قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية مجنونة في عالمي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثامن عشر

رواية مجنونة في عالمي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثامن عشر

رواية مجنونة في عالمي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثامن عشر

-في الصباح الباكر...
في امريكا...
وعد بتبدأ تقوم و لقت انها نايمة على جسم صلب..
وعد: ايه ده؟!
و بعدها وعد رفعت رأسها لقت ادم نايم و هي نايمة على صدره...
وعد: عااااااااااااااااااا...
ادم: في ايه؟
وعد: ايه اللي حصل امبارح؟
ادم: محصلش حصل ايه؟
وعد: اومال انا ليه كنت نايمة جمبك؟..
ادم فهم قصدها...
ادم: انتي كنتي نايمة في الطرف التاني من السرير و بعدين لقيتك قربتي مني و حضنتيني بس...

وعد: مستحيل فاهم مستحيل انا مستحيل اعمل كدة.
ادم: براحتك...
وعد(بصوت عالي): انت شخص حقير و استغلالي...
ادم(بهدوء يخوفك): صوتك ميعلاش يا وعد تمام..
وعد: بس برضو انا مستحيل احضنك و لا الكلام ده و لو ده حصل و انت صاحي كنت تبعدني عنك ده في ديننا و اسلامنا تمام...
ادم: قومي استحمي علشان ترجعي مصر
وعد(بهمس): رزل حيوان زبالة...
ادم: متشتميش...
و كان رايح الحمام...
وعد(بعصبية): طب مش هستحمي...
ادم: براحتك..

وعد: اووووف، لك بكرهك بكرهك...
وعد: وعد اهدي خدي نفس عميق، انتي اهو هتمشي متخافيش انتي هترجعي لاهلك لا تقلقي، تمام بس..
وعد دخلت الاوضة و غيرت الفستان لبنطلون و تي شيرت قصير و كوتشي، و خرجت لادم...
ادم كان لسة في الحمام و خرج...
وعد(بشهقة): يا حيوان انت ازاي تخرج كدة؟
ادم(ببرود): عادي...
و سابها و دخل لبس هدومه لبدلة رصاصي شيك...
ادم: يلا...
وعد: احم ادم...
ادم: خير...

وعد(بإحراج): كنت عايزة فستان امبارح علشان شيك اوي الصراحة...
ادم: لا، يلا قدامي...
وعد بصتله بحزن و مشيت قدامه...
نادين راحت على ادم و حضنته و باسته...
نادين: هتمشي يا شيطان؟هتوحشني اوي..
وعد(بهمس): و ربي سافلة...
نادين: اوعي تكوني غيرانة يا وعد...
وعد(بابتسامة صفراء): اعتقد سألتيني السؤال ده مرة و انا جاوبتك عليه و قصفت جبهتك، عايزاني ارد عليكي تاني معنديش مانع...
عز: كل حاجة جاهزة يا شيطان...

تميم: الحراسة تمام، و عملوا فحص للطيارة...
وعد: هي الطيارة تعبانة مثلا...
تميم: بمعني نتأكد ان مفهاش غلط ممكن تخلي الطيارة تنفجر او يحصل حاجة...
وعد: تمام...
Boss: مستنيك ترجع تاني يا شيطان..
ادم: اكيد، عن اذنكوا...
ادم و وعد و عز و تميم خرجوا لقوا عربية ركبوا...
وعد: ادعوا بقي يا رب المرة دي تعدي من غير اي مشكلة...
ادم: متقلقيش...
-في مكان تاني...
في بيت عائلة النجار..

ريان: يلا يا ست نور انتي و نانسي و سيلين...
سيلين: تمام تمام الله...
نور: مستعجل ليه؟
حمزة: خدني معاك يا ريان..
نانسي: انت مش اجازة؟
حمزة: هقابل مرام..
ريان: انا السواق الخاص بتاعكوا مثلا..
حمزة: انجز ياض..
بدر: انا ممكن اوصل حد فيكوا...
حمزة: لا علشان منتعبكش...
سيلين: يلا يا ريان...
منال: يا عيال انا حلمت ان وعد رجعت...
نانسي: يبقي عمرها ما هترجع صح...
سعاد: بت هتضربي، ان شاء الله هترجع...

سيلين: يا رب يلا...
نور: فين بابا يا ماما؟
سعاد: فوق مع عمك يا حبيبتي...
حمزة: طبعا ما هما خلصوا شرح و احنا هنطحن امتحانات، يلا يا ابني...
نزلوا ركبوا عربيتهم...
-عند ادم و وعد...
هما نزلوا من الطيارة و طول الوقت وعد ساكتة و ادم خدها و ركبها عربيته...
و وصل في مكان بعيد نسبيا عن بيتها...
ادم: انزلي..
وعد: ها، ماشي..
ادم: استني..
وعد: ايه؟
ادم: شنتطتك و موبايلك و كل حاجة...
وعد: تمام...

وعد نزلت و خدت شنتطتها...
و بعدين المفروض ان وعد تعدي شارعين، وعد واقفة مش عارفة تتحرك..
ادم: في حاجة؟
وعد: ها لا، هعدي...
ادم نزل و مسك ايديها و مشي بيها...
نور: ريان اقف اقف، اهي وعد...
ريان وقف بسرعة و بص ناحية ما نور شاورت و نزل جري ليها...
وعد: شكرا جدا ليك يا ادم...
ادم لسة هيتكلم..
ريان(بدموع): وعد...
و راح حضنها و لف بيها..
ريان: وحشتيني اوي اوي اوي يا روحي..

حمزة(بدموع): بجد غيابك فرق معانا جدا يا احلي اخت...
وعد راحت حضنت حمزة، و حضنت سيلين و نانسي...
و بعدين بصت لنور و نور بصت ليها و حضنوا بعض جامد و قعدوا يعيطوا...
حمزة: حال البنات و ربي...
وعد: وحشتوني كلكوا و ربي..
ريان: مين؟
وعد: احم انا اضربت على رأسي و مش فاكرة اي حاجة حصلت وقت الحادثة و بعدين الاستاذ ادم انقذني و رجعني ليكوا...
ريان: شكرا بجد يا استاذ ادم، بجد متشكر...
ادم: لا عادي، عن اذنكوا...

ادم مشي...
وعد: روحوا على الشغل، و لما ترجعوا نقعد نتكلم..
حمزة: لا و الله ابدا..
وعد: يلا بقي عايزة اشبع من بابا و ماما...
ريان: ماشي يا احلي اخت بعشقك...
وعد: و انا بحبكوا اوي مستنياكوا...
وعد مشيت في الشارع...
رفاعي: راحة فين يا ابلة؟اخيرا رجعتي؟و يا تري بقي لسة زي ما انتي و لا؟
وعد(بعصبية): رفاعي انت حيوان اسكت، و كمان انت بقيت بلطجي تاني؟..

رفاعي: اه بقيت بلطجي، و انا مبحبش نور انا عايزك انتي غصب عنك او بإرادتك...
وعد: طب احترم نفسك بقي و عديني...
رفاعي: طب نتأكد انك لسة زي ما انتي...
وعد(بعصبية اكبر و صوت عالي): ملكش دعوة و ابعد بقي الله...
رفاعي قرب من وعد و كل ما هو يقرب هي تبعد..
وعد: ابعد يا رفاعي، انت راجل شهم و طيب ابعد بعد اذنك...
رفاعي لسة هيلمس وعد لقي اللي مسك ايديه...
ادم: نزل ايدك علشان متتقطعش...
وعد(بهمس): ادم...

رفاعي: و يا تري مين انت بقي؟ليكون عشيقك...
وعد(بدموع): لا و الله...
ادم ضرب رفاعي و قعد يضربه و الناس اللي كانت بتتفرج تدخلت علشان تفضي الاشتباك...
ادم: كنتوا فين لما واحد حاول يقرب من بنت؟ايه مفيش ولا راجل هنا؟
وعد كانت بتعيط، ادم قرب منها...
ادم: هشششش اهدي، تعالي..
ادم مسك ايديها و وصل لغاية بيتها...
ادم: خلاص متخافيش...
وعد: شكرا...
ادم: طب خدي..
وعد: ايه ده؟
ادم: الفستان نسيتيه..
وعد: لا شكرا خلاص..

ادم: لو عايزة تردي الجميل خديه..
وعد: تمام شكرا، معلش تعبتك...
ادم: باي...
وعد: باي..
وليد: اوبا اوبا ده بقي عشيقك...
وعد: انت مجنون ده ادم صاحب المستشفي...
وليد: لا تصدقي اتصدمت...
ادم: طب احترم نفسك علشان معلمش عليك زي المرة اللي فاتت فاكر و لا افكرك..
وليد: اخرج بره...
وعد: وليد احترم نفسك، و علفكرة بقي انت ملكش دعوة بيا تمام، اخرس بقي..
وعد: شكرا ليك يا استاذ ادم، معلش تعبت حضرتك، عن اذنك..

ادم: اتفضلي، وعد طلعت جري لشقة عمها...
وليد: هتندم...
ادم قرب منه لدرجة ان وليد خاف منه...
ادم: انت اللي هتندم لو قربت منها فاهم...
ادم سابه و مشي...
وليد: متخافيش هعرف وراكي ايه الصبر...
الباب خبط...
منال: حاضر..
وعد: ماما..
منال(بدموع): بنتي، وحشتيني...
منال: سعاااااد الحقي وعد رجعت..
سعاد(زي اي ست مصرية؟)قعدت تزغرط...
سلوي: في ايه؟
سلوي: حبيبتي رجعتي وحشتيني اوي..
وعد(بهمس): هي مالها متغيرة كدة ليه؟

سلوي: تعالي في حضني يا حبيبتي...
وعد راحت حضنت سلوي...
سلوي: انا اسفة يا حبيبتي...
وعد: و لا يهمك يا تيتة...
منال(بصوت عالي): مصطفي وعد رجعت...
سيرين: ايه الزغاريط و الصوت العالي ده اوف، اتعلموا رقي...
مصطفي(بفرحة): وعد..
وعد جريت عليه حضنته و قعدت تعيط..
مصطفي: انا جمبك يا قلب ابوكي، حد عملك حاجة؟
وعد: لا...
محمود: حمد لله على السلامة ياروحي...
وعد: الله يسلمك يا عمو وحشتني...
و قامت حضنته...

وعد: وحشتوني كلكوا و الله...
سلوي: ها يا حبيبتي ايه اللي حصل؟
وعد خدت نفس عميق...
وعد: معرفش انا كل اللي اعرفه اضربت على رأسي و نسيت وقت الحادثة كله، و بعدين طلع قدامي مدير المستشفي بتاعي و انقذني و جابني هنا، و قابلت اخواتي قبل ما يمشوا...
منال: احلي حاجة انك بخير يا روحي...
وعد: شكرا يا امي، بحبك..
وعد: هخش ارتاح انا...
سيرين: ايه البتاع ده؟
وعد مسكته بسرعة..
وعد: ملكيش فيه تمام، عن اذنكوا...

محمود: ماشي يا حبيبتي..
وعد دخلت اوضتها و قفلت الباب و طلع الفستان و علقته في اوضتها، و دخلت استحمت و خرجت نامت نوم عميق...

-في مكان تاني...
في المستشفي...
نور و نانسي كانوا شغالين..
ممرضة: دكتورة نور في حالة لسة جاية بره...
نور: تمام جاية...
نور خرجت و ودت ارشادتها للممرضين و لسة هتدخل خبطت في تميم...
تميم: حاسبي...
نور: اسفة..
تميم: تمام...
نور: شكرا لانكم رجعتوا وعد، باي..
نور دخلت للمستشفي...
عز: انسة نانسي...
نانسي: نعم...
عز: هو والد حضرتك بما انه مسافر ممكن اجي اتكلم مع مين بقي؟

نانسي: نعم حضرتك! تكلمه في خصوص ايه و عرفت منين انه مش موجود و ليه اساسا في ايه؟..
عز: بكل بساطة انا عايز اتجوزك بس...
نانسي(اتكسفت): عن اذنك...
عز: طيب تمام...
-في مكان تاني...
عند ريان و مايا...
ريان كل شوية يبص في ساعته..
مايا: في ايه وترتني الله..
ريان: وعد رجعت و عايز اقعد معاها..
مايا: بجد الف مبروك...
الباب خبط...
مايا: ادخل...
سيلين: جبت ليكوا نسكافيه بدل الملل ده...
ريان: انا عايز اروح لوعد...

مايا: طب استني بعد الشغل...
ريان: تمام..
و بعدين كملوا شغل...
-في مكان تاني..
في شركة بدر...
ياسمين: بدر انت مبقتش مهتم بيا زي الاول..
بدر: اعمل ايه يعني؟ شغل الله...
ياسمين: يبقي ننفصل...
بدر: لا و النبي...
ياسمين: اه..
بدر: تمام هاتي ال cridet card...
ياسمين: حبيبي انت صدقت...
بدر: يلا يا ياسمين، مش عايز اشوف وشك...
ياسمين طلعت ليه ال cridet card و مشيت...
بدر افتكر موقف ليه مع سيلين و قارنه بين ياسمين...

-flash back...
رحيم: انا هضطر امشي يا سيرين باي...
سيرين: مين هيعمل شوبينج يا بابي معايا..
ناصر: خلوا بدر..
بدر: تمام يا بابا...
بدر: اتفضلوا...
بدر خد سيلين و سيرين معاه...
سيلين: سيرين انا ال cridet card بتاعتي انتهت، وديني بس بتاعتك هشتري حاجة و اودهالك...
سيرين: لا، انا مالي الله...
سيرين مشيت و سابت سيلين...
بدر: اتفضلي خدي بتاعتي...
سيلين: لا شكرا...
بدر: سيلين احنا اخوات عادي...

سيلين: لا شكرا، سيرين بس بتحب تهزر، عن اذنك...

-Back...
بدر: مش عارف صح و لا غلط اللي عملته و لا هعمل ايه يارب...
-في مكان تاني...
حمزة: بصي اختي وعد رجعت يعني خلاص هاجي اتقدملك في اقرب وقت..
مرام: بجد يا حبيبي..
حمزة: اه يا روح قلب حبيبك..
مرام: انا بحبك اوي...
حمزة: بحبك اكتر يا روحي...
مرام: يلا بقي اكلني...
حمزة: تمام يلا نروح مطعم حلو...
-في قصر الشيطان...
ادم(بعصبية): انجز هات الورق ده بسرعة...
تميم: في ايه يا ابني اهدي؟
ادم: مفيش...

تميم: واضح...
ادم(بعصبية): الصفقة دي لازم تبقي ليا فاهمين..
تميم: متخافش انا هشرف على الموضوع بنفسي..
ادم: تمام...
تميم: امشي يا باسم...
تميم: في حد لسة طالع جديد في المجال، بإسم الثعلب...
ادم: اعرفلي مين...
تميم: تمام...
ادم: مين سانده تمام...
تميم: ماشي.
تميم: ما تيجي نسهر؟
ادم: يلا بينا...
تميم: انا جبت بنتين هنا..
ادم: انت عارف مبحبش بنات تيجي هنا يا تميم، خليهم يمشوا..
تميم: تمام...
ادم: و تعالي نكمل شغل..

ادم و تميم فضلوا يشتغل، و كأن ادم بيحاول يشغل نفسه..
-في مكان تاني...
كل العائلة اتجمعت بس وعد نايمة..
سلوي: حد يصحي وعد...
نور: هصحيها..
ريان: لا انا...
حمزة: انا هصحيها ابعدوا...
منال: و لا انتي و لا هو امشوا...
منال راحت عند وعد...
منال: وعد وعد، وعد..
وعد: ايه يا ادم؟
منال(بإستغراب): ادم مين؟
وعد: ها ادم مين انا جبت سيرة ادم؟
منال: مين ادم يا وعد؟
وعد: بطل احلامي عندك مانع...

منال: ماشي يا وعد، قومي الكل عايز يقعد معاكي..
وعد: حاضر...
وعد قامت غسلت وشها و خرجت ليهم..
وعد: وحشتوني...
نور: حبيبتي وحشتيني...
و قعدوا كلهم اتكلموا...
نور: يلا بقي ننام، هنام مع وعد النهاردة وحشتني..
وعد: تمام، تصبحوا على خير...
وعد و نور دخلوا اوضتهم...
و الكل راح نام و كان مبسوط...
نور: احكيلي بالتفصيل الممل...
وعد: تمام...

وعد حكت كل حاجة حصلت معاها من ساعة ما ادم اتخانق مع وليد في المستشفي لغاية ما ادم اتخانق مع وليد في البيت...
نور: يا بنت المحظوظة، ده كله حصل الله...
وعد: بالعكس انا عايزة انسي كل حاجة تمام...
نور: انا تميم معملش ليه ليا حفلة وداع انا مليش فيه، عايزة حفلة وداع...
نور: بس اللي اسمه جاك ده عايز ايه منك؟
وعد: انتي غبية يا بت عايز يعتدي عليا يبقي عايز ايه؟
نور: اه اه فهمت..
وعد: شوفي الفستان...

نور: ينعل ابو جماله و رقته...
وعد: حلو اوي...
نور: هلبسه لابسة...
وعد شدته من ايديها و حضنته...
وعد: امشي يا بت من هنا...
نور: ماشي ماشي افتكريها...
وعد: سيبيه مكانه...
وعد: احكي انتي حصل ايه؟..
نور حكت اللي حصل معاها...
وعد: تومام، على الاقل مكنش في اكشن و و ضرب نار و ازاز يتكسر، و اسافر كل شوية، حلم اسود و ربي...
نور: حد طايل...
وعد: طيب اتخمدي بقي، وحشتني مخدتي اه..
وعد نامت و نور كمان نامت...

-في الصباح الباكر...
سعاد: يا بنااات قوموا...
وعد: اوف حاضر...
نور: من امتي نومك خفيف؟
وعد: هيكون من امتي من ساعة ما اللي ما يتسمي ادم كل شوية يصحيني برصاص...
نور: خلاص بقي ننسي، ده كله حصل بسبب فضولك يا شيخة، مش مسمحاكي...
وعد: ده انا برئية...
نور: يا حرام ظلماكي. قومي انجزي...
وعد قامت و غسلت وشها و لبست بنطلون و قميص و جاكيت جينز و لبست صندلها و سيبت شعرها و خدت شنتطتها، و نور لبست زيها بالظبط...

ريان: الله الله...
وعد: عامل ايه؟واحشني لينا قعدات كتير مع بعض..
ريان: طبعا...
سلوي: تعالوا يا حبايبي...
وعد: ازيك يا تيتة..
سلوي: تمام...
سلوي: انا قررت انه احنا هنعيش في؟يلا...
وعد: تمام يا تيتة براحتك..
سلوي: تمام، اجهزوا بقي...
مصطفي: هننتقل بكرة...
حمزة: اوكي...
منال: تسلمي يا ماما...
سلوي: بحكبوا اوي و الله...
الكل: و احنا اكتر...
وعد: اومال وليد و سيرين مش بيفطروا خالص...
ريان: دول ضايعين..
وعد: تومام...

وعد: يلا بقي الشغل واحشني...
كل واحد راح على شغله...
-ريان راح الشركة و كل شوية يضايق مااايا، و مايا تستفزه..
-بدر بيفكر في موضوع سيلين...
-سيلين راحت الميتم..
-حمزة مخرجش من بيته و قعد يكلم مرام في البيت..
-الناس الكبار بيتكلموا و الستات بيجهزوا الاكل..
-نور و نانسي و وعد راحوا المستشفي..
وعد: يااااه اخيرا المستشفي وحشتني اوي...
نور: كانت ضلمة من غيرك...
نانسي: بجد كنت اتعلقت بيكي اوي...

وعد: اوووف مين الرزل اللي عمال يزمر بالعربية ده؟
وعد لفت وشها لقت عربية الشيطان...
وعد و نور و نانسي بعدوا شوية، و البنات راحوا على شغلهم...
ادم: بعد كدة ابقوا خدوا بالكوا المرة الجاية ممكن ادوسكوا...
وعد(بهمس): لسعتك عقربة يا شيخ...
وعد راحت اشتغلت، و نور و نانسي برضو..
ادم كان في مكتبه...
وعد و هي عند موظفة الاستقبال...
لقت جاك داخل المستشفي و معاه عدد كبير من الرجالة...

وعد جريت بسرعة على اوضة ادم، و دخلت من غير استأذان...
ادم: ازاي تدخلي كدة من غير استأذان؟
وعد(بخوف): جاك بره يا ادم...
ادم: طب فيها ايه؟انتي متعرفيش اي حاجة عني، روحي على شغلك...
وعد: طب ماشي..
وعد لسة هتمشي و ادم لاحظ ان جاك خلاص داخل و في اقل من لحظة...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة