قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية مجنونة في عالمي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث والعشرون

رواية مجنونة في عالمي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث والعشرون

رواية مجنونة في عالمي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث والعشرون

ادم لسة بيقرب من وعد...
و بعدين ضرب نار اشتغل في القصر كله، ادم نط على وعد يحميها بجسمه...
و ادم بيخبي وعد في حضنه سمع صوت صريخ اخته مايا، ساب وعد و جري، و نزل ليها...
ادم نزل بسرعة...
ادم: مايا انتي كويسة؟.
مايا: ايه ضرب النار ده؟
عز: ادم هما بيحاولوا يشتتوا انتباهنا...
وبعدين سمعوا صوت زجاج بيتكسر، و وعد بتصرخ..
ادم طلع ليها جري و فتح الباب..
لقي وعد ضمت رجليها عليها و قاعدة في الارض و خايفة...

ادم راح و حضنها...
ادم: خلاص اهدي...
وعد(بخوف): دول دول كسروا إزاز البلكونة...
ادم: قومي معايا...
وعد قامت و ماسكة في ادم جامد، و ادم راح ناحية الازاز اللي مكسور، و كان بيدور بعيونه على حاجة...
وعد: بدور على ايه؟
ادم ساب وعد و راح مسك ورقة بيضة، و فتحها
لاحظ ان اعدائك كتير يا شيطان، و لو اتحدوا كلهم انت اللي هتخسر و هتخسر كتير، حافظ على مراتك و اختك
وعد: مكتوب ايه؟
ادم حط الورقة في جيبه..

ادم: مش مكتوب حاجة، يلا ننزل...
ادم خد وعد و نزل ليهم...
عز: عرفتوا مين؟
ادم: تعالوا على المكتب، تميم ابعت حد يصلح الازاز اللي فوق...
تميم: تمام...
و جه حد صلح الازاز و تميم و عز و ادم دخلوا المكتب...
وعد: انتي كويسة؟
مايا: اه، و انتي؟
وعد: من ساعة ما شوفت ادم و انا حياتي اتقلبت...
مايا: يا رب، تعالي بقي كلي انتي مأكلتيش...
وعد: منه لله ادم ده، بكرهك يا ادم..
وعد راحت كلت...
اما عند ادم و عز و تميم...

تميم: ده معناه ان في اكتر من عدو..
عز: جاسيكا و مين تاني؟
ادم: معرفش...
تميم: لازم نعرف مين انضم للمافيا حديثا...
عز: انت عارف انهم مش بيفصحوا عنه في اول شهر...
ادم: تميم عز زودوا الحراسة اكتر و اكتر...
عز: بس هي مكنتش عربيات دول كانوا جايين بطيارات...
تميم: هنحاول نعرف اكيد...
-في مكان تاني...
في مستشفي الامراض العقلية...
سيرين قاعدة على سريرها و مش بتتحرك و لا بتتكلم...
الباب خبط، و دخل الدكتور...

الدكتور: اهلا انسة سيرين...
سيرين بصتله بسخرية و بعدين بعدت نظرها عنه...
الدكتور: هو مش انتي اسمك سيرين و لا انا جيت عنوان غلط و لا ايه؟
الدكتور: تمام انا الدكتور اياد المسئول عن حالتك..
اياد: مفيش اي رد فعل، تمام..
اياد: مش ناوية تقولي اي حاجة؟او عايزة تقولي اي حاجة او تعيطي او تضحكي او حتى ترجعي...
اياد: يا بنتي اتكلمي انا صبري قليل...
اياد: يا بت انتي...

اياد: انا فصلت منك الصراحة هروح اشحن بطاريتي و اجي، تومام...
اياد سابها و مشي، و سيرين نامت...
-في مكان تاني...
-في بيت عائلة النجار...
سلوي: ايه اللي بيحصل لينا ده؟
مصطفي: مش عارف يا امي، بجد بجد يعني انا طاقتي قربت تخلص...
محمود: احنا لازم نشوف الاول مصلحة الشباب..

منال: وعد هنعمل ايه في موضوعها؟و حمزة اللي عايز يخطب ده؟و نور اللي بترفض كل العرسان دي، و وليد الكلب ده، و سيرين اللي اكتر واحدة مظلومة، في اكتر من حاجة...
سعاد: بما انا ادم وافق انه يتجوز وعد علشان يحميها يبقي على الاقل معجب بيها، لانه مش هيورط نفسه كدة و خلاص، و وعد اللي بترفض كل عرسان العالم وافقت تجوزه يبقي اعجبت بيه، ليه بقي منخلهمش يكملوا في الجوازة، و كمان هو ابن حلال و يستاهل..

سلوي: متفقة معاكي...
منال: اما بقي نور نجيب ليها عريس مستحيل مستحيل ترفضه و مفهوش اي عيب غير عيب بسيط موجود في كل الرجالة يعني، و نضغط عليها بينا..
سعاد و سلوي: تمام...
محمود: هو اذا اتجمعوا بنات حواء حضرت جميع الشيطاطين بقي...
مصطفي: ينهار دول و لا مخابرات بتخطط...
سلوى: مصلحة الشباب اهم، و خططوا معانا...
محمود: حمزة البنت اللي هو مختارها بنت محترمة و انا عارفها و بنت مجتهدة و مناسبة ليه...

مصطفي: بالنسبة للاستاذ ريان البيه اللي حاطط عينه على مايا و ساعدها و الكلام ده، مش احنا بقينا نسايب يعني ريان هيتجوز اخت جوز اخته...
منال: حد فهم حاجة...
مصطفي: اقصد ان ادم جوز وعد و وعد اخت ريان و مايا اخت ادم، فهمتوا...
سعاد: نوعا ما...
مصطفي: اعتقد انه هيوافق صح...
محمود: طبعا...

سلوي: بالنسبة لبدر و سيلين اللي انا عرفته ان بدر طلب من سيلين يودوا علاقتهم فرصة و سبها تفكر، احنا بقي نلعب ازاي هتحول انا و اقول انا قولت انتوا هتتخطبوا يعني هتتخطبوا و يقربوا من بعض...
سعاد: حماتي دماغك عسل...
منال: عسل بس عسل و قشطة و سكر كمان..
محمود: طب مفيش حتة فطيرة بقي يعني و لا ايه؟
سعاد: اتريق اتريق...
سلوي: اتفقنا...
مصطفي: و نانسي...

سلوي: نانسي صغيرة بعد ما نخلص من الكبار الاول، و كمان نانسي جاي ليها عريس قريب قريب اوي...

-في مكان تاني...
في مستشفي نانسي و نور...
مهاب: انسة نور...
نور: افندم...
مهاب: هو فين انسة وعد؟.
نور(ببرود): معرفش...
مهاب: تمام شكرا...
محسن: مهاب تعالي عايزك...
نور: نانسي اشتغلي مكاني عقبال ما اجي...
نانسي: تمام...
نور راحت ورا محسن و مهاب...
محسن: الشيطان عايز خمس اشخاص بس مش من هنا...
مهاب: من فين؟
محسن: من المشرحة...
مهاب: ازاي؟

محسن: في اخبار ان في اشخاص جاية هنا مصابة كمان عشر دقايق، وظيفتك بقي ايه؟
مهاب: تمام...
محسن: بيقولك ركز على العيون و القلب...
مهاب: عيوني...
نور كانت مصدومة، و طلعت تليفونها بسرعة...
الخط اتفتح...
نور: وعد...
وعد: ازيك يا نور...
نور(بخوف): الحقي يا وعد...
وعد(بقلق): في ايه؟.
نور(بهمس): دول ناويين يأخدوا قرنية و قلب ناس مصابة هتوصل كمان شوية المستشفي...
وعد(بصدمة): ازاي ده؟.

وعد: طب خلاص اهدي انا جاية فورا...
و قفلت الخط...
مايا: في ايه؟
وعد مردتش عليها و خدت موبايلها و خرجت من القصر فورا...
و ركبت تاكسي...
وعد: بسرعة الله يخليك وصلني...
و التاكسي وصل بعد نص ساعة...
وعد نسيت انها مش مش معاها فلوس...
نور: هنعمل ايه؟.
وعد: نور ادفعي للسواق بسرعة...
و وعد طلعت تجري...
وعد: فين دكتور مهاب؟.
ممرضة: بيجهز علشان داخل اوضة العمليات...
وعد جريت لغاية ما وصلت ليه...

وعد(و هي بتأخد نفسها): مهاب..
مهاب: وعد في ايه؟انتي كويسة...
وعد: عايزة اطلب منك طلب...
مهاب: اتفضلي..
وعد: في مصاب لسة جاي صح؟
مهاب: اه...
وعد: تمام المريض ده يقربلي، ممكن انا اللي اعمل العملية...
مهاب: بس انتي متعرفيش اي حاجة عن حالته...
وعد(برجاء): بليز...
مهاب(و هو بيضعف): بس...
وعد(لنفسها): ادلعي شوية انجزي...
وعد(بدلع): يعني كدة هترفض اول طلب ليا..
و قعدت تقرب منه و حاصرته بين الحيطة...

وعد(بدلع): يرضيك...
مهاب ضعف و لسة هيتكلم...
ادم(بغضب): ووووووعد...
وعد غمضت عنيها بخوف...
وعد(لنفسها): اهربي...
وعد: ما هو هيجبني برضو...
ادم مسكها من ايديها و قربها ليه...
ادم(بغضب): حسابك كبير يا وعد...
ادم(بعصبية): و انت انجز خش اوضة العمليات و حسابك معايا بعدين...
وعد(برجاء): ادم بليز يا ادم حرام عليك...
ادم شدها معاه و هي بتقاوم...
وعد: يا ادم حرام الراجل يموت...
ادم شالها من وسطها...

وعد(بعياط و زعيق): ادم حرام عليك..
ادم خدها و ركبها العربية بالعافية، و ركب جمبها...
تميم: هيعجبك اللي هيحصل لصاحبتك...
نور: انا عملت ايه؟.
تميم: لا و لا حاجة كل اللي عملتيه اتصنتي و روحتي بلغتي صاحبتك، صح..
نور(بخوف و عياط): انتوا ليه بتموتوا الناس؟
تميم(بكل برود): علشان دي وظيفتنا تمام...
و سابها و مشي...
نور(لنفسها): يا رب ايه اللي هيحصل لوعد، احميها..
نانسي: هو حصل ايه؟
نور: ها لا مفيش...

نانسي: ازاي و الممرضين بيقولوا ان ادم بيه شال وعد و ركبها العربية غصب؟
نور: ده جوزها يا نانسي متنسيش...
نانسي: بس برضو اللي عمله غلط...
نور(بشرود): الغلط غلطي انا من الاول...
تميم: مهاب متنفذش حاجة...
مهاب: ليه؟
تميم: اوامر الشيطان...
مهاب: الشيطان مبقاش مظبوط في شغله خالص...
تميم طلع مسدسه و وجهه ناحيته...
تميم: ملكش دعوة علشان مخلصش منك تمام...
مهاب(بخوف): حاضر حاضر...
تميم: انقذ المريض...

مهاب راح و دخل العمليات و انقذ المريض...
نور راحت كملت شغل و هي مشغولة بوعد...
نانسي بتفكر هو ليه لغاية دلوقتي مجاش...
-في مكان تاني...
-عند ريان...
ريان كان غضبان اوي لان مايا مش موجودة و انها مع ادم و تميم و عز، و كل ما بيفتكر ان وعد معاهم يهدأ شوية و بعدين يغضب...

-في مكان تاني...
حمزة: هو انتي حمارة ليه؟
مرام: متشتمش...
حمزة: و النبي؟!
مرام: انا بقولك مش فاهمة...
حمزة: و لا انا...
مرام: دي مادة والدك و مش فاهم...
حمزة: هو يشرح لينا احنا مالنا، تعالي بس اعزمك...
مرام: اشطا..
حمزة: بنت و تقول اشطا، اه يا قلبي، قدامي..
حمزة و مرام راحوا اتغدوا...
-في عربية ادم...
وعد: يا ادم...
ادم(بغضب): و لا كلمة...
وعد: طب انا معملتش حاجة...

ادم(بغضب): لما مراتي تخرج من غير اذني و تقرب على راجل غيري و تدلع عليه ده اسمه ايه؟
وعد: مبدأيا انا مش مراتك، ثانيا هو اللي نوعية زبالة و انا كنت بعمل كدة علشان انقذ المريض منكوا...
ادم: انتي حيوانة اوي؟
وعد: ادم بعد اذنك متشتمش تمام...
ادم: هشتم...
وعد: لك انا بكرهك، و كمان عرفت منين؟
ادم: في حراسة وراكي...
وعد: نعم!
ادم: ايه مش زوجة الشيطان اكيد تبقي محمية...
وعد: لا انا مبحبش جو الحراسات ده...

ادم: و انا عايز كدة عندك مانع؟
وعد: اه طبعا...
السواق: وصلنا يا حضرة الشيطان...
وعد: ايه ده احنا فين؟
ادم: انزلي...
وعد نزلت و ادم نزل...
وعد: في ايه؟.
ادم مسك ايديها و راح ناحية باب ال؟يلا و المكان عبارة عن صحراء...
وعد: في ايه؟ فهمني...
ادم: قولتلك مبحبش الكلام الكتير...
و دخل وعد باب ال؟يلا، و دخل هو كمان...
ادم: انتي لسة متعرفيش الشيطان يا وعد...
وعد(بخوف): مش فاهمة...

ادم: ان في عالم الشيطان اللي بيغلط بيتعاقب...
وعد: بس انا مغلطتش علشان اتعاقب...
ادم: ممكن حاجات بالنسبة ليكي متكونش غلطة بس بالنسبة ليا غلطة و غلطة كبيرة...
وعد: طب هنعمل ايه يعني؟
ادم: هتنالي عقابك من الشيطان...
وعد: اللي هو؟!
ادم: هتقعدي هنا لوحدك و هيبقي في حارسين بالظبط بره..
وعد(بخوف): ادم هنا في صحراء...
ادم: انا الشيطان يا وعد، و ادم لسة هيمشي...

وعد(بدموع و رعب): ادم بليز متسبنيش هنا انا بخاف اقعد لوحدي...
ادم للحظة كان هيضعف لدموعها، قرب منها و همس جمب ودنها...
ادم(بهمس): دموعك مش هتأثر في الشيطان...
و سابها من غير ما يبص وراه حتى...
و وعد قعدت انهارت و قاعدة عمالة تعيط لغاية ما نامت و هي قاعدة على الارض...
ادم راح على قصره...
مايا: فين وعد يا ادم؟
ادم: مش هتيجي لمدة يومين...
مايا: ليه؟
ادم: من غير سبب...

و طلع اوضته و غير بدلته لبدلة تانية باللون الرصاصي...
ادم: عز هتبقي مع مايا هنا فاهم...
عز: فاهم...
ادم: يلا يا تميم...
تميم: تمام...
ادم و تميم نزلوا...
مايا: هتروح فين؟
ادم: شغل...
و حضنها و باسها من جبينها و مشي...
ادم و تميم ركبوا عربيتهم، ووصلوا لمكان شبه مهجور...
ادم(بهمس): ظبطت كل حاجة؟
تميم: اه...
ادم نزل من عربيته و تميم جمبه...
(الكلام كان بالروسي، )..
ادم: -؟؟(فين الفلوس؟)
شخص1:؟؟؟(فين المخدرات؟).

ادم:؟,؟,؟؟؟؟؟؟، (شكلك متعرفش انك بتتعامل مع الشيطان)...
شخص1: -؟، (تمام)...
بعد ما الناس سلموا ادم الفلوس في اقل من لحظة حصل ضرب نار من جهة ادم و خلصوا على رجالة الطرف التاني...
ادم: -؟,؟؟؟؟,؟؟؟(اللي يحاول يخدع الشيطان يستاهل الموت)...
و ادم طلع مسدسه و ضرب الراجل اللي قدامه في رأسه...
تميم: كل حاجة تمام...
ادم: يلا بينا، ابعت لل boss...
تميم: الفيديو اتبعت...
و ركبوا عربيتهم و مشيوا، و وصلوا للقصر...

ادم دخل اوضته و نام من غير ميحس بالذنب ناحية وعد، مايا نامت، و تميم راح نام، اما عز فقعد يفكر في نانسي...

-نور و نانسي روحوا البيت...
-في بيت عائلة النجار...
سلوي: بالنسبة لحمزة..
حمزة: عملت مصيبة و لا ايه؟
مصطفي: اسمع الاول...
سلوي: قررنا نخطب ليه...
حمزة(بحذر): ايوه بقي مين؟
سعاد: البنت اللي بتحبها مرام...
حمزة(بفرحة): احلفي العب يلا...
و قام حضن الكل...
ريان: مبروك يا ابني...
بدر: الف مبروك...
سيلين: مبروك...
هدي: ازاي كدة و بنتي في المستشفي؟.
سلوي: و يا تري مين اللي وصلها للحالة دي!؟
رحيم: امي بس...

سلوي: خلص الكلام، و اه بنتك جالها عريس و انا موافقة يا ناصر...
ناصر: المهم رغبتها و يكون محترم...
سلوي: هنعرف موافقتها بعد المقابلة...
بدر: بس لو رفضت يبقي خلاص...
محمود: اكيد يا ابني...
نانسي: مرفوض من قبل ما اشوفه...
نور: يا بت شوفيه الاول ممكن يطلع واد مز كدة...
منال: في عريس جاي لنور و كل الكبار موافقين لانه عريس لقطة...
نور(بصدمة): مين انا؟

سلوى: انتي رفضتي رفاعي علشان بلطجي ده رجل اعمال و محترم و طول بعرض و عضلات و وسيم من الاخر...
مصطفي: انا عن نفسي موافق الراجل ميتعايبش و لو رفضناه يبقي احنا حمير...
نور: يا عمو، يعني كلكوا موافقين...
محمود و منال و سعاد و مصطفي و سلوي: اه...
نور(بخبث): تمام و انا موافقة...
و بعدين قعدوا اتكلموا و كل واحد قام على اوضته...

-اما عند وعد قامت حسيت كل جسمها متكسر، و قامت اكتشفت كل ال؟يلا، و بعدين جابت بطنية ليها في الصالة و نامت على الكنبة و شغلت التلفزيون...
و فجأة سمعت صوت مريب...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة