قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية مجنونة في عالمي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثلاثون

رواية مجنونة في عالمي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثلاثون

رواية مجنونة في عالمي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثلاثون

وعد لقت المدير الجديد مسك ورق و مضي عليه و رماهم في وشها..
وعد: غليظ..
وعد وطت خدت الورق، و بتبص فيها...
وعد: يا حيوان!
شخص: احترمي نفسك...
وعد(بزعيق): لا طبعا انت وافقت على استقالتهم و انا لا...
شخص(ببرود): اللي اعرفه انك شاطرة في شغلك و مش هخسر واحدة زيك علشان خاطر عدم الراحة..
وعد: غليظ و رزل و حيوان و حقير و زبالة و مقرف و عايز ضرب الجذم...

و في لحظة الشخص ده قرب منها و كل ما يقرب هي تبعد، لغاية ما حاصرها بينه و بين الحيطة...
وعد: ابعد وسع...
شخص فضل باصص كتير ليها و وعد بصت في عيونه...
وعد(بهمس و بلا وعي): ادم...
الشخص اللي قدامها قدر يشوف حركة شفايفها...
شخص: اتفضلي على شغلك...
وعد: هغيب كل يوم و بالتالي هترفضني...
شخص: انتي لو غبتي كل يوم ساعتها انتي اللي هتندمي...
وعد: انت مين؟
شخص: المدير الجديد...
وعد: لا اقصد اسمك ايه؟

شخص: المجهول و بيدلعوني و بيقولوا ليا يا مجهول..
وعد: بتنقط سكر...
مجهول: سمعتي كلمتي و لا لا؟
وعد: رزل...
و سابته و مشيت، و المجهول راح كمل شغل...
وعد خبطت في شخص و هي ماشية...
وعد: آسفة...
وعد: تميم!
تميم: اهلا يا وعد...
وعد: تميم هو مين ده اللي جوا؟
تميم: المدير الجديد...
وعد: بس ازاي يعني؟
تميم: كدة و خلاص يا وعد، متفكريش كتير..
و بعدين تميم راح ناحية مكتب المجهول ده و دخل...
تميم: اهلا..
مجهول: ازيك...

تميم: ايه الاخبار؟
مجهول: تمام...
و الشخص ده قام من مكانه و بلا مقدمات فتح الباب، و وعد وقعت في الارض...
وعد: آآآه انت غبي...
و بعدها اتصدمت انه عرف انها كانت بتتصنت...
وعد(بهمس): انا غبية غبية يا رب اعمل ايه دلوقتي..
مجهول: اعتقد عيب على دكتورة محترمة زيك تعمل كدة، اتفضلي على شغلك...
وعد قامت جريت على بره...
تميم: فضولية...
الشخص هز برأسه بمعني اه و مفيش فايدة...
نور: ها يلا نمشي...

وعد: للاسف هو قبل اتنين بس...
نور: ليه؟
نانسي: و مين؟
وعد: السبب لانه رزل بس، اما مين فقبل استقالتكوا انتوا انا لا...
نور: هو فاكر نفسه مين؟انا هتكلم معاه...
و نور راحت ناحية اوضة المدير...
وعد: يا بنتي اهدي...
نور فتحت الباب بسرعة و كانت هتقع بس تميم مسكها...
نانسي(بهمس): اخرة اللي يعمل نفسه شبح..
وعد(بهمس): عندك حق...
تميم: انتي داخلة بيتكوا؟!

نور: انا اساسا مش جاية ليك، جاية للبيه اللي موافقش على استقالة وعد..
مجهول: اعتقد ده شي يخصني..
نانسي: بس حضرتك...
عز: حضرتك ايه بقي؟
نانسي: ها؟!
وعد: و حياة امك...
نانسي: احم لكن ده ظلم احنا كلنا مرتبطين ببعض..
عز: ليكوا بيت و شقة تقعدوا فيها تمام...
نور: انتوا جايبين الرزالة دي منين؟!
تميم: هبقي اجبلك منهم شوية المرة الجاية و يلا بره..

وعد: تمام اسمعوا الكلام بقي، وجودي هنا خطر عليكوا و مش معني اني هبقي لوحدي يبقي مش هعرف اتصرف تمام، و انتوا يا تميم انت و عز عارفين انا فضولية ازاي يعني مش هسيب الموضوع يعدي كدة بسهولة، عن اذنكوا بقي، يلا يابنات...
مجهول: ورينا قدراتك...
وعد: و انا مش مصدقاك احذر بقي مني...
وعد و نور و نانسي خرجوا...
و عز بص لتميم و تميم بص للمجهول...
مجهول: مش هتعمل حاجة...
تميم: همشي...
عز: و انا...
تميم و عز مشيوا...

وعد: للاسف هفضل انا..
نور: متخافيش هنبقي على تواصل...
تميم: نصيحة متحاوليش يا قطة يبقي عندك ضوافر...
نور: و انا لما اخد النصيحة هاخدها من السفهاء...
نانسي(بهمس): هما مش بيخلصوا..
وعد: تميم في حاجة مخبيانها بخصوص ادم صح...
عز: الشيطان، الشيطان مات يا وعد...
و تميم و عز مشيوا و نانسي و نور...
وعد راحت شافت شغلها...
-في مكان ثاني...
عند ريان...
ريان: مايا مالك؟
مايا: علشان ادم...
ريان: ادعيله بالرحمة يا روحي...

مايا: انا ملحقتش استمتع معاه...
ريان: متخافيش يا روحي، انا معاكي اهو...
مايا: مش هتسبني زي ادم...
ريان: ان شاء الله لا، انتي روحي...
مايا(بابتسامة): شكرا...
ريان: اجهزي بقي يا عروسة جاي بكرة، و غمز ليها و مشي...
مؤمن: اخبارك يا مايا...
مايا: تمام عن اذن حضرتك...
مؤمن(لنفسه): اسف يا بنتي...
-في مكان تاني...
في بيت محمود...
محمود: انتوا هتفضلوا تبصوا لبعض كتير الله؟!

مرام(باحراج): هو يا دكتور اللي بيشتت انتباهي...
حمزة: و النبي!
مرام: انا معملتش حاجة..
محمود: مفيش فايدة، ركزوا بقي معايا...
مرام: اهو يا دكتور يا عسل انت...
حمزة: ما تحترمي نفسك يا بت..
مرام: انا بكلم الدكتور بتاعي العسل انت مالك؟!
حمزة: بابا خليها تسكت علشان مجبهاش من شعرها...
مرام: ظريف عمو مش هيسبني ليك، صح يا عمو؟
محمود: مجانين...
و قام يمشي، مرام و حمزة مسكوه...
حمزة: رايح فين؟

محمود: سيبوني رايح لمراتي...
و بعدها الباب فتح...
محمود: حمدالله بالسلامة يا روحي...
نور: الله يسلمك..
نور: اهلا يا مرام..
مرام: اهلا يا روحي...
و حضنوا بعض، و قعدوا..
محمود راح لمراته سعاد...
محمود: القمر بيعمل ايه؟
سعاد: بعمل غداء...
محمود: بحبك..
سعاد: وانا بموت فيك يا جوزي و ابو عيالي و سندي و ضهري...
محمود: بجد انتي اللي مهونة عليا العيشة...
نور: امممممممممممممم..
حمزة: ااااااااااااااااااه...

سعاد: احم في ايه؟
مرام: في ايه يا طنطي ايه الجمال ده...
نور: بس سؤال انا طالعة دبش لمين بس؟
حمزة: يا بنتي احنا لاقينك عند باب جامع...
نور: ظريف قول الكلام ده لو انت اكبر مني...
مرام: متغلسش على اختي الله..
حمزة: اشبعوا ببعض...
-عند نانسي...
نانسي دخلت شقتها...
بدر: اهلين...
نانسي: اهلا عامل ايه؟
بدر: بقيت شايف الحزن في عنيكي فبالتالي مش مبسوط...
نانسي: انا بخير يا روحي، متشغلش بالك...

ناصر: اهلا يا حبايبي، انا عايز اتأسف انا اسف...
نانسي و بدر: و لا يهمك يا بابا...
و حضنوا بعض...
ناصر: يلا انا عامل اكل حلو...
نانسي: اوبا بقي...
ناصر: هنخطب ليك يا بدر...
بدر: تمام يا حاج...
ناصر: و انتي مش ناوية تخلعي بقي؟
نانسي: انا في كتير يتمنوني بس انا اللي برفض...
بدر(بسخرية): و النبي، اه يا حاج انا لسة شايف 100 شخص كلن بيتقدموا ليها و هي بترفضهم..
نانسي: رزل...
-في المستشفي...
سيرين: بجد بجد بشكرك...

اياد: على ايه بس؟المهم تتعلمي...
سيرين: ميرسي جدا..
اياد: يا هبلة انتي اختي...
سيرين: طبعا...
اياد: طب بقي ما تيجي اخطبيلي؟
سيرين(بغضب): نعم!
اياد: في ايه؟انتي اختي و هخدك معايا و هخطب..
سيرين(لنفسها): هنفخك يا اياد...
اياد: ها؟
سيرين(لنفسها و بحزن): هو مش هيحبني و مستحيل يبصلي خلاص انتهت، ربنا يسعده..
سيرين: تمام اكيد، قولي الميعاد بس...
اياد: تمام يلا هوصلك...
اياد ركب سيرين عربيته، و وصل للبيت...

سيلين: سيرين جت...
و نزلت جري من بلوكنتها للشارع و قعدت تحضنها، و الكل نزل و رحبوا بيها، و دخلوا اياد...
محمود: حمد الله بالسلامة و شكرا لمجهودك يا دكتور اياد...
اياد: على ايه ده واجبي...
ناصر: راجل شهم...
حمزة: اخبارك ايه؟
سيرين: تمام الحمد لله...
منال: بس لازم غداء بقي...
اياد: غداء إيه لا عن اذنكوا..
مصطفي: هتكسفنا...
منال: خلاص بقي..
سيرين: اعتبره شكر...
اياد: مش هكسفكوا...

سيرين: فين تيتة؟فين بابا و ماما؟
سيلين: تيتة نايمة شوية، و بابا و ماما سافروا...
سيرين(بحزن): تمام...
و عملوا الغداء و قعدوا يأكلوا...
-في مكان تاني...
عند وعد...
وعد: ميرنا، ميرنا...
ميرنا: نعم يا دكتورة...
وعد: ممكن اطلب منك خدمة...
ميرنا: عيوني يا دكتورة..
وعد: احم بصي، عايزاكي تروحي للمدير الجديد و تقوليله في حالة مستعجلة، و بعدين امشي...
ميرنا: بس بيقولوا ده صعب اوي...

وعد: انتي هتقولي جملتين وتمشي، بليز..
ميرنا: بس..
وعد: مسألة حياة او موت، و كمان ده اول طلب ليا.
ميرنا: حاضر يا دكتورة...
وعد(بفرحة): شكرا شكرا...
ميرنا مشيت...
وعد(لنفسها): جيت لقدرك يا مجهول...
ميرنا دخلت مكتب المدير...
المدير(بعصبية): ازاي تعملي كدة؟
ميرنا(بخوف و ارتباك): ها في في...
المدير كان في قمة عصبيته ونظرة عيونه لوحدها تقتل...
ميرنا: دي دكتورة وعد قالت اعمل كدة...
وعد(بهمس): يا واطية...

و طلعت تجري...
المدير: قالت ايه؟
ميرنا: قالتلي اجي و اشتت انتباهك علشان تخرج من الاوضة...
المدير: تمام امشي و ابعتيها...
ميرنا: مش هترفضني؟
المدير: لا...
ميرنا: شوفتي الدكتورة وعد...
ممرضة: لا...
ميرنا دورت على وعد كتير ملقتهاش...
ميرنا: مش موجودة يا فندم...
المدير: خلاص روحي...
و قام من مكانه و خرج بره الاوضة...

اما وعد فخدتها جري لغاية ما وصلت لورا المستشفي، و شافت المخزن و افتكرت كل اللي حصل فيه و نزلت منها دمعة غصب عنها...
شخص: مش عيب تهربي و انتي كبيرة؟!
وعد مسحت دمعتها بسرعة...
وعد(بلا مبالاة): مش فاهمة...
شخص: عايزة تعرفي ايه؟
وعد: وراك حاجة و حاجة كبيرة صح؟.
الشخص ده بصلها جامد و قرب منها و حاصرها...
شخص: عايزة تشوفي وشي...
وعد: اه...
شخص: في مقابل..
وعد: اي حاجة...
الشخص قرب منها اوي...

وعد(بغضب): انت سافل..
وعد زقته و ضربته قلم و سابته و مشيت...
وعد: سافل منحط قليل الادب ناقص تربية و عقل...
المدير: هتتعاقبي يا قطة بس مش دلوقتي...
وعد: لا و النبي عاقبني دلوقتي، انت مين اسااسا؟انت مجرد شخص مجهول الهوية، انت شخص نكرة، و خايف تواجه المجتمع بوشك، انت جبان...
المدير: هتندمي يا وعد، هتندمي..
وعد: انت ادم؟
المدير: ادم مات، انا كنت صاحبه...
وعد: بس انا مش مصدقة...

المدير: براحتك صدقي او لا ميهمنيش...
وعد: يعني انا مش فارقة معاك صح؟
المدير(بسخرية): طبعا، دي مش محتاجة سؤال...
وعد: جيت لقدرك يا ادم...
المدير: انا مش ادم انتي غبية...
و بعدين حصل ضرب نار، الشخص ده مسك وعد من وسطها و خباها في حضنه ورا الحيطة...
المدير: متخافيش...
وعد: مش خايفة...
و بعدها ضرب النار وقف في ثواني...

وعد: لو انت فعلا ادم قول و انا مش هعترض طريقك تاني، بوعدك كلامك كان كفيل بانه يدمرني، ادم بجد الموضوع يفرق معايا جدا..
المدير: و انا قولتلك ادم مات و خدنا عزاه و دفناه و انا كنت صاحبه و مخبي وشي لان دي حريتي، فاهمة..
وعد: فهمت...
وعد سابته و مشيت، و هو راح يكمل شغله...
-في مكان تاني...
في امريكا...
جاك: بما ان الشيطان مات اعتقد من حقي اكون الضلع التاني مش الثالث..
نادين: لا في حد خد مكانه...

جاك(بعصبية): مين ده؟
نادين: هتتعرف عليه في مصر...
جاسيكا: وده ازاي بقي؟
نادين: الحفلة هتبقي في مصر و ال boss مش هينزل...
يونس: تمام، يلا يا جاك...
وليد: طب و انا نظامي ايه؟
نادين: اسأل الباشا بتاعك...
وليد: ها؟!
جاك: انت دراعي اليمين فاهم...
يونس: الحفلة النهاردة بليل...
نادين: اه نلحق نوصل مصر...
و ركبوا الطيارات بتاعتهم، و راحوا على مصر...
-في مكان تاني...
عند ريان...
ريان: بت بت بت...
مايا: خير...

ريان: مش ملاحظة ان معتز اختفي...
مايا: صح فعلا...
ريان: احسن اهو غار في داهية...
بنت جت ليهم و لابسة مش لابسة...
بنت: لو سمحت عايزة اشوف المدير...
ريان: انا المدير اما صاحب المستشفي مش هنا...
بنت: حضرتك استاذ ريان...
ريان: اه...
بنت: سمعت عن تطوراتك في الفترة الاخيرة بجد واو خيال...
مايا: و يا تري سمعتي انه خاطب...
بنت: و ده ايه علاقته...
مايا: طب بره بقي علشان مجبكيش في الارض، و افرمك تحت ايدي...

ريان: مايا مايا خلاص، حضرتك تقدري تدخل المكتب...
مايا: و ربي دي لو مخرجتش دلوقتي هتشوف مني حاجة مش هتعجبك...
ريان: مايا خلاص الله...
بنت: هي مالها دي...
مايا قامت على البت ضربتها و ريان بيحاول يخلي مايا تسيبها...
مايا: ها ايه رأيك عرفتي مالها دي؟
مايا: سيبني يا ريان هنفخها بإيدي...
ريان: انتي لسة هتنفخيها اومال عملتي ايه ده كله..
مايا: ده تسخين بس..
بنت(بعياط): انتي حيوانة...

مايا: لا اشتمي اكتر علشان اخليكي منظرة...
البنت خرجت بسرعة...
مايا: و ربي اشوفك بتعمل حاجة متعجبنيش، قول على نفسك يا رحمن يا رحيم، بس، قد اعذر من انذر...
مايا سابته و مشيت...
ريان(بضحك): مجنونة...
-في مكان تاني...
في المستشفي...
ممرضة: المدير عايز كل الدكاترة اللي هنا...
دكتورة: بجد عايز ايه الله ده واد طول بعرض..
دكتورة2: و عليه حتة بصة تخليكي تموتي في مكانك...
دكتورة3: انا بس اسمع خطوته بيغمي عليا...

دكتورة2: ده بيمشي بثقة كبيرة اوي...
دكتورة: واثق في نفسه و gentle كدة الله، واو..
وعد: متخدعكوش المظاهر...
دكتورة3: يا ستي ان شالله يمسيني بعلقه و يصحيني بعلقه، المهم هصحي على ايده...
دكتور2: نفسي اشوف شكله كله بس مش مشكلة كفاية بس ضهره لما بشوفه بموت، اومال وشه بقي ده هيدخلني العناية...
وعد: مش هتتغيروا...
دكتورة: عمرك ما حبيتي يا وعد؟!
وعد(بجمود): لا، لا و مش هحب و مش عايزة...

وعد: و يلا علشان المدير...
الاربع بنات خرجوا لقوا كل الدكاترة متجمعة في دايرة...
المدير: دلوقتي في دكاترة هتتنقل فرع جديد...
المدير: عايز اختار احسن و افضل الدكاترة، تمام...
وعد: مبدأيا انا مش هروح تمام، عن اذنكوا...
المدير: القائمة اتكتبت...
وعد: و انا مالي...
المدير مشي و وعد قاعدة على اعصابها و ملقتش اسمها مكتوب...
وعد: اووف الحمد لله...
المدير: قومي معايا...
وعد: عايز ايه؟
المدير: هاتي شنتطتك و يلا...

وعد: يلا ايه انت مجنون؟!
المدير مسك ايديها و خذها للاوضة بتاعتها و خد شنتطتها و مشي...
دكتورة: شوفتوا و تقول متتخدعوش بالمظاهر...
دكتورة2: بتكره الخير لينا دايما...
دكتورة3: و انا اللي كنت فاكرة انها طيبة و غلبانة...
دكتورة2: عايزة تكوش على كل حاجة...
دكتورة: بس برضو المدير ده هيبقي ليا...
وعد: سيب ايدي انت اتجننت...
المدير: و لا كلمة...
المدير ركبها عربيته و طلع بسرعة...

وعد: غبي ياض نزلني انت مجنون، ابعد...
المدير: عشر دقايق و نوصل...
وعد: لا مش بثق فيك...
الشخص بصلها بعيونه و بانت الضحكة في عيونه...
وعد: بتضحك على ايه؟
الشخص: مفيش...
-في مكان تاني...
في بيت عائلة النجار...
تليفون مرام رن...
مرام: ثانية هرد...
مرام قامت ردت...
الخط اتفتح...
مرام(بهمس): عايز ايه؟
شخص(بهمس): لازم تيجي فاهمة و الله اطخك عيارين...
مرام(بهمس): انا متجوزة ابعد بقي ابعد عني حرام عليك...

شخص: لا و هجيبك انتي و امك...
مرام(بهمس): بكرهك، انت مش اب انت...
الخط اتقفل، و مرام عيطت...
و بعدين الباب اتفتح...
حمزة: هششش اهدي كله هيبقي تمام...
مرام: عايز يرجعني بالعافية..
حمزة: هنتجوز في اقرب وقت، متخافيش...
مرام: شكرا شكرا بجد يا حمزة، انا بحبك اوي...
حمزة: انا بموت فيكي يا قلب حمزة...
نور: تحبوا اجيب شمبانيا...
مرام: احم..
بدر: خمرة احلي...
سيلين: ما الشمبانيا هي الخمرة...
ريان: طب اسكتي منك ليها...

نور: انتوا هتبصوا لبعض قوموا..
ريان: بابا...
مصطفي: نعم يا حبيبي...
ريان: انا مبقاش عاجبني شغل وعد، مرة تتخطف و مرة تتاخر كدة عيب يا بابا...
محمود: احنا واثقين في وعد..
ريان: بس هي في الاول و الاخر بنت...
سلوي: وعد بعتت ليا رسالة من شوية انها هتطبق في المستشفي...
مصطفي: بس كدة هي اللي هتتعب...
نور: مقالتش ليا حاجة...
محمود: هي مش لازم تقولك كل حاجة...
سيرين: فين وعد عايزاها؟
بدر: وعد في المستشفي مطبقة...

ريان: لما وعد تيجي ليا كلام معاها..
اياد: طب استأذن انا، سيرين زي ما اتفقنا...
سيرين: تمام...
ناصر: انت منورنا يا ابني...
اياد: مرة تانية يا عمي، باي..
اياد مشي و بعدها بشوية حمزة وصل مرام بيتها...
نور راحت لنانسي، و فتحت الباب..
نور(بخضة): نانسي مالك بتعيطي ليه؟
نانسي(بعياط): حبيت حبيت يا نور..
نور: مين؟
نانسي: عز يا نور..
نور: هشششش اهدي، كله هيتحل متخافيش..
نانسي: طلع مش قد كلمته يا نور..

نور: هتلاقي موت صاحب عمره ده اثر فيه، متخافيش..
-في مكان تاني...
عند وعد...
وعد: احنا فين؟
المدير: مش مهم يا وعد...
وعد: مش بثق فيك...
المدير: تمام، حقك...
وعد: انا عايزة امشي، الوقت بقي غروب، الليل هيجي و احنا في مكان مقطوع و لوحدنا...
المدير: بس مبنعملش حاجة عيب...
وعد: لكن حرام...
المدير: مش شايف حرمانية...
وعد: ازاي بقي؟
المدير قرب منها مبيفصلش بينهم غير خطوة واحدة..

و بعدين بدأ يشيل القناع ببطء و عيونه مركزة على وعد...
وعد شهقت...
وعد(بشرود): مستحيل!ازاي؟
و في اقل من لحظة كان قربها منه و (لخيالكوا)...
وعد(و هي بتأخد نفسها): انت سافل و قليل الادب، متنساش اننا اطلقنا يا ادم...
ادم: لا منستش، بس انتي اللي غبية...
ادم: بتثقي في الناس بسرعة...
وعد: مش فاهمة..
ادم: لا و غبية كمان ما شاء الله...
وعد: احترم نفسك...
ادم: بكل بساطة الورق اللي مضيتي عليه كان ورق نقل ملكية...

وعد: مش فاهمة...
ادم: انك لسة مراتي و اني لسة عايش كدة فهمتي، و انك مكنتيش بتحلمي...
وعد: طب ليه ده كله؟.
ادم: علشان تعبت...
وعد: تعبت من ايه؟
ادم: من العالم بتاعي...
وعد: اخرج منه..
ادم: للاسف اللي بيدخل منه مبيخرجش الا و هو ميت...
وعد: مش بالضرورة القاعدة دي تتنفذ...
ادم وقع على الارض و قعد على ركبه..
وعد نزلت لمستواه و حطت وشه بين ايديها...
وعد: كون بس عندك الرغبة، و هتنفذها صدقني..

وعد: انت في ناس كتير بتحبك، في مايا في تميم في عز في محمد الشيخ عزت، وفي زينة بتعتبرك اخوها، في كتير بيحبوك...
ادم: طب و انتي؟
وعد بصت في عيونه و دمعت...
وعد: انا مش بحبك...
ادم: بس عيونك بتقول العكس، و العيون دايما بتبقي اصدق من اللسان...
وعد: بس انا فعلا مش بحبك، انت كنت فترة في حياتي و مشيت...
وعد: ادم ارجع عن اللي انت فيه، اتجه للطريق السليم، و انا هرجع لعائلتي و لناسي...
ادم: بس انا حبيت يا وعد...

وعد بصتله بصدمة و ذهول سيطر عليها...
ادم: الشيطان وقع في حبك يا وعد...
ادم: الوحيدة اللي قدرت تسيطر على الشيطان الوحيدة اللي قدرت تحرك الحجر اللي هو قلب الشيطان، الوحيدة اللي ورتني طريق النور...
وعد: ادم انت واعي لكلامك؟
ادم: اه...
وعد بصتله و هو بصلها، و (لخيالكوا)...
و بعدين ادم حضنها و قعدوا اتكلموا شوية بعيدا عن اي حاجة تخص التاني في مواضيع عامة...
ادم: يلا علشان اوصلك و اروح الحفلة...

وعد: حفلة ايه؟.
ادم: حفلة عادي...
وعد(بشك): متأكد؟
ادم: اه...
وعد: تمام خدني معاك...
ادم: مش هينفع، وعد انا بالنسبة للكل ميت حتى انتي فاهمة...
وعد: فاهمة، و انت دلوقتي المجهول خدني على ااساس السكرتيرة بليز بليز يا ادم...
ادم: لا و كمان جاك و كل اعضاء المافيا جايين...
ادم: و الحفلة تنكرية فامشي بقي من سكتي..
وعد: تصدق انك بوق بس، انت فعلا مش بتحبني...
ادم: و حياة امك...
وعد: اه..

ادم: كان يوم اسود يوم ما شوفتك...
وعد: لا على ما اعتقد كان يوم ثلاثاء..
ادم: اركبي علشان مهزأكيش..
وعد: اومال فين بوكيه الورد و انت معبرتنيش بفردة شبشب و فستان شيك كدة بدل التي شيرت و البنطلون و الكوتشي و خاتم شيك حلو كدة، انت بخيل اوي...
ادم طلع محفظته...
ادم: خدي اهي ال cridet card...
وعد: اعمل ايه بيها؟
ادم: انزلي اشتري هدوم بقي للجواز و خروجات و كدة يعني و اللذي منه، و غمز ليها في الاخر...

وعد: انت سافل و منحط و قليل الادب و روحني..
ادم: روحني دي شتيمة؟
وعد: رزل اطلع...
ادم طلع بالعربية و وصل لعمارة بعيدة عن عامة الشعب، و تعتبر خالية..
وعد: ايه ده؟
ادم: بيتي، و كمان بعت ماسدج من تليفونك انك هتباتي في المستشفي...
وعد: ازاي و تليفوني معايا؟
ادم: هكر، انزلي..
وعد: اه يا زبالة يا واطي...
ادم: اه و امسحي الصورة اللي فيها كنت ماسك مجلة، الصورة وحشة...
وعد: صورة ايه؟

ادم: هو مش انتي خدتي صور ليا من عند عز و نزلتيهم على تليفونك و كنتي بتشوفيهم كل شوية..
وعد: يا حيوان...
ادم: يلا اطلعي...
وعد: هو في الدور الكام؟
ادم: الاخير...
وعد: 12 دور ليه يعني هو جنان...
ادم: في اسانسير...
وعد: تمام...
ادم و وعد راحوا للاسانسير...
وعد: هنطلع ازاي بقي الزفت متعطل...
و فجأة ادم شالها و طلع بيها...
وعد: كدة هتتعب نزلني...
ادم: قولتلك قبل كدة صوتك مزعج...

وعد: علفكرة اللي بيحب حد بيحب عيوبه قبل مميزاته تمام...
ادم: تمام...
ادم وصل للدور ال 12، و فتح باب شقته و دخلها..
وعد: واو ذوقك حلو و شيك...
ادم(و هو بيقلع جاكت البدلة): يلا روحي اقلعي...
وعد(بصوت عالي): نعم يا روح اهلك...
ادم: بس بس، و انا اللي سافل و منحط، خشي يا بت غيري هدومك، علشان اخدك الحفلة...
وعد(بفرحة): بجد!
ادم: اه يلا...
وعد: هلبس ايه؟
ادم: اختاري اي حاجة من الاوضة دي...

وعد دخلت بسرعة و خدت دوش و خرجت بالروب بتاع الحمام، و قعدت تدور في الفساتين..
ادم راح خد دوش و خرج بفوطته و لبس بدلته، و بيلبس الجذمة...
-(دايما الشباب اسرع مننا في اللبس و كل حاجة معرفش ليه؟)...
وعد اختارت فستان احمر ب 3/4 كم و قصير عند الركبة و بحزام اسود في النص و فيه فصوص بتلمع، و صندل باللون الاسود و سيبت شعرها و لبست سلسلة شيك في رقبتها و انسيال...
و خرجت لادم...
ادم: سنتين؟!

وعد: في الاخر طلعت يعني...
ادم: ايه الجمال ده؟
وعد: بجد...
ام: طبعا...
و بعدها حط ليها ماسك على وشها...
ادم: اياكي تقلعيه حتى لو انا اللي طلبت منك ده
وعد: حاضر...
و ادم لبس ماسكه..
ادم: انا المجهول يا وعد اياكي تتلغبطي و تقولي الشيطان او ادم...
وعد: تمام...
ادم: و اياكي تغيري فاهمة..
وعد: موعدكش...
ادم: يبقي كنت استني سنة علشان اقولك اني عايش...
وعد: خلاص ماشي...
ادم: اسمك صوفيا...
وعد: ايه الاسم المايع ده؟!

ادم: هو كدة يلا...
ادم و وعد خرجوا من الشقة...
وعد: هننزل ده تاني...
ادم: اطلعي...
وعد: السطوح و يا تري هننزل ازاي؟
ادم: طب ما تطلعي الاول...
ادم: صنف حواء ملهمش حل...
وعد: و على اساس بقي انتوا العاقلين الراكزين، يا حرام ظالمينكوا..
ادم: طب اخرسي...
وعد و ادم طلعوا لقوا طيارة في انتظارهم...
ادم: اطلعي...
وعد طلعت و ادم و ركبوا جمب بعض...
ادم: اول مرة نبقي في نفس الطيارة و جمب بعض...

وعد بصت ليه و نامت على كتفه...
وعد: انت بتحبني بجد؟
ادم: انتي شايفة ايه؟
وعد: اصل في روايات كتيرة بتبقي البطل بيعمل نفسه بيحب البطل علشان ينتقم منها...
ادم: انتي بتقرأي روايات شواذ، البطل بيحب البطل...
وعد: عادي اتلغبطت الله البطلة...
ادم: و لا كلمة يا صوفيا...
الطيارة نزلت...
وعد: هننزل...
ادم: لسة...
بعدين باب الطيارة اتفتح و دخلت نادين و جاسيكا و جاك و وليد و يونس و انس...
نادين: اهلا بالمجهول..

ادم: اهلا بيكوا جميعا...
يونس: مين دي؟
ادم: رفيقتي...
جاك: مش هتقلع الماسك؟!
ادم: لو قلعته يبقي مش هبقي المجهول...
وليد: احنا اتقابلنا قبل كدة؟!
ادم: لو دي طريقة للتعارف على رفقيتي يبقي انسي..
وليد: انا حاسس انها شبه بنت عرفتها...
جاك: خلاص...
ادم(بهمس): وعد قومي جوا دقيقتين...
وعد: تمام...
وعد قامت و دخلت جوا...
وليد: دي وعد...
الكل بصوله بصدمة، و ادم بصله بثقة...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة