قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية مجنونة في عالمي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الحادي والثلاثون

رواية مجنونة في عالمي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الحادي والثلاثون

رواية مجنونة في عالمي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الحادي والثلاثون

ان ادم قال...
ادم(بهمس): وعد قومي جوا دقيقتين...
وعد: تمام...
وعد قامت و دخلت جوا...
وليد: دي وعد...
الكل بصوله بصدمة، و ادم بصله بثقة...
جاك: وعد مين انت اتجننت؟
وليد: انا حاسس انها وعد...
ادم(بلا مبالاة): هي مش دي انت قولت انها زوجة الشيطان سابقا...
جاسيكا: طب نتأكد...
ادم: تمام...
و بعدين خرجت وعد و شالوا الماسك من عليها...
البنت: How dara you؟

ادم: اتأكدتوا انها مش البنت اللي تقصدوها، دي صوفيا رفيقتي...
وليد: انا اسف...
جاك(بهمس): حسابك بعدين...
البنت دي قعدت جمب ادم...
و خلاص الطيارة وصلت المكان المطلوب، و الكل نزل، الا ادم...
وعد(بصوت عالي نسبيا): كنت مستمتع انت بالبنت اللي جمبك صح...
ادم(بضحك): هو انا عملت حاجة؟
وعد: يااااه على الرزالة...
-Flash back...
ادم(بهمس): وعد قومي جوا دقيقتين...
وعد: تمام...
وعد قامت و دخلت جوا...
وليد: دي وعد...

الكل بصوله بصدمة، و ادم بصله بثقة...
وعد دخلت جوا...
مضيفة: مدام وعد ممكن تفضلي هنا ثانيتن...
و بعدين وعد لقت واحدة لابسة زيها بالظبط و بنفس تسريحة الشعر و كل حاجة...
وعد: ايه ده؟
مضيفة: دي اوامر الشيطان...
وعد: تمام...
البنت التانية خرجت و الباقي احنا عارفينه...
-نرجع تاني بقي...
ادم: يلا يالللي تعباني...
وعد: مش عجبك؟
جاك: يلا...
ادم: يلا يا صوفيا...
ادم و وعد نزلوا، و الكل راح على مكان الاحتفال...

وعد(بهمس): ايه ده؟هو كل حفلاتكوا كدة!..
ادم: صوفيا انتي متعودة على حاجات اكبر من كدة يا روحي تمام...
وعد: مش فاهمة...
ادم: انا قولت انك هتجيبيلي مصيبة...
وعد: اوف خلاص...
جاك: التعليمات امتي يا نادين؟.
نادين: لما ال boss يبعت ماسدج...
جاك: انت كنت تقرب ايه للمرحوم؟
ادم: صاحبه...
نادين قربت من ادم و زقت وعد...
وعد: مش تحاسبي...
نادين: بنت ال bossميتقالش ليها كدة...

وعد: لا و النبي ايه الرزالة دي بنت مش محترمة فعلا..
نادين مسكت العصير و رمته على وعد...
وعد بصت لادم لقته بيبصلها بتحذير...
ادم: اعتذري لنادين يا صوفيا...
وعد: ابدا...
ادم(بغضب مكتوم): صوفيا اعتذري...
وعد: اسفة، و خرجت تجري بره الحفلة...
عز: غلط غلط غلط...
وعد(بدموع): عايز ايه يا عز؟
عز: هو مش قالك متغيريش و متزعليش؟

وعد(بدموع): ده خلاني اعتذر ليها و انا عمري ما كنت هعتذر لواحدة زيها مهما حصل، بس اعتذرت علشان ادم و ميتكشفش بس، بس انا بكرهه بس..
عز: احم انتي قصدك انتي بتحبيه...
وعد: لا انا بكرهه لك انا بكرهك يا ادم...
عز: الله يرحمك يا وعد...
وعد: مش فاهمة...
ادم: بصي وراكي و انتي تفهمي...
عز مشي و وعد بصت لادم...
وعد: خير يا حضرة المجهول...
ادم: يعني انتي بتكرهيني؟
وعد: اه...

ادم: و ربي يا وعد لولا القناع لكنت نفختك بس...
وعد: لا تصدق خوفت، انا عايزة امشي...
ادم: مش دلوقتي...
وعد: تمام، روح لنادين بنت ال boss البنت السافلة الزبالة الحقيرة ما هي نوعياتك يلا روح...
ادم: فعلا عندك حق عن اذنك...
وعد مسكته من جاكت البدلة من ورا...
وعد: تعالي هنا ياض...
ادم: وعد لاحظي مركزي تمام...
وعد: يا حرام...

و في لحظة ادم شد وعد ناحيته و خلي ضهرها ليه و لف ايديه حوالين رقبتها و الايد التانية ماسك بيها ايديها...
ادم(بهمس): متلعبيش مع الشيطان يا وعدي...
وعد: وسع انت بضايقني كدة...
ادم: طب كويس...
جاسيكا: هتفضلوا عندكوا طول اليوم...
وعد(بهمس): مفرقة الجماعات و مهدمة اللذات...
ادم: جايين..
ادم و وعد راحوا للباقي...
جاك: على كدة بقي محدش يعرف شكلك غير صوفيا صح يا مجهول...
ادم: اه...

وليد: الصاروخ ال Rn-36، جاي امتي؟
نادين: كمان عشر دقايق، يلا بينا...
ادم(بهمس): خليكي هنا لو حصلت اي حاجة عز قريب منك و هيهربك تمام...
وعد(بهمس): لا انا مش هخرج من غيرك...
ادم(بحدة و همس): وعد اسمعي الكلام مش وقت عند...
و بعدين الكل مشي، و وعد واقفة مكانها...
عند ادم...
ادم: الصاروخ جاهز...
جاك: المفروض نضرب بيه اللي هنا صح...
نادين: اكتر مكان عشوائي...
ادم: احنا مش هنستخدمه دلوقتي...
جاسيكا: ازاي؟

يونس: انت مين انت شخص جاي ينتقم صح؟
ادم طلع سلاحه و ضربه رصاصة في رأسة...
جاك: انت غبي؟
ادم طلع تليفونه، و ودي جاك فيديو...
الفيديو كان عبارة عن طلب من ال boss قتل يونس...
جاسيكا: خلاص...
خلصوا مهمتهم و الكل مشي ما عدا نادين و ادم..
نادين قربت من ادم اوي و شالت القناع عنه...
نادين: تصدق ان عيونك حلوة اوي...
وبعدين بدأت تسحبه لاوضة ليفتعلوا محرمات الله...

ادم منتبهش للي كانت واقفة و دموعها بتنزل على خدودها زي المطر وعد...
وعد خرجت بسرعة و نادت على عز...
وعد: عز عايزة امشي...
عز: تمام، مالك فيكي ايه؟
وعد: تعبت شوية...
عز وصل وعد للمستشفي..
عز: انتي المفروض هطبقي يوم تمام، و كمان مينفعش تروحي دلوقتي الساعة 3 الفجر...
وعد: مش مهم، عن اذنك...
وعد نزلت و دخلت اوضة و نامت فيها...
اما ادم بعد ما خلص خرج من الاوضة و ملقاش وعد..
طلع تليفونه و اتصل بعز...

الخط اتفتح...
ادم: فين وعد يا عز؟
عز: روحت علشان صدعت و كدة...
ادم: تمام...
و ادم راح على شقته...
-في الصباح الباكر...
في بيت عائلة النجار...
ريان: وعد مرجعتش ليه يا بابا؟
نور: انت حامي عليها كدة ليه يا ريان؟
ريان: لانها في سكة غلط و مش هسكت، في حاجة انتي و هي مخبينها تمام و مش هسكت عنها...
نور: هنخبي ايه يعني؟
نانسي: اهدوا يا جماعة...
حمزة: في ايه يا ريان مالك؟
ريان: انا نازل الشغل، باي...
ريان مشي...

سلوي: انتوا فعلا مخبين حاجة؟
نور: يعني هنخبي ايه؟
مصطفي: زي ما وعد خبت علينا جوازها ممكن تكون مخبين حاجة تانية...
نور: انا مكنتش اعرف اساسا...
منال: خلاص يا جماعة...
بدر: يا صباح الفل...
محمود: صباح العسل ادخل..
بدر: هو انا هتجوز سيلين امتي؟
سيلين اتحرجت و الكل ضحك...
سيرين: لازم الاول تتعذب...
بدر: سيرين حبيبتي انتي اختي صح سيبك من الجذم دول..
سيرين: لا متشكرين باي...
بدر: يا جذم...

سلوي: هو احنا فعلا محتاجين نفرح...
ناصر: يبقي نعمل فرح...
سعاد: خلاص نخطب بقي لريان و بدر و حمزة...
حمزة: يا نبع الحنان انتي، و طبعا علشان انا الكبير انا اللي هتجوز الاول...
بدر: انت هتهيص...
نور: انتوا نسيتوا عيد ميلاد وعد...
منال: اوف ده كمان اسبوع بالظبط...
سلوي: لازم نحتفل بيه...
مصطفي: هتخلص ال 23 و تبدأ ال 24، ربنا يحميها..
سعاد: و تتجوز هي و كل البنات...
نانسي: قاعدين على قلبكوا...
ناصر: تنورا...

و الكل اقعد يضحك و يتكلم...
-في مكان تاني...
عند ريان و مايا..
ريان: بت بت..
مايا: ايه بت دي احترم نفسك...
ريان: هي بت بتعصب البنات ليه؟
مايا: لما ولد يقولها بنبقي عايزين نفرموا...
ريان: يعني مش هتجوز..
مايا: براحتك، سيبني اكمل شغل..
ريان: ابوكي شايل ايده خالص صح..
مايا: قصدك ايه؟
ريان: سلمني الشركة و هو مريح مع المدام في البيت...
مايا: اعتذر عادي يعني..
ريان: لا طبعا كفاية اني بأمرك...

مايا: اه يا خسيس يا واطي...
ريان: انتي ليه متعصبة يا كتكوتة...
مايا: ريان امشي من قدامي...
ريان: ماشي يا قمر...
-في مكان تاني...
وعد كانت نايمة على الكنبة و بتبدأ تفوق، فتحت عنيها لقت ادم قدامها و قاعد على ركبه...
ادم(بإبتسامة): صباح الورد و الياسمين عليك يا جميل، وحشتيني...
وعد اتجمعت في عنيها الدموع و افتكرت امبارح..
وعد(برسمية): اعتقد حضرتك تجاوزت الحدود احنا مجرد مدير ودكتورة عن اذنك...

و وعد قامت و لسة هتمشي...
ادم: في ايه يا وعد؟
وعد: بعد اذنك اسمي الدكتورة وعد و حضرتك المدير تمام...
ادم: يا بنتي ما احنا كنا كويسين...
وعد: و اه يا ريت حضرتك تجبلي ورقة طلاقي تمام...
ادم(بعصبية): انتي اتجننتي يا وعد...
وعد: للاسف يا ااستاذ مجهول مقبلش على نفسي اشوف جوزي في ايد واحدة تانية، لا لا سوري بيخوني و اسكت و اعديها، عن اذنك...
وعد لسة بتلف ادم شدها ناحيته و(لخيالكوا)...

ادم: خلص الكلام يا وعد، انتي مراتي و و عايزاه فعلا معنديش مانع، تمام، و اللي حصل امبارح مجرد شغل بس..
وعد: انت سافل علفكرة، و كمان مفيش شغل تخليك تعمل زنا تمام...
ادم: وعد انا عايز اخرج من الدايرة دي...
وعد: بس مش بالطريقة دي تمام...
وعد: عن اذنك اروح بيتي و لاهلي و لناسي...
و وعد سابته و مشيت و هو كان في قمة عصبيته...
وعد وصلت البيت، و دخلت و سلمت على الكل و دخلت نامت...
تليفون سيرين رن...
الخط اتفتح...

سيرين: الو ازيك يا اياد..
اياد: تمام عاملة ايه؟
سيرين: بخير الحمد لله..
اياد: ممكن تنزلي ليا بس على اول الشارع بتاعكوا...
سيرين: انت تحت؟!
اياد: اه..
سيرين: طب هستأذن من حد و اجي...
اياد: تمام..
سيرين لقت كل واحد في اوضته و مشغول فراحت لوعد...
سيرين: وعد وعد...
وعد: امممممم..
سيرين: وعد هنزل اقابل الدكتور اياد تحت و هاجي..
وعد لا رد...
سيرين: يا بت..
وعد: خير بقي..
سيرين: هنزل اقابل الدكتور اياد و اجي بسرعة...

وعد: تمام...
سيرين لسة هتمشي...
وعد(بصريخ): دكتور اياد مين ايه ده فهميني؟
سيرين: في ايه يا بنتي؟
وعد: مين اياد ده؟
سيرين: الدكتور اللي كان بيعالجني، و بقينا صحاب و كدة و هو عايزني تحت...
وعد(بشك): بس؟
سيرين: اه...
وعد: لما تطلعي احكي كل حاجة، و سيبيني انام باي..
وعد كملت نومها و سيرين نزلت لاياد...
اياد: اهلا يا جميل..
سيرين: اهلا اخبارك..
اياد: بخير، بقولك..
سيرين: نعم...

اياد: خدي الورقة دي و اقرأيها مع نفسك كدة..
سيرين: ايه ده؟
اياد: حطيها بس في جيبك...
اياد: همشي انا، باي..
ريان: لا ما تخليك احسن...
ريان(بعصبية): كدة اتغيرتي يا حيوانة...
سيرين: انا مست...
ريان: اخرسي، فعلا عمرك ما هتتغيري...
اياد: يا ريان اهدي بس..
ريان ضربه بوكس في وشه و مسك سيرين من شعرها و طلع على البيت...
منال: في ايه سيب البنت..
نانسي: ريان سيبها في ايه؟
سعاد: سيبها..
سيرين: الحقوني...

ناصر: سيبها يا ريان..
بدر: اهدي اابني...
مصطفي: ما تفهمنا الله..
سلوي: ريان..
ريان زق سيرين على الارض...
ريان: الزبالة اللي وثقنا فيها تاني، كانت مع الدكتور اياد و من ورانا...
سيرين(بدموع): لا و الله...
وعد(لنفسها): في ايه ايه الدوشة دي؟
وعد: حصل حاجة، اقوم اعرف..
وعد: في ايه يا جماعة؟
ريان(بعصبية): السنيورة التانية جت، ربنا يريحنا منكوا...
مصطفي: ريان متنساش انك بتكلم اختك...
وعد: في ايه الله مالك يا سيرين؟

نور: ريان شافها مع الدكتور اياد على اول الشارع من غير ما تستأذن...
سيرين بصت لوعد برجاء و عنيها مليانة دموع...
وعد: و يا تري بقي جنابك اتأكدت من الكلام ده، سألتها؟
ريان: هي محتاجة فهم شايفها بعيني...
وعد: مش كل حاجة نشوفها تبقي حقيقة...
وعد: و سيرين جت و استأذنت مني و انا وافقت، يعني البنت بدأت تتعلم من غلطاتها تمام...
سلوي: متأكدة يا وعد؟
وعد: مش هستفيد حاجة لما اكدب، ابقوا اتأكدوا الاول...

ريان: يعني انتي موافقة على الغاط، يعني انتي اسااسا غلط انتي اسااسا مش عجباني انتي شكلك بقيتي بتمشي على حل شعرك...
وعد قربت من ريان و بدون مقدمات ضربته قلم على وشه...
وعد: انا متربية على ايد راجل، و عارفة حدودي كويس و عارفة ايه الصح و ايه الغلط انت مش واثق فيا دي مشكلتك، و العيب منك انت براحتك...
وعد سابتهم و مشيت دخلت اوضتها، و البنات راحوا وراها...
نور: وعد انتي كويسة...
سيرين: انا اسفة يا وعد...

وعد: و لا يهمك..
و بعدها بدأت تطلع جيبة منفوشة بيضة و طويلة لبعد الركبة و تي شيرت اسود، و دخلت غيرت في الحمام...
مصطفي: انت ايه اللي قولته ده؟
ريان: قولت اللي نفسي اقوله يا باابا..
بدر: بس مش كدة..
سلوي: لازم تعتذر يا ريان...
ريان: بس انا مقتنع باللي قولته هي مخبية حاجة...
منال: بنتي و انا مربياها هتلاقها شايلة هموم الدنيا و مش محملانا هم..
ريان: لازم تتكلم...

حمزة: انا شايف انك غلطان، و وعد هتتصالح بشكولاتاية...
بدر: فين سيلين؟
سلوي: عند واحدة صاحبتها...
بدر(بغيرة): مقالتليش ليه..
حمزة: عادي...
نور: بتعملي ايه؟
وعد مردتش عليها..
وعد: الو الو يا اعتماد...
اعتماد: ازيك يا وعد...
وعد: بقولك مش انتي هتطبقي النهاردة في المستشفي..
اعتماد: اه...
وعد: تعالي نبدل..
اعتماد: بس انتي يعتبر طبقتي انبارح...
وعد: و لا يهمك، عادي انا موافقة...
اعتماد: ماشي شكرا ليكي..

وعد خرجت بره الاوضة...
ريان: راحة فين؟
وعد: بابا انا نازلة شغلي...
مصطفي: يا حبيبتي مش انتي طبقتي امبارح...
وعد: اصلي اتخنقت و بدلت انا و واحدة صاحبتي...
وعد: عايزين حاجة؟
ريان: وعد...
وعد: اتفضل يا استاذ ريان...
ريان: انا اخوكي يا وعد..
وعد: الاخ هو اللي بيربي و هو المفروض اللي ميشكش في تربيته، عن اذنكوا...
وعد نزلت و مشيت...
نور: زعلتوها و هي عيد ميلادها قرب...
نانسي: طب هنعمل ايه؟

ريان: نعمل حفلة ضخمة ايه رأيكوا...
محمود: فكرة حلوة...
منال: و انا و سعاد هنرتب الامور...
سعاد: اكيد...
وعد نزلت و راحت المستشفى...
تميم: وعد..
وعد: نعم يا تميم...
تميم: اللي حصل مجرد شغل انسي..
وعد: شكرا للمعلومة، بس لو شغله هيأذيني في كرامتي و انوثتي يبقي بناقص منه، عن اذنك...
وعد مشيت و راحت بدلت هي و اعتماد...
دكتورة: ايه يا وعد؟هي مش كانت مظاهر..
دكتورة2: ما هي دايما بتحب تكوش...

دكتور3: انانية، و بتبصي لحاجة غيرك...
وعد: خدوه اشبعوا بيه تمام...
دكتورة4: بعد ايه بعد ما سحرتيه...
وعد(بزعيق): اسمعي منك ليها انا هنا دكتورة و انتوا دكاترة ليكوا عندي الاحترام و التقدير غير كدة مفيش، و انا ميهمنيش اي كلمة ما اللي بتقولها اتفقنا...
وعد سابتهم و مشيت و راحت تشتغل بجد...
و بعدها بفترة...
دكتورة2: ربنا على المفتري..
دكتورة3: منك لله يا وعد...
وعد: انا عملت حاجة...

دكتورة4: اتخصم مننا شهر كامل، الله يسامحك...
دكتورة1: مرتاحة انتي كدة...
وعد: انا مالي انا، هو انا عملت حاجة؟
دكتورة2: اومال المدير حذرنا ليه اننا منقربش منك و لا نقولك حاجة تضايقك..
وعد: انا مقولتش ليه يعمل كدة تمام، عن اذنكوا...
دكتورة: ابوس ايديك يا وعد انا عندي عيال و جوزي و عايزة الفلوس ارجوكي يا وعد...
وعد: طب اعمل ايه يعني؟
دكتورة: تروحي تكلميه...

وعد: اوف حاضر بس لو مسمعش كلامي مليش فيه، عن اذنكوا...
وعد راحت لادم و خبطت...
ادم: ادخل...
وعد دخلت و سابت الباب مردود...
وعد: لو سمحت يا حضرة المدير كنت عايزة اتكلم مع حضرتك...
ادم قام و قفل الباب و نزل ستاير الازاز، و شال القناع بتاعه...
ادم: انا جوزك يا وعد...
وعد: تسمحلي اتكلم..
ادم(بنفاذ صبر من معاملتها): قولي يا وعدي...
وعد: حضرتك عملت كدة مع البنات ليه؟
ادم: علشان ضايقوكي هما اسااسا يستاهلوا بس...

وعد: دي حاجة خاصة بيا...
ادم(و هو شبه هادئ): وعد انا بحاول منفعلش عليكي تمام...
وعد: و انا مالي...
ادم: وعد اتكلمي عدل الله...
وعد: متخصمش منهم حاجة...
ادم: لا..
وعد: لو سمحت هما ملهمش ذنب...
ادم: لا برضو...
وعد قربت منه...
وعد: ادم بعد اذنك متخصمش حاجة...
و في لحظة ادم شدها على رجله...
وعد: وسع وسع حالا..
ادم: لا وديني بونبوني...
وعد: انت مجنون...
ادم: بيكي يا وعد انا مجنون بيكي...

و بعدين ادم قرب منها و (لخيالكوا)...
و فجأة الباب اتفتح...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة