قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية مجنونة في عالمي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخامس والثلاثون

رواية مجنونة في عالمي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخامس والثلاثون

رواية مجنونة في عالمي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخامس والثلاثون

ان تميم و نور كانوا في اوضة نور و فجأة الباب اتفتح...
سيرين(بصدمة): نور..
نور(بهمس): انتهيت...
سيرين دخلت بسرعة و قفلت الباب...
سيرين: ايه ده يا نور؟
تميم: خطيبها و قريب هبقي جوزها...
نور: ابوس ايدك يا شيخة متفهميش غلط...
سعاد: نور يا نور...
نور( قعدت تطنطط): ماما ماما...
سيرين: نور بتغير يا طنط...
سعاد: تمام خليها تيجي لما تخلص...
سيرين: حاضر...
نور: امشي يا تميم الله يخرب بيتك يا شيخ...

تميم: تمام بس هتندمي اوي...
تميم رجع من مكان ما جه اللي هو البلكونة؟.
نور: بجد شكرا شكرا ليكي يا سيرين...
سيرين: و لا يهمك يا روحي، اهم حاجة يكون فعلا راجل محترم...
نور: هو محترم بس سافل و منحط...
سيرين: ده اللي هو ازاي؟
نور: متفكريش علشان هتتعبي...
حمزة(بغناء): بحبك و انا كمان بحبك و انا كمان بحبك و انا كمان بحبك و انا كمان...
نور: تعالي نشوف الاهبل ده بيعمل ايه..
سيرين: تمام...
نور: بتعملي ايه يا بيضة؟

حمزة: ينعل ابو كدة قطعتي اللحظة، و اخيرا قريت فاتحة هموت من الفرحة..
سيرين: اوعي تموت دلوقتي لسة في فرح...
حمزة: بتنقطي سكر...
نور: سكر محلي محطوط على كريمة...
حمزة: كعبك محني و العود عليه القيمة...
سعاد: ده انا هطلع عنيكوا انتوا التلاتة...
نور: ليه بس يا سكر؟
سعاد: بكرة رايحين نخطب لريان...
سيرين: اوبا بقي كل شوية فرح، عقبالي..
نور: بتدعي على نفسك ليه بس...

حمزة: هو في في حنان الرجالة و لا شجاعتهم و لا رجولتهم...
نور: شكلك ناسي ممكن افكرك...
و قعدوا يجروا ورا بعض كلهم...
ريان: بسسسسسسسسسسس...
نور: اهلا يا ابيه..
ريان(باستغراب): ابيه!
نور: انت اخويا الكبير و لازم اقولك يا ابيه...
ريان: من امتي؟
حمزة: من دلوقتي...
و نزلوا على ريان ضرب...
بدر: كدة من غيري...
و كل الشباب قعدوا يهزروا و نانسي و سيلين جم...
سلوي: ايه ده؟
بدر(بهمس): اوبا هنتعلق...
نور(بهمس): متفولش...

ريان(بهمس): مش شايفة عيونها...
حمزة(بهمس): فينك يا وعد انتي اللي بتقفي ليها..
ريان(بهمس): الانسة هتبات عند واحدة صاحبتها...
سيلين(بهمس): الواطية سبتنا...
بدر(بهمس): لو العالم كله سابك مستحيل اسيبك...
نانسي(بهمس): انت اول واحد هتخلع...
سيرين(بهمس): هنعمل ايه منك ليه؟
سلوي: بتقولوا ايه الله؟سمعوني...
ريان: يعني يا تيتة كنا بنحتفل بحمزة و انا يعني..
بدر: و انا...
نور: يا شيخ اتلهي المهم نطلع من الورطة دي...

سلوي: و النبي يا نور...
نانسي: متقصدش يا تيتة...
ناصر(بضحك): معذبة العيال ليه يا ماما؟
بدر: ازيك يا حاج متنقذني و اديك بوسة...
سيلين: او انقذني انا و هديك حضن...
بدر: اتلمي يا بت الحضن ده ليا انا و بس...
نانسي: المهم ننقذ نفسنا الله...
مصطفي: يا بنات وعد فين الله؟
ريان: هتبات عند واحدة صاحبتها انا بثق فيها...
نور(بهمس): مش واثقة انا فيها...
ريان: اخرسي يا بت...

نور(لنفسها): راحة تقتله راحت باتت معاه اه يا قلبي..
سعاد: خلاص بقي يا حماتي سبيبيهم علشان الغداء..
سلوي: هنتحاسب متخافوش...
و الكل راح يتغدي...
-في مكان ثاني...
عند ادم و وعد...
ادم صحي قبل وعد و قعد يفكر فعلا اللي عمله صح و لا لا و عياطه، و بعت ماسدج لريان انها هتبات معاه و ميقلقش خالص...
وعد: اوووووف...
ادم: في ايه؟
وعد: منك لله يا ادم...
ادم: انا عملت حاجة يا بنتي...

وعد: اه انا صحيت الصبح على ام الصور و مفطرتش و بعدين جيت هنا نمت الله، انا جعاااااااااااااانة...
ادم: بس صوتك مزعج...
وعد: كفاية انه بيعجب كل الشباب العيب فيك...
ادم ضغط على وسطها جامد...
ادم(بغيظ مكتوم): طب احترمي نفسك و لاحظي انك بتتكلمي قدام جوزك...
وعد: يا شيخ اتلهي...
وعد قامت و قعدت نص قاعدة...
وعد(بصريخ): ريااااااان...
ادم: مش قولتلك صوتك مزعج، ماله ريان؟
وعد: ريان لو عرف هيعمل مني صوابع كفتة...

ادم: ريان عارف انك عندي و عارف انك هتباتي معايا تمام...
وعد: نعم مين دي اللي هتبات معاك!انت بألف حال مرة بكرهك و مرة بحبك و مرة مش عايزك و مرة اتمم جوازي لا لا انت بتتغير بسرعة شوية تكون بتتكلم بكل حنان و بعدها تقلب و تتكلم بحدة و زعيق...
ادم: خلص الكلام مفيش تراجع، قدرك اني احبك و انك تحبيني خلص الكلام...
ادم: في لبس هنا كتير قومي اختاري اي حاجة...
ادم دخل خد شاور و وعد خرجت تطلع ليها هدوم...

وعد فضلت باصة للهدوم بصدمة...
ادم: في ايه؟
وعد: ايه قلة الادب دي؟
ادم: قلة ادب فين دي؟
وعد: الهدوم سافلة و كلها حاجات انا استحي البسها بيني و بين نفسي، كلها مش مخبية حاجة...
ادم: مبدأيا انا جوزك ثانيا بعد الجواز هخليكي تلبسي كدة علطول ثالثا بقي اختاري اي حاجة لانك هتنامي بيها بليل، هخرج انا هشوف هنأكل ايه...
ادم لسة هيمشي...
وعد: شوف الصرصور...
ادم(بسخرية): صرصور!

ادم خرج و وعد خدت لبس و دخلت خدت شاور و خرجت لادم...
ادم(بصدمة): ايه ده؟
وعد: شئ اكتر احتراما من الهدوم اللي عندك..
ادم: بتلبس لبسي ليه انتي؟
وعد: الله هو لبسك زي لبسي بس...
وعد لبست قميص من قمصان ادم و شمرت الكم و ضيقت القميص شوية لانه كان واسع و كان واصل لحد الركبة بالظبط و لمت شعرها كحكة اي كلام...
ادم: مبحبش حد يلبس لبسي...
وعد: اه نسيت اقولك...
ادم: خير...

وعد: بعد الجواز هدومك هي هدومي تمام و لو زعلتني في يوم او انا قررت اروح عند اهلي ابات معاهم هاخد هدومك و هدومي و اروح البسهم هناك اتفقنا يا معلم...
ادم شال وعد في اقل من لحظة و قعدها على رخامة المطبخ...
ادم: اقعدي هنا يا اخرة صبري..
وعد: متشكرين يا رجولة...
ادم بدأ يطلع مكونات الاكل اللي هيعمله...
وعد: هتعمل ايه؟
ادم: هعمل اللي هعمله...
وعد: ما هو ممكن ميعجبنيش...
ادم: هتأكليه غصب عنك...

وعد: اطلب بيتزا يا ادم علشان ميجليش ساكتة قلبية...
ادم: عندك حق هعمل هنا بيتزا ايه رأيك؟
وعد: بس مش هتحرق البيتزا...
ادم: عيب عليكي...
ادم بدأ يطلع محتويات البيتزا و بدأ يعجن، و مش واخد باله من وعد اللي هتفطس من الضحك...
وعد مقدرتش تكتم ضحكها اكتر من كدة و وقعت على الارض من كتر الضحك...
ام: في ايه يا مجنونة؟
وعد(بضحك): شكلك كيوت اوي في الكاميرا...
ادم: انتي ده كله بتصوري يا حيوانة انتي...

وعد: اه شكلك تحفة...
وعد: تعالي تعالي نأخد كام صورة...
وعد و ادم خدوا كذا صورة بكذا وضعية...
وعد: روح روح كمل العجينة...
ادم: هربيكي بس اصبري...
و ادم حط البيتزا في الفرن...
ادم: هروح اغير هدومي و اجي...
وعد: تمام يا معلم...
ادم: الصبر...
و بعدين الباب خبط...
وعد(لنفسها): افتح و لا انادي ادم...
وعد: ما هو في كل الحالات هو هيطلع...
وعد راحت فتحت الباب و لقت مسدس متوجه ناحيتها...
وعد(بصريخ): ادم...

ادم خرج ليها بسرعة، وشاف المنظر ده...
ادم: انت مين؟
الشخص: عيب عليك يا شيطان مش عارفني، ازيك يا وعد...
وعد(بخوف): انت تعرفني؟
الشخص: يا بنتي ده انا يعتبر ابوكي...
ادم: تعالي هنا يا وعد...
وعد جريت على ادم...
الشخص(و هو بيشيل القناع): كدة يا وعد تخافي من عمك...
وعد(بصدمة): مستحيل!
ادم: اهدي...
رحيم: وعودة...
وعد: انت ازاي كدة احنا كلنا انخدعنا فيك...
رحيم: المافيا بتجيب فلوس حلوة يا وعد...

رحيم: و كمان عندك اهو جوزك شغال في المافيا...
وعد: بس هو انضف منك مليون مرة، هو مش زبالة زيك...
رحيم: سكت مراتك يا ادم علشان متموتش...
وعد: لا مش هسكت عارف ليه لانك حيوان و واطي و زبالة وحقير...
ادم: خلاص يا وعد...
وعد: لا سيبني اقوله هو ايه كمان هو ميستحقش يكون بمثابة اب او عم انت شخص زبالة اوي، انا ميشرفنيش انك تكون من عائلة النجار فاهم..
و في اقل من لحظة صوت طلقة دوت في المكان كله...

ادم(بصريخ): ووووووعد...
وعد وقعت على الارض...
وعد(بدموع): انا آسفة، بحبك..
ادم(بصريخ): وعد وعد فوقي وعد متقلقنيش عليكي وعد وعدي مين هيكمل معايا الطريق يا وعد هتسيبيني في نصه، هتسيبيني زي امي، وعد وعد، ارجوكي ردي...
اما عم وعد سابهم و جري...
ادم(بدموع): وعد ارجوكي متسبنيش يا وعد طب طب ردي...
ادم(بدموع): وعد يرضيكي تسيبيني زي امي يا وعد...
ادم(بدموع): انتي وعدتيني انك هتفضلي معايا...

و بعديها ادم شال وعد بسرعة و نزل على العربية بتاعته، و ركب وعد و ساق هو باقصي سرعة...
و وصل لاقرب مستشفي، و نزل خد وعد و دخل المستشفي...
ادم(بزعيق): دكتووووور بسرعة...
كل الدكاترة اتجمعت و خدوا منه وعد، و بدأوا يجهزوا اوضة العمليات...
ادم: انا اللي هعمل العملية...
دكتور: ازاي يا فندم؟
ادم: المستشفي بتاعتي و انا الشيطان احسنلك تبعد من وشي علشان مقتلكش...
دكتور(بخوف): حا ضر حاضر...

و ادم دخل لوعد اوضة العمليات و كان هيعيط بس مسك نفسه و بدأ يجري العملية ليها...

-في مكان تاني...
عز: تميم ادم في المستشفي...
تميم: مستشفي ايه يا ابني ادم مع وعد...
عز: مدير المستشفي لسة مكلمني و قال انه جه و معاه بنت متصابة...
تميم(بزعيق): طب يلا بسرعة...
عز و تميم ركبوا عربيتهم و راحوا بسرعة ناحية المستشفي...
تميم: الدكتور ادم او الشيطان فين؟
ممرضة: جه و معاه بنت مضروبة برصاص و دخل اوضة العمليات معاها...
عز: هنبلغ اهلها...
تميم: اكيد...
عز اتصل بريان و الكل جه المستشفي...

نور(بعياط): فين وعد يا تميم؟
تميم: متخافيش ادم معاها جوا...
مصطفي: حصل ايه بس؟
ريان: قسما بربي لو ادم السبب يا تميم مش هرحمه...
سلوي: ادم ماله ادم مات...
ريان: لا البيه طلع عايش و الانسة وعد مخبية علينا..
عز: ادم كان بيعمل كدة لمصلحة الكل بس وعد بسبب فضولها عرفت انه عايش..
محمود: خلاص المهم ازاي حصل كدة؟
تميم: هنعرف التسجيلات هتوصل كمان دقيقة..
ادم طلع من اوضة العمليات...
منال: بنتي ارجوك...

ادم: وعد بخير متخافوش، هتتنقل لاوضة عادية دلوقتي...
ريان: ايه اللي حصل يا ادم؟
ناصر: فهمنا يا ابني؟
ادم: وعد كانت معايا في الشقة و بعدها الباب خبط و وعد فتحت لقينا عمها رحيم في وشها و كان معاه مسدس و في وسط الكلام ضرب نار على وعد...
سلوي: انت كداب رحيم مش هيعمل كدة ابدا...
ادم: رحيم ده كان السبب في دخول امي الغيبوبة و هو اسااسا شغال في المافيا...
سعاد: ازاي ده؟
ناصر: يا ابني انت متأكد؟!

ادم: طبعا رحيم يعتبر عضو في المافيا الحديثة...
مصطفي: طب عمل كدة ليه في وعد؟
ادم: نسأله بس لما اجيبه، هندمه على اليوم اللي اتولد فيه...
بدر: طب دلوقتي هيحصل ايه؟
ادم: مفيش انا هتجوز وعد و تميم هيتجوز نور و عز هيتجوز نانسي و بدر سيلين و سيرين اياد و ريان اختي مايا و حمزة مرام...
سيرين(بصدمة): انت تعرف اياد؟
ادم: كل حاجة متعلقة بوعد و اللي هي بتحبهم انا اعرفهم...
ريان: انا هتصل بمايا و هأجل الميعاد...

مصطفي: عايز اشوف وعد...
ادم: هي المفروض تفوق بعد ربع ساعة عدي من الوقت 9 دقايق و 13 ثانية...
محمود: انت عارف الوقت بالظبط...
تميم: انه العشق يا سادة...
ادم: اخرس، انا رايح افحصها تعالوا لو عايزين بس متتكلموش...
سعاد: ازاي يعني منتكلمش مع بنتنا؟
ادم: لمصلحتها...
ادم دخل و بدأ يفحص وعد و وعد بدأت تفوق...
وعد: ادم...
ادم: نعم...
وعد: ايدي مش حاسة بيها...
ادم: طبيعي لانك واخدة مخدر عادي يعني...
وعد(بهمس): رزل...

حمزة: اخيرا صحيتي يا لمضة...
وعد: ده صوت حمزة و لا انا بيتهيألي...
نور: لا ممكن اوريكي برضو...
وعد: مين جابهم؟
سلوي: وعد يا بنتي انا اسفة علشان عمك هو السبب..
وعد: و لا يهمك يا تيتة...
منال(بدموع): بنتي حبيبتي انتي كويسة طب كلتي..
وعد: ماما الاو؟ر...
سعاد(بدموع): عشان كنا خايفين عليكي...
وعد: تسلموا، فين بقي بابا؟
مصطفي: انا هنا يا وعد، المهم انك كويسة يا روحي...
وعد: متقلقش يا حاج ادم كان معايا...

محمود(بهمس جمب ودن وعد): شكله واد شهم..
ادم: بتقول حاجة حضرتك؟ممكن تبعد...
نانسي: اوعي تقول انك بتغير من عمو...
وعد: ريان فين ريان؟..
ريان: خير؟
وعد: متزعلش مني...
ريان: تمام...
وعد: يا شيخ بطل برود الله...
ناصر: حمد لله على السلامة يا وعد...
وعد: الله يسلمك يا عمو...
سلوى: طب نسيبها ترتاح...
سيرين: احنا بره يا وعودة لو عوزتي حاجة...
وعد: تمام، مالك يا سيلين ملتزمة الصمت...
سيلين(بدموع): كنت خايفة لتضيعي...

بدر: لو هي ضاعت انا موجود يا قلب بدر...
وعد: خلصوا فيلم العشق الممنوع بعيد..
نور: مسلسل...
تميم: هتفرق..
نور: طبعا...
الكل خرج و اتبقي وعد و ادم...
وعد: ادم...
ادم: امممممممم...
وعد: مالك؟
ادم: مفيش انتي حاسة بوجع او اي حاجة؟
وعد: لا، بس بقولك...
ادم: خير...
وعد: قرب...
ادم قرب منها، وعد قربت من ودانه...
وعد(بهمس): انا مش بخلف بوعدي...
ادم: يعني انتي كنتي سمعاني؟

وعد: لا و الله يعني بص انا كنت سمعاك بس مش قادرة اتحرك و لا افتح عيني و بعدها اغمي عليا...
ادم: ماشي يا وعدي...
وعد: هي فين مامتك عايزة اشوفها؟
ادم: في المستشفي...
وعد: اي واحدة؟!
ادم: دي يا وعد...
وعد: تمام، ادم...
ادم: ايه تاني؟
وعد: مش هتنام جمبي و تمسك ايدي على سرير المستشفي زي حياة و مراد...
ادم: حياة و مين يا اختي؟

وعد: حياةو مراد، حياة لما البيت ولع و مراد جه و انقذها و بعدها وداها المستشفي و نام جمبها على السرير او بمعني اصح حياة صحيت لقته نايم جمبها و ماسك ايديها...
ادم: بتتفرجي على مسلسلات كتير...
وعد: يعني، هو حاجة تركي كدة...
ادم: اديكي قولتي تركي مش مصري...
وعد: انت رخم و رزل...
ادم: تمام متشكر...
وعد: البيتزا زمانها اتحرقت...
ادم: تولع..
وعد: يا شيخ ايه بقي الله، امشي بقي هنام...
ادم: تصبحي على خير...

وعد: لو هصحي عليك هيبقي احلي...
ادم قرب منها جامد و هي قربت منه، و فجأة الباب اتفتح...
وعد(بهمس و احراج): اخرة اللي يقولك كلمة حلوة...
ادم(بهمس): ربنا ياخده...
حمزة: ايه يا باشاوات؟
ادم: خير يا حمزة...
حمزة: جاي اشوف اختي عندك مانع...
ادم: غور ياض...
وعد: تعالي يا حمزة...
ادم: و النبي...
حمزة: اختي انت مالك الله...
ادم: اختك مروحة...
وعد: مروحة ازاي؟
و فجأة لقت ادم بيشلها و بيخرج بيها من الاوضة...

وعد: انت اتجننت ايدي...
مصطفي: رايح فين يا ابني؟
ادم: مروح و انتوا جايين معانا...
و بعدها لقوا طيارة خاصة في انتظارهم...
ادم طلع بوعد و الكل طلع وراه بإستغراب...
ادم: كلنا دلوقتي متجهين على قصري...
ادم: و لما وعد تخف كل واحد هيتجوز حبيبته...
عز: ابوس ايدك خفي بسرعة..
وعد: مستعجل ليه يا ابني؟
مصطفي: انت مجنون يا ادم...
ادم: اه مجنون مجنون ببنتك حد قالك تخلفها الله...
منال: نعمل ايه يعني؟
ادم: متخلفوهاش...

سعاد: انا عايزة انام...
محمود: نامي يا روحي...
نور: يا سلام على الحب بيغرقنا، هنغرق من كتر الحب...
ادم راح قعد جمب وعد...
وعد(بهمس): بص بقي انت اخو مايا الكبير و هتبقي موجود و احنا رايحين نخطب خلص الكلام...
ادم: مش هينفع يا وعدي...
وعد: خلص الكلام، و حياة الواد اللي في بطني ده..
ادم: نعم يا اختي؟!
وعد: عملت عملتك و خليت بيا اه يا واطي...
ادم: و حياة اهلك و ربي اقتلك...
وعد: نام، و اسر و نور هيناموا يلا...

ادم: مين دول؟
وعد: ولادي يا حبيبي...
ادم: حبيبي!من امتي يا وعد؟
وعد: مش عجبك شد في حواجبك...
وعد نامت على كتف ادم...
و بعدها وصلوا لقصر ادم بعد ما اتصلح
و كل واحد راح على اوضة و هو مش شايف قدامه لانهم كانوا ناموا...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة