قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية مجنونة في عالمي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثامن والعشرون

رواية مجنونة في عالمي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثامن والعشرون

رواية مجنونة في عالمي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثامن والعشرون

-تميم و عز وصلوا لمكان ال؟يلا و لقوا آثار دم مكان الحارسين و باب ال؟يلا مفتوح...
عز: ادم ادم، وعد..
تميم: اطلع دور فوق...
عز: ماشي...
عز طلع دور في الدور اللي فوق ملقاش اي حاجة فنزل لتميم تاني..
عز: ملقتش و انت...
تميم: في لحاف على الكنبة هنا، و المطبخ بابه مفتوح...
عز: طب الكاميرات...
تميم: مشوفتهاش...
عز و تميم راحوا ناحية الاوضة اللي فيها تسجيل الكاميرات...

و فتحوا السجل، شافوا يوم ما ادم ودي وعد هنا و وعد كانت بتعيط و سابها و مشي، و شاف لما هي خدت المسدس من الحارس و لما هربت من المطبخ و لما ادم رجع و ملقهاش...
تميم: وعد علطول السبب...
عز: ادم هو اللي جابها هنا...
تميم: انت بدافع عنها علطول ليه؟
عز: علشان هي برئية و مكنش قصدها تدخل عالمنا..
تميم: هنا كله جبال و صحراء، هيكونوا راحوا فين؟!
عز: اكيد ادم ليه معارف في الجبل صح؟!

تميم: فاكر صاحبه اللي حكالنا عنه...
عز: مين ده؟
تميم: اللي كان معاه في الجبل و بعدين افترقوا...
عز: طب كان اسمه ايه؟
حارس: تميم بيه عز بيه...
تميم: لقيتوا حاجة؟
حارس: في حراس لادم بيه على بعد مش كبير من هنا...
عز: طب يلا بينا بسرعة...
تميم و عز ركبوا عربيتهم و راحوا ناحية حراس ادم...
-عند ادم و وعد...
ادم بدأ يفتح عينه و يغمضهم...
ادم(بهمس): وعد...
وعد: صحيت؟اجبلك حاجة؟
ادم(بخفوت و تعب): اعدليني...

وعد: لا كدة هتتعب اكتر الجرح لسة جديد...
ادم(بتعب): وعد اسمعي الكلام...
وعد: انا قولت لا هتتعب اكتر تمام...
ادم بصلها و بعدين حاول يقوم نفسه و عمال يتوجع، لغاية ما نام تاني...
وعد: خليك انت ارتاح...
ادم: انتي كويسة؟
وعد: اه، انت بس حاسس بوجع اوديك حقنة تنيمك و لا؟
ادم: انا كويس...
وعد: هقوم اجبلك اكل تأكله...
وعد خرجت بره الاوضة، لقت محمد و الشيخ عزت..
وعد: احم ممكن اكل لادم بس يكون شوربة وفراخ مسلوقة..

محمد(بفرحة): ادم فاق..
وعد: اه، لو هتخش ليه خش بس براحة و متخلهوش يقوم..
محمد: تمام..
وعد: ممكن اكل لادم..
زينة: حاضر يا روحي عشر دقايق..
وعد: هاجي معاكي...
وعد راحت مع زينة، و بدأوا يعملوا اكل..
محمد: حمد لله على السلامة يا صاحبي...
ادم(بخفوت): الله يسلمك، قومني يا محمد..
محمد: مراتك قالت لا...
ادم: متسمعش كلامها و متنساش اني دكتور برضو...
وعد: مشفتش انا دكتور عنيد زيك...
ادم: المفروض تريحي المريض...

وعد: هو انت مريض مثلا؟هما ساعتين و الاقيك بتنط من جبل لجبل...
ادم(بهمس): قرك هو اللي عمل كدة...
وعد: و النبي...
وعد: عموما كدة كدة هتتعدل علشان تأكل...
وعد و محمد قعدوا ادم...
محمد: اكليه يلا...
وعد: الاكل يبرد شوية بس...
ادم: و لا انتي مش عارفة تقطعي الفرخة و هي سخنة..
وعد: لا عادي انا علشانك...
ادم: اه ما انا عارف...
وعد(بهمس): رزل...
-تميم: فين ادم؟

حارس1: حضرة الشيطان جه هنا و في ناس خدت مسدسه و مرضتش حد يطلع معاه و بعدين نزلوا خرجوا و الشيطان جه هنا متصاب من كام ساعة...
عز: و انتوا متصلتوش ليه؟
حارس2: الشيطان مأمرناش بكدة...
تميم: و ربي لاربيكوا...
تميم و عز طلعوا...
واحد: رايحين فين؟و انتوا مين؟
عز: احنا صحاب الشيطان...
واحد: و احنا نتأكد منين؟
تميم(بغضب): انت مال اهلك، احنا طالعين ليه فاهم..
عز: اهدي يا تميم، لو سمحت ادم متصاب عايزين نطلع ليه...

الشخص ده خدهم و طلعوا للجبل...
واحد: يا شيخ عزت دول عايزين الشيطان...
عزت: خلاص روح، مين انتوا؟
عز: احنا صحاب ادم...
عزت: بس هو مش هيقدر يخرج ليكوا...
تميم: احنا نروحله، بلاش تطلعوا غضبي بقي...
عزت: اهدي يا ابني...
عزت: زينة يا زينة...
زينة: نعم يا شيخنا...
عزت: وصلي الشابين لاوضة ادم...
زينة: حاضر...
زينة: اتفضلوا...
زينة خدت تميم و عز لاوضة ادم..
وعد: تميم...
عز: ايه اللي حصل يا شيطان؟
ادم(بتعب): مفيش...

تميم: ازاي يعني مفيش الله؟
وعد: تميم بلاش عصبيتك ادم تعبان و لسة فايق من ساعة...
تميم: حاسس بايه حصل ايه رد؟
وعد: هو بخير...
تميم(بعصبية): حد وجهلك كلام انتي حيوانة اوي و مصيبة على اي حد، انتي السبب في كل اللي احنا فيه انتي السبب في ان العداوة تزيد بين جاك و ادم، انتي السبب في حاجات كتيرة انتي وجودك اكبر مشكلة في حياتنا، اخرجي بره حياتنا بقي اخرجي...
عز: اهدي يا تميم..

ادم(بغضب): تميم ايه اللي انت قولته ده؟
وعد(بدموع): انا اساسا نفسي اخرج من دايرة حياتكوا، من ساعة ما دخلتها و انا اتعرضت لاعتداء و عقاب و تهزيق و اكشن و ضرب نار و حولتوا حياتي لجحيم، انا اللي بتمني اني اخرج من حياتكوا...
و وعد قامت مشيت و راحت في مكان بعيد نسبيا تعيط...
محمد: انا شايف مكنش ينفع اللي انت عملته ده..
تميم: اولا مكنش قصدي، ثانيا انا كنت بسأل ادم...
ادم: عز نادي وعد...

زينة: خليكوا هروح اناديها...
زينة: وعد وعد..
وعد: نعم...
زينة: ادم عايزك...
وعد: قوليله دقيقتين و جاية...
زينة: تمام يا ست البنات...
وعد: شكرا...
وعد قامت و مسحت دموعها و راحت لادم...
وعد: نعم...
ادم: قربي يا وعد...
وعد قربت و قعدت قريب منه...
ادم: مش هتأكليني الاكل زمانه برد...
وعد: تمام...
وعد بدأت تأكل ادم...
تميم: وعد..
وعد: امممم..
تميم: متزعليش...
وعد: تمام...
عز: طب ايه مش هنروح؟

محمد: الجرح لسة جديد ممكن يتفتح...
تميم: انا مش همشي من غير ادم...
عزت: انتوا ضيوفنا...
عز: الله يخليك...
ادم: مايا يا عز...
تميم: في مكان امن...
ادم: تمام...
محمد: اتفضلوا اوديكوا اوضتكم...
تميم و عز راحوا ناموا في اوضة واحدة...
ادم: خد عروستك يا محمد و امشي...
محمد: لا يا ادم تحرم عليا لغاية ما تتعافي...
وعد: تمام خدها هي هتنام بس عادي يعني...
ادم: خلاص بقي...
محمد: يلا يا زينة...
زينة و محمد ناموا...

ادم: زعلانة؟
وعد: لا، يلا علشان في حقنة هتأخدها في الوريد...
ادم: تمام...
وعد ودت ادم الحقنة، و بدأت تغير ليه على الجرح...
وعد: حاجة تاني؟
ادم: لا شكرا...
وعد: تمام...
ادم: مش هتغيري...
وعد: هقوم البس السلوبيتة، عن اذنك...
وعد قامت و لبست الطقم بتاعها و خرجت لادم...
وعد: نام...
ادم: مش عايز...
وعد: طب نام بقي...
ادم: هحاول...

وعد ساعدت ادم انه ينام و هي نامت جمبه بس في مسافة بينهم، و بعدين وعد اتقلبت في نومها و حضنت ادم و ادم كان صاحي...

-في الصباح الباكر...
-في بيت عائلة النجار...
ريان: ازاي يعني يا مايا؟
مايا: مش هعرف اجي يا ريان، علشان في ظروف...
ريان: انتي قاعدة مع مين؟
مايا: مع الخدامة في مكان كدة علشان حمايتي...
ريان: ازاي و ادم و وعد مفقودين حد يفهمني الله...
مايا: متخافش يا ريان هي مع ادم اكيد كويسة و تميم و عز راحوا ليهم...
ريان: ماشي خلي بالك من نفسك...
مايا: ماشي يا ريان، باي..
سلوي: ها عرفت فين وعد؟
ريان: لا يا تيتة...

سلوب: خير ان شاء الله...
منال: ارجوكوا رجعوا بنتي..
سعاد: هي بخير دي مع جوزها يعني يا منال متخافيش...
نور: انا راحة الشغل باي...
نانسي: انا جاية معاكي...
سيلين: هروح ازور سيرين...
حمزة: انا داخل اذاكر...
ريان: انا نازل الشغل...
مصطفي: ربنا معاكوا...
ناصر: امي..
سلوي: نعم يا ناصر..
ناصر: رحيم سحب من البنك 2 مليون جنيه...
سلوي: ليه؟
ناصر: معرفش...
سلوي: اتصلي بيه...
ناصر اتصل برحيم، الخط اتفتح...

سلوي: ازيك يا رحيم...
رحيم: ازيك يا امي...
سلوي: سحبت 2 مليون ليه يا رحيم...
رحيم: شغل و كمان انا سحبتهم من مالي الخاص...
سلوي: شغل ايه اللي ب 2 مليون انت اتجننت، انت عايز تخسر بقي...
رحيم: ده شغلي يا امي، مع السلامة...
-عند رحيم...
هدي: اللي انت عملته صح...
رحيم: اكيد...
فرح: انا لازم انتقم من ناصر ده طلقني...
هدي: متخافيش يا فرح هننتقم منه...
رحيم: انا رايح الشركة باي...
رحيم مشي...

هدي: مش هننتقم من ناصر بس من العيلة كلها و بالذات بنات منال و سعاد...
فرح: اكيد و هناخد حقنا...
-في مصر...
محمود: حمزة تعالي...
حمزة: نعم يا بابا...
محمود: مرام اعتذر ليها يا ابني تمام...
حمزة: متخافش يا حاج هي مقدرة...
محمود: ربنا يكتب لينا الفرح يا رب...
حمزة: ان شاء الله...
محمود مشي و حمزة كمل مذاكرة...
منال: بنتي راحت...
مصطفي: هترجع متخافيش...
منال: يا رب...
بدر: سيلين..
سيلين: نعم...
بدر: فكرتي؟

سيلين: لا لسة عن اذنك...
بدر: طب تعالي اوصلك لسيرين...
سيلين: شكرا يا ابن عمي...
و ركبت العربية و هو بصلها بغيظ...
و بعدين وصل للمستشفى...
في المستشفي...
اياد: بتعملي ايه؟
سيرين: همشي...
اياد: انتي بتحلمي..
سيرين: ملكش فيه، و وسع من وشي...
اياد: لا انتي مش معني انك اتكلمتي يبقي حالتك بقت تمام...
سيرين(بدموع): ايوه انا حالتي مدمرة و هفضل كدة انا محدش بيحبني تمام، ابعد بقي...

و بعدين قعدت على الارض تعيط و اياد قرب منها و قعد يطبطب عليها...
اياد: بس انتي جواكي حاجة طيبة، طلعيها يا سيرين طلعيها مش هتندمي، لما تتعاملي بخير هتلاقي خير..
سيرين(بدموع): ملقتش حد يقولي كدة من ماما او بابا، اتعودت على اني اطلب حاجة و الاقيها، انا وحشة وحشة اوي...
اياد: مفيش انسان مش وحش، كلنا فينا حتة وحشة، بس الذكي هو اللي يعرف الصح من الغلط هو اللي يوازن بين الامور...
سيرين(بدموع): اعمل ايه؟

اياد: شوفي غلطاتك ايه، حاولي تصححي عيوبك...
سيرين(بدموع): انا خسرت شرفي...
اياد: للاسف دي حاجة مش هتقدر ترجع بس، تحاولي تغيري من نفسك...
سيرين(بدموع): عايزة حد يساعدني...
اياد: انا اهو ايه رأيك نبقي صحاب...
سيرين: كل اللي قابلك كانت دي بتبقي بداية كلامهم..
اياد: انا كان عندي اخت و توفت في حادثة و لو كانت عايشة مش هرضي عليها ان حد يعمل فيها حاجة وحشة و انا مش هرضي عليكي كدة..
سيرين بصتله...

اياد: طب نجرب ايه رأيك...
سيرين(بتردد): ماشي...
اياد: مش هتندمي...
الباب خبط...
اياد: ادخل...
سيلين: سيرين حبيبتي...
سيرين: وحشتيني...
بدر: ست البنات اتكلمت...
سيرين: اسفة يا بدر..
بدر: على ايه احنا اخوات، المهم تتعلمي من غلطك...
بدر: و ادعي ان اللي في بالي يحصل...
سيرين: يا رب...
بدر: بما انها اتكلمت ينفع نأخدها..
اياد: ممكن كمان يومين، نتأكد بس..
سيلين: تمام، انتي اخبارك ايه؟
سيرين: تمام الحمد لله...

و قعدوا يتكلموا...
-في مكان تاني...
ريان راح اشتغل و كل تفكيره بمايا و وعد...
-في المستشفي...
نور و نانسي بيشتغلوا و كل واحدة مشغولة و مش مركزة...
نانسي: اوف ايه ده؟
نور: هو كان يوم اسود يوم ما قررنا نشتغل هنا...
مهاب: ليه بتقولي كدة يا قمر، هو بس فين وعد بقالها كتير مش باينة؟
نور: معرفش..
محسن: ايه الاخبار يا بنات مريحين ليه؟
نانسي: بريك و هنقوم تاني يا دكتور...
محسن: تمام...
محسن: نور هو وعد فين؟

نور: معرفش، مختفية بقالها كام يوم تمام...
مهاب: و ازاي متقوليش؟
نور: بنحقق في الموضوع تمام...
نور: يلا يا نانسي نكمل شغل...
-في مكان تاني...
في امريكا...
جاك: جاسيكا مين الجديد؟
جاسيكا: شخص اسمه وليد يقرب لوعد زوجة الشيطان...
يونس: موجود في قصر الشيطان اكتر واحد هيفيدنا..
انس: بمعني؟
جاك: نروح نجيبه...
انس: ده قصر الشيطان انت اتجننت...
جاسيكا: الشيطان مختفي الايام دي و مش موجود في القصر...

جاك: تمام، جهزوا كل حاجة و جيبوه...
جاسيكا: تمام...
و بعدين الباب اتفتح و دخل منه شخص..
الشخص: الفلوس جهزت...
جاك: طول عمرك قد كلمتك...
جاسيكا: اهلا بيك...
الشخص: اهلا بيكوا كلكوا...
انس: ال boss كان نفسه يشوفك...
الشخص: معنديش مانع اهم حاجة اخلص منهم كلهم.
يونس: هنخلص منهم كلهم قريب...
-في مكان تاني...
عند ادم في الجبل...
تميم: هنمشي امتي؟
ادم: في اقرب وقت...
عز: هي وعد لسة مصحيتش؟
زينة: لا...

محمد: طب حضروا الفطار يا زينة..
زينة: حاضر...
ادم: الشيخ عزت فين يا محمد؟
محمد: راح البلد يشوف موضوع الرصاصة...
وعد: صباح الخير...
ادم: صباح النور...
عز: صباح الفل و الياسمين...
تميم(بهمس): شكلك عايز تموت...
عز: ازيك يا وعد..
وعد: تمام...
وعد: خد يا ادم...
ادم: ايه؟
وعد: الدواء..
ادم: شكرا مش عايز...
محمد: ما تاخد يا ابني الدواء...
ادم: لا...
وعد: سيبه اصله مفكر علشان هو الشيطان فهيخف من غير علاج...

تميم: ما تاخد الدواء يا ادم فعلا انجز...
ادم(بغيظ): هاتي...
وعد ودته العلاج و بعد ما خلص..
وعد: شطور خد بقي..
ادم: انتي محسساني اني ابن اختك و لما خد الدواء بتوديله بونبوني...
وعد: اه انت مش بتحب البونبوني؟
ادم: هتشل...
تميم: ادم خلي وعد تكلم اهلها علشان قلقنين...
وعد: هات اكلمهم...
تيمم طلع تليفونه و اتصل بيهم...
الخط اتفتح..
وعد: الو اهلين يا مرحبا...
منال: وعد حبيبتي انتي صح؟

وعد: مش عارفة صوتي يا نبع الحنان الله...
منال(بدموع): وحشتيني اوي يا روحي، اخبارك ايه؟
وعد: بتعيطي يا سبحان الله ما انتي كنتي بتزني علشان اتجوز بتتغيروا فجأة يا رب هتشل من الامهات...
منال: بكرة تبقي ام...
وعد: لا انا هحافظ على رشاقتي و اناقتي و مش هخلف، ده لو اتجوزت يعني..
ادم بصلها باستغراب كبير...
سعاد: اخبارك يا روحي عاملة ايه؟
وعد: بخير يا طنطي، بقولكوا بس ما تودوني سندي شوية يعني...

سعاد: خدي يا روحي...
وعد: ازيك يا مصطفي...
مصطفي: وحشتيني يا بنت ال...
وعد: انت بتشتم نفسك ليه يا حاج...
مصطفي: جذمة انتي جذمة، اخبارك يا روحي؟
وعد: تمام يا حاج، اخبارك انت؟
مصطفي: دلوقتي بقيت بخير، اخبار ادم؟
وعد: كيف الحصان و الله...
ادم قعد يكح و الجرح يوجعه...
وعد بصتله بخوف و هو بيبصله بغضب، و قعدت تطبطب على ضهره...
وعد: حلو تمام يا بابا، سلملي بقي على كل اللي عندك تمام، باي...
وعد: انت كويس يا ادم؟

ادم: بسبب قرك لا مش كويس...
وعد: انا عملت ايه الله؟يعني اقلقه عليك...
ادم: احنا هنرجع بليل..
تميم: هجهز الرجالة...
محمد: ما بلاش يا صاحبي...
عز: ادم وراه عمليات كتير لازم يرجع...
وعد(بحزن): يعني مش هشوف زينة تاني؟
ادم: هبقي اجيبك تاني...
وعد(بصوت عالي نسبيا): لا يا بابا انسي احنا هنطلق و اقدم استقالتي من المستشفي و امشي بعيد عنك علشان خلاص جبت اخري...
ادم: قريب...
تميم: احنا اللي هنرتاح...

وعد: تميم سبب واحد يخليك تكرهني...
تميم: فضولية و انك صاحبة نور تمام...
وعد: الصبر من عندك...
-في قصر الشيطان...
حصل انفجار خلي كل رجالة الشيطان تبعد عن القصر، و دخلوا ناس قعدوا يدورا في القصر و ناس دورت في الجنينة...
و بعدين دخلوا المكان اللي تحت الارض و خدوا وليد و خرجوا...
وليد: انتوا مين؟
شخص: من طرف جاسيكا و يونس و جاك...
وليد ركب معاهم الطيارة و مشيوا...
مايا: في ايه؟

مي: معرفش، و معرفش الخدامين التانين حصل ليهم ايه؟
مايا: خلاص مش هنخرج، بس انا خايفة...
مي: ان شاء الله خير...
-عند نور و نانسي..
نانسي: يلا يا بنتي...
نور: تمام يلا...
مهاب: نور...
نور(بهمس): الصبر...
نور: نعم...
مهاب: ودي دي لوعد...
نور: ايه ده؟
مهاب: هدية..
نور: لما ترجع ابقي اديها ليها، تمام يلا باي..
نور مشيت مع نانسي و ركبوا و رجعوا الشقة...
منال: وعد لقينا وعد و هترجع قريب الله...

نور: و ربي لما اشوفها لانفخها...
سعاد: عملت ايه؟
نور: اتجوزت الحيوانة اتجوزت...
حمزة: بطلي غباء، بس الله...
مصطفي: اهدوا و يلا نتعشي...
حمزة: بما اننا عرفنا فين وعد اتجوز بقي...
سلوي: ان شاء الله يا حمزة..
حمزة: تومام...
-عند ادم و وعد...
وعد: ادم يلا قوم البس مش قولت اننا هنمشي بليل..
ادم: واجبك كزوجة تساعديني البس...
وعد: اوف ليه اتشليت...
ادم: و النبي..
ادم: مش عايز مساعدة، و ربي العاهرات احلي منك...

وعد: السافل مبيحبش غير العاهرات...
ادم: انا كنت عايش ملك...
وعد: تومام...
ادم حاول يلبس نفسه القميص و الجرح فعلا بيوجع...
وعد: لولا طيبتي..
و راحت ناحيته و بدأت تلبسه القميص و تقفل ليه الزراير، و لبسته جاكت البدلة...
وعد: حاسس بوجع؟
ادم: لا شكرا، بقولك..
وعد: نعم...
ادم باسها من رأسها لوقت طويل، و بعدين حط جبهته على جبهتها...
ادم: شكرا ليكي على كل حاجة، و هتخلصي مني قريب يا وعد متخافيش...

وعد(بكسوف): تمام...
ادم: يلا هاتي ايدك...
وعد و ادم خرجوا ليهم...
زينة(بدموع): خلاص هتمشوا..
وعد راحت حضنت زينة جامد و قعدوا يعيطوا، و ادم حضن محمد...
محمد: هتوحشني يا صاحبي...
ادم: راجعلك متخافش، خلي بالك من زينة...
محمد: في عنيا...
وعد: هتوحشيني يا روحي...
زينة: ربنا يعلم حبيتك ازاي..
وعد: و انا كمان يا رب نتقابل تاني...
زينة: يا رب...
تميم: يلا...
وعد: شكرا يا شيخ عزت...
عزت: على ايه يا بنتي...

ادم: هتوحشوني...
محمد: اسف يا وعد...
وعد: و لا يهمك يا اسطا...
ادم: في بنت بتقول يا اسطا!
وعد: انا...
عز: ادم في خبر وحش...
ادم: ايه؟
عز: حصل هجوم على قصرك...
ادم: مايا..
عز: لا مايا بخير هما خدوا وليد و مشيوا...
ادم: و ربي لاندمهم...
ادم: يلا يا وعد...
الكل نزلو ركبوا العربية ادم و وعد ورا تميم و عز قدام...
وعد نامت على كتف ادم...
و هما ماشين عدوا على لجنة...
الظابط: الرخص...

تميم ودي ليه الرخص، و وعد كانت صحيت...
الظابط: افتح الشنطة...
تميم فتح شنطة العربية...
الظابط: و يا تري ايه ده؟
ادم: ايه؟
الظابط: سلاح...
عز: اكيد في سوء تفاهم، ده مش بتاعنا...
وعد(بخضة): في سلاح يا ادم في العربية...
ادم: تمام و دي عربية الشيطان تمام...
الظابط: طب انزل يا شيطان...
تميم و عز و ادم نزلوا...
الظابط: على البوكس، اما الحلوة بقي شكلها ليها في الدعارة صح؟
ادم ضربه بوكس في وشه، و وعد نزلت ليهم...

وعد: ادم خلاص...
الظابط: خدهم كلهم على البوكس، اسااسا احنا جيلنا ابلاغ...
ادم و تميم و عز و وعد...
وعد(بدموع): دي اخرتها اركب بوكس، اه يا قلبي..
تميم: اهدي خلاص الله...
عز: هنعمل ايه يا ادم؟
ادم: في حد مبلغ و في حد حط السلاح ده في العربية...
تميم: و يا تري مين؟
ادم: نفس اللي ضربني بالنار...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة