قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية مجنونة في عالمي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث

رواية مجنونة في عالمي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث

رواية مجنونة في عالمي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث

اخر حاجة وقفنا عندها في الفصل الثاني ان وعد كانت بتعدي الشارع لوحدها...
كان في عربية جاية بسرعة و وعد واقفة مش عارفة تتحرك...
ريان و نور: ووووووووووووووووعد...
و بعدين العربية في آخر لحظة وقفت و وعد كانت مغمضة عيونها جامد...
ريان جري عليها بسرعة...
ريان: انتي كويسة؟
وعد: ايه ده انا عايشة صح، ههههههه..
نور: و ربي مجنونة...
ريان حضنها...
نور: و انا مليش في الحضن ده...
ريان: تعالي يا اختي...
ريان حضنهم...

الشخص(اللي كان سايق العربية): انا اسف كنت جاي بسرعة كبيرة اسف...
وعد: لا و لا يهمك...
نور: طب انجزوا علشان عمو مصطفي هيعمل مننا صوابع كفتة...
ريان: عندك حق، يلا...
وعد: يلا، و مشيوا وصلوا البيت...
الباب خبط...
منال راحت فتحت...
مصطفي: و النبي قولت دقيقة و جيتلي بعد ساعة...
وعد: يعني يا بابا اصل لولا ريان كان زماني في المستشفي دلوقتي...

منال(بخضة): مستشفي ليه يا بنتي حصلك حاجة حد عملك حاجة انطقي يا بنتي ردي..
نور: لو حضرتك سكتي هتتكلم و الله...
وعد: اصل انا يا بابا طنشت كلام ريان و قولت هعدي الشارع لوحدي و كانت جاية عربية بسرعة ريان انقذني علطول...
مصطفي: طب الحمد الله انك كويسة يا روحي...
منال: هتباتي هنا يا نور و لا تحت يا حبيبتي؟
نور: تحت يا طنط...
منال: ماشي يا حبيبتي...
نور نزلت لبيت عائلتها(محمود النجار)...
خبطت الباب...

سعاد(والدة نور): حاضر...
فتحت...
سعاد: يا بنتي كنتي فين قلقتيني؟
نور: انا كنت مع ريان و وعد يا ماما...
محمود: اخبار وعد ايه؟
نور: تمام يا بابا، اخبار شغلك ايه؟
محمود: متعب متعب اوي يا نور...
نور: انت قدها يا بطل، هدخل انام علشان خاطر جعانة نوووووووم...
سعاد: مش هتتعشي؟
نور: ريان اكلنا، باي..
نور دخلت اوضتها و نامت...
سعاد: يا حاج...
محمود: ايه يا سعاد؟
سعاد: في ناس طالبين ايد بنتك..
محمود: ناس مين؟

سعاد: ام رفاعي جارتنا...
محمود: انتي اتهبلتي يا سعاد ده بلطجي...
سعاد: هو تاب...
محمود: انتي مجنونة...
سعاد: طب قابلهم بس، الناس جايين بيتك يعني...
محمود: ماشي يا سعاد...
محمود: جايين امتي؟
سعاد: بكرة الساعة 9 بليل...
محمود: انتي بقي مظبطة معاهم، و انا مليش رأيي يا سعاد دي اخرتها...
سعاد: و الله يا حبيبي انا عايزة افرح بالبنت قبل ما اموت...
محمود: بعد الشر يا روحي، انا قبلك...

سعاد: بعد الشر عليك انا الاول...
محمود: لا انا الاول...
سعاد: لا انا...
-في اللحظة دي الباب اتفتح و دخل شاب لابس تي شيرت و بنطلون...
الشاب: لا انا الاول...
سعاد: انت جيت يا حمزة؟
حمزة: لا انا شبح حمزة و حمزة لسة قدامه ساعتين و يجي، بتسألوا اسئلة غريبة...
محمود: طول عمرك لمض ياض...
حمزة: انا رايح انام، متوجعوش دماغي...
سعاد: مش هتأكل؟
حمزة: لا، باي، ورايا جامعة بقي اوف...

محمود: و انت اللي مجتهد اوي يعني، ده انت فاشل فاشل فاشل مادة ابوك و مش عارف تجاوب فيها اومال باقي المواد...
حمزة: خد بوسة يا حاج، تصبح على خير...
حمزة دخل نام...
محمود: يلا ننام احنا كمان...
سعاد: يلا يا حاج...
-(محمود: والد نور و حمزة و اخو مصطفي، استاذ جامعي برضو بيحب الكل هو و مصطفي تؤام غير متشابه، و بيحب مراته)..
-(سعاد: زوجة محمود بتحب منال زي اختها، و والدة نور و حمزة و بتحب زوجها، و ربة منزل)..

-(حمزة: شاب جميل كدة و وسيم في كلية تجارة و عنده 21 سنة، بيحب ريان زي اخوه بالظبط و بيحب وعد كأخته)...

-اما لما نور نزلت من عند بيت مصطفي النجار...
وعد: يلا بقي انام اليوم كان صعب النهاردة...
ريان: و انا يلا...
مصطفي: شكرا يا ريان كدة اتأكدت اني خلفت راجل انقذت اختك...
فلتت ضحكة من وعد...
منال: في ايه؟
وعد: لا خالص، طبعا اخويا راجل من غير اي حاجة...
ريان: ده وسام احمله على صدري يا مصطفي باشا...
مصطفي: ههههههه يا بكاش...
منال: انا هنام شغل البيت بيتعبني ما انا لو عندي بنت ها لو عندي بنت مكنتش هتعب...

وعد: سيدي القاضي انني اري اني اتهزأ بطريقة شيك لذلك ارجو ان تدعوني و شأني، تمام يا كبير...
ريان: تدعوني و شأني و كبير طب تيجي ازاي...
وعد: هموت و انام باي...
-الكل دخل نام...
-في مكان تاني...
في مكان يدعي بالملهي الليلي، او ديسكوا، او بار، حسب ثقافة اللي بيقرأ بقي...؟.
في اوضة القمار...
بيجلس اكبر رجال الاعمال و المفسدون...
كان من ضمنهم الشيطان...

تميم: وطبعا كالعادة الشيطان هو اللي كسب، عايزين تلعبوا تاني و لا كفاية خسارة...
عز: انا شايف كفاية خسارة، انتوا ناقص تقلعوا هدومكوا...
واحد( من اللي قاعدين): انت ازاي بتكسب يا ادم بيه...
ادم: عادي ده حاجة بسيطة كدة انا بلعب على خفيف..
ادم: نتكلم في الشغل...
واحد(اسمه يونس): انا بقول كدة...
ادم: عصابة الجوكر بتخطط لحاجة، و في كلتا الحالات هو اللي هيخسر...

ادم: اي خاين موجود هنا في عصابة الشيطان يروح يبلغه الكلام ده...
يونس: طب و الشيطان مستني ايه علشان يخلص من الخاين...
تميم: في الوقت المناسب هتعرفوا...
ادم: انا هبيع كمية كبيرة من الرشاشات البلجيكية...
واحد( تاني اسمه فارس): السعر...
عز: القطعة الواحدة 30000 جنيه...
جاسر: بس الجوكر بيبيع ب 26000 جنيه...
تميم: و انت عرفت منين؟
جاسر: موجود في السوق...

ادم: الرشاش البلجيكي اللي الجوكر بيبيعه نوعه الماني، اللي هبيعه انا روسي...
يونس: تمام يا ادم بيه...
جاسر: طرق التسليم و الميعاد...
عز: من امتي الشيطان بيقول على طريقة التسليم و الميعاد!
ادم: خلص الكلام...
واحدة(جاسيكا): طب الشيطان مش ناوي يشرفنا الليلة...
ادم(بصلها بسخرية): لا...
ادم مشي هو و رجالته و عز و تميم...
جاسيكا: هو اتجنن ده و لا ايه، هو يرفضني انا...
يونس: انتي عارفة الشيطان، بمزاجه..

جاسيكا: انا هخليه يتمني مني لو لحظة...
فارس: يبقي متعرفيش الشيطان...
جاسيكا: نعرفه مفيش مانع...
-في مكان تاني...
في عربية ادم و عز و تميم...
عز: البت كانت مزة الصراحة...
تميم: اكيد الشيطان رفض لسبب..
ادم: هي دي الخاينة..
عز وقف العربية بسرعة...
عز: يعني الخاين جاسيكا مش جاسر...
ادم: اه...
تميم: ازاي امال شككتنا في جاسر ليه؟

ادم: جاسيكا حبيبة الجوكر و هي كانت فاكرة انها هتقدر على الشيطان، لكن هخليها تتمني مني و لو دقيقة في حياتها...
تميم: اطلع انا زهقت من ادم اوف...
ادم: الشيطان...
عز: مش ناوي ترجع يا صاحبي...
ادم: لا، و سوق انجز...
ادم: تميم جهز لحفلة هتتعمل في المستشفي...
تميم: تمام، السبب؟
ادم: حفلة خيرية اي حاجة...
تميم: ماشي، الوقت؟
ادم: بكرة...
تميم: مش هنلحق...
ادم: بكرة يا تميم...
عز: السبب الحقيقي ايه يا شيطان؟

ادم: ركز في السواقة...
عز: ايه الاحراج ده...
-في الصباح الباكر...
-في بيت محمود النجار...
نور: لا يعني لا يا ماما...
سعاد: نور هي كلمة خلاص...
نور: و انا قولت لا يا ماما...
محمود: في ايه على الصبح؟
حمزة: ليه عاملين دوشة؟
نور: بص يا بابا ماما عايزاني اتجوز مين رفاعي البلطجي...
سعاد: دي مجرد قاعدة يابنتي...
نور: ابدا...
حمزة: تصدقي رفاعي لايق بيكي اوي، ههههههه..
نور: بابا انت موافق؟

محمود: نور يا حبيبتي مامتك بتقول انه تاب و ممكن يكون بقي محترم، اقعدي معاه مرة واحدة بس...
نور: بابا...
محمود: كوني عارفة اني مستحيل اغصبك على حاجة...
نور: شكرا يا بابا...
راحت حضنته...
حمزة: يا سلام على حبي و حبك...
سعاد: اتصل بقي بأخوك يا محمود...
محمود: عندك حق...
طلع تليفونه واتصل ب اخوه...
كانت عائلة مصطفي النجار قاعدة بتفطر كلها...
مصطفي: محمود بيتصل...
الخط اتفتح...

مصطفي: ازيك يا راجل واحشني و الله...
محمود: و انت اكتر و ربي...
محمود: هنشوف بعض النهاردة بقي...
مصطفي: انت واخد اجازة؟
محمود: اه جه لنور عريس...
مصطفي: يا الف مبروك مبروك...
وعد(بهمس): مين ها مين؟
ريان: يا بت اخرسي شوية فضولك هيديكي في داهيك...
مصطفي: خلاص تمام، النهاردة الساعة 9 ماشي...
محمود: مع السلامة...
وعد: ايه يا بابا؟
منال: خير يا حاج...
مصطفي: نور جاي ليها عريس...

وعد: عاااااااا كلب البحر هتتجوز من غيري...
وعد: وسعوا النهاردة هتبقي مجزرة...
منال: بدل ما تفرحي ليها...
وعد: لا احنا واعدين بعض هنسمي العيال ايه و واعدين بعض نتجوز اتنين اخوات و في نفس البيت و عيالنا يتجوزوا بعض، احنا مخططين...
ريان: امشي يا بت...
ريان: بالنسبة يا حاج لعربيتي بس اللي مع وليد ايه الاخبار؟! وحشتني عربيتي...
مصطفي: انت عارف ابن عمك...

ريان: ابن عمي يأخد ليه عربيتي لشرم علشان هو و صحابه انا مال اهلي...
منال: ولد احترم نفسك...
ريان: اوف يا رب...
ريان: انا رايح شغلي...
وعد: كدة يا بابا انت مش هتوديني الشغل صح...
مصطفي: خلي ريان بقي يوصلك يا روحي...
ريان: احلف هتخليني اسوق عربيتك...
منال: ابسط بقي يا معلم...
وعد: طب يلا بقي علشان مش نتأخر...
وعد و ريان نزلوا لنور...
الباب خبط...
حمزة فتح...
حمزة: ريان عاش من شافك يا راجل، واحشني...

و حضنوا بعض...
حمزة: ازيك يا وعودة...
وعد: الصبر يااااااا رب حمزة اسمي وعد مش وعودة فاهم ياض...
حمزة: احنا اسفين يا صلاح...
وعد: تقبلتوا...
وعد: فين اختك كلب البحر؟
نور: جيت اهو...
سعاد: طب تعالوا افطروا...
نور: ليه خليه للسنيور العريس...
سعاد: يا بت انتي مالك؟
ريان: شكرا يا طنط مرة تانية...
وعد: يلا بقي باي يا سوسو...
حمزة: خدوني معاكوا...
ريان: تعالي، ده الحاج وداني عربيته..
حمزة: احلف...

نور: حادثة لن تتكرر الا بعد مليون سنة، هههه...
ريان: طب يلا يا اختي قدامي...
نزلوا هما الاربعة و ركبوا العربية...
اما عند الاهالي...
سعاد: انا هبعت لمنال تنزل تساعدني...
محمود: ماشي يا حبيبتي و انا هطلع لمصطفي...
سعد: تمام...
محمود طلع عند مصطفي...
الباب اتفتح...
منال: اهلا يا استاذ محمود...
محمود: اهلا يا ام ريان...
مصطفي: ازيك يا ابني واحشني...

محمود: و انت اكتر، بستسمح بس ام ريان تساعد ام حمزة بس لو مش هتضايق...
مصطفي: انت بتهزر دول اخوات يا ابني...
منال: هنزل انا يا ابو ريان...
مصطفي: ماشي...
منال نزلت لسعاد و قعدوا يساعدوا بعض...
اما في عربية مصطفي...
مشغلين اغاني و منسجمين على الآخر...
ريان: اوبا بقي انا بقول نكنسل خالص من الشغل و الكلية...
حمزة: معنديش مانع...
وعد: للاسف مينفعش ده تاني يوم لينا في الشغل...

نور: اوف يا رب كان نفسي اخرج، مش كفاية ان النهاردة جاي اللي اسمه رفاعي...
ريان: ماله رفاعي يا بنتي ده حتة سكرة، ههههههه..
حمزة: اقنعها، هههههههه..
وعد: ماله رفاعي يا نور ده حتى نور و رفاعي لاقين على بعض...
نور: اخرسي يا بت علشان متضربيش...
ريان: يلا انزلوا يا بنانيت...
حمزة: خلوا بالكوا من نفسكوا...
وعد: متقلقش يا برنس...
نور: يلا باي...
بعد ما نزلوا...
نور: هي مالها جنينة المستشفي مقلوبة كدة ليه؟

وعد: معرفش، انجزي مدي علشان منتأخرش...
نور و هي بتمد خبطت في شخص، الشخص لحقها قبل ما تقع...
وعد(بهمس): يا حلاوة، هههههه..
نور: انت!
الشخص قومها و زقها بعيد عنه...
تميم: انتي جاية متأخر ليه؟
نور: و انت مالك انت؟شخص رزل...
وعد: خلاص...
تميم: مخصوم منكوا شهر كامل...
وعد: شهر ايه ده تاني يوم لينا...

نور: سيبيه يا وعد ده فاكر احنا بنشتغل علشان محتاجين فلوس احنا مش محتاجين حاجة، فاهم و مش شخص زبالة زيك هيزعلنا...
تميم: انتي قليلة الادب اوي علفكرة و عايزة تتربي...
عز: خلااااااااااص، بس..
عز: خلاص يا تميم محصلش حاجة..
وعد: بس هو عايز يخصم مننا شهر كامل و احنا لسة ده تاني يوم ده ظلم لينا...
عز: خلاص متخافوش، مفيش حاجة هتتخصم...
نور: مش خايفين...
عز: خليها عندي...

تميم: انت بتقول ايه يا عز؟!، دول عايزين كدة...
عز: خلاص اول مرة يا تميم..
تميم: علشان خاطرك بس...
نور: لا و النبي خايفين احنا بقي منك...
وعد: خلاص يا نور متزودهاش، و شكرا ليك يا استاذ...
عز: عز الدين...
وعد: شكرا يا استاذ عز...
نور: هو انت متعرفش ليه مزينين الجنينة كدة؟
تميم: انتي مالك يا شيخة؟
نور: موجهتش ليك سؤال، فاهم...
عز: ابدا في حفلة صغيرة و الكل هيحضر...
وعد: بس احنا مش هنعرف يحضر...

عز: لا الكل لازم يحضر...
نور: مش هعرف انا بالذات...
تميم: السنيوريتا وراها ايه يا تري؟
نور: موجهتش ليك كلام، انت ليه حاشر نفسك في حياتي، اوف...
عز: يا انسة نور ايه السبب؟
نور: انا جايلي عريس النهاردة...
عز: و انتي يا انسة وعد؟
وعد: انا بنت عم العروسة و اختها اكيد هحضر...
عز: طب اقعدوا نص ساعة و امشوا...
وعد: مش معانا لبس حلو و لا اي حاجة...
عز: اهو انتوا لابسين فساتين حلوة اهي عادي...
نور: اوف ماشي...

تميم: اكيد عريس اعمي علشان كدة متقدملك...
وعد: لو سمحت ورانا شغل، يلا يا نور...
الكل كان بيشتغل...
-عند ريان...
ريان: اهلا يا انسة مايا...
مايا: اهلا...
ريان: يلا بقي نشتغل...
مايا: تمام...
معتز: انسة مايا...
مايا: خير..
معتز: كنت بعتذر على امبارح..
مايا: خلاص ماشي، يلا يا استاذ ريان...
معتز: اصدقاء...
مايا: لو عايز تضرب زي امبارح افضل واقف مكانك...
معتز: انتي شايفة نفسك كدة ليه يا بت...

ريان: معتز انت نسيت نفسك و لا ايه؟
معتز: دي مغرورة اوي...
مايا: ملكش فيه احترم نفسك...
ريان: انسة مايا خلاص هو ميقصدش، امشي يا معتز...
معتز مشي..
ريان: معلش متزعليش منه...
مايا: هو لازم يتربي، بس دلوقتي ممكن نشتغل...
ريان: اه تمام...
في مكان تاني...
في كلية حمزة...
حمزة كان قاعد مع صحابه...
يوسف: يلا ندخل المحاضرة...
حمزة: فكك انا مصدقت بابا يغيب...
امير: الصراحة عنده حق...
يوسف: شوفوا البنت دي...

امير: شكلها في سنة اولي...
حمزة سابهم و مشي...
يوسف: صاحبك ده رايح فين؟
امير: معرفش...
حمزة راح ناحية البنت...
حمزة: لو سمحت...
البنت: ها...
حمزة: شكلك جديدة هنا...
البنت: اه انا جديدة هنا...
حمزة: انتي في سنة اولي؟
البنت: لا في سنة تالتة..
حمزة: ازاي؟
البنت: انا كنت، هو انت حضرتك مالك؟
حمزة: ها، انا كنت اقصد المساعدة...
البنت: طيب شكرا...
حمزة: انا حمزة...
البنت: ماشي...
حمزة: طب ايه اسمك؟
البنت: انت مالك؟

حمزة: علفكرة انتي قدي و كنت هساعدك...
البنت: تمام انا اسمي مرام، ممكن توريني فين المحاضرة بتاعتي علشان على حسب الجدول دلوقتي ميعاد محاضرة...
حمزة: اتفضلي انا كنت داخلها اساسا، يلا..
مرام: تمام...
-في المستشفي...
نور: مالك يا وعد؟
وعد: حاسة بخنقة...
مهاب: طب اخرجي شمي هواء شوية...
وعد: تمام...
نور: اجي معاكي..
وعد: لا، لو الدكتور جه او كدة اتصلي بيا..
نور: تمام...
وعد خرجت في الحديقة اللي ورا المستشفي...

وعد لقت مكان عبارة عن مخزن بعيد شوية عن المستشفي...
وعد(لنفسها): ايه ده؟
و راحت لغاية ما وصلت لباب المخزن...
وعد: في حد هنا؟
وعد: يا رب ايه ده؟
وعد: في حد هنا؟
شخص: بتعملي ايه؟

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة