قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية مجنونة في عالمي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السابع

رواية مجنونة في عالمي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السابع

رواية مجنونة في عالمي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السابع

-ادم خرج بعد ساعتين من وقت دخوله...
اول ما ادم خرج، وعد جريت عليه علطول...
ادم: تمام...
وعد حضنته جامد...
-ادم كان مستغرب جداااا و افتكر فعلا انها زي البنات التانية...
ريان: و انا قرطاس جوافة يا وعد...
وعد استدركت هي عملت ايه و بعدت عنه بسرعة...
وعد(بتوتر): اسفة مجرد انفعال، بعتذر...
ريان: هعديهالك يا وعد...
نور: عمو عامل ايه؟
تميم: هو مش قالك تمام يبقي بخير ايه ده!

مايا: خلاص يا جماعة، استاذ ريان عربيتي تحت أمرك...
-ده كله تحت انظار نور و وعد...
ريان لسة هيتكلم بص على اخواته لقوهم ببصة كدة اللي هو و النبي...
ريان: متشكر جدا يا انسة مايا، معلش تعبت حضرتك...
نور(بهمس): و النبي...
وعد(بهمس): لازم نخطط فورا لاكتشاف ما يحدث دون علمنا...
-ادم و تميم كانوا قريبين منهم و سمعوهم...
و بعدين والد وعد طلعوه على نقالة و نقلوه اوضة عادية...
ادم: تميم عز ورايا...

ادم راح على مكتبه اللي في المستشفي...
ريان و مايا و وعد و نور راحوا عند اوضة والدهم...
وعد: هنقول لماما ايه؟
ريان: مش عارف و الله...
نور: طب و عمو، و كمان تيتة اللي جاية بكرة دي...
ريان: يا شيخة جيبي سيرة عدلة...
وعد: احم طب ايه مش هتعرفنا...
ريان: اه، دي انسة مايا زميلتي في الشغل بس كدة...
ريان: و دي وعد اختي و نور بنت عمي بس زي اختي...

نور: نعم انا خطيبتك، ايه هتتخلي عني يا ريان طب و الواد اللي في بطني...
ده كل وسط دهشة ريان و مايا...
وعد: لا يا بابا انت وعدتها تتجوزها يبقي تتجوزها فاهم...
ريان: بيحبوا يهزروا دايما...
مايا: اه باين، هههههههه...
وعد(بهمس لنور): انتي شايفة اشكر ادم و لا اطنش...
نور(بهمس): تشكريه بس مش هبقي معاكي، ده بمجرد ما بشوفه بخاف يا شيخة...
وعد(بهمس): بس هو وعدني انه هيعالج بابا، و طلع قد الوعد...

نور(بهمس): روحي يا وعد...
وعد: تمام...
ريان: هو ايه اللي تمام؟
نور: لا دي كانت هتسأل على حالة عمو...
ريان: اجي معاكي...
وعد: لا، انا دكتورة و هفهم اكتر، باي...
وعد مشيت...
وعد: لو سمحت هو فين ادم بيه؟
الممرضة: هتلاقيه في اوضة الاجتماعات..
وعد: تمام شكرا...
وعد راحت ناحية اوضة الاجتماعات و لسة هتخبط..
مهاب: بس حضرتك يا شيطان طالب كمية كبيرة اوي من المرضي...
تميم: هي المستشفي بتاعتك و لا بتاعته؟

محسن: بس يا شيطان اختفاء عشر اشخاص من المستشفي هتثير الشكك حوالينا...
ادم: الشيطان مبيرجعش في كلمته، و انا عارف انا بعمل ايه...
مهاب: انا رأيي نقلل العدد، لان تجارة الاعضاء محتاجة حساسية شوية في الشغل...
وعد شهقت، و حطت ايديها على بوقها...
ادم: متنساش اني الشيطان الضلع التاني في المافيا، و الموضوع هيبقي سهل مية في المية...

عز: خلاص يا محسن انت و مهاب، ميعاد العملية و البيانات اللي هتحتاجوها اهي على الفلاشة دي، هتبقي معاك يا محسن فاهم...
محسن: تمام...
وعد كانت الصدمة شلتها و مش عارفة تتحرك...
تميم: يلا كله على شغله...
وعد جريت استخبت...
و عصابة الشيطان كانت مشيت و مهاب و محسن كل واحد على شغله...
و بعدين وعد لقت ايد على كتفها...
وعد: عاااااااااااا...
مهاب: اهدي اهدي في ايه مالك؟
وعد(باستحقار): مفيش حاجة، ابعد...

وعد سابته و مشيت...
نور: ايه اللي اخرك يا وعد...
وعد: ها لا مفيش...
الدكتور: تمام يا جماعة الدكتور مصطفي تمام العملية كانت بسيطة...
نور: شكرا يا دكتور...
ريان: هروح ادفع...
محسن: كدة برضو تدفع و انا موجود، خلاص العملية على حسابي...
وعد(بانفعال): لا شكرا يا استاذ محسن مش محتاجين حاجة، ريان روح ادفع...
ريان: في ايه يا وعد اهدي...
مايا: خلاص يا بنتي...
نور(بهمس): حصل ايه؟
وعد: مش دلوقتي...

ريان: خلاص شكرا يا عم محسن...
محسن: اللي تشوفوه يا ابني...
ريان راح يدفع المصاريف، و محسن مشي...
الدكتور: استاذ مصطفي فاق...
وعد دخلت الاوضة و اترمت في حضنه و قعدت تعيط...
مصطفى(بخفوت): خلاص يا بنتي انا بخير اهو...
نور: قلقتنا عليك يا عمو و الله...
مصطفي: و النبي...
نور: مش مصدقني...
مصطفي: مين الانسة دي؟
مايا: انا مايا زميلة ريان في الشغل...
مصطفي: تمام يا بنتي...
مايا: حمد الله على سلامة حضرتك...

مصطفي: الله يسلمك، يا وعد قومي بقي...
وعد(بتعب): حاضر...
ريان: باشااااااا مصر...
مصطفي: يا بكاش، هههههه
ريان راح باس ايديه...
ريان: حمد الله على السلامة يا كبير...
مصطفي: الله يسلمك...
الدكتور: لو حضرتك عايز تخرج النهاردة تقدر تخرج...
مصطفي: شكرا، هي منال عرفت؟
وعد: لا...
و بعدين الكل جهز، و خلاص هيمشوا...
مايا: اتفضل يا استاذ ريان، و عربية حضرتك هخلي حد يصلحها...
ريان: تمام شكرا...
مصطفي: هو وليد رجع؟

نور: للاسف...
ريان: وعد وعد وووووووووووعد...
وعد: ها، ايه؟
نور: مالك مش معانا خالص...
وعد: لا انا تمام اهو...
و مايا وصلتهم للبيت...
مصطفي: انزلي بقي معانا...
مايا: لا شكرا يا عمو..
نور: خلاص بقي تعالي، متكسفناش...
مايا بصت لريان...
ريان: اتفضلي...
وعد: خلاص بقي يلا...
الكل طلع...
الباب خبط...
منال(بدموع): مصطفي حبيبي اتأخرت اوي...
محمود: كدة برضو تقلقنا يا مصطفي...
سعاد: حمد الله على السلامة...

حمزة: طب سيبي الراجل يدخل يا منال..
مصطفي: منال حاف يا قليل الادب...
ريان: يا شيخ انت فيك حيل تغير...
وعد: ريااان...
الكل دخل...
منال: مين؟
نور: الانسة مايا زميلة ريان في الشغل...
محمود: اتأخرتوا ليه؟
حمزة: اتكلمي يا وعد...
ريان: وعد وعد يا بت يا وووووعد...
وعد: ها ايه في ايه؟
نور: هحكي انا...
نور حكت كل اللي حصل...
منال: يا خرابي، انت كويس يا حبيبي حاسس باايه طمني...
حمزة: ما الراجل فل اهو يا منال...

سعاد: ولد احترم نفسك...
مصطفي: محمود لم ابنك علشان مكسرش عضمه...
محمود: خلاص بقي يا حمزة، و كمان مش كفاية المصيبة اللي عملتها النهاردة...
ريان: عمل ايه البلوة ده؟
محمود: اتخانق مع زمايله علشان واحدة بنت...
حمزة: لو سمحت يا بابا اسمها مرام...
وعد: اسم جميل..
نور: وقعت و لا ايه يا بطة؟
حمزة: اي شاب مكاني كان هيعمل كدة، صح يا ريان...
ريان: صح...
الباب خبط...
وعد قامت فتحت...
وليد: مساء الورد..

وعد سابته و دخلت...
وليد دخل وراها...
مصطفي: اهلا يا وليد...
وليد: اهلا يا عمو...
وليد: انتوا عرفتوا ان تيتة جاية بكرة...
وعد: اه عرفنا، نور تعالي عايزاكي...
نور: تمام...
ريان: هتروحوا فين؟
وعد: بابا عندي فكرة حلوة...
محمود: قولي...
وعد: ايه رأيك انت و عمو و ماما و طنط و ريان و حمزة تباتوا هنا، و انا و نور نقعد تحت في شقتك با عمو محمود...
حمزة: ايه وجهة النظر؟
نور فهمت ان وعد بتخطط لحاجة...

نور: عادي عايزين نقعد مع بعضينا عايزين نبات مع بعض عادي يعني...
مايا: تمام، استأذن انا بقي...
ريان: ما انتي قاعدة...
حمزة: اه و الله منورانا...
مايا: مرة تانية...
ريان: طيب هاجي معاكي علشان اخد عربيتي...
مايا: تمام...
ريان و مايا نزلوا...
وليد: و انا هنزل بقي، عايزين حاجة..
سعاد: لا...
وعد: انا هخش اجيب هدوم ليا...
نور: انا عندي هدوم ليكي...
وعد(بصتلها بسرعة): لا هجيب...

وعد دخلت جهزت شنطة فيها هدوم و ما يلزم...
نور: يلا...
منال: مش مطمنة ليكوا...
مصطفي: بس انا واثق فيهم، صح يا بنات...
نور(بهمس): انا مش واثقة في بنتك و ربنا...
وعد: اكيد يا بابا، باي...
وعد و نور نزلوا...
سعاد: طب نخش ننام بقي و استاذ مصطفي يرتاح...
منال: ماشي يا حبيبتي، و اساسا بكرة اجازة للكل...
حمزة: اه و انا هخش استني ريان، باي...
-في شقة نور...
نور: بت انتي انا مش مرتحالك...

وعد: اللي هقوله هيصدمك زي ما انا انصدمت يا نور...
نور: متقلقنيش ابوس ايديك، احكي...
وعد حكت كل اللي هي سمعته...
نور(بصدمة): ينهار اسود!
نور: لازم نبلغ البلويس...
وعد: لا طبعا دول اكيد ليهم معارف في البلويس، لكن ممكن امن دولة او مخابرات...
نور: بس الدليل...
وعد: احنا هنروح النهاردة بعد ما الكل ينام على؟يلا اللي اسمه محسن ده...
نور: لا طبعا يا وعد، اكيد في حراسة...
وعد: احنا هنط من على السور متخافيش...

نور: لا مش مطمنة مش جاية انا معاكي و مش هسمحلك تروحي...
وعد: نور نور اسمعيني انتي معايا او مش معايا انا مش هسيبه يدمر اشخاص ملهمش ذنب فاهمة...
نور: فاهمة يا وعد...
و بعدين نور و وعد استنوا لما ريان رجع و انوار الشقة اتقفلت كلها، و بدأوا يجهزوا...

-في مكان تاني...
-في ملهي ليلي، في صالة القمار...
يونس: الشيطان اكيد بيخطط لحاجة...
ادم(و هو بيلعب): اعتقد ميلزمكش في حاجة...
جاسر: بس انت عارف ان احنا بنكمل بعض في المافيا...
جاسيكا: طبعا يا شيطان مش كدة...
ادم بصلها من تحت لفوق، و بعدين مد ايده ليها...
جاسيكا قربت منه و قعدت على رجله...
عز(بهمس): الشيطان ده دماغ...
تميم(بهمس): اخرس...
جاسيكا: كنت عارفة انك مش هتقاوم...
ادم ضحك بصوت عالي، و كمل لعب...

جاسر: الرشاش البلجيكي هنستلمه امتي؟
تميم: لما ال Boss يؤمر يا جاسر...
يونس: انا مش قادر افهم ليه محدش بيقدر يشوف ال Boss غير الشيطان و جاك...
عز: يا عم انت مالك هي دي اوامر ال Boss...
ادم: شكلك عايز تبقي مكان الشيطان او جاك يا يونس...
يونس: لا طبعا، هو حد يقدر يعدي الشيطان...
ادم: طب كويس انك عارف...
جاسيكا(بدلع): و زي كل مرة الشيطان هو اللي كسب، مش ناوي بقي تشرفنا الليلة...

ادم قومها من على رجله و مسك ايديها و ركبها عربيته، و عز و تميم كانوا قاعدين في الكراسي اللي قدام...
جاسيكا: يا تري هنروح فين؟
ادم: الشيطان مش بيقول يا جاسيكا...
جاسيكا: اسمي طالع منك عسل يا شيطان...
-ادم افتكر وعد لما قالت: بس انت مش شيطان يا ادم...
ادم خد جاسيكا لبيت و افتعلوا ما حرمه الله...
عز: الشيطان ده نفسي اعرف بيفكر ازاي علشان جبت اخري...
تميم: احرس البيت و انت ساكت...

عز: في ايه يا بني مش طايقلي كلمة ليه الله...
تميم: عز انت شخصيتك غيري فاهم، و انت صاحب ادم مش انا خلص الكلام...
عز: للدرجة دي مش قادر تصدقني...
تميم سابه و مشي...
-(كان تميم و عز اصحاب من زمان اوي قبل ادم، و تميم كان عنده اخت، و عز حبها و في ليلة تميم راح لاخته لقي عز عندها و هي غرقانة في دمها، هنتعرف على القصة تفصيلا على مدار الرواية)...

-عند وعد و نور...
وعد: انا سرقت مفاتيح ريان و هو طالع...
نور: ازاي؟
وعد: شوفته و هو طالع طلعت كلمته و خليته ينسي المفاتيح، و خدتها المهم دلوقتي انا مش بعرف اسوق اوي...
نور: انا مش بعرف اسوق خالص...
وعد: طب يلا براحة خالص...
وعد و نور اتسحبوا و كانوا لابسين كمامات، و جوانتيات و لابسين اسود في اسود، و وعد شايله شنطة على ضهرها...
نور: وعد ابوس ايديك احنا مالنا...
وعد: نور مدي قدامي احسنلك...

وعد ركبت و ساقت و وصلوا لل؟يلا، و طبعا طول الطريق وعد مخلصتش من نور علشاان تتراجع...
وعد(بهمس): يلا بينا...
نور(بهمس): هنط من على السور ازاي يا بت...
وعد(بهمس): اللي اعرفه ان بيبقي في سلم...
نور(بصوت عالي نسبيا): نعم يا روح اهلك...
وعد(بهمس): هششششششش، هنتفضح...
نور(بهمس): اتصرفي بقي يا روح اهلي علشان ننط...
وعد(بتفكير): امممممممممممم...
نور: انجزي...
وعد: لقيتها، نجيب العربيه جمب السور و نقف عليها...

نور: و العربية بقي مش هتعمل صوت...
وعد: اهدي بقي متفوليش الله...
وعد جابت العربيه و وقفت عليها هي و نور...
وعد(بتردد): نرجع...
نور: عين العقل يلا...
وعد: لا لا احنا وصلنا يلا...
وعد نطت...
وعد(بخفوت): آآآآه...
نور نطت و وقعت جمبها...
نور(بهمس): و ربي يا وعد لو اتقفشا لانفخك، تمام..
وعد(بهمس): اهدي بقي...
نور(بهمس): هو ليه مفيش حراس من جوا ال؟يلا؟
وعد(بهمس): ربنا بيحبنا عندك اعتراض...

وعد و نور وصلوا لباب ال؟يلا...
نور(بهمس): هتفتحيه ازاي يا روحي بقي؟
وعد(بابتسامة): مش انا اللي تقف قصادي حاجة زي دي...
نور: ايه؟
وعد(بهمس): فاكرة لما كنا انا و انتي و حمزة و ريان نفتح الباب بالمفك لما يحبسونا في البيت...
نور(بهمس): اه...
وعد(بهمس): خليت ريان يعلمني...
نور(بهمس): جدعة انجزي علشان هنتقفش...
وعد فتحت باب ال؟يلا، و هي و نور اتسحبوا...
نور(بهمس): الدنيا ضلمة اوي..

وعد(بهمس): و حياة امك ناس نايمة هيعملوا ايه احنا بس اللي ناس غريبة...
نور(بهمس): هنعمل ايه؟
وعد(بهمس): الاحتمال الاكبر ان الفلاشة لسة في جيب بنطلونه اللي كان لابسه النهاردة...
نور(بهمس): طب يلا...
نور و وعد طلعوا السلالم و لقوا اوضة فيها نور و صوت بنت و راجل بيضحكوا...
وعد(بهمس): الحيوان...
نور(بهمس): ده زبالة اوي، هنعمل ايه ده صاحي؟
وعد(بهمس): عندي احتمال تاني...
نور ضربتها على رأسها...

نور(بهمس): كل احتمالاتك زبالة...
وعد(بهمس): نعمل ايه يعني شيفاني شيرلوك هولموز...
نور(بهمس): قولي يا آخرة صبري، ايه احتمالك...
وعد(بهمس): الناس اللي بيبقوا عايشين في؟يلل، بيقلعوا هدومهم علطول و بتتحط في غرفة الغسيل، او ممكن تكون في مكتبه...
نور(بهمس): هروح انا غرفة الغسيل، روحي انتي المكتب...
وعد(بهمس): تمام...
وعد راحت اوضة المكتب و شغلت الضوء الخفيف و دورت...

نور راحت غرفة الملابس لقت الهدوم فتشت فيهم ملقتش حاجة فراحت عند وعد...
وعد حست بخطوات حد جاية...
استخبت علطول ورا الستارة...
وعد(في نفسها): يا رب يا رب انا بعمل خير و حضرتك عارف...
و بعدين الباب اتفتح...
نور(بهمس): وعد وعد...
وعد(بهمس): الله يخربيتك يا نور، خضتيني افتكرت نهايتي جت...
و بعدين جاية تخرج...
وعد(بخفوت): آآآآآه...
نور(بهمس): ايه؟
وعد(بهمس): خلاص...
و بعدين قعدوا يدوروا...

وعد(بهمس): لقيتها لقيتها...
نور(بهمس): طب يلا نخرج، علشان هموت...
وعد(بهمس): يلا...
و عد و نور، هيخرجوا...
نور(بهمس): احنا هنخرج ازاي؟
وعد(بهمس): السلم بيبقي جوا ال؟يلا...
و لقت سلم جابته و طلعوا عليه...
نور(بهمس): هنعمل ايه في السلم؟
وعد(بهمس): هنخده علشان ميعرفوش ان في حد سرق الفلاشة دلوقتي...
نور: تمام...
و طلعوا السلم و خدوه و ركبوا العربية و مشيوا، روحوا، طلعوا بيتهم...
نور: اه اخيرا، كدت اموت...

وعد: انا كنت ميتة اسااسا، كنت خايفة...
نور: نشوف بقي الفلاشة فيها ايه؟
نور: وعد الحقي...
وعد: لا و النبي ما تخوفيني في ايه؟
نور: مش ممكن نكون خدنا فلاشة غلط...
وعد: انا غبية انا كان معايا الاب توب علشان نتأكد، انتي السبب سرعتيني...
نور: طب ممكن تطلع هي، يلا نشوف...
وعد شغلت الاب توب و حطت الفلاشة و شغلت اول فيديو...
وعد و نور(بصدمة): يا نهار اسوووووووود...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة