قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية مجنونة في عالمي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السادس والعشرون

رواية مجنونة في عالمي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السادس والعشرون

رواية مجنونة في عالمي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السادس والعشرون

ادم مسك الرشاش بتاع محمد، و ضرب بيه...
وعد(بفزع): ادم، و طلعت جري على بره...
وعد: ادم ايه ده؟.
ادم بصلها جامد و بص حواليه، و قرب منها جامد، و ضربها قلم...
وعد(بصدمة): ادم...
ادم مسك ايديها و دخل على اوضته اللي في الجبل..
زينة: هو عمل كدة ليه؟
عزت: ادم من النوع الرجولي اوي و بيغير على مراته و انتي شوفتي هي طالعة لابسة ايه؟
محمد: هي خرجت بعفوية مكنش قصدها...

ادم: انتي اتجننتي طالعة كدة قدام كل رجالة الجبل..
وعد(بدموع): انا سمعت صوت ضرب نار و كنت خايفة ف قمت بسرعة، من غير ما اخد بالي...
ادم: وعد انتي لازم تحافظي على شكلي قدام كل اللي موجودين هنا في الجبل او بره الجبل، انتي شايلة اسمي، و لو مكنتش عملت كدة كانوا هيقولوا عليا لفظ انا كراجل مش هقبله...
وعد: بكرهك يا ادم بس...
و سابته و كملت نوم...
ادم اتنهد و خرج ليهم...
زينة: فينها؟
ادم: نامت...

عزت: تعالي يا ابني الاكل...
ادم: هستناها لما تصحي...
محمد: هنستناها معاك...
عزت: دي مراتك و لازم تاكل معانا..
ادم: شكرا كلوا انتوا انا مش جعان...
عزت: ماشي يا ابني...
-في مكان ثاني...
في بيت عائلة النجار...
ريان: خلاص يا مايا هعدي عليكي اهدي ماشي...
مايا: تمام مستنياك اهو...
و قفل التليفون...
ريان: ماما انا نازل عايزة حاجة؟
منال: عايزة اشوف اختك وعد...
ريان: قبل ما تروحوا استأذنوا الاول...

مصطفي: ابنك عنده حق، و كمان اهي فضت لينا مكان و ريان كمان في الشغل...
ريان: هو انت بتاع الفرص؟!
مصطفي: انا لسة في عز شبابي ياض...
ريان: انا ماشي، و نور معرفش دي راحت فين تاني؟
منال: هترجع ان شاء الله...
ريان نزل ركب عربيته و راح لمايا..
سعاد: بنتي اه بنتي رجعولي بنتي...
محمود: اهدي يا سعاد هي جاية قريب...
حمزة: يا حاجة اصبري ممكن تكون راحت عند حد من صحابها...
سلوي: هروح ازور سيرين النهاردة...

سيلين: خديني معاكي...
رحيم: امي البنت دي من هنا و رايح مسئولة من عمامها كل اللي عليا فلوس بس، يلا يا هدي..
فرح: و انا كمان جاية معاكوا...
ناصر: راحة فين يا فرح..
فرح: انا و انت هنسافر بعيد عن هنا...
ناصر: انا مش هسافر..
فرح: لا هتسافر فاهم..
ناصر: لا الزوجة هي اللي تسمع كلام جوزها، فاهمة...
فرح: انا هسافر معاهم..
ناصر: لو سافرتي تبقي طالق بالتلاتة...
فرح بصتله و خدت شنتطتها و مشيت...

نانسي(بهمس): انا زهقت انا ماشية يا بدر...
بدر بص لنانسي بآسي فهي علطول كدة متبينش زعلها...
بدر: يلا يا تيتة يلا يا سيلين يلا يا نانسي هوصلكوا...
سلوي: احنا جاهزين...
ناصر: امي...
سلوي: اللي عملته صح انت راجل يا ناصر..
و بدر خد سيرين و سلوي و نانسي...
نانسي: انا مبحبش اقعد قدام...
سلوي: و لا انا اركبي يا سيلين..
سيلين: مينفعش يا تيتة..
بدر: خلاص اركبي بقي...
و ركبوا...
بدر وصل نانسي المستشفي...

بدر: خلي بالك من نفسك...
و بعدين راحوا على المستشفي...
-في المستشفي...
اياد: يا بنتي انا خلصت كل الحالات الا حالتك، هتشل..
اياد: طب هزي راسك بانك بتعرفي تتكلمي...
اياد: طب عندك رغبة في الكلام؟طب حصل ايه؟
اياد: طب تنامي و لا ايه نظامك، زهقت، انا علفكرة مش صبور...
اياد: شغلانتي محتاجة صبر لكن انا مش صبور، تمام..
اياد: طب قولي اسمك ايه؟طب موتي طاه، اعملي اي ريأكشن، هموت منك...
الباب خبط...
اياد: ادخل..

سيلين: سيرين...
و راحت حضنتها جامد، و سيرين قعدت تعيط...
سلوي: خلاص يا حبيبتي..
سلوي: ايه الاخبار يا دكتور؟
اياد: مبتتكلمش انا لازم اعرف حصل ليها ايه؟
سيلين قعدت تحضن سيرين وتتكلم معاها...
سلوي: طب ممكن بره؟.
اياد: اتفضلي...
اياد: ها بقي ايه اللي حصل؟
سلوي حكت ليه الموضوع كله و انفعالها و تصرفاتها...
اياد: هي كدة حاسة بالذنب و خايفة تواجه المجتمع تاني، ان شاء الله الموضوع بسيط...
بدر: تيتة هي فين سيرين؟

سلوي: في الاوضة...
بدر: تمام...
بدر دخل الاوضة...
بدر: اجمل ورود لاجمل وردتين هنا...
بدر: اتفضلي يا ست البنات، و خدي...
سيلين: ايه خدي دي؟
بدر: هو انتي مثلا ست البنات، مفيش غير سيرين بس ست البنات...
بدر: صح يا سيرين..
بدر: اوعي تكوني مخصماني، انا اروح انط من الدور الارضي انا بقولك اهو...
سيلين: بتنقط سكر...
بدر: و قمور و كل البنات بتحبني...
سيلين: اكيد بنات عامية...
بدر: ممكن..
اياد: طب كدة كفاية بقي..

بدر(بهمس): مين الدكتور الرخم ده؟
سيرين ابتسمت غصب عنها...
اياد: هو الريأكسن مبيطلعش الا مع استاذ بدر...
بدر: مش اختي الله...
سلوي: احنا معاكي يا روحي...
و بعدين مشيوا...
اياد: شكله استاذ بدر لطيف يا سيرين...
سيرين بصتله بعدم فهم...
-في مكان تاني...
عند تميم و نور...
تميم: يا بت اخرسي انتي عندك انفصام...
نور: رجعني لاهلي انت غبي بقولك رجعني لاهلي...
تميم: هو مش انتي كنتي هتأجري بلطجية علشان يخطفوكي...

نور: لا خلاص عايزة اروح...
تميم مسكها من ايديها و فتح الباب و خرجها و قفل الباب تاني...
نور: تميم دخلني يا تميم، تميم مش عايزة اروح تميم..
تميم: الصبر من عندك يا رب...
تميم فتح الباب...
تميم: و ربي اسمع نفسك بس هقتلك فاهمة...
نور: حاضر...
تميم: خشي..
نور دخلت..
نور: احم جعانة..
تميم: الاكل عندك خشي اعملي اللي انتي عاوزاه...
نور: احم اعمل اكل ايه؟
تميم: اوعي تقولي انك مبتعرفيش؟
نور: مبعرفش، الصراحة يعني..

تميم: اومال لما تتجوزي؟
نور: يطبخ هو بقي...
تميم: تعالي ياللي هتجبيلي جلطة...
تميم و نور دخلوا و عملوا اكل و كلوا...
-عند نانسي...
عز: نانسي..
نانسي: نعم...
عز: اخبارك...
نانسي: الحمد لله..
عز: اتفضلي..
نانسي: ايه ده؟
عز: هدية بسيطة..
نانسي: بعتذر مش هقدر اقبلها..
عز مسك ايديها و وداها الهدية...
عز: لما جوزك المستقبلي يوديكي هدية مترفضيش تمام...
عز سابها و مشي، و نانسي انبسطت من الهدية...

-الهدية كانت عبارة عن انسيال رقيق عليه حرف الN، A...
-عند ريان و مايا...
ريان: بت يلا اشتغلي مظبوط...
مايا: ريان انت فعلا بتحبني...
ريان: و ربنا بموت فيكي. بحب جرائتك و شخصيتك القوية و بحبك كلك على بعضك...
مايا: شكرا...
ريان: يلا بقي و استاذ قصي لو قال حرف سيبيلي الطلعة دي بقي...
مايا: حاضر...
ريان: ابوكي اتصل اطمن عليكي و على الشركة...
مايا: اتصل بيا برضو..
ريان: طب يلا على الشغل...
-في الجبل...

ادم: قولتلكوا الهانم مش عايزة تصحي و لو صحيت مش هتأكل...
عزت: شخصيتها صعبة..
زينة: هصحيها سيبوني بس...
ادم: قابليني...
وعد: حضرة الشيطان...
ادم بص ليها لقاها مخبية جسمها بالستارة اللي عند الجبل..
ادم: عن اذنكوا...
ادم راح ليها..
ادم: نعم..
وعد: المفروض البس ايه اتفضل قول يا حضرة الشيطان...
ادم: حضرة الشيطان!
وعد: مش ده اسمك...
ادم(بغيظ): اه اسمي...
ادم: بيبقي في زي عباية ما العباية البيتي دي...
وعد: معرفهاش...

زينة: ينفع ادخل؟
ادم: خشي يا زينة...
زينة: انا اسفة نسيت اجبلك اللي بيتلبس فوق العباية البيتي اتفضلي...
وعد: و لا يهمك...
زينة خرجت...
وعد: اخرج...
ادم خرج، و وعد لبست عباية سوداء طويلة و قفلتها...
ادم: تعالي كلي يا وعد...
وعد: شكرا مش عايزة...
زينة: بس ادم...
ادم: زينة خلاص...
ادم: يلا يا محمد نجرب الرشاشات قبل كتب الكتاب...
ادم و محمد مشيوا..
عزت: علفكرة جوزك مكلش و كان مستنيكي...
وعد حست بالندم...

عزت: انا ماشي، باي...
عزت مشي...
زينة: ادم بيحبك علفكرة...
وعد بصت ليها بسخرية...
وعد: واضح، (وعد حاسة بإنه بيعاملها كدة بس علشان قدامهم)...
وعد: هو فين دلوقتي؟
زينة: مش هتعرفي تروحي انتي متعرفيش الجبل، و مش هتعرفي تطلعي ليهم..
وعد: تعالي معاايا..
زينة: لو انا طلعت انتي مش هتعرفي...
وعد: متخافيش...
زينة و وعد مشيت، وعد مكنتش عارفة تمشي...
و في لحظة وقعت و مسكت في حتة صخرة...
وعد(بصريخ): ادم...

زينة جريت لادم و محمد...
زينة(بصوت عالي): ادم وعد راح توقع...
ادم مشي بسرعة ناحية زينة..
ادم: فين؟
زينة خدته بسرعة و راحت مكان وعد...
و وعد بتقاوم و هي ماسكة في الصخر...
ادم: وعد هاتي ايدك...
وعد: مش عارفة...
محمد: في حبال بتبقي موجودة في الصخور...
ادم: وعد استحملي...
زينة: اهو في حبل جمب وعد...
ادم: وعد بتثقي فيا...
وعد: ده مش وقته الله..
ادم: واثقة في قدراتك...

وعد: و الله هرد عليك بس متعاقبنيش دلوقتي يا ادم، انا خايفة...
ادم: الحبل قريب منك يا وعد حاول امسكي فيه..
وعد حاولت تمسك الحبل مش عارفة...
ادم: وعد انتي قوية يلا...
وعد حاولت لغاية ما مسكت في الحبل و فلتت...
ادم(بصريخ): وعد...
و في اقل من لحظة مسك في الحبل و مسك ايدها...
و محمد و بعض من الرجالة ماسكين الحبل من فوق...
وعد(بدموع): ادم انا خايفة...

ادم قعد يشدها ناحيته و الجرح اللي في جمبه اتفتح و نزل دم كتير، و مسك وعد...
ادم: هش اهدي...
و محمد و الرجالة قعدوا يشدوا لغاية ما طلعوا...
ادم: كويسة؟
وعد: اه...
وعد: الجرح اتفتح...
ادم: متخافيش...
ادم(بعصبية): انتي ايه اللي جابك هنا اساسا؟
وعد: هو انت متخلف يا ادم، هو انت بتقلب بسرعة اوي كدة ليه و ازاي؟
زينة: دي كانت جاية علشان تعتذر...
وعد: قوم اغيرلك على الجرح...
ادم(بجمود): شكرا و خشي الاوضة...

وعد: تمام، انا هروح انط بقي من الجبل...
ادم: تعالي يا هبلة...
محمد: صاحبي انت كدة بتنزف روح اتعالج، يلا..
وعد خدت ادم و غيرت ليه على الجرح...
ادم: قومي غيري علشان كتب الكتاب...
وعد: تمام...
وعد قامت لبست عباية باللون الابيض و فيها خرز كتير و شكلها بدوي اوي و حلوة و طويلة بكم و في حاجة زي طرحة بس شفافة، و لبست غوايش دهب كتير في ايديها و حلقين كبار..
ادم دخل ليها، و انبهر بجمالها و شاف فرحتها في عنيها..

وعد(بفرحة): شكلي حلو صح...
ادم(بشرود): اوي...
وعد: شكرا...
وعد: تعرف كان نفسي البس كدة من زمان...
ادم: اديكي لبستي...
وعد: شكلك حلو علفكرة...
ادم: شكرا، يلا بينا هنتأخر...
وعد خرجت هي و ادم...
زينة: و ربي يا بنتي انتي هتبقي احلي من اللي موجودين في الفرح..
وعد: شكرا، انتي احلي...
محمد: يلا...
و بدون مقدمات ادم شال وعد..
وعد: ادم...
ادم: اسكتي..
وعد: هو انت ليه مبتحبش صوتي الله؟
ادم: كدة عندك مانع...

وعد: طب نزلني...
ادم: و اقعي تاني بقي، يلا..
ادم نزل و هو شايل وعد و الشيخ عزت و محمد و زينة نزلوا...
نزلوا و ركبوا عربية ادم، و وعد ركبت جمبه و الباقي ورا...
ادم: انزلي يا وعد مع زينة هتروحي مكان الستات...
وعد: تمام...
وعد نزلت هي و زينة...
وعد: بجد يلا انا مبسوطة...
وعد راحت مع زينة مكان الستات...
واحدة: مين دي يا زينة؟
زينة: دي مرات الشيطان...
بنت: دي!
زينة: مالها دي؟
بنت: دي مصراوية...

زينة: الشيطان براحته...
وعد: هو في ايه؟
زينة: تعالي نقعد في جمب لوحدنا...
زينة خدت وعد و قعدوا في مكان لوحدهم، و كل الستات بتبص على وعد و في بنات بتحسدها على جمالها، و في بنات بتحسدها على ادم...

-اما عند الرجالة...
ادم دخل هو و الشيخ عزت و محمد...
واحد: ده الشيطان...
واحد: شكله جاي للموت بإيديه...
و كتبوا كتاب العروسة و العريس...
ادم: مش هتتحرك و حد تاني يتجوزها...
محمد: شيخ عزت اكتب كتابي...
عزت: على مين؟
محمد: زينة...
عبده: طب موافقتها...
ادم: موافقة...
عزت: تمام...
زينة: بيكتبوا كتاب مين تاني؟
و بعد ما خلصوا كتب الكتاب...
-شخص(بالمكرفون): تم كتب كتاب محمد على زينة بنت عم عبده...

وعد(بصدمة): انتي؟
زينة الصدمة شلتها...
زينة: لا لا، ايه ده؟
وعد: مبتحبهوش..
زينة: بعشقه..
وعد: خلاص مبروك يا عروسة...
زينة: انا فرحانة اوي...
و بدأ ضرب نار يشتغل...
و فجأة رصاصة اخترقت جسم شخص...
-شخص(بالميكرفون): الشيطان اتصاب...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة