قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية مجنونة في عالمي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني عشر

رواية مجنونة في عالمي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني عشر

رواية مجنونة في عالمي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني عشر

-في الصباح الباكر...
في بيت عائلة النجار...
بدر: دلوقتي احنا هنعمل ايه يا جماعة؟البنات مختفين بقالهم يومين...
سيلين: طب عمو مصطفي او عمو محمود ليهم اعداء؟
حمزة: لا طول عمرهم في حالهم...
ريان: انا خايف ليكون حد عملهم حاجة...
نانسي: البوليس مش بيتصرف معرفش ليه..
سيرين: انتوا قلقانين ليه عادي يعني...
ريان: لولا انك بنت عمي و اخت سيلين كنت مديت ايدي يا سيرين...

ريان قام خالص، و طلع بره البيت و فضل يتمشي لغاية ما وصل لاول الشارع...
ريان لقي مايا واقفة بعربيتها...
ريان: مايا!
مايا: ريان، الحمد لله لقيتك...
ريان: انتي ايه اللي جابك هنا؟
مايا: جيالك بس كنت نسيت الطريق...
ريان: جيالي ليه؟
مايا: ايه الاحراج ده، امشي يعني؟
ريان: اكيد مش كدة، اقصد يعني سبب الزيارة...
مايا: النهاردة اجازة، و انت قافل تليفونك، و انا كنت عايزة اطمن عليك و على اخواتك...

ريان: اه تمام تعالي معايا...
ريان خد مايا و رجع البيت...
وليد: اوبا ايه المزة الجامدة دي...
ريان: وووليد احترم نفسك...
حمزة: دي زميلة ريان و كمان هي اللي ساعدتنا لما عمو مصطفي كان تعبان...
نانسي: اه اهلا تشرفت بيكي...
مايا: انا اكتر...
سيلين: اهلا بيكي...
سيرين: هي دي اشكال تتعرف يا بنتي...
ريان: وليد ايه رأيك تأخد اختك و تطلع لفوق علشان نرتاح...
وليد طلع، و سيرين مشيت...

بدر: بنعتذر جدا بس هما كدة علطول، اسف...
مايا: لا عادي و لا يهمكوا...
مايا: بصوا انا شايفة اسلم حل انكوا متوقفوش حياتكوا، و متفهمونيش غلط، انتوا مثلا محتاجين حد يرعي جدتكم و حد يرعي اهاليكوا لانهم في صدمة بسبب اختفاء بناتهم، انتوا كابناء لازم تساعدوهم، لانهم محتاجين مساعدة و هما كبار، اما انتوا كبار شوية فهتستحملوا...
نانسي: اتفق معاكي...
ريان: طيب يلا نطلع...
مايا: هستأذن انا بقي...

ريان: يلا نطلع يا مايا...
و الكل طلع...
حمزة: يا منال منولة...
منال: ايه يا حبيبي عايز ايه؟
سيلين: مفيش يا طنط ده معانا ضيفة و كدة يعني...
نانسي(بهمس): اعملي اكل خلي عندك ذوق الله...
سعاد: مضايقوناش احنا فينا اللي مكفينا..
مايا: بس يا طنط انتوا دلوقتي وظيفتكوا تهونوا على اجوازكم لانهم محتاجين حد يقف جمبهم، محتاجين دعم و هما يدعموكوا، لازم تساعدوا بعض...
حمزة: الراجل ده بيقول كلام زي الفل...

الكل ابتسم، و حضروا غداء و كلوا...
-في مكان تاني...
نور كانت نايمة و قامت ملقتش تميم موجود في ال؟يلا و قعدت تصرخ و تعيط، و قعدت تعيط كتير...
و بعدين لقت حد بيفتح باب ال؟يلا و لقت تميم...
نور قامت جري و حضنته و قعدت تعيط...
تميم(بخضة): هشششششش. في ايه حصلك حاجة؟
تميم: طب اهدي طيب..
خدها و هي لسة في حضنه و قعدها على الكنبة، و قعد قدامها...
تميم: بس اهدي انا اهو، احكي بس حصل ايه؟

نور(بعياط): صحيت الصبح ملقتكش موجود، و انا بخاف اكون في مكان لوحدي...
تميم: طيب خلاص انا هنا اهو، كنت بس بخلص شغل...
نور: بس ارجوك متمشيش تاني، علشان بخاف...
تميم: خلاص متخافيش انا موجود...
و بعدين حط ايديه على خدها...
تميم: قومي اغسلي وشك و انزلي علشان نحضر اكل، تمام...
نور: تمام...
نور قامت غسلت وشها و غيرت هدومها، و نزلت ليه..
تميم: عايزة تأكلي ايه؟.
نور: بانية و مكرونة...
تميم: تمام، يلا بينا...

نور: اوك...
نور و تميم جهزوا الاكل، و قعدوا كلوا...
-عند ادم و وعد...
وعد صحيت لقت ادم جمبها و كانت لسة هتزعق، لقت بيفصل بينهم مخدة...
وعد قامت و خدت دوش، و لقت لبس في الشنطة اللي كانت مع ادم، لبست شورت قصير و تي شيرت بنص قصير...
و نزلت للطابق اللي تحت، و دخلت المطبخ فتحت التلاجة لقتها مليانة اكل، و استغربت جدا...
وعد(بسخرية): اكيد مش غريبة على الشيطان...
و بعدين طلعت جبن و اكلات خفيفة كدة...

و حطيتهم على السفرة...
ادم: لا طلعتي ست بيت فعلا...
وعد بصت ليه..
وعد(بملل): مش اوي كدة يعني، ده لما بكون عايزة اكل بتصرف بس مش اكتر...
ادم: تمام...
ادم راح قعد و بدأ يأكل، و وعد هي كمان قعدت...
وعد: احنا هنفضل هنا قد ايه؟
ادم: هنبات النهاردة و نمشي بكرة الصبح...
وعد: تمام، بس انا لقيت اكل في التلاجة ازاي الاكل مش بايظ او كدة؟
ادم: اتصلت بيهم و قولتلهم اني جاي، فاتصرفوا و مشيوا...
وعد: مين هما؟

ادم بصلها بزهق...
ادم: بطلي فضول يا وعد...
وعد: ده مش فضول، اومال يعني نتكلم في ايه الله؟
وعد: بس هو انت فعلا دكتور صح؟طالما انت دكتور و عندك مستشفي و كذا مستشفي، ليه شغال في المافيا يا ادم...
ادم: وعد طالما متعرفيش الحكاية كلها يبقي متسأليش كتير...
وعد: طب انت هترجعني لاهلي امتي و هترجع نور امتي؟
ادم: نور احتمال ترجع النهاردة بليل او بكرة بالكتير...
ادم: اما انتي هشوف لسة...
وعد: اهم حاجة نور ترجع...

ادم: عايزة تكلميها...
وعد(بفرحة): اه اوي...
ادم طلع تليفونه...
الخط اتفتح...
ادم: الو يا تميم...
تميم: ايه؟
ادم: ودي التليفون لنور...
تميم: ليه؟
ادم: كدة...
تميم: خدي يا نور...
نور مسكت الفون...
نور: الو...
وعد: نور نور وحشتيني اوي، عاملة ايه انتي كويسة؟
نور(بدموع): وحشتيني اوي يا وعد، كنت محتجاكي جمبي...
وعد(بدموع): خلاص بقي، قربنا نرجع متخافيش يا روحي...
نور: تمام، انتي اهم حاجة عاملة ايه؟

وعد: اهو تمام، عايشة في فيلم اكشن انا...
نور: حلم حياتك...
وعد: كان حلم اسود بعيد عنك...
ادم(بهمس): خلاص يا وعد...
وعد: هقفل دلوقتي يا نوري...
نور: تمام، هتوحشيني...
وعد: باي...
وعد: شكرا شكرا شكرا شكرا شكرا ليك...
ادم: عفوا...
نور: بجد يا تميم بشكرك اوي...
تميم: تمام، هروح اشتغل شوية، انتي اتفرجي على التلفزيون...
نور: اشطا يا معلم...
تميم: الرحمة...
-نرجع لوعد و ادم...
ادم: انا هروح اشتغل شوية، تمام..

وعد: لا انا مبحبش اقعد لوحدي..
ادم: اعملك ايه الله؟
وعد: هات فونك اتفرج على اليوتيوب...
ادم: مش بثق فيكي..
وعد(بحزن): خلاص مش عايزة حاجة شكرا...
وعد قامت و دخلت على اوضتها و فردت على السرير...
ادم راح اشتغل...
-في بيت عائلة النجار...
حمزة جاله تليفون...
حمزة: طب انا هقوم ثانية و راجع...
حمزة قام...
-الخط اتفتح...
حمزة: الو...
مرام: الو ازيك يا حمزة...
حمزة: تمام يا روحي، اخبارك انتي؟

مرام: انا بخير، حمزة انا وافقت نأخد خطوة لقدام بس في حاجة لازم تعرفها عن حياتي القديمة...
حمزة: في ايه يا روحي؟
مرام: ممكن نتقابل؟
حمزة: اكيد، فين؟
مرام: في مطعم(، )...
حمزة: تمام جاي دلوقتي...
حمزة لبس هدوم الخروج...
حمزة: ماما انا خارج...
سعاد: ماشي يا حبيبي، خلي بالك من نفسك...
حمزة: حاضر...
حمزة نزل...
ريان: هو فين بابا و عمو؟
منال: راحوا يتمشوا شوية يا حبيبي...
مايا: طب هستأذن انا...
بدر: ما انتي قاعدة...

مايا: لا شكرا...
نانسي: بجد اتشرفت بيكي...
مايا: انا اكتر، و ان شاء الله نتقابل كتير...
سيلين: بجد نورتينا...
مايا: شكرا...
ريان: تعالي اوصلك...
ريان و مايا نزلوا...
نانسي: شوفتوا نظرات ريان لمايا يا جماعة...
منال: اه فعلا انا خدت بالي...
سعاد: ربنا يكتبهالوا...
بدر: يا رب...
سيلين: ان شاء الله كل الامور هتتظبط...
حمزة راح للمطعم لقي مرام...
حمزة: احلي وردة قاعدة هنا...
مرام: شكرا...
حمزة: ها يا ستي في ايه؟

مرام: انا من الصعيد يا حمزة، و من و انا عندي 17 سنة اكيد والدي كان وكيلي، هو كان اب قاسي و مش بيراعي اني بنته ابدا، بابا جوزني من غير ما اعرف يا حمزة...
حمزة اتصدم جدا، مرام بصتله بمعني تكمل و لا لا..
حمزة: كملي يا روحي...
مرام: انا عرفت بعد كتب الكتاب اني كدة اتجوزت، و رفضت جدا، بابا هددني انه هيقتلني، و بعديها في يوم كنت ماشية لقيت اللي كتفني و خطفني و وداني مكان مهجور، و خلاني...

و بعديها قعدت تعيط...
حمزة قام و قعد جمبها و طبطب عليها...
حمزة: هشششش، اهدي انا جمبك اهو، و مش هسيبك، اهدي بس علشان خاطري...
حمزة مسح ليها دموعها...
حمزة: كوني عارفة اني حبيتك و انتي كدة، مليش دعوة بماضيكي، انا ليا دعوة من ساعة ما شوفتك بس يا مرام...
مرام حضنته و حضنها..
مرام(بخفوت): انا بحبك اوي...
حمزة: انا اكتر علفكرة، بحبك يا مجنونة...
حمزة لقي الكل بيبص عليهم..

حمزة: شكلهم هيطلبوا البوليس، يلا بينا...
مرام ضحكت و مسكت في ايده و خرجوا من المطعم...
حمزة: ممكن سؤال؟
مرام: عايزني اكمل صح؟
حمزة: الصراحة اه، هو مش هيفرق في حاجة بس علشان اكون عارف كل حاجة...

مرام: ماشي، و بعدها والدي اتبري مني، و انا اتواصلت مع ماما بالتليفون، لان بابا كان طلق ماما لانها من بلاد بره اساسا، و كان متجوز واحدة تانية عموما، ماما جت و خدتني و دفعت فلوس كتير و انا اطلقت، بس، و سافرت مع ماما لي لبنان، و لسة راجعة، علشان كدة انا مكنتش عارفة حاجة في الجامعة، بس يا سيدي..
حمزة: يعني لما نتجوز هاكل فتوش و بطوش و بندورة...
مرام(بضحك): فطوش و بتوش...
حمزة: هي مش اسمهم كدة...

مرام: و النبي...
حمزة: انا برضو قولت كدة، يلا بينا...
-عند نانسي...
نانسي لقت تليفونها بيرن..
الخط اتفتح...
نانسي: الو...
شخص: الو ازيك...
نانسي: مين؟
شخص: عز يا نانسي...
نانسي: اه اهلا، بس حضرتك جبت رقمي منين؟
عز: دي حاجة بسيطة اوي عليا..
نانسي: طيب تمام، هقفل انا..
عز: طيب سجلي بقي الرقم، لو عوزتي اي حاجة قوليلي، و طمنيني على وعد و ونور لما يرجعوا...
نانسي: تمام شكرا...

نانسي(لنفسها): ايه ده؟هو جاب رقمي ليه و ازاي و منين؟
نانسي(لنفسها): مش هشغل نفسي بقي...
سيلين: بتكلمي نفسك؟
ناسي: ها لا مفيش...
سيلين: عاملة ايه؟
نانسي: تمام و انتي؟
سيلين: اهي ماشية يا نانسي...
نانسي: متخافيش لو من نصيبك هيكون ليكي...
سيلين: بدعي يا نانسي، بدعي...
نانسي: خلاص بقي متخافيش ان شاء الله خير...
-عند نور و تميم...
تميم: نور نور...
نور: اممممم...
تميم: جهزي نفسك علشان هتمشي بكرة الصبح...

نور(بصدمة): ايه ليه؟
تميم(باستغراب): ايه؟
نور: لا خالص مفيش، و وعد هتروح صح؟
تميم: لا وعد مش هتروح دلوقتي...
نور: ليه حصل حاجة؟
تميم: لا، هنشوف ال Boss هيعمل ايه؟
نور: مين ال Boss؟
تميم: متشغليش بالك...
نور: انا طالعة...
تميم: اه نور انتي مشفتيش اي حاجة في الفلاشة تمام، انسي كل اللي شوفتيه...
نور: طب و انا هقول ايه لعائلتي؟

تميم: هتقولي انك كنتي مخطوفة، و لو سألوكي من مين تردي ناس مشفتش وشها، و كانوا خاطفين بنات كتير غيري، و انا و كام بنت قدرنا نهرب...
نور: تمام، هو كدة خلاص؟
تميم: اه...
نور: طب و الشغل...
تميم: انتي دكتورة، و بتشتغلي في المستشفي عادي جدا، و لو شفتي ادم او انا او عز كإنك متعرفيش غير اننا صحاب المستشفي، فاهمة يا نور...
نور: فاهمة...
تميم: اي غلطة هتتحملي نتيجتها انتي، و هتأذي صاحبتك...

نور: ماشي، انا طالعة الاوضة...
-عند وعد و ادم...
وعد نامت و ادم كان لسة بيشتغل، و بعدين ادم طلع ليها لقاها نايمة...
ادم: وعد وعد...
ادم: يا رب وعد، يا بت قومي...
ادم: انتي لازم كل يوم تصحي بعلقة و ربي...
و بعدها طلع مسدسه و ضرب رصاصة...
وعد: عااااااااااااااااااااااااا...
ادم(ببرود): متنسيش انك مخطوفة...
وعد: يا شيخ جتك نصيبة في شكلك...
وعد: طب اخطفني بس دلعني و الله ما عندي مانع...

ادم: يا بت نفسي مرة واحدة تتكلمي جد...
وعد: خير عايز ايه؟
ادم: قومي جهزي غداء...
وعد: نعم يا اخويا!
ادم(ببرود): قدامك دقيقتين تقومي فيهم الا كدة و الا هسلمك لل Boss...
وعد خافت طبعا لانها عارفة هو قاصده ايه...
وعد: انا مبعرفش اعمل اكل...
ادم: انزلي معايا...
وعد: تمام..
ادم(باستفزاز): شايفك جبتي ورا يعني...
وعد: اه يا جذمة...
ادم نزل و وعد غسلت وشها و نزلت ليه...
ادم بدأ يعمل اكل...
وعد: واو بتعرف تطبخ...

ادم: الشيطان بيعرف يعمل كل حاجة...
وعد: الا انه يتوب يا ادم...
ادم بص ليها و هي بصت ليه، بصتهم لبعض دامت لفترة مش طويلة اوي...
تليفون ادم رن...
الخط اتفتح...
ادم: الو...
عز: جاك عرف طريق وعد يا ادم...
ادم: تمام اقفل...
ادم(بسرعة): يلا بسرعة...
وعد: في ايه؟
ادم: مفيش، اجهزي بسرعة...
وعد: مش عارفة اعمل ايه؟
ادم: غباء...
ادم مسك ايديها و طلع الاوضة فوق...

و حط الاب توب في شنطة الضهر، و حط كام قطعة هدوم لوعد و ليه، و ربط الكوتشي بتاعه...
ادم: هاتي ايديك...
وعد مدت ايديها ليه...
ادم مسكها و نزل جري و اول ما فتح باب الكوخ لقي قدامه جاك و رجالته...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة