قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية مجنونة في عالمي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الرابع والثلاثون

رواية مجنونة في عالمي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الرابع والثلاثون

رواية مجنونة في عالمي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الرابع والثلاثون

ان وعد و ادم و تميم و نور راكبين العربية و رايحين لبيت مرام، و فجأة نزل عليهم رصاص من كل ناحية، و عربيات محاوطاهم...
وعد: هنعمل ايه؟
نور: لا و النبي مش عايزة اموت...
ادم: تميم تعالي مكان وعد...
ادم: ارجعي يا وعد ورا بسرعة...
وعد قامت بسرعة و بدلت هي و تميم...
وعد و نور ماسكين في بعض بخوف...
و بعدين تليفون ادم رن، الخط اتفتح...
ادم: الو...
جاك: انت فكرتني اني مش هعرف انك لسة عايش..
ادم: عايز ايه يا جاك؟

جاك: وعد...
ادم(بعصبية): الموت اهون...
جاك: استعد بقي...
و بعدين لقوا عربيات كتير محملة بسلاح و بتضرب نار على رجالة جاك...
نادين: ادم اطلع بسرعة...
ادم ساق باقصي سرعة و خرج من ضرب النار، و بعدين وقف العربية...
نور: ايه ده؟اوعي تقولي انك جربتي الحاجات دي..
وعد: للاسف جربت...
ادم نزل و وعد نزلت وراه...
نور: تميم انت ازاي بتستحمل كدة؟
تميم(ببرود): ده شغلنا...

نور: يا شيخ اتكلم مرة واحدة من غير برود، انا كنت بموت من الخوف، و انت و ادم قاعدين..
تميم: عادي...
وعد: ادم...
ادم: خير يا وعد...
وعد: حصل ايه؟
ادم(بحدة): اللي حصل كله بسبب فضولك و تطفلك اللعين ده...
وعد: انا عملت ايه؟
ادم: دلوقتي هما كشفوا سري عرفوا اني عايش تخيلي بقي هيحصل ايه...
وعد: طول ما احنا مع بعض ان شاء االه مش هيحصل حاجة...
ادم: وعد روحي العربية...
وعد: بس مش هسيبك...
ادم شال القناع و رماه...

ادم: مبقاش ليه لازمة، وعد انا مش عايزك في حياتي تاني...
وعد بصتله بصدمة و اندهاش...
وعد: ادم انت واعي..
ادم(بزعيق): اه واعي للي بقوله اه مش عايزك في حياتي فهمتي...
وعد(بدموع): بكرهك يا ادم...
وعد راحت ركبت العربية و هو راح ساق و الصمت عم المكان...
-في مكان تاني...
في بيت مرام...
الكل دخل و رحبوا بيهم...
منال(بهمس): فين اخواتك يا ريان؟
ريان(بهمس): جايين يا امي متخافيش...
محمود: ندخل في الموضوع علطول..

مامت مرام(سوسن): اكيد اتفضل...
محمود: احنا طالبين ايد الانسة مرام لابننا حمزة...
سوسن: بس في حاجة لازم تعرفوها...
حمزة: انا موافق يا طنط و عارفها و مرام حكت ليا تمام...
سوسن: خلاص هنفكر و نرد عليكوا...
حمزة: نفكر ايه انا مع بنتك بقالي شهر و لا اكتر مليش فيه احتمال كمان نلبس شبكة بكرة عادي يعني، و خير البر عاجله يلا صح...
سوسن: طب اسألها عن رأيها...
حمزة: موافقة بس لو مصرين معنديش مانع...

حمزة(بصوت عالي): مرام يا مرام...
مرام: احم نعم..
حمزة: انتي موافقة صح؟
مرام: ها هو مش المفروض نفكر...
حمزة: ده كان زمان...
سلوي(بهمس): ابنك اتجنن يا سعاد...
سعاد(بهمس): الحب و سنين الحب...
حمزة: انتي موافقة بس كدة يلا الفاتحة...
حمزة اول واحد قرأ الفاتحة و خلصها و الكل بصوله بإستغراب...
حمزة: مقرأتوش الفاتحة ليه يلا نقرأها تاني يلا...
الكل قرأ الفاتحة و ضحكوا على جنونه و سرعته...
و بعدين الباب خبط...

مرام: وعد حبيبتي و نور...
وعد حضنتها هي و نور و دخلوا...
ريان: ايه الاخبار؟
نور: تمام...
حمزة: طب مش هنأكل جاتوه...
وعد: الواد ده فاضحنا في كل حتة...
مصطفى: كنتي تشوفيه قبل ما تيجي مجنون مسابش البنت تفكر حتى...
و الكل قعد يضحك و يتكلموا...
سوسن: بجد انا اتشرفت اني هناسب عيلة زيكوا و الله بجد يعني...
سعاد: احنا اللي نتشرف اكتر...
و بعديها الكل نزل و راح على بيته...
نور: يا جماعة انا هطلع انام مع وعد باي...

بدر: هو في ايه؟وعد حصل حاجة...
وعد: لا خالص..
وعد: يلا باي...
وعد و نور طلعوا اوضة وعد...
نور: وعد اكيد ليه ظروفه...
وعد(بصوت عالي نسبيا): اه تصدقي عندك حق انا اللي ظالماه شوية يقولي بحبك و شوية يقول بكرهك و مش عايزك...
نور: ممكن يكون خايف عليكي...
وعد: لا الحب مشاركة تمام...
نور: يا بنتي اهدي بس و اتكلمي معاه بالراحة...
وعد: لا يعني لا تمام...
و خدت هدومه و غيرت و نامت، و نور عملت زيها و نامت جمبها...

-في مكان تاني...
عند ادم...
تميم: اللي انت عملته غلط يا ادم...
ادم(بعصبية): هي السبب في كل حاجة انا مش عايزها في حياتي هي السبب عارف هي اللي خلت انتقامي يبقي في الهواء...
عز: كل اللي فارق معاك انتقامك...
ادم(بعصبية): انا مش بشتغل في المافيا من فراغ انا بشتغل علشان انتقم لامي...
ادم(بكره): و بسبب عم وعد امي في غيبوبة بقالها سنين...
تميم: يعني انت مش بتحبها؟!
ادم: ممكن تسلية مش عارف...

عز(بزعيق): هو ايه اللي مش عارف البنت ايه ذنبها ان عمها واحد زبالة و حقير و اغتصب امك ها، كل ذنبها انها حبتك هو ده كل ذنبها...
ادم: صوتك ميعلاش يا عز...
تميم: و انا اللي فاكرك اتغيرت و نقلت ليها ملكية و اعترفت ليها بحبك و عيشتها معاك احلي ايام، ده كله كان خداع...
ادم: مش عارف...
عز: انت شخصية حقيرة و هتفضل حقير طول ما انت عايش...

ادم: تمام و اللي عايز يمشي يتفضل مش مستني حاجة منكوا عادي يعني، و اه امشوا علشان نادين جاية ليا، يلا...
تميم: مش هتتغير...
عز: هتندم يا ادم...
تميم و عز مشيوا و ادم فضل يشرب كتير، و نادين جت...
نادين: لحقت اوحشك بسرعة؟
ادم: اكيد...
و افتعلوا محرمات الله...
-في مكان تاني...
وليد: صدقتني يا باشا انه ادم و ان دي وعد..
جاك: تسلم يا وليد...
جاسيكا: شكل ال boss كان عارف..
جاك: الboss لازم نخلص منه...

وليد: ازاي يا جاك؟
جاك(بخبث): بعدين، بقولك ايه؟
وليد: طب اسيبكوا انا بقي...
وليد مشي و جاك خد جاسيكا و...
-في الصباح الباكر...
في بيت عائلة النجار...
وعد صحيت و مسكت موبايلها لقت صور كتير لادم و نادين مع بعض في اوضاع غلط، و مكتوب..
المضمون جوزك حبيبك معايا و ناوية ابات معاه النهاردة كمان و اه لو عايزة تيجي و تتأكدي العنوان هبعتهولك
وعد قعدت تعيط كتير و نور صحيت...
نور: مالك يا وعد بتعيطي ليه؟

نور: يا بنتي ردي...
نور لاحظت ان وعد ماسكة في الموبايل جامد و خدته منها وشافت كل اللي مكتوب و الصور...
نور: وعد متصدقيش ممكن بتضحك عليكي...
وعد: و الصور متركبة صح يا نور، ده ادم يا نور..
نور: ممكن صور قديمة يا وعد...
وعد: بتبرري ليه يا نور ها، اومال هي بتعمل ايه عنده دلوقتي...
وعد: لو كلامها صح يبقي كل حاجة انتهت...
وعد قامت لبست هدومها بسرعة و خرجت...
ريان: هوصلك في طريقي يا وعد...

وعد: لا شكرا يا ريان معايا عربيتي باي...
منال: مش هتأكلي؟
وعد: لا...
مصطفي: مالك؟
وعد: انا كويسة اوي...
وعد خرجت بسرعة و ركبت عربيتها و راحت على العنوان...
ريان: مالها نور يا وعد؟
نور: في شغل مستعجل في المستشفي...
ريان: انا رايح الشغل باي...
منال: ربنا يحفظكوا كلكوا...
ريان خد عربيته و نزل راح على الشركة...
ريان: مايا تعالي ورايا...
مايا: تمام...
مايا: خير في ايه؟
ريان: عندك فستان شيك محترم كدة؟
مايا: اه...

ريان: تمام البسيه بقي بكرة علشان انا و عائلتي جايين و ابوكي عارف، تمام
مايا(بصدمة): نعم؟!؟
ريان: يلا يا بت على شغلك مش فاضي...
مايا: انت اتجنت، ازاي يعني؟!؟
ريان: اللي حصل و خطوبتنا هتبقي مع حمزة تمام، يلا على شغلك...
مايا: انا مش موافقة انا...
ريان: اسمع الكلمة دي تاني و هخطفك و مش هيهمني حد، تمام...
مايا: رزل...
و مايا سابته و راحت كملت شغلها و هو اشتغل...
-في مكان تاني...
بدر: سيلين سيلين سيلين...

سيلين: خير...
بدر: حبيت..
سيلين: تمام...
بدر: مش عايزة تعرفي حبيت مين؟
سيلين(ببرود): انت اللي هتتجوزها و انت اللي هتحبها باي...
و سابته و مشيت...
بدر: و ربي لانفخك بعد الجواز يا سيلين...
اما عند سيرين...
التليفون رن، الخط اتفتح...
سيرين(باحراج): الو...
اياد: اخيرا رديتي كنت هموت...
سيرين: احم اخبارك...
اياد: دلوقتي بقيت كويس، ها ايه ردك؟
سيرين: يعني بص هو انت متأكد...
اياد: طبعا..
سيرين: هوديك فرصة...

اياد: قلبي معنديش مانع...
سيرين: باي..
اياد: باي يا روحي...
نانسي(بصوت عالي): طنط سعاد طنط سعاد..
سعاد: في ايه الله؟
نانسي: علميني الطبخ شوية بما اني قاعدة كدة و لا شغلة و لا مشغلة...
سعاد(بفرحة): تعالي يا قلبي...
نور: و انا..
منال: من امتي؟
نور: علشان لما اتجوز يعني...
سعاد: اومال فين الشغالة و فين الاكل الجاهز و جوزي هو اللي هيطبخ فين ده كله...
نور: الشغالة مش شغالة يلا علمووووني...

سلوي: ناصر متعرفش حاجة عن اخوك...
ناصر: لا و الله يا امي...
سلوي: تمام يا حبيبي...
-عند وعد...
وعد وصلت للمكان اللي مكتوب في الرسالة، و لقت عربية ادم...
و طلعت للدور اللي نادين قالت عليه...
و لسة بتخبط لقت المفتاح في الباب، فتحت الباب ملقتش حد في الصالة، و بعدها سمعت صوت ضحك...
نادين: تعرف يا ادم بجد يعني انت جميل اوي...
ادم: عارف...
نادين: بحب غرورك...

وعد راحت ناحية الصوت لقت ادم عاري الصدر و نادين لابسة مش لابسة...
وعد(بصوت مرتعش): ادم...
ادم(بصدمة): وعد!
نادين(لنفسها): هكسرك يا وعد...
وعد: طلقني...
ادم(بعصبية): انتي مجنونة...
وعد: لا تصدق فعلا انت تعمل كل حاجة غلط و تجرحني و لما اقولك طلقني ترفض، مش انت مش عايزني سيبني بقي للي يقدرني يا اخي، سيبني الله...
وعد لسة هتمشي، ادم شدها ناحيته...
ادم: انتي ليا انا و بس يا وعد فاهمة...

وعد: انت شخص متملك و انا بكرهك...
ادم: متخلنيش اعمل حاجة هتندمي انتي عليها يا وعد...
وعد: انا الحاجة الوحيدة اللي ندمانة عليها اني حبيتك، بس على قد ما حبيتك يا ادم على قد ما هكرهك ده وعد مني...
ادم: شكلك عايزاني اتصرف معاكي بكل وقاحة يا وعد...
نادين(بملل): مش ناويين تخلصوا...
وعد(بسخرية): روح لست الحسن و الجمال العفيفة الطاهرة، يلا سيبني انا بقي يلا...
ادم: نادين اخرجي بره...

نادين: نعم بتطردني انا علشان دي...
ادم(بزعيق): بره...
وعد: لا هي خليها مكانك انت و هي زي بعض مكانكوا في الزبالة، و انا همشي علشان مش هحط نفسي في مستنقع زبالة، انقذ نفسي قبل ما اخسر اللي باقي من كرامتي...
نادين: انا همشي دلوقتي يا ادم بس هتندم و دي هي كمان هتندم...
نادين مشيت، و وعد بعدت عن ادم...
ادم: معنديش مانع اطلقك...
وعد: احسن..
ادم: بس بشرط...
وعد(بسخرية): قول يا ادم...

ادم: اخد حقي الشرعي الاول منك...
وعد: انت مجنون...
ادم: ده شرطي براحتك انتي، لتفضلي مراتي لتطلقي بس بعد ما اخد حقي الشرعي...
وعد سابته و نزلت تجري على السلالم و هو نزل وراها و لحقها، و طلعها الشقة تاني...
وعد: سيبني الله...
ادم: مختارتيش...
وعد: تمام هفضل مراتك خلاص...
ادم: شطورة، خشي بقي اعملي لجوزك اكل..
وعد: انا عايزة اروح...
ادم: مش قبل ما اكل...
وعد: مبعرفش...
ادم: نطبخ انا و انتي...

وعد: لا شكرا، هخش احطلك سم في اي حاجة و اجي...
وعد دخلت دورت على المطبخ، و بعدها دخلته..
و بدأت تدور تعمل ايه...
وعد(بصريخ): عاااااااااااااااااااااااا...
ادم(بخضة)في ايه؟
وعد سابته و قعدت تجري على بره المطبخ، و وقفت على ترابيزة السفرة...
ادم: في ايه انطقي؟
وعد: صرصور صرصور...
ادم: صرصور!
و بعدها قعد يضحك عليها و على منظرها...
وعد: روح اقتله انت بتضحك...
ادم: لا مش هقتله روحي انتي اقتليه...

وعد: ادم ارجوك روح اقتله...
ادم قرب منها و شالها و دخل على اوضة من الاوض...
وعد(بخوف): انت هتعمل ايه؟
ادم: هتكلم معاكي شوية متخافيش...
وعد(بخوف): لا نتكلم بره...
ادم نايمها على السرير و قفل الباب بالمفتاح...
و راح نام جمبها و حط ايده على عينه...
وعد(بإستغراب): ادم...
ادم: مسألتيش نفسك انا ليه دخلت المافيا؟
ادم: مسألتيش ايه اللي ممكن يوصل شاب عنده 27 سنه انه يكون في المافيا؟

ادم: انا كنت شاب طموح حلمي اكون دكتور شاطر و الناس تيجيلي بالاسم، مش عيب اني احلم صح...
ادم: كنت في عيلة عيلة جميلة كنت الابن الوحيد لام و اب، كنت بعشق عيلتي كانت عيلة مش فقيرة و لا غنية اوي كنا بين الوسط، و ابويا كان شغال و مبسوطين...
ادم: كانت ماما من عيلة غنية و كانت في اميركا بس لما حبت بابا سابت كل اهلها و كل ورثها و نزلت مصر...

ادم(خد نفس عميق): هي كانت هنا في زيارة و قابلت بابا و حبته و هو حبها...
ادم: و بعدها بابا كان المفروض يتجوز واحدة علشان ينقذها من اهلها...
ادم: ماما وافقت و مرفضتش و عاشت هي و الزوجة التانية في سعادة و بابا و انا...
ادم: بابا في لحظة ضعف كمل جوازه بالزوجة التانية..
ادم: برضو ماما مزعلتش و فرحت لما عرفت انها حامل، ده كله و انا كنت صغير...
ادم: و بابا بدأ يعلي و يعلي في شغله، و مايا جت نورت حياتي...

ادم: اذ و فجأة يظهر لينا شخص يقتحم حياتنا و يدمرها و بالذات امي و انا و بابا...
-وعد كانت مصدومة انه بيحكي ليها كل حاجة كدة..
ادم: و بعدها الشخص ده كان طمعان في امي، لانها من امريكا و ذات حسب و نسب و هو كان بيحبها اساسا من و هو في امريكا...
ادم: عارفة مين الشخص ده يا وعد؟
ادم: عمك رحيم...
وعد بصت ليه بصدمة و الدهشة باينة على ملامح وشها...
وعد(بخفوت و همس): كمل...

ادم: في مرة كانوا فرحانين بنجاحي فقولنا نخرج نتفسح، و طلعت علينا عربيات و خطفتنا كلنا...
ادم: و عمك اغتصب امي قدامي و قدام ابويا...
ادم(و هو بدأ يعيط): عارفة يعني ايه تشوف والدتك و حد بيغتصبها انكسرت، ظهر كرهي لعمك يا وعد...
ادم(بعياط): و بعدها امي جالها انهيار عصبي و بعدها دخلت في غيبوبة لغاية دلوقتي مفاقتش مش عايزة ترجع للحياة تاني يا وعد...

ادم: بدأت اعرف عن عمك معلومات انه بيشتغل في المافيا و انه عايش في امريكا مع مراته و اخوه و امه...
ادم(بدموع): كنت بفكر اكسره في مراته بس مرضتش علشان فكرت في مايا...
ادم(بعياط): بدأت اتعرف على محمد في الجبل و بدأت اشتغل في السلاح بدأت ابيع قطعة و قطعتين، لغاية ما عرفت ازاي اوصل للمافيا العالمية..

ادم: و اتعرفت على تميم و عز هما كانوا صحاب و كان عز بيحب اخت تميم، و لما رحيم عرف ده كله قتل اخت تميم و لبسها في عز علشان قوتي تتكسر. انا لغاية دلوقتي مش عارف اقول لتميم اني السبب..
ادم(بعياط): مش قادر اقوله ان انا السبب في موت اختك خايف خايف اوي...
ادم: و بعدها والدي عرف اني خلاص هدخل في سكة وحشة حذرني و حبسني و كل حاجة، بس انا منظر امي و هي بتغتصب كان بيتعاد قدامي و النار جوايا كانت بتزيد اكتر...

ادم(بعياط): هربت هربت وعملت نفسي اني مت، و قولت ليهم قولوا لمايا اني مت...
ادم: مايا كانت في مدرسة داخلية، علشان لو كان حصل حاجة...
ادم: اتعرفت على جاك بالصدفة و اشتغلت معاه و بعدها عرضني على ال boss و ال boss عجبه شغلي و خلاني ضلعه التاني، و جاك من ساعتها و هو بيكرهني...
ادم: و بقيت الشيطان في اقل من سنة، و بقي معاايا فلوس و قصور و فيلل و مستشفيات و شركات في كل حتة...

ادم: بقيت اللي ميعرفش غير الدم و القسوة و قتلت ادم الشاب الطموح وحققت احلامي بس بطريقة غير قانونية...
ادم(بدموع): ظهرتي قدامي، و علفكرة كنت فكرت انتقم من رحيم في بناته خصوصا ان سيرين كانت بنت سهلة و اقدر اكسرها بس مقدرتش علشان مايا...

ادم: مش هنكر انك شدتيني من اول مرة بس كنت بقاوم، و مش هنكر اني فكرت اني اكسرك انتي لانك من اشرف البنات في عائلة النجار هتجيبي العار ليهم و كانت قدامي الفرصة بس مقدرتش...
ادم: بدأت احميكي من الكل و بقيت حتى احميكي من نفسي و انا معرفش ليه...
ادم: حاولت ابعدك عني بس برضو مقدرتش...

ادم(بدموع): عايز فعلا اخرج من الدايرة دي انا عايز اخرج من العالم الخاص بتاعي ده اللي كله دم و قسوة و عدم رحمة و ضرب نار، عايز ابعد خالص...
ادم: بس لازم هخسر حاجة علشان اخرج، و انا مش هقدر اخسرك يا وعد لانك وعدي...
ادم: دلوقتي هما عرفوا اني لسة عايش بقي الخطر الضعف يا وعد...
ادم: عرفتي ليه انا بقيت الشيطان و عرفتي ليه كنت ببعدك عني، بس و ربنا حبيتك...

ادم كان مخنوق من العياط، و وعد كانت متأثرة بكل كلمة هو قالها و كانت بتعيط بصمت...
ادم: انا عمري ما عيطت قدام حد و لا حد يعرف القصة كاملة غيرك يا وعد دلوقتي...
وعد حضنته و نامت على صدره، و مسكت فيه جامد، و ادم حاوطها بإيده...
وعد: هنعدي هنعدي الامور كلها سوا انا و انت هنعدي بسلام، و من غير خسائر صدقني...
ادم باس وعد من رأسها، و فضلوا حاضنين بعض لغاية ما النوم خدهم...
-في مكان تاني...
عند نور...

نور: بصوا الكيكة الجميلة دي منفوشة و حلوة ازاي اكيد علشان انا اللي عاملاها..
نانسي: عادي و انا عملت الغداء و طعمه كان خرافة..
نور لسة هتتكلم لقت تليفونها رن..
الخط اتفتح...
نور: خير...
تميم(بزعيق): انزلي بسرعة اوضتك فورا...
نور نزلت بسرعة الاوضة بتاعتها و فتحت الباب لقت اللي بيقفل الباب و بيشلها...
نور: انت اتجننت!
تميم: بيقولوا، مش عارف حبيتك ازاي و لا امتي و لا فين؟

تميم: اوعي تكوني سحراني و انا معرفش...
نور: ظريف انا بس مفيش حد بيقاومني...
تميم: ظريفة...
تميم: اخبار الكيكة ايه؟
نور: انتوا بتعرفوا كل حاجة ازاي كدة الله؟
تميم: ده شغلنا نعرف النملة جاية منين و بتعمل ايه تمام...
نور: اوك...
تميم: طب ما ندوقيني...
نور: هطلع اجبلك قطعة و اجي...
تميم: مش قصدي كيك...
نور: اه يا سافل يا منحط يا زبالة..
تميم: خليكي فكراها بس...
نور: فكراها و يا تري هتعمل ايه مثلا؟

تميم: اصبري لما تيجي بيتي...
نور: تمام، ده لو حصل اسااسا...
و فجأة الباب اتفتح...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة