقبتها
مهيمن بصلها و بص ل ديرو و زقها: مادام اهلك مربوكيش انا هعرف اربيكي و بص ل نايا اتفضلي هاتي توتا و تعالي ع العربيه
نايا هزت راسها وديرو زقت ايد نايا من عليها.

نايا مرضتش تتتكلم بسبب عصبية مهيمن و دخلت القاعه اخدت توتا من دانيه و مشيت ع طول.

اول ما وصلو ديرو دخلت اوضتها و نايا دخلت توتا اوضتها و غيرتلها و نيمتها و طلعت قعدت جمب مهيمن
نايا بهدوء وقلق: مش هتنام
مهيمن بابتسامه: تؤ
نايا مستغربة ردة فعله انه بيبتسم: طيب قوم غير
مهيمن قام و مسك ايدها و دخل اوضتها: وحشاني اووي
نايا بتوتر: غريبه فايق اووي يعني
مهيمن ابتسم: حد يشوفك و مايفوقش و قرب من رقبتها بعدت بسرعه بخوف
مهيمن بضيق: و بعدين معاكي يا نايا.

نايا بصتله بوجع: اوعى تفتكر اني مهما اضحك اني بكون فرحانه، انا موجوعه اووي شفت احساسك و ديرو في حضن غيرك نفس احساسي لكن احساسي انا اكتر منك ب ميت مره، النار بتمسك جسمي كله و انا مش قادره حتى امنعك، عمرك ما هتلمسني و الكائن اللزج ده بيلمسك
مهيمن: ما انتي من ساعة ما دخلتي البيت مش بتخليني انام في اوضتها او ادخل الاوضه حتى.

نايا بقهر: حتى لو بتلمس ايدك مش هتلمسني يا مهيمن انا انانيه جدا في حبك عايزاك ليا انا و بس، حبيبي ما يلمسش غيري و عارفه الجواز ده مش حرام و الراجل من حقه مثنى و ثلاث و رباع لكن لو قصرت أو عصيت أوامرك أو ماقومتش بواجباتي الزوجيه أو حتى لو قصرت في حاجه صغيره متروحش تتجوز فراغة عين عشان هي رقيقه و دلوعه و من غير هدوم طول اليوم و الكلام اللي انت بتقوله ع طول، و انت ازاي كده عادى ده انا قولت هتبهدلها بس ليه اما لو كنت انا كان زمانك معلقني.

مهيمن بصلها بوش خالي من اي تعبير: تفتكري انا بحبها زي ما بحبك، ردك ع السؤال ده هو اللى هيعرفك ليه انا برد كده
نايا: و اللي حصل النهارده يبقى اسمه ايه يا كابتن
مهيمن: و حصل ايه
نايا: ما انت اضيفت و قومت بعدتها عنه و مشتنا كلنا من الفرح يعنى العقاب كان علينا كلنا مع انى معملتش حاجه بس لو انا لوحدى غلطت انا اللى بشيل الليله كلها لوحدى.

مهيمن: انى ابعدها و انى اكون دلوقتى عادى دي حاجه و دي حاجه تانيه خالص انا راجل شرقي و مراتي في حضن راجل المفروض رجولتي تخليني أرفض ان اي راجل يلمس مراتي حتى لو مش بحبها
نايا بغيظ: و لو كنت انا اللي في حضن راجل غي.
مهيمن قاطعها: اياكي تكملي يا نايا ده انا ممكن اموتك
نايا: والله طيب ميرسي ع حبك اللى هيخليك تموتني، تصبح ع خير يا سيادة المقدم.

الفرح خلص و كله روح.

في بيت فادي
دانيه واقفه قدام المراية و تحط ميك اب خفيف و تحط برفيوم
فادي يدخل: لا مش مصدق نفسي انتي بتتزوقي و تلبسي اخيرا
دانيه بصتله: ده ع اساس اني كنت معفنه
فادي يقرب: لا مقصدش، اقصد اخيرا هلمسك
دانيه: تصدق اني غلطانه اني بفكر ارضيك وانت مش بتفكر غير في نفسك انا اللي غلطانه في عز تعبي و حملي بفكر فيك اوعى كده خليني انام
فادي قعد مكانه: اه يا فقر يا وش البومة، الليله اضربت انت يعني لازم تفتح بقك.

عند نضال
نضال: ياااه لا مش مصدق ان احنا بقينا لوحدنا
ويزو: ايه اللى هيفرق يعني
نضال: لا هيفرق كتير بقولك لوحدنا و النهارده الخميس و ليلة دخلتنا
ويزو بصتله بقرف و قامت
نضال شدها من ايدها: انتى رايحه فين؟
ويزو: هاكل جعانه اووي
نضال: لا انتى هتفضلي مكانك و انا اللي هعمل كل حاجه النهارده
ويزو: احلف
نضال: وكتاب الله
ويزو قعدت بارتياح: طيب ياريت مع الاكل عصير و مخلل يفتح نفسي.

نضال: طلباتك اوامر حضر الاكل و وداهولها اكلت لحد ما شبعت
نضال: تاعليلي يا بطه
ويزو: تعالى شيلني
نضال بهزار: اللى فهمك ان الجواز شيل و و فرهده بس ضحك عليكي ضهرى يا مفترية اخلصي قومي
ويزو بدلع: و انا مالي شيلني
نضال قرب منها
ويزو اتخضت: فيه ايه
نضال بمكر: هقلعك الفستان يا عبيطه عشان هو اللي متقلك
ويزو: ايوه صح عندك حق العيب في الفستان.

نضال قلعها الفستان و شاله: اديني شيلتك اهو مخلتش في نفسك حاجه و دخل الفستان لحد الاوضة و رمه ع السرير
ويزو: انت بتشتغلني انت شلت الفستان بس
نضال: تعاليلي يا بطه
ويزو: وانا مالي هيه
نضال يقرب: ما تاعليلي يا بطه
ويزو تقرب: و انا مالي هيه
و لسه بيقول تاني ويزو قعدت ع رجله قال بصوت عالي: تاعليلي يامااااا
ويزو فضلت تضحك
و اندمج الخليط الكوميدى مع الرومانسيه هششششش مش عايزين دوشه ??.

يوم جديد
عمرو نزل من بدري و وقف بعيد شويه عن بيت رنا استناها و اول ما عدت ضرب ع الكوتش رصاص مطاط
العجل بتاعها فرقع وقفت
عمرو يرحلها: يا سبحان الله العجل فرقع لا حول ولا قوة الا بالله
رنا نزلت ربعت ايدها بصتله ب قرف و ركبت العربيه
عمرو: ركبتي تاني ليه العجل كله ع الارض
رنا بصتله بغيظ: شكرا ع المعلومة الشيقه دي انا مش عارفه لو ماكنتش قولتلي كنت عملت ايه من غيرك.

عمرو: شوفتي القدر بعتني ليكي ازاي عشان اوصلك
رنا بغيظ: لو سمحت لم مساميرك اللي في الارض و امشي عشان القدر مبيحصلش غير لما حضرتك تشرف
عمرو: اوعي تكوني مفكره انا اللي.
رنا قاطعتة: لا ابدا، انا متأكده بس اتفضل امشي
عمرو: متأكده قصدك امشي امشي
رنا: اه امشي
عمرو: متأكده
رنا: اه متاكده امشي
عمرو: هتبقي لوحدك
رنا: ماتشغلش بالك امشي
عمرو: انتي حره و رفع ايده شاورلها سلام و راح عربيته.

فجأه عربيه جايه من ورا بسرعه رنا بصت في المراية نزلت جري من عربيتها و فتحت باب عربية عمرو: ايه يا جدع انت بتصدق ع طول هتمشي و تسيبني
عمرو ببرود يقلع نضارته: خير يا انسه فيه حاجه
رنا بخوف: ما انت لو متحركتش دلوقتي هيبقى فيه حاجة امشي بسرعه
عمرو يقلدها: هو انا اعرفك؟ انتي تعرفيني؟
رنا بدموع و قلب يكاد ينفجر من سرعة دقاته: ارجوك امشي بسرعه و فجأه باب العربيه اللي من نحياتها يتفتح.

رنا غمضت عينها و صوتت بعلو صوتها
ديرو فضلت صاحيه ع السرير و سرحانة.

نايا طلعت من اوضتها و دخلت اوضة ديرو و مسكت الشبشب في ايدها و رمته عليها جه ع صوابع ديرو
ديرو بخضه و وجع: اااي، هو فيه ايه!؟
نايا: هو فين؟
ديرو بخوف: هو مين؟
نايا: الصرصار عشان اموتلك امه
ديرو: امشي اطلعي بره
نايا تشاور بصباعها: مستحيل اطلع غير لما اطلع روحه و يحرم يدخل هنا تاني (و وقفت تنحت و صوتت ) يالهوووي
ديرو بخضه: فيه ايه!
نايا اخدت الشبشب التاني وضربت ديرو ع ضهرها.

ديرو بصويت و تقوم تجري: بت انتي غوري بره يا لوكل
نايا بضحك: الحق عليا بموتلك الصرصار اللي ع ضهرك ا و حدفت الشبشب ع دماغها
ديرو حطت ايدها ع وشها و بصت ل نايا بصه شرسه و قالت بعصبيه ) غوريييي من وشي
نايا تمثل الخوف: لا استنى كده شكلي خفت يا ننوسة عين مامي و بابي، يالا تيكير بقى يا دراديرو (و مدت شفايفها ل قدام و طلعت من الاوضه)
ديرو طلعت فتحت الفريزير و فضلت تحط تلج ع ايدها و راسها بنرفزه و غيظ.

مهيمن وصل المركز ملقاش اي حاجه اتصل ع عمرو: ايه يا عمرو باشا فين الطوارئ اللى حضرتك نزلتني في نص الليل عشانها
عمرو بتوتر: معلش يا كابتن ممكن اكون سمعت غلط
مهيمن فهم ان الموضوع لعبه من نايا و يقول بهدوء لكن بتحذير: ممم غلط طب ياريت ماتسمعش غلط بعد كده احسنلك تمام
عمرو بتوتر: تمام سيادتك
مهيمن قفل في وشه و اتصل ع نايا
نايا تمثل النوم: الووو
مهيمن بضيق: بت اتعدلى كده و كلميني.

نايا بهزار: اتعدل بس، ده انا ممكن اقلب نفسي زي الهنود الحمر عشانك
مهيمن بحده: شكلك ناويه ع موتك
نايا بدلع: حياتي اهون عليك انا بموت فيك كفايه
مهيمن يحاول ميتأثرش بكلامها بس ازاي و هي الوحيده اللى بتقدر تهد الجبل كله مش تهزه بس و يقول بهدوء: ممكن اعرف استفدتي ايه؟

نايا بنصر: سبحان الله مع انك انت اللي علمتنا و انا تلميذتك!، اقولك حياتي ليه شوفت انا احسن منك و هرد ع سؤالك، كان فيه درس كنت بتعلمهولنا انك لو حصل و بقيت في جميع الحالات خسران خسران تبقى اخسر و انت اسد يعني لو الخساره حتما حتحصل يبقى متفرحش عدوك بهزيمتك
مهيمن ياخد نفس: و انا يا تلميذه يا نجيبه علمتك كده عشان تنفذيه فيا انا
نايا بضحك: بزمتك مش انفع
مهيمن بهدوء: نامي يا قلب قلبي احسن اجيلك.

نايا بضحك: احب اقولك افتكر ان ايدك تقيله و انا كيوتة
مهيمن: نعم!، ده اللى هو ازاي؟
نايا بضحك: مشيها بس اليومين دول
مهيمن: نايا يا كيوتة بحذرك تقربي ل ديرو
نايا: اموت و اعرف ايه سرها و ليه خايف عليها
مهيمن بهدوء شديد: هتعرفي كل حاجه في وقتها
نايا بهزار: تماموووز و ع العموم انت المفروض تخاف عليا انا منها
مهيمن بخضه و قلق: عملتلك ايه يا نايا،
فون نايا بيرن ع الواتينج نزلت الفون تشوف مين بيتصل لقته عمرو ضحكت.

مهيمن بعصبيه و قلق: نايا حصل ايه ردي عليا نااايا
نايا: فيه ايه يا حياتي محصلش حاجه انا كنت بهزر
مهيمن يرفع راسه و يحط ايده يلم شعره ل ورا: طيب عشان خاطري ماتحتكيش بيها
نايا بضحك: عيب عليك انا نايا يعني العقل الحكمة الهدوء
مهيمن قفل في وشها: اه يا مجنونة، ما انا كنت تمام ليه عملت في نفسي كده طلع المكتب و نام ع الكنبه.

تضحك و ترد ع عمرو: ايوه مين معايا
عمرو بعصبيه: بتلبسيني مع مهيمن
نايا باستغراب: انت مين؟ الرقم غلط يا عمرو
عمرو: لما اشوف وشك يا نايا
نايا بضحك تقفل في وشه: كده الواحد ينام مرتاح.

تاني يوم
فادي بحنان قام الصبح و قرب من دانيه و يمسد ع شعرها: عيوني هروح الشغل تحبي اعملك حاجه قبل ما انزل
دانيه تفتح عينها و بنوم: اه يا ريت تجيبلي اشرب
فادي قام جابلها تشرب و قومها و سندها و شربها: عايزه حاجه تاني عيوني
دانيه بدلع: اه هاتلي الكتاب ده
فادي جابهولها و باسها ع راسها: سلام يا قمر
دانيه تقعد عدل و بصوت تخين: خد هنا هو ايه اللي سلام اعملي فطار.

فادي بصلها اووي: لا انتي فهمتي السؤال غلط انا كنت اقصد عايزه حاجه تكون في السريع
دانيه تعمل نفسها تعبانه: يعني اموت من الجوع انا و ابنك
فادي بقلة حيله و يضم ايده ع بعض يحركهم بغيظ: لا ازاي اعملك فطار طبعا ( و قرب منها ) عيوني ليكي يا قمر انتي بس حني عليا.

في بيت مهيمن نايا طلعت لقت ديرو واقفه بتعمل فطار و مدياها ضهرها تروح بسرعه تحط علبه كبيره ورا رجلها
و تتف عليها من وراها و بابتسامة قرف: يا صباح الخ، ير
ديرو بصتلها بقرف و مردتش عليها و لسه بتتحرك اتكعبلت في العلبه و وقعت
نايا فضلت تضحك جامد
ديرو بصتلها و قالت بعصبيه: اتوقع اي حاجه من واحده لوكل زيك.

نايا تعدل هدومها و بفخر: احبك وانتي عرفاني و بتمدحي فيا ( و نزلت لمستوى ديرو اللي لسه واقعه ع الارض بصتلها و رفعت صوبعها قدام عين ديرو) احذري من اللوكل البيئه الطحن عشان هفرمتك مش هخليكي تتهني يوم واحد طول ما انا هنا ( و مسكت شعرها رمته ع وشها و قالت ) كده احلى مش حاسه خالص البراءه اللى ع وشك
توتا صحيت و طلعت من الاوضه: ماما صباح النور
نايا قامت راحتلها شالتها: صباح الهنا و الااشطة والكريمه حياتي.

ديرو تقوم و تبص ل نايا بقرف و تقول برقه ل توتا: مافيش صباح الخير ليا
نايا بصتلها: صباحك مهبب ع دماغك
توتا بصتلها: ماما نو كده غلط (و بصت ل ديرو صباح النور يا طنط)
نايا اتغاظت
ديرو اخدتها من ايد نايا حضنتها: اسمي ماما انا مراااات بابا ابقى ماما ت (قالتها و هي تقصد تغيظ نايا)
نايا بغيظ: الهي تتماهمهي يا عقربه انتي هتكوشي ع العيله كلها مش كفايه ابوها.

ديرو بدلع: لا طبعا انا كفايه عليا هيمو، بس بنته كمان ماتضرش
نايا بغيظ: الهي تتشلي و اخلص من محنك ده
ديرو بدلع و ضحك: شكلك انتي اللي هتتشلي من غيظك
نايا قربت تضربها و لسه بتمسك ايدها ديرو صوتت
توتا اتخضت و صوتت
ديرو عيطت: شايفه مامتك عايزه تضربني ازاي
توتا طبطبت عليها: معلث هي مث تقثد ما تزعليث منها
نايا بنرفزه: خدي هنا يا توتة مالكيش دعوه ب الكائن الرخو ده
توتا بطفوله: ماما دي بتعيط لازم تثالحيها.

نايا بنرفزه: الهي عقربه تصالحها و تبوسها في شفايفها اللي واخده وضع البوس ع طول ده
و بصوت عالي لتوتا: خدي هنا
توتا بطفوله: لا انتي كده نوتي و هقول ل بابا مث يجيبلك حاجات حلوه.

نايا بغيظ اكتر: لا و ع ايه (و قامت عند ديرو ب ابتسامه صفرا) سوري يا اخت سلطع ملطع (و بصتلها بقرف و اخدت توتا و دخلت المطبخ قعدتها ع الرخامة و لسه بتقرب للبوتجاز اتكهربت كتمت صوتها و بصتلها: هو ايه اللى كهرب البوتجاز يا بت يا توتة تفتكري في ايد خفيه عملت العملة ده
توتا بطفوله: مث عارفه
ديرو ضحكت و قعدت بارتياح شغلت التلفزيون.

نايا ببرود: تمام تمام كده الحرب تكون نزيهه يا بريئه هانم، مع انه مش داخل عليا البراءه دي خالص
ديرو بدلع: خالص
نايا تمد شفايفها و تقلد طريقة كلامها: مالص و حضرت الفطار و فطرت هي و توتا.

عند نضال
نضال يتصل ع ويزو: عامله ايه دلوقتي يا مهجتيتي
ويزو بحب: انا مش مصدقه نفسي خلاص فرحنا قرب
نضال: ولا انا بس بحاول اقنع نفسي يا مهجة الفؤاد اخيراً انا و انتي هنبقي حاجه واحده لا اقصد حاجات في بعض ما تجيبي بوسه
ويزو بضحك: لا يا خويا احنا من عيله محافظه
نضال: وياترى بقى محافظة ايه
ويزو بضحك: محافظة القاهره
نضال: ده انتي جمهوريه بحالها ربنا يستر عليا.

عند جهاد
بتتصل ع جوزها و تقول بعصبيه: الو يا حسام ممكن اعرف مابعتش الفلوس في حسابي ليه؟
حسام بقرف: اوعي يا بت السايس تكوني نسيتي اصلك و افتكرتي نفسك برنسيسه، لما تحبي تتكلمي مع اسيادك تتكلمي كويس
جهاد بحده: اه انا بنت السايس اللي كنت هتمووت عليها ع ما اظن محدش ضربك ع ايدك يوم ما جيت و اتجوزتيني
حسام بقهر: كنت عبيط بقى اعمل ايه
جهاد بحده: بقولك يا عنيه و من غير لك كتير الفلوس تتحط في حسابي.

حسام بحده: انتي انسانة مريضه و كل همك الفلوس فين بنتك يا محترمة اللي حتى كنت ممكن ابعتلك فلوس عشانها
جهاد بكذب: بنتي معايا
حسام: ده ع اساس اني كنت اعمى مثلا ماشوفتكيش مشيتي و سبتيها؟
جهاد: انا رجعت اخدتها
حسام بتريقه: اه ما انا عارف قلبك الحنين، هبقى اعدي عليكي اشوفها و ارميلك قرشين و قفل الفون
جهاد بعصبيه: اه يا زباله يا ابن الكلب
شريف: قالك ايه
جهاد: انا بعد كل اللي عملته الزباله مش راضي يبعتلي فلوس.

شريف بنرفزه: ما انا قولتلك بلاش تسيبي البنت انتي اللي صممتي انك تعملي مشكله و تسيبيها
جهاد: انت عارف كويس اني ماليش دماغ للعيال هي ناقصه قرفها عايزه اكل، اشرب، ادخل الحمام
شريف بعصبيه: بقولك ايه انا مش عايز وجع دماغ روحي شوفي البت فين و هاتيها تقعد زي اي جزمه في البيت خليه يبعتلنا قرشين نتحرك بيهم.

جهاد بقلت حيله: هروح اشوفها و امري لله، بس افرض عمل زي المره اللي فاتت و قالي عايزه فلوس ترجعي بيتي، ده انا بتخنق لما بشوفه
شريف بعصبيه: اعملك ايه دلوقتي قولتلك هاتي واد كان زمانه دلوقتي معيشنا ملوك بسبب ولي العهد
جهاد: يعني هو كان بإيدي
شريف عشيق جهاد عيل سرسجي بمعني الكلمه اللى بيعيش ع فلوس الحريم كل اللى عليه ياكل و يشرب و يصرف ع مذاجه.

في المركز جوه المكتب المشترك
نضال دخل المكتب
عمرو: عامل ايه دلوقتي
نضال: كويس انت عامل ايه
عمرو: تمام
فادي دخل مبسوط: سلامتك يا وحش كنت هجيلك بس معلش الظروف
نضال بهزار: لا انا زعلان
فادي: ما قولتلك معلش الظروف
نضال: اه هتفضل تقول الظروف و الجوابات
فادي بفرحه: كله يقولي مبروك
نضال و عمرو: مبروك
عمرو: ع ايه بقى
فادي: هبقى اب
عمرو: يتربى في عزك
نضال: سبحان الله عيل هيربي عيل.

فادي بصله: كل ده عشان مازورتكش اهدى شويه عليا
نضال: انزل هاتلي علبة شكولاتة من ام 500 جنيه عشان اصفي النيه معاك و مزعلش ع قلة تقديرك ليا
فادي بهزار: ده انت اخرك شكولاته ام عشره جنيه
عمرو استغل الفرصه مسك فون نضال و فضل يقلب فيه جاب رقم رنا و حفظه.

عند عزمي
: هو معانا متقلقش دخل الشحنه الحقيقيه خلينا نخلص
عزمي: لازم اختبره مره كمان انتي عارفه لو وقعنا هنخسر كل حاجه
: احنا اختبرناه كذا مره و مافيش ولا مره بلغ ولا حسيت منه انه هيبلغ او عنده ميول انه يخسر حد من اهله
عزمي: نعدي شحنه سليمة كمان مرة و بعد كده نعمل صفقة العمر
: اوك اعمل اللي يريحك يا يا برنس.

عند المركز
جهاد بخوف: اطلع معايا
شريف: اطلعي انتي هستناكي هنا
جهاد: طيب هقوله ايه
شريف: هو ايه اللي هتقولي ايه! قولي عايزه بنتي و خلي صوتك عالي
جهاد: طيب و طلعت
عند مكتب مهيمن
جهاد للعسكري: عايزه اقابل المقدم مهيمن
العسكري: اقوله مين
جهاد: مدام جهاد مامي توتا
العسكري: ثواني هبلغه و دخل قاله
مهيمن بتركيز و يكلم نفسه: هي لسه فاكره ليها بنت و يبص للعسكري دخلها
طلع العسكري و دخلها.

جهاد دخلت قعدت ع الكرسي و حطت رجل ع رجل: صباح الخير
مهيمن بجديه: صباح الخير
جهاد بتتكلم من غير اي مشاعر او لهفه ع بنتها: عايزه بنتي
مهيمن: بنتك! كويس انك جيتي اصل كنت هتصل بيكي
جهاد: خير في حاجه
مهيمن: بنتك دي بنتك بنتك؟
جهاد بتوتر: ايوه طبعا
مهيمن يبصلها اووي: و مالك مخضوضه كده ليه؟
جهاد بصوت عالي تخفي بيه توترها: جرى ايه انت بتكلمني كده ازاي؟

مهيمن بهدوء: صوتك يوطى شويه، خلي صوتك شبه اخلاقك يا اما تطلعي بره احسن ما ارميكي في الحجز لحد ما يبانلك صاحب
جهاد قامت: شكلك ماتعرفش انا مرات مين
مهيمن وقف قدامها و يتني كم قميصه: لما جوزك يعرف انها مش بنته يا ترى هيفضل متمسك بيكي
جهاد: ايه اللى انت بتقوله ده! و جبت الكلام ده منين؟ و انت مين عشان تكلمني كده؟

مهيمن حط ايده ع ايد الكرسي اللي قاعده عليه و بصلها اووي: انا عملك الاسود، انا اللي نخورت وراكي و عرفت كل حاجه
جهاد بقلق: انت تقصد ايه؟
مهيمن قام: اللي اقصده بقى، و اتفضلي من غير مطرود عشان مش فاضيلك بس قريب اووي هفضالك
جهاد تحاول تخفي قلقها: انا هعرفك انت بتتكلم مع مين
و طلعت
مهيمن قعد و كلم نفسه: بس افضالك و اروقلك ما انا برده قلت امها و تكون بالبرود ده ازاي؟

شكي طلع في محله الست دي وراها سر كبير و لازم اعرفه
جهاد اول ما نزلت بخوف و قلق ل شريف: شريف انا مش مطمنه للظابط اللي فوق ده
شريف يرفع حواجبه و شفته اللي فوق: ماله يعني؟
جهاد بقلق: يالا نمشي من هنا و بعدين نتكلم و ركبو العربيه
شريف: حصل ايه؟
جهاد: بقوله عايزه بنتي يقولي هي بنتك فعلا و بيقولي انا دورت و عرفت كل حاجه تفتكر عرف ايه
شريف يرفع شفته اللي فوق: ورقك كله سليم هيعرف ايه يعني.

جهاد: قلبي مواغوش مش مطمنه خالص
شريف: هجيبلك رقم الست اللي كانت ماسكه القضيه و كلميها و خدي منها البت
جهاد: كده احسن اكلم ست حتى لو اتكلمت كلمه معايا اجيبها تحت رجلي
شريف اتصل ب عسكري و قاله يدور ع رقم النقيب نايا و يبعتهوله.

عند كرم
كان مستني مريم تحت البيت اول ما نزلت نزل سلم عليها و بص في عينها: وحشتيني
مريم برقه: و انت وحشتني
كرم: متخيله اليوم هيكون ازاي في اول يوم دراسة يا دكتوره
مريم بقلق: انا خايفه اووي
كرم ضحك بصوت: هتبقي دكتوره نفسيه و خطيبك دكتور نفسى و خايفه لا والله عيب
مريم بابتسامة توتر: و جدا
كرم بحب: مش عايزك تخافي ابدا، هبقى جنبك ع طول في اي لحظه تحتاجيني فيها اهم شيء تركزي
مريم برقه: حاضر.

ركبو العربيه و اتحرك.

عند مهيمن
يتكلم في الفون مع ظابط جمارك: نور عامل ايه
نور: بخير، مش مصدق نفسي انك بتكلمني تاني، تاني مين اقصد تالت
مهيمن بضحك: انت عارف ماليش غيرك في الجمارك حبيبي
نور: أؤمر
مهيمن: عايزك تدخل بضاعة معدات و مواتير بتاعة حمايا انت عارف وجع دماغ الجمارك عندكم
نور: بس كده اوامرك اسم صاحب البضاعه و رقم الكونتينر
مهيمن: نفس الاسم بتاع كل مرة
نور: اعتبرها عنده.

عند كرم
نزل فتح الباب ل مريم و جبلها الجدول و عرفها مكان القاعه بتاعتها
مريم برقه: ميرسي يا حبيبي بتعبك معايا
كرم بهزار: والله ازعل انتي فراشتي تعبك حاجه بتبسطني، و غير كده حد يطول يفضل جنب القمر كل الوقت ده
مريم مسكت ايده و برقه: منحرمش منك
كرم اتك ع ايدها: ولا منك يا احلى فراشة في العالم كله.

في المركز
مهيمن ماشي في الطرقه و عمرو عدى من جنبه عمل نفسه مش شايفه و بص الناحية التانيه
مهيمن: و انا كده ماشوفتكش
عمرو: و الله اول و اخر مره اسمع من حد حاجه
مهيمن: تمام و مشى و سابه
^
بعد يوم طويل في الشغل
عمرو روح البيت اتصل ع رنا: الو
رنا بجديه: السلام عليكم
عمرو: و عليكم السلام، صوتك رقيق اووي
رنا باستغراب: مين معايا
عمرو: لا كده ازعل لسه مش عارفه صوتي.

رنا بنرفزه: لو ماقولتش حضرتك مين و عايز ايه هقفل
عمرو: و يهون عليكي وشي
رنا بنرفزه: حضرتك ظريف و بتستظرف
عمرو بهزار: يااااه كل ده انا، طيب ما تستظرفي معايا
رنا بضيق: انت بني ادم مش محترم
و قفلت الفون
عمرو فضل يضحك و كلم نفسه: ورانا ايه يا رنا ادينا بنتسلى
^^
عند فادي
اول ما دخل بيته لقى سوسن و فريده
سوسن: مبروك يا حبيبي
فادي: الله يبارك فيكي يا ماما
فريده: مبرووووكي يا فادي
فادي: عقبالك.

فريده بفرحه: كلها شهر و اتجوز و شهر كمان و احمل في بانبينو عسل زي باباه
فادي: بس يارب مانرجعش نعيط بعد الجواز و الحمل
فريده: مين اللي يعيط ده انا ممكن اصوت لو متجوزتش
فادي: ربنا يسعدكم يارب و قرب ع دانيه باس راسها: عامله ايه دلوقتي
دانيه بتعب: من الصبح شغاله ترجيع
فادي: الف سلامه يشرف بس الاخ و انا اربيه ع اللي بيعمله فيكي ده كله.

فريده بصوت عالي: تربي مين! ابن اختي يعمل اللي هو عايزه كله و محدش ليه دعوه بيه خاف ع نفسك، ده انا خالتو وروني حد يكلمه بس
فادي: لا انا كده اخاف و اجيب ورا
فريده: يبقى عملت الصح
دانيه فضلت تضحك
سوسن بهزار: انتي شكلك بتحجزي الواد من دلوقتي
فريده بضحك: احبك و انتي فهماني يا مامتي امال البت اللي هجيبها تبور مثلا ده في وسط كل ميت بنت ولد، لازم احجز عريس بنتي من دلوقتي.

فادي: اه قولي كده، اطمني هي بس تولده و خوديه ربيه انتي بقى براحتك
فريده: اشطا احلى كلام
دانيه: هو حد قالكم اني بوزع عيال هش يا ماما انتي و هو.

عند جهاد
جهاد تبص للفون: يوووه بقى الست دي مش هتبطل زن و اتصال
شريف: ردي عليها شوفيها عايزه ايه
جهاد ترد ع الفون بعصبيه: ايوه عايزه ايه تاني
: عايزه فلوس يا حبيبتيي يعني هعوز منك ايه
جهاد: انا اديتك كل اللي انتي عايزاه و مش هديكي تاني
: لا هتديني و لو مبعتيش فلوس هروح للمحروس جوز...
جهاد قاطعتها: بقولك ايه يا ست انتي لو اتصلتي بيا تاني هحبسك.

: لو اتحبست مش هتحبس لوحدي يا حبيبتييي و الفلوس لو مجتليش ع بليل هفضحك و قفلت في وشها
جهاد بغيظ: يا رمه يا زباله و بصت ل شريف هعمل ايه دلوقتي
شريف: سيبك منها ورقك مظبوط
جهاد: انت كل حاجه ورقك مظبوط انا خايفه ده حسام لو عرف ممكن يموتني
شريف: اتصلي ع الست النقيب و هاتي البت و نشوف هنعمل بعد كده ايه.

عند نايا
بتاكل لب و تحدف ع ديرو
ديرو بصتلها بقرف: لوكل
نايا بصتلها ببرود: حاسة اني شفت الكائن ده قبل كده ممكن فطر ع صخره او دوده تحت طوبه او برص بيمشي ع الحيط
ديرو بصتلها بغيظ
فون نايا رن اخدته و رديت و قبل ما تقول حرف
تقرل جهاد بصوت عالي: انا عايزه بنتي
نايا وشها جاب الوان: بنتك مين؟
جهاد بردح: هتعملي فيها عبيطه، بقولك ايه انا ممكن ابهدلك اخلصي انزلي قابليني و اديني البنت.

نايا قامت و سابت توتا مع ديرو و دخلت الاوضه بتاعتها و تقول بحده: تبهدلي مين ياللي مافيش في قلبك ذرة حب ولا حنان! اتكلمي عدل لو عايزه اكمل معاكي كلام
جهاد تمثل العياط: لو سمحتي انا عايزه بنتي حرام عليكم انتو مافيش في قلبكم رحمه ازاي تاخدو بنت من امها
نايا بحده: و مين قال ان انا اخدتها منك انتي اللي سبتيها.

جهاد: انا سبتها ل ابوها كنت فاكره انه هياخدها و دلوقتي المشكلة بيني و بين ابوها اتحلت الحمد لله رجعتله و اكتشفت ان بنتي معاكي، عايزه بنتي قلبي بيتقطع عليها مش قادره استغني عنها وحشاني
نايا بهدوء: لو سمحتي سبيها شويه البنت نفسيتها تعبانه، ترتاح و ابقى اجبهالك لحد عندك
جهاد بعصبيه: انتي شكلك مش بتفهمي
نايا بحده: سبق و قولتلك تتكلمي عدل و انا فعلا مش بفهم و ريني هتعملي ايه و قفلت الفون.

ديرو كانت بتتصنت ع نايا و سمعت كل حاجه اول ما سمعت خطوات رجلها طلعت جريت و قعدت ع الكنبه
نايا فتحت باب اوضتها و ندت ع توتا
توتا كانت مشغوله باللعب طلعتلها و رمت الفون ع التربيزه
نايا: توتة تعالي عيزاكي في الاوضه
توتا: عايزه العب
نايا: هنكمل لعب بعد ما اكلمك
توتا: حاضر و قامت دخلت معاها الاوضه
ديرو اول ما دخلو الاوضه لقت فون نايا لسه مفتوح اخدت رقم جهاد و بعتت مسدج.

بنتك في العنوان ده ، فاعل خير و ضحكت ضحكة نصر
توتا تحط ايدها ع خد نايا: ماما انتي بتعيطي ليه
نايا بدموع: انا بحبك اووي
توتا حضنتها: هو انا زعلتك في حاجه
نايا حضنتها جامد: ابدا بس مامتك هتيجي تاخدك
توتا حضنتها بخوف: مامتي مين انا بحبك انتي، انتي مامتي
نايا فضلت تعيط في حضنها: ياريت كان ينفع اقولها لا
توتا: مث تثبيني لحد انا بحبك انتي بث.

عند فادي
اتغدو كلهم في جو كله هزار و سوسن و فريده روحو
فادي: اخيرا بقينا لوحدنا وحشتيني
دانيه: و انت كمان وحشتني
فادي بيقرب منها: طيب ايه
دانيه: ولا ايه ولا اه انا تعبانه و مش قادره حتى اقوم من مكاني
فادي: اشيلك يا برنسيسه لحد السرير
دانيه: اه ياريت
شالها دخلها و بيقرب من شفايفها
دانيه ترجع ل ورا: فادي انت بجد خونتني
فادي قام و راح ناحية التويليت: اه بطني انا لازم ادخل الحمام.

دانيه بغيظ: فجأه كده بطنك وجعتك ماشي يا فادي
فادي طلع راسه من باب التويليت: هو وجع البطن بياخد اذن يا عيوني بالأذن بقى ادخل اريح
دانيه تكلم نفسها بغيظ: ماشي يا فادي وريني ازاي هتلمسني غير لما اعرف الحقيقه و لو فعلا حصل ايامك هتبقي سوده معايا.

جهاد توصل عند نايا تخبط ع الباب
ديرو تقوم تفتح
جهاد: مساء الخير
ديرو برقه: مساء النور
جهاد: عايزه نايا
ديرو تكلم نفسها هشتغلها خدامه كمان بس مش اشكال مادام حاجه تحرق دمها اشتغل: ثواني و دخلت قعدت ع الكنبه و ندت عليها انتي يا طنط المهمه واحده عيزاكي
نايا قلبها دق بسرعه و تكلم نفسها: مين يعرف اني هنا و تقوم و تبعد توتا شويه من حضنها لقتها نامت حطتها ع السرير و تمسح وشها و تطلع.

نايا: اهلا بيكي اتفضلي
جهاد بقرف: انا مش جايه اضايف هاتي البت
نايا بهدوء: انتي عرفتي العنوان ازاي
جهاد: هو عنوانك سر ولا ايه يا عنيه
نايا بحزن: مش اقصد بس توتة نايمه دلوقتي ممكن حضرتك تدخلي عقبال ما تصحي
جهاد: هاتيها نايمه
ديرو تدخل في الكلام تبص ل نايا و بشماته مع انها عارفه انها مش بنتهم بجد: بنت مين اللي عايزاها
جهاد: بنتي ياختي اللي جوه عندكم
ديرو بتمثيل الاستغراب: ايه ده هي مش بنتك.

نايا بعصبيه: ملكيش دعوه انتي و بصت ل جهاد قولتلك لما تصحى، توتة بتتخض لما حد يصحيها او يحركها يقلقها من نومها
جهاد بصوت عالي: و انتي هيبقى قلبك احن عليها مني اخلصي ياختي هاتي البت
ديرو بشماته و دلع: اخلصي يا نايا اديها البنت
نايا دمعه خانتها و نزلت مسحتها بسرعه و بصوت مبحوح: ثواني هجيبهالك
نايا دخلت الاوضة شالت توتا حضنتها جامد و فضلت تعيط و تبوسها في ايدها.

و تكلم نفسها خلاص كده مش هشوفك تاني ليه سابتك و خلت قلبي يتعلق بيكي ليه توجع قلبي ع فراقك يا رب صبرني ع فراقها
مهيمن وصل البيت شاف جهاد اللي طبعا اول ما شافته ارتبكت و اتوترت و بترجع ل ورا
مهيمن بحده: رايحه فين خدي هنا
جهاد بخوف: اااااا
مهيمن بهدوء لكن نبرت صوتة تشيب جبل: انتي ايه اللي جابك هنا
جهاد بصوت مرتعش: ج جايه اخد بنتي.

مهيمن بصلها و هز دماغه ناحية الشمال: مش لما تبقى بنتك و بص ل ديرو اللي واقفه اتفضلي ع اوضتك، و انتي اتفضلي ادخلي
جهاد بتوتر: شكرا هاتو البت عشان امشي
مهيمن شدها من هدومها جامد و دخلها ديرو خافت طلعت تجري ع الاوضه
مهيمن قاعدها ع كنبه جامد: اوعي تتحركي من هنا ثواني و هكون عندك دخل اوضة نايا لقاها بتعيط جامد طبطب عليها و مسح دموعها و شاورلها تسيب توتا ع السرير و تطلع وراه
نايا: امها عايزها.

مهيمن بحنيه: انتي امها يا قلبي انشفي كده و تعالي ورايا
نايا تمسك ايده: استنى فهمني؟!
مهيمن: اطلعي و هتفهمي كل حاجه
طلع مهيمن و ربع ايده و بصلها: ها هتتكلمي انتي ولا اتكلم انا
(و اصلا مهيمن مايعرفش حاجه في اي حاجه بس مجرد تهديد عشان تخاف و تقول هي الحقيقه)
نايا طلعت فضلت تبصلهم هما الاتنين
جهاد تحاول تسيطر ع اعصابها: انا مش عارفه انت مالك بيا طمعان في البت خدها.

مهيمن مسكها من ايدها جامد: ما انا هاخدها هاخدها مافيش نقاش اصلا في الموضوع
جهاد بخوف: هو عشان انت ظابط هتتبلطج ع خلق الله
مهيمن مسكها من شعرها جامد: اه يا روح امك هاتي بقى من الاخر وقوليلي حكاية البت دي ايه ل هضربك طلقه فنافوخك حالا
جهاد بتتوجع و تعيط: حرام عليك سيبني
نايا ادخلت: مهيمن بشويش عليها و فيه ايه ل ده كله اهدى شويه
مهيمن مسكها من دقنها جامد: انطقي حكايتها ايه.

جهاد جابت دم من بقها ده غير اللى قورتها بقت مشدوده اووي من قوة شد شعرها: حرام عليك سيبني
نايا اتخضت من منظر مهيمن لانها اول مره تشوفه عصبي كده و بيتعامل مع ست بعنف فضلت تصوت: سيبها سيبها بقى حرام عليك و حاولت تبعده عنها لحد ما بعدته و حضنته جامد: عشان خاطري سبها تنزل
جهاد اعصابها باظت خالص و مش قادره تتكلم بتعيط بس
نايا بصتلها: قومي امشي ايه اللي مقعدك.

جهاد قامت تجري فتحت الباب و نزلت جري وقعت ع السلم
نايا سابت مهيمن و طلعت تجري تشوف اللي حصل اول ما شافتها فضلت تصوت: الحق يا مهيمن
مهيمن جرى عليها و لقاها سايحه في دمها شالها و بص ل نايا اوعي تسيبي توتا لوحدها خليكي معاها
نايا بقلق: طيب روح ع المستشفى دي .
مهيمن هز راسه و نزل بيها.
اول ما شافهم شريف استخبى
مهيمن ركب العربيه و طلع بيها ع مستشفي اللي شغال فيها شادي
نايا كلمت فريده: فريدة شادي جنبك؟

فريده بزعل: للاسف لأ في المستشفى
نايا: طيب كويس اديني رقمه
فريده: فيه ايه؟
نايا: موضوع كبير هقولك بعدين
فريده: ماشي اكتبي عندك
نايا اخدت الرقم اتصلت بيه عشان هو يكشف عليها و سابت توتا و نزلت
واول ما وصلو شادي كان جاهز و نزلوها من العربيه و طلعها اوضه
نايا راحت المستشفى
نايا بقلق: ليه عملت فيها كده واحده و بتطالب ببنتها تعمل فيها كل ده ليه
مهيمن بحده: البنت دي انا حاسس وراها حاجه و احساسي عمره ما كدب عليا.

نايا: و انت علمتنا مانمشيش ورا احاسيسنا و لازم نجمع الخيوط كلها جنب بعض و بعد كده نتهم يا كابتن
مهيمن بحزن: بس المره دي غير اي مره المره دي انا حبيتها مش هقدر اسلمها لحد يإذيها او يعمل فيها حاجه، نايا توتا دي بنتي و بنتك استحاله نستغنى عنها
تقدري تحللي ليه البنت لما وقعت كانت خايفه جدا و تقول ماتضربنيش ما تحرقنيش مش هقول ل بابا حاجه و نفس الكلام لما تصحى مخضوضه
نايا: ممكن تكون امها شديده معاها.

مهيمن: سبب انها تمشي و تسيب بنتها اللي كانت مخطوفه و تنزل بكل برود كل ده يقول فيه سر كبير و انا مكنتش فاضيلها بس هفضلها و هدور و اعرف السر
نايا: ممكن يكون السبب انها خاينه مش اكتر يعني كده كده دي بنتها و لو هي ماخدتهاش ابوها هيطلبها و ياخدها
مهيمن: الانسان اللي شفته يوم رجوع توتا وشه خالي من اي مشاعر
شادي طلع نايا راحتله: طمني يا شادي.

شادي بعمليه: المريضه وقعت جامد و اتخبطت في مكان في المخ سببلها تربنه و هتفضل في غيبوبه لفترة
نايا: لا حول ولا قوه الا بالله يارب سلم
مهيمن: اول ما تفوق كلمني
شادي: اي جديد هبلغك ع طول
مهيمن مد ايده يسلم عليه: كان نفسي اقابلك في ظروف احسن من كده
شادي: اكيد هنتقابل تاني
مهيمن: بعد اذنكو بص ل نايا هي توتا فين
نايا: يالهوي يالا بسرعه لتكون صحيت اتخضت
مهيمن بعصبيه: انتي بتستهبلي قولتلك متسبهاش لوحدها.

نايا: ما الزفته معاها
مهيمن يكتم غيظه و يتحرك بسرعه
و اول ما وصل البيت لقه ديرو شايلها و البنت بتعيط جامد مهيمن اخدها بسرعه منها و فضل يطبطب عليها: اهدى يا حبيبت بابا
نايا قربت عليها: حياتي مالك؟
توتا اترمت في حضنها
مهيمن بص ل نايا: خديها انا لازم اخد دش و انزل
نايا: هتروح فين دلوقتي؟
مهيمن: لما ارجع هقولك و اوعي تسبيها تاني لوحدها تمام
نايا هزت راسها.

نايا اخدت توتا و دخلت بيها الاوضه و فضلت تلاعبها لحد ما البنت هديت و بقت تلعب معاها
مهيمن نزل و راح ل حسام في فيلته
حسام: خير يا سيادة المقدم
مهيمن: كنت عايز اتكلم معاك و مش هاخد من وقتك كتير
حسام قعد: اتفضل اقعد مش هنتكلم و احنا واقفين
مهيمن قعد: اولا مراتك جت تاخد توتا من عندي حصل مشاده و هي نازله وقعت ع السلم
حسام ببرود: ان شالله تموت هو ده الموضوع اللي جاي عشانه.

مهيمن بهدوء: ممكن اعرف توتا اتولدت فين و ازاي
حسام: معرفش
مهيمن: ازاي ماتعرفش و انت ابوها
حسام بالامبالاه: انا كنت مسافر في الوقت اللي جهاد ولدت فيه و كنت مطلقها
مهيمن: ازاي افهم اكتر
حسام: يعني كانت حامل و انا معرفش و طلقتها و سافرت و لما ولدت ردتها تاني
مهيمن كلم نفسه: انا كده صح و شكي بيزيد
(قام ) معلش اني عطلت حضرتك و بنتك معايا في الحفظ و الصون
حسام ببرود: ان شالله تموت و ارتاح منهم هما الاتنين.

مهيمن بصله: غريبه ان واحد يدعي ع بنته
حسام: انا مش بحب خلفت البنات و غير كده مش بطيق امها
مهيمن: حتى لو بنتك حاجه تاني خالص
حسام: لو مش عايز البنت ابعتها ليا و انا ارميها في اي ملجأ
مهيمن بوجع: لا طبعا عايزها و بيختبر ابوته ل اخر مره ممكن حضرتك تكتبلي تنازل عنها
حسام من غير اي مشاعر: طبعا و كتبله فعلا تنازل.

مهيمن بص للورقه و بصله باستحقار و اخد الورقه و قاله ياترى لو قلتلك اكتبلي تنازل كمان ع الفيلا دي هتكتبه
حسام: انت عايز ايه؟
مهيمن بصله: بعد اذنك و مشى و هو في العربيه بيفكر ازاي ده يكون اب؟ مستحيل اب يعمل كده في بنته مهما كان بيكره امها او مش بيحب البنات
وصل البيت اول ما دخل توتا حضنته و فضلت تتكلم و تلعب معاه
ديرو بدلع: يالا حبيبي ننام.

نايا: وانتي ياللي مش عندك دم مش شايفه البنت خايفه و قاعده في حضن ابوها ازاي
ديرو بدلع: انتي و هو واحد قعديها في حضنك
نايا بخبث: توتا حياتي انتي عايزه بابا ينام معاكي النهارده
توتا بفرحه: اه
نايا: يالا يا انثه الحيزبون ع اوضتك البنت عايزه باباها و استري يا قلبي نفسك هتاخدي برد
ديرو بصت ل مهيمن
مهيمن: معلش هنام مع توتا النهارده
نايا بصتلها بصة نصر و باستها في الهوا.

ديرو قامت بغيظ و دخلت اوضتها قفلت الباب جامد
نايا تكلم نفسها بغيظ اللهي تنشلي آل ينام معاكي آل.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة