قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية مر العمر للكاتبة الشيماء محمد الفصل الثامن عشر

رواية مر العمر للكاتبة الشيماء محمد الفصل الثامن عشر

رواية مر العمر للكاتبة الشيماء محمد الفصل الثامن عشر

ليلي: ادهم؟ارتاح بقى شويه
ادهم: طيب هرتاح. شويه بس وارتاح
ليلي: انا هفضل جنبه نام انت شويه، انا ممكن افتحلك اي اوضه تريح فيها شويه
ادهم: شويه كده على اخر الليل هروح ارتاح، متشكر
ليلي: ادهم الفجر طلع من بدري
ادهم: الفجر؟
ليلي: ايوه الفجر انت واقف الليل كله كده
ادهم: طيب خلاص عادي، يبقى شويه واروح المعسكر
ليلي: انت لازم تنام شويه
ادهم: انام؟ ياما نفسي بجد انام
ليلي: وايه المانع؟روح نام.

ادهم: في مثل بيقولك ما ينام الليل غير مرتاح البال
ليلي: وانت ايه اللي شاغل بالك؟
ادهم ابتسم وبص للارض وبعدها بصلها
ادهم: ماتشغليش بالك انتي بس بيا، روحي انتي ارتاحي شويه
سابته ومشيت بس كان نفسها تقوله ازاي بس ما تشغلش بالها بيه؟لو عنده طريقه تقدر بيها تبطل تفكير فيه ياريت يدلها عليها.
راح ادهم المعسكر لقي مفاجأه مستنياه
ادهم: معقوله؟انا مش مصدق عنيا ابدا
سيف: لا صدق.

اخدوا بعض بالحضن وفضلوا مع بعض يضحكوا ويهزروا والكل مستغرب ان ادهم بيعرف يضحك او يهزر، سيف كان مقرب جدا من ادهم وخصوصا في فتره سفره، كانوا بيتقابلو كتير جدا وكان اقرب رفيق ليه
سيف: مولع الدنيا مع لوليتك ليه؟
ادهم: اولا مش مولع حاجه، ثانيا مابقتش لوليتي خلاص
سيف: لما ما بقتش لوليتك بتتخانق معاها ليه؟
ادهم: هيا مستفزه
سيف: ما علينا نسيبنا منها، اخبار مؤمن ايه؟
ادهم: كويس الحمد لله فاق اخيرا.

سيف: طيب كويس المهم شكلك عايز ترتاح شويه روح انت نام شويه وانا هنا
ادهم: انام؟هو انت مش عارف اللي فيها ولا ايه؟صح انت ايه اللي جابك هنا؟
سيف: رجعت مصر زيك، معرفتش افضل بره بعد رجوعك وبما اني في اجازه فالمدير طلب مني اجيلك هنا اساعدك وخصوصا بعد خناقاتك كل شويه مع لوليتا
ادهم: كويس كويس، طيب تعال اعرفك على الفريق
سيف: مش هتنام
ادهم: نوم ايه بقى، يالا.

اخر النهار ادهم راح المستشفي لمؤمن، كانت ليلي لسه مستلمه ورديتها، راحت تتطمن عليه لقت ادهم معاه
ليلي: ازيك النهارده يا مؤمن اخبارك ايه؟
مؤمن: الحمد لله احسن
ليلي: المقدم ادهم الظاهر انه بيحبك قوي، ما سابكش امبارح ابدا
مؤمن: طبعا بيحبنا كلنا ده احنا رجالته، ولا ايه؟
ادهم: طبعا رجالتي، الفريق كله بيسلم عليك، وبكره هيجولك كلهم.

وبرضه فضل ادهم قاعد جنبه الليل كله، ليلي دخلت الفجر كان قاعد على الكرسي ومغمض عنيه ومد رجليه على حرف السرير، افتكرته نايم فوقفت قدامه وافتكرت لما نام على حجرها وفضلت تلعب في شعره وعدها ساعتها انه هيفضل يحبها، سألت نفسها، ليه ياتري رجع في وعده ده؟
ادهم: هتفضلي واقفه كده كتير؟
ليلي اتخضت جدا منه لانها كانت مفكراه نايم
ليلي: انت مش نايم؟
ادهم: ما انا قلتلك مش بنام
ليلي: يعني ايه مش بتنام؟كل الناس بتنام.

ادهم: بنام ساعتين كده كل يومين ولا حاجه
ليلي: ده غلط وهيتعبك وهيعمل اجهاد على قلبك وه...
ادهم: براحه شويه عليا، ايه هوه ده؟انا مش بعرف انام بحاول بس مش بعرف، يعني مش بمزاجي
ليلي: تعال نعرضك على دكتور مخ واعصاب
ادهم: ليلي اطلعي من دماغي، انا كويس كده
ليلي: انت حر، لو في حاجه نادي عليا
ادهم: اوك سلام.

ادهم كان بيجي المستشفي علشان مؤمن او هو بيقنع نفسه بكده، وليلي كانت بتروح كل شويه تتطمن عليه علشان هو مريضها او هيا كمان بتحاول تقنع نفسها بكده
في يوم ادهم رايح عند مؤمن كانت ليلي واقفه مع دكتور زميلها وضحكت بصوت عالي وهو اتضايق قوي، راح اوضه مؤمن بس فضل مستنيها تيجي، وفعلا اول ما لمحها جايه خرجلها بره
ادهم: مين ده اللي انتي واقفه بتضحكي بصوتك كله كده معاه؟
ليلي استغربت قوي هو ليه بيسأل اصلا.

ليلي: وده يخصك في ايه؟
ادهم: يخصني ولا ما يخصنيش ما ينفعش تقفي كده وصوت ضحكك واصل لاخر الدنيا
ليلي: مش انت اللي هتعلمني ايه اللي ينفع وايه اللي ما ينفعش
ادهم: لا طالما بتتصرفي زي العيال يبقى عايزه حد يعلمك
ليلي: وانت بقى الحد ده؟لا فوق لنفسك يا سياده المقدم، الحبتين دول تعملهم هناك على تلامذتك لكن هنا انت مجرد زائر وبس، مفهوم؟
ادهم: زي ما انتي لسه عيله.

ليلي: العيله دي بقت دكتوره ومسيرك في يوم هتقع تحت ايديها وساعتها مش هرحمك
ادهم: هههههه وهتعملي ايه يا شاطره؟ هتسيبيني اموت؟
ليلي: لا ده بعدك، ده انا هعالجك بس هخليك تبوس ايدي علشان ارحمك
ادهم: يوووو تصدقي خفت، العبي بعيد يا شاطره لا انتي ولا مليون زيك تقدري تهزيني
ليلي: بكره نشوف
ادهم: بكره نشوف.

ادهم مشي وافتكر لما قالها قبل كده انها هيا تعالجه وهيا رفضت نهائي وقالت انها ما تستحملش تشوفه متصاب، قد ايه الزمن بيغير الناس؟
مؤمن بقى كويس وساب المستشفي وادهم بطل يشوف ليلي، سيف كان لسه معاه بيهون عليه كتير،
في يوم طلبهم مدير المخابرات وقالهم ان صفقه تهريب سلاح هتم قريب منهم على الحدود وانهم ياخدوا فريق ويروحوا هما الاتنين يوقفوها باي ثمن.

فعلا راح ادهم وسيف ووقفوا الصفقه بس للاسف ادهم اتصاب رصاصه في صدره ونقلوه بسرعه على المستشفي ليلي كانت هناك وجالتها ممرضه تجري
الممرضه: دكتوره ليلي في ظابط جاي متصاب برصاصه في صدره وبينزف جامد ودكتور عماد طالبك تساعديه بسرعه
قامت ليلي تجري وراحت عندهم واتفاجئت بادهم هو اللي متصاب والدكتور عماد بيحاول يسيطر على النزيف
عماد: ليلي تعالي هنا بسرعه اضغطي على الجرح.

ليلي واقفه مصدومه مش اول مره تشوف جرح بينزف بس اول مره يبقى حبيبها هواللي بينزف
عماد: ليلي تعالي هنا
قربت منه
عماد: اضغطي هنا
ايديها كانت بتترعش بس حطتها على صدره وضغطت ولمحتها في صدره متعلقه، سلسلتها لسه متعلقه في صدره وافتكرت ( اوعدك ان طول ما السلسله دي في صدري يبقى قلبي بينبض ليكي انتي وبس) ادهم كان بيفوق ويغيب ومش حاسس باللي حواليه
عماد: قلعوه السلسله دي.

ادهم: لأ السلسله لأ مش هقلعها وعدتها مش هقلعها لأ
عماد: ما تخافش هنحافظ عليها، خدروه، ليلي خدي سلسلته خليها معاكي وتعالي معاياي العمليه بسرعه
حطوا السلسله في ايديها واخدوه العمليات وهيا فضلت مكانها مش قادره حتى تتنفس، سلسلته في ايديها,,ايديها مغرقين دمه هو،
الممرضه: دكتوره ليلي دكتور عماد عايزك معاه
ليلي: حاضر جايه.

راحت استعدت ودخلت العمليات وهيا بتدعي انه مايجرالوش حاجه، الرصاصه كانت جنب قلبه وهما بيحاولو يخرجوها ضغطه وطي جدا وقلبه وقف،
عماد: ليلي دلكي قلبه
ليلي بتبص لعماد وهيا مش مستوعبه كلامه
عماد: انتي مالك النهارده ابدأي دلكي قلبه بايديك يا دكتوره.

فعلا ليلي مسكت قلبه بايديها وبدأت تدلكه لحد ما استجاب ليها وبداينبض تاني بين ايديها، هنا هيا انفجرت في العياط وجريت من العمليات وراحت تعيط براحتها كل اللي حصل كان اقوي منها بكتير، عماد خلص العمليه وراح لها كانت في مكتبها
عماد: انت ايه اللي حصلك النهارده؟مالك؟
ليلي: ماليش
عماد: انتي مكنتيش طبيعيه ابدا، انتي بتجنني لاي عمليه قلب مفتوح والنهارده، انا مش عارف انتي مالك النهارده؟

ليلي: انا بس صعب عليا الظابط، بيبقوا في شغلهم ومره واحده بيتصابوا او يموتوا
عماد: ده شغلهم وهما عارفين كده كويس، والمفروض ان شغلنا اننا نحاول ننقظهم مش نوقف نتفرج عليهم
سابها ومشي وهيا طلعت سلسلته ونضفتها من الدم اللي فيها ولاحظت انه كتب اسمه على اسمها من وراي حرفAفوق ال Lوحرف Dفوق ال Aوحرف الHفوق I وحرفA فوق الL.

وحرف ال M فوق ال A كل حرف من اسمه ضامم حرف من اسمها هيا بحيث لو حد بصلهم هيشوف حروف فوق بعض وخلاص لكن لو ركز هيلاقي اسمه بيضم اسمها وبيخبيه جواه,,,,استنت ليلي ادهم يفوق وهيا بره اوضته كل شويه تتدخل تتطمن عليه وتخرج لحد ما فاق والدكتور عماد كان داخله وهيا بره ولما شافته
ليلي: دكتور عماد، لحظه
عماد: ايوه يا ليلي
ليلي: اتفضل رجعله دي
مدت ايديها بالسلسله
عماد: طيب ما تدخلي انتي تيديهاله.

ليلي: لا معلش عندي حاله لازم اتطمن عليها، اتفضلها انت
عماد: براحتك هاتي
دخل عماد وهيا وقفت بره تسمعهم هيقولو ايه
عماد: اخيرا يا بطل فقت،
ادهم: لو سمحت كانت في رقبتي سلسله هيا فين؟
عماد: للدرجه دي.


السلسله دي مهمه؟
ادهم: لو سمحت هيا فين؟
عماد: اهي موجوده ما تخافش اتفضلها
مسك ادهم السلسه وغمض عنيه
عماد: مقدم ادهم حضرتك كويس حاسس بأيه؟
ادهم: انا كويس، صدري بس بيوجعني شويه لما بتنفس
عماد: ماهو الرئه بتاعتك اتصابت من الرصاصه، والالم هنسيطر عليه بالمسكنات لحد ما الجرح يخف شويه ما تقلقش
ادهم ابتسمله وغمض عنيه
عماد: هسيبك ترتاح وهما هيجيبلوك مسكنات علشان الم صدرك
خرج عماد وشاف ليلي وهيا ماشيه.

عماد: دكتوره ليلي استني
ليلي: افندم
عماد: حاله مقدم ادهم مسؤليتك، زوديله جرعة المسكنات علشان صدره بدأ يتعبه وبعدين اصلا لما مفعول البنج يختفي نهائي هيحس بالألم بجد فحاولي تخففي عليه بالمسكنات لان الالم هيكون فوق الاحتمال
ليلي: طيب ممكن تكلف غيري؟
عماد: انا بكلف حضرتك اهوه، اتفضلي
راحت ليلي لادهم كان ماسك السلسه في ايده ومغمض عنيه
ليلي: حمدلله على السلامه.

ادهم: الله يسلمك، اديني بقيت تحت ايديك اهوه اعملي اللي انتي عايزاه
ليلي: دكتور عماد بيقول ان انت حاسس بألم في صدرك مع النفس
ادهم: وبعدين؟
ليلي: على فكره الألم لسه هيزيد
ادهم: وانتي مستنياه يزيد علشان ابوس ايديك ترحميني؟مش عايز رحمتك يا ليلي، انا والالم كنا اصحاب عشر سنين فمتعود عليه...
ليلي: هنشوف بعد ساعتين صاحبك هيعمل فيك ايه؟وهاجي اتفرج عليك وانت بتأن...

ادهم: وانا مستنيكي، اتفضلي بقى سيبيني ارتاح الساعتين دول
خرجت ليلي ونادت على الممرضه
ليلي: ياخد المضادات الحيويه في معادها، بس بلاش مسكنات نهائي
الممرضه: ايه؟مفيش مسكنات؟ده كده يموت
ليلي: مش هيموت ولا حاجه، هو عنده حساسيه من معظم المسكنات، فيستحمل الالم؟ولا نقضي عليه خالص؟
الممرضه: حاضر بس حرام
ليلي: لو في ايدينا حاجه مش هنتأخر عليه، اتفضلي شوفي شغلك.

ليلي حست انها بتنتقم منه، بتنتقم لكرامتها، بس مش حاسه بفرح ابدا، قلبها مش فرحان انها هتعذبه ابدا، ليه مش فرحانه؟
ادهم بدأيتعب جدا جدا وبدأ جسمه كله يتشنج من الالم. دخلت عليه الممرضه واول ما شافته جريت على ليلي
الممرضه: دكتوره دكتوره
ليلي: في ايه؟

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة