قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية مجنونة في عالمي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخامس

رواية مجنونة في عالمي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخامس

رواية مجنونة في عالمي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخامس

اخر حاجة وقفنا عندها:
ان وعد لفت علشان تخرج من المخزن لقت الباب اتقفل و نور المخزن كله اشتغل...
ادم: وووعد...
وعد(بهمس لنفسها): يا نهار اسود، انا اكتشفت...
ادم: انجزي بصي ليا...
وعد: ها، و لفت لقته قاعد على كرسي في نص المخزن...
وعد: انا كنت بس جاية...
ادم(بزعيق): مش انا قولتلك اياكي تيجي هنا تاني صح و لا لا...
وعد: بس...

ادم(بنفس الزعيق و الصوت العالي): انتي غبية ردي غبية، انتي مجنونة و لا هبلة، بلاش فضول يا شيخة...
وعد: بس انا حسيتك هتعمل حاجة وحشة لحد بس..
ادم: و لو هعمل حاجة وحشة انتي مالك فهميني انتي مالك ردي...
وعد: اني هنقذ الشخص اللي انت عايز تأذيه مثلا...
ادم كان بيقرب منها ببطء، و وعد كانت بتموت من الخوف في مكانها، لغاية ما ادم وصل ليها و كان بيفصل بينهم خطوة واحدة...

ادم(بهمس يخليك تموت و انت واقف): انتي مش هتقدري تقفي قدام الشيطان، فاهمة...
وعد بصت في عيونه...
وعد: بس انت مش شيطان، انت انسان ربنا خلقك انسان علشان تعيش في الارض و تثمر فيها و علشان تعمل لآخرتك، ربنا خلقنا للعمل و العبادة، مفيش شخص اتولد منا شيطان، لكن في شخص سمح لنفسه انه يتميز بنفس صفات الشيطان يا ادم...

-ادم كان ساكت خالص و كل الكلام ده دخل دماغه و عمال يتكرر، و كإنه بقي صنم لما هي نطقت اسمه فعلطول الكل بيقول ليه الشيطان...
ادم(لنفسه): ادم مش بنت هي اللي تخليك كدة فاهم..
ادم(لنفسه): انت الشيطان، فاهم...
ادم(بسخرية): انتي متعرفيش حاجة يبقي متتكلميش...
ادم(بزعيق): و احسنلك احسنلك يا وعد تبعدي عني انتي مش قد الشيطان، فااااااااهمة...
وعد: فاهمة...
ادم(بحدة): و الكلمة اللي اقولها بعد كدة تتسمع...

وعد ربعت ايديها، و بصتله...
وعد: ليه حضرتك مثلا جوزي و لا ابويا و لا اخويا و لا مين بالظبط علشان اسمع كلامك..
ادم: صاحب المستشفي، و متنسيش اني قولتلك ممنوع انك تيجي هنا صح و لا لا..
وعد سكتت لانها عارفة انه فعلا قال كدة...
وعد: عموما خلي رجالتك تفتح الباب عايزة اخرج...
ادم: استني شوية...
وعد: ايه؟
و بعدين لقت تميم داخل من باب خلفي للمخزن و شايل نور بين إيديه...
وعد(بخضة): نور...

وعد(بحدة): انت مجنون عملت فيها إيه...
تميم: اخرسي...
وعد كانت لسة هتروح على نور، ادم وقف قصادها...
وعد(بزعيق): وسع من وشي حالا يلا وسع...
ادم: هي هتفوق فاصبري...
وعد: و انا هعرف منين انكم معملتوش ليها حاجة، و بالذات الشخص الزبالة اللي وراك ده(قصدها تميم) اللي مش طايق ليها كلمة...
تميم(ببرود): مش نوعي المفضل متخافيش...
وعد: انتوا ايه، وسعوا بقي من وشي...

و بعدين وعد لقت تميم سحب حقنه و جاي يحطها في رقبة نور...
وعد: انت بتعمل ايه وسع؟
تميم مسمعش كلامها و حط لنور الحقنه في رقبتها، و بعد عنها...
ادم(بحدة): بعد كدة تتخلي عن فضولك علشان المرة الجاية معرفش هعمل ايه، فاهمة...
نور هي لسة بتفوق و مش مركزة لقت قدامها تميم و ادم و وعد...
نور: منك لله يا وعد آه يا جسمي، ربنا يسامحك، انا قولتلك نمشي احسن، ده رفاعي هيبقي احسن منك...

وعد(بضيف شوية مرح علشان تخليها تفوق): لا و كمان تخيلي بقي ان احنا إتأخرنا و رفاعي مشي يبقي طفشنا العريس...
نور: اه عندك حق...
و بعدها نور فاقت خالص، و ادركت الموقف، و قامت مفزوعة، حتى تميم استغرب...
نور: ايه ده حصل ايه انتي حصلك حاجة؟
وعد: لا انا بخير...
نور: ربنا يأخده...
وعد(بتعجب): مين!
نور: اللي شالني و حط ايده على بوقي، ربنا يأخده كمان وداني حقنه في رقبتي، اه مش مسمحاه...
وعد: طب يلا يا اختي...

وعد: نقدر نروح يا ادم بيه...
ادم: اه بس المرة الجاية معرفش اذا كنتوا هتروحوا و لا لا...
وعد(بابتسامة صفراء): ان شاء الله...
و هي لسة هتخرج هي و نور...
ادم: وعد انا حذرتك المرة الجاية انتي اللي هتندمي...
وعد و نور خرجوا...
نور: حصل ايه احكي...
وعد: هحكيلك و احنا بنركب المواصلات، يلا...
وعد حكت كل حاجة حصلت لغاية ما وصلوا لباب العمارة...

نور: ده كله يا الله، ده شخص سئيل، بس و ربي حسابك معايا، انا اتخدر بسببك، بس متعرفيش مين اللي عمل كدة؟
وعد: ها لا بلاش معرفش اسااسا...
نور زقت وعد على الحيطة...
نور: قسما بربي يا وعد لتقولي مين اللي عمل كدة لمتعرفيش هيحصل ايه...
وعد(بسرعة): تميم، و طلعت تجري على شقتها...
نور: ينهارك اسود تعالي يا بت هنا، و جريت وراها على السلم...
وعد صلت عند شقة نور و خبطت بسرعة...
حمزة: ايه في ايه؟

فتح الباب، لقي وعد بتدخل و تقفل الباب وراها...
حمزة: في ايه و فين نور؟
وعد: ها لا معرفش...
و جريت قعدت جمب ابوها و عمها...
وعد: انا في ملك الحكومة...
الباب خبط جامد...
ريان: ايه ايه هتكسروا الباب...
حمزة فتح، لقي نور...
نور: و ربي لوريكي يا كلب البحر...
وعد: استهدي بالله يا ابو روجتي..
سعاد: ده انا هطلع عينيكوا انتوا الاتنين...

نور: ماما احنا جينا قبل ما عريس الغفلة يجي اهو، و في كلتا الحالات انا هرفض تمام...
محمود: خلاص خشي اجهزي يا نور...
نور: ماله لبسي انا تمام اهو...
سعاد: يا بت هقلع الشبشب و انزل عليكي بيه...
وعد: خلاص يا نور يلا نخش نلبس...
نور: انتي متتكلميش خالص، و الله هربيكي يا وعد...
ريان: طب في ايه؟ممكن اربيها معاكي...
حمزة: انا بحب التربية ربووووووني...
مصطفي: على اساس انا مربتش يا و لاد ال...

ريان: ايه ده يا حاج مصطفي اوعي تقول على نفسك كدة...
محمود: اه يا قلبي هتجبولي سكتة قلبية...
وعد: ده انت لسة يا حودة قلبك شباب...
منال: بنت اسمه عمو محمود...
وعد: يا ستي انا بدلع حبيبي، بتدخلي ليه الله؟
سعاد: وعد اخرسي علشان مربكيش...
نور: بتغيري يا بيضة، هههههههه
حمزة: طب يلا علشان عريس الغفلة...
نور: فكرتني ليه منك لله...
وعد: يلا يا نوري بس ده احنا لازم نتظبط اخر تظبيط..
ريان: مش مطمن...

وعد: اتوكلنا على الله...
-وعد و نور دخلوا لبسوا، و الضيوف جم و قعدوا و جه ميعاد انهم يجيبوا العروسة...
محمود: قوم يا ريان انت و حمزة جيبوا اخواتكم...
ريان: تمام...
حمزة خبط على اوضة نور...
وعد: مين؟
ريان: احنا...
وعد: ادخلوا ادخلوا...
اول ما ريان و حمزة دخلوا...
ريان و حمزة: يا ماما...
حمزة: دي عروسة و لا زومبي؟
نور: ياض و الله اهزأك، متنساش انا اكبر منك...
ريان: اكبر ايه؟دي البلاعة انضف منك...

وعد: ايه رأيكوا مبحبش اتكلم كتير عن نفسي...
-نور كانت لابسة فستان لونه اسود مقطع باين انه بتاع شحاتين، و لابسة بروكة كان الشعر باللون الاحمر و الشعر باايظ، و لابسة جذمة فردة و فردة، و حاطة روج اسود، و مبوظة وشها بالمكياج...
وعد: اختكوا طالعة من تحت ايدي فلة اهي...
حمزة: ابقوا قابلوني لو متهزأتوش...
نور: المهم نطفشه، يلا...

ريان و حمزة كاوا ماشين جمب بعض و مخبين اللي وراهم(اللي هما نور و وعد) رواحوا وقفوا قدام الناس...
سعاد: فين نور يا حبايبي؟
حمزة: ها...
محمود: نور فين و فين وعد؟
ريان: ورانا...
مصطفي: طب ما توسعوا...
حمزة: متأكد...
منال: في ايه يا ولد وسع؟
ريان: هما اللي اختاروا...
ريان و حمزة وسعوا...
ام العريس اول لما شافت نور، شهقت...
مصطفي و محمود كانوا متأكدين انهم هيعملوا حاجة مجنونة لكن مش للدرجة دي...

رفاعي: ايه ده يا جماعة؟دي قلة ذوق...
سعاد(بكسوف): و الله يا بني يعني هما بيحبوا الهزار..
منال: اه اصلهم بيحبوا يهزروا علطول فقالوا نهزر مع العريس...

وعد: لا يا ماما، احنا قاصدين لغرض واحد هو انه هو جاي لانها الدكتورة نور و جمال و رقي و مجتمع راقي، فلما شافها كدة غير وجهة نظره اللي عايز حد بيتمسك فيه و مش لما غيرت شكلها يبقي وحشة مش عايزين، عموما حضرتك يا استاذ رفاعي شخص جدع و شهم، و لو تبت ده يبقي شئ يرجع ليك و هيعمل منك قيمة بين الناس، لكن احنا رافضين حضرتك، عن اذنكوا..
نور و وعد رجعوا الاوضة...

نور: اوف كويس انك اتكلمتي، علشان لو كنت اتكلمت كنت هزأته...
وعد: لو تشوفي وش امك و امي بيدل على حاجة هتحصل النهاردة مش تمام...
نور: ربنا يستر...
وعد و نور سمعوا باب الشقة اتقفل...
وعد: هنعمل ايه؟
نور: سوري يا زميلي انا راحة استحمي...
و نور جريت على الحمام...
وعد: يا واطية...
وعد راحت عند الباب و وقفت وراه...
سعاد(بزعيق): جبوهم، ده انا هربيهم...
ريان: يا طنط...
سعاد: اسكت انت..
حمزة: ماما يعني بلاش...

سعاد: اخرس...
منال: يا سعاد بس اهدي...
سعاد: انا يبقي شكلي قدام امه وحش و ربي لاربيكي يا وعد انتي و نور...
وعد(من ورا الباب): يا طنط افهمي وجهة نظرنا بس..
سعاد: و النبي افهم ايه انتي مش شايفة البت كانت عاملة ازاي؟
وعد: انا بس ممكن اسألك سؤال و هخرج...
سعاد: قولي...
مصطفي و محمود كانوا بيضحكوا...
وعد: هي بنتك طالعة واطية لمين؟
الكل استغرب من وعد...
ريان: ايه لازمة السؤال ده؟
وعد فتحت الباب طلعت ليهم...

وعد: اصل بنتك الوطية سابتني و جريت علشان تستحمي شوفتي حد واطي كدة...
منال: لا هي فعلا واطية عندك حق...
الكل ضحك..
وعد: خلاص بقي يا سوسو، يعني كنتوا تحترموا رغبة نور من الاول مش كنا نطفشه كدة، بس خلاص الموضوع كان حلو...
نور وهي واقفة على حافة الباب...
نور: و كمان يعني يا سكر انت اهو طفش بقي...
سعاد: يا جماعة انا عايزة افرح بيكوا كلكوا...
وعد: عارفين يا سوسو، قريب..

منال: و النبي ما انا بتحايل عليكي و انتي بترفضي...
ريان: لقد وقع الاسد في الفخ...
حمزة: بوووم...
نور: مش ظراف خالص يعني...
و بعدين تليفون مصطفي رن...
الخط اتفتح...
مصطفي: الو مين؟
الشخص:
مصطفي: اه اه اهلا...
مصطفي: تيجوا براحتكوا...
الشخص:
مصطفي: اه تمام، باي باي...
الخط اتقفل...
وعد: في ايه يا بابا؟
مصطفي(بصدمة): جدتك و اعمامك جايين كمان يومين...
الكل اتصدم...
محمود: طب و العمل لا مستحيل اعرف اعيش...

ريان: و لا انا ده انا تيتة دي بتتكلم في هدومي الداخلية يا بابا...
وعد و نور ضحكوا...
حمزة: مش بنهزر و انتوا اكتر ناس عارفة...
وعد: الصراحة عندك حق، ده انا كان عندي 7 سنين و تقول ايه معنديش حد يلبس قصير و ينزل الماية...
نور: و الا انا في الراحة و الجاية خسي يا طخينة خسي يا طخينة...
حمزة: و انا كنت كل ما اجي اخرج العب و انا عندي 6 سنين، رايح فين رايح العب مفيش لعب انت راجل..

منال: انا لو قدت ليها صوابعي شمع و الله ما هيعجبها...
سعاد: دي مبتأكلش اي حاجة كدة و السلام، و مهما بعمل ميعجبهاش...
مصطفي: بقي امر واقع و اعمامكوا جايين...
وعد: لا يا بابا البت اللي اسمها سيرين دي مبطقاش..
نور: قصدك سردين...
ريان: بس اختها بنت هادية و مؤدبة...
وعد: انا بحب سيلين، لكن سيرين بكرهااا
سعاد: و انا بكره كره العمي الست اللي اسمها هدي دي...
منال: دي شايفة نفسها...

مصطفي: و كمان اخويا للاسف الطمع عاميه ممكن يطالب بحقه في البيت و يكون عايز يبيعه...
محمود: لا مش هقبل بكدة...
حمزة: طب هما ايه اللي رجعهم من امريكا يعني مش فاهم؟
ريان: هنفهم هنفهم...
وعد: اومال مين كان عمو الرابع يا بابا؟
مصطفي: عمك ناصر...
نور: الصراحة عمو ناصر ده غلبان و بيحب الكل...
منال: بس مراته عقربة...
سعاد: بس عيالهم هاديين خالص و طيبين اوي معرفش كدة ازاي؟
ريان: اه كانوا نانسي و بدر...

وعد: الموضوع تعبني نفسيا انا هنام...
مصطفي: هتعقدي فين؟
نور: خليها جمبي يا عمو...
مصطفي: ماشي...
وعد: تمام...
وعد: لا مش تمام مش عايزة انام انا معاها، هي مستحلفة ليا...
نور: هو احنا في ايه و لا في ايه؟
حمزة: و انا هبات مع ريان...
ريان: تمام يلا...
مصطفي و منال و ريان طلعوا...
و نور و وعد دخلوا اوضة نور..
وعد: انا مش عارفة هستحمل تيتة دي ازاي...
نور: ممكن بعد ما عاشت بره اكيد يعني اتغيرت...
وعد: عندك حق...

وعد: بس البت سيرين دي عيلة مبطقهاش خالص، و لا امها...
نور: معلش بقي...
وعد: طيب هنام بقي علشان ام شغل بكرة ده، بقيت بكرهه كره العمي...
نور: و مين سمعك...
(عائلة النجار...
-الجدة: اسمها سلوي كبيرة في السن بس مش لدرجة العجز، شخصية حادة و مسيطرة...
-رحيم: عم وعد و نور الثالث الجشع يعميه منذ الصغر، و الغيرة، و متزوج من زوجته كما تسميها منال عقربة، و عنده بنتين سيرين و سيلين...

-هدي: زوجة رحيم و بتكره الطبقات الوسطي و الفقيرة تحب المظاهر...
-سيرين: بنت مغرورة و زي مامتها و والدها و جشعة...
-سيلين: بنت عكس اسرتها خالص، و بتحب الخير لكل الناس...
-ناصر: عم وعد و نور الرابع و طيب و غلبان لكن مراته هي اللي بتمشيه...
-فرح: زوجته بتحب الحاجة اللي في ايد غيرها و لما بتاخدها مبتبقاش عايزاها، و بتخرب البيوت حلو اوي...
-بدر: شاب لطيف جميل حبوب هنتعرف عليه بتوسع على مدار الرواية...

-نانسي: بنت جميلة طالعة لاخوها و تربيته، تعتبر بنت بدر، اسااسا مامتها كانت بتسيبها علطول و تروح النوادي و المظاهر و الكلام الفاضي ده، )...

- في مكان تاني...
في قصر الشيطان...
تميم: هتروح؟.
ادم: اه، يلا يا عز...
عز: انتوا عارفين مليش في الدم...
تميم: يلا يا عز...
عز: لا روحوا انتوا، باي..
ادم: يلا يا تميم...
ادم وتميم خدوا الرجالة...
رواحوا مكان زي مصنع مهجور(كل شغل المافيا في الاماكن المهجورة معرفش ليه؟)...
شخص: الشيطان بنفسه شرفنا...
ادم: ليك وحشة يا جوكر...
الجوكر: اتفضل اتفضل...
ادم: الشيطان مش جاي علشان يقعد..
الجوكر: و يا تري جاي ليه؟.

ادم: الشيطان جاي علشان يقتل...
ادم ضرب اللي اسمه الجوكر ده برجله، و حصل ضرب نار من كلا الطرفين...
تميم: ادم خلي بالك عددنا بيقل...
ادم: ازاي الكلام ده؟
تميم: كان في كمين مخطط لينا...
و بعدين لقوا رجالة كتير دخلت المكان و خلصت على كل رجالة الجوكر...
-الجوكر قدر يهرب مع كام واحد من رجالته...
عز: حد نادي عليا...
ادم راح حضنه...
عز: متنساش انت اخويا قبل كل شئ..
ادم: و انت قد الاخوة دي يا عز...

تميم: ما يلا منك ليه...
عز: يا شيخ ما صدقت الشيطان يمدح فيا الله يخربيتك قطعت اللحظة...
تميم: طب يلا ياض قدامي...
عز: يلا يلا، الشيطان number1 الشيطان number 2...
تميم: مفيش غير شيطان واحد بس هو ادم...
عز: يا بكاش...
ادم: طب ايه مش هنحتفل؟
تميم: انت مستدرك ان الجوكر هرب و لا لسة...
ادم: انا عارف بعمل ايه كويس...
عز: قصف جبهة...
ادم: يلا...

ادم و تميم و عز راحوا ملهي ليلي و كل واحد خد بنت و افتعلوا ما حرمه الله...
- في مكان تاني...
شخص1: راجعة امتي؟
شخص2: كمان يومين...
شخص1: متخافش هننهي قريب، قريب اوي...
شخص2: و انا واثق فيك...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة