قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية مجنونة في عالمي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الرابع والعشرون

رواية مجنونة في عالمي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الرابع والعشرون

رواية مجنونة في عالمي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الرابع والعشرون

- وعد قامت حسيت كل جسمها متكسر، و قامت اكتشفت كل ال؟يلا، و بعدين جابت بطنية ليها في الصالة و نامت على الكنبة و شغلت التلفزيون...
و فجأة سمعت صوت مريب...
وعد(لنفسها): ايه ده؟
وعد: هسأل اللي بره...
وعد قامت و حاولت تفتح باب ال؟يلا مفتحش، خبطت عليه..
وعد: يا اللي بره...
حارس1: نعم...
وعد: ايه الصوت ده؟
حارس1: دول ذئاب...
وعد خافت جدا و اترعبت...
وعد: انتوا ممكن يحصل ليكوا حاجة طيب...
حارس1: معانا مسدسات...

وعد فكرت في حاجة...
وعد: طب حد يجبلي واحد علشان لو حصلي اي حاجة و ملحقتونيش...
حارس1: الشيطان مأمرش بكدة...
وعد(بمكر): بس امركوا بإنكوا تحموني، و انكم تدوني مسدس علشان احمي نفسي يبقي بتحموني...
حارس1: ثانية...
حارس2: في ايه؟
حارس1: الهانم عايزة مسدس علشان لو حصل حاجة و احنا ملحقنهاش...
حارس2: الشيطان مقالش لينا...
حارس1: ما هي بتقول بس هو قالنا اننا نحميها و ده يعتبر حماية ليها...
حارس2: عندها حق...

حارس1: تمام...
الحارس ده راح عن باب ال؟يلا...
حارس1: يا هانم...
وعد(بأمل): ها...
حارس1: في شباك كدة عند حضرتك افتحيه هتلاقي فيه حديد هوديكي منه المسدس...
وعد(بفرحة): تمام تمام...
و لقت الشباك و فتحته لقت حاطط عليه حديد..
وعد: فين؟
حارس1: اتفضلي...
الحارس ودي لوعد المسدس، وعد اول ما مسكته...
وعد: تقيل كدة ليه اوف...
و قفلت الشباك...
وعد: بتلعب معايا يا ادم هنشوف...

و بعدها وعد بدأت تدور في كل مكان في ال؟يلا علشان تخرج و تهرب...
و بعدها ملقتش راحت قعدت...
وعد: اوف يا رب...
وعد: المطبخ...
و قامت جريت على المصبخ تدور لغاية ما لقت حاجة زي باب ورا الترابيزة، زقت الترابيزة و لقت ايد الباب فتحت...
وعد(بفرحة): حلو اوي كدة، همشي الصبح علشان خاطر بليل الذئاب و كدة...
و قفلت الباب تاني، و راحت ناااااامت على الكنبة...
-في الصباح الباكر...
نور: يلا يا نانسي..
نانسي: تمام...

نور و نانسي راحوا الشغل...
نور: استاذ تميم فين؟
ممرضة: في اوضة المكتب...
نور: تمام شكرا...
نانسي: عايزاه ليه؟
نور: هقوله حاجة...
نور راحت على المكتب، و خبطت.
تميم: ادخل...
نور دخلت...
تميم: خير...
نور: احم عايزة اطلب طلب...
تميم(بإستغراب): اطلبي..
نور(بسرعة في الكلام): عايزاك تخطفني...
تميم(علشان يتأكد): قولي تاني كدة...
نور: عايزاك تخطفني...
تميم: مبحبش الهزار...
نور: بص مش بهزر، بس عايزاك تخطفني الله..

تميم(بصدمة): انتي مجنونة؟هو مش انتي كنتي عايزة تمشي لما خطفتك و لا بيتي عجبك و لا ايه النظام؟
نور: بص يا سيدي العائلة جايبين عريس ميترفضش الصراحة تمام، و انا رافضة نظرا لوعدي لوعد تمام، فانت هتخطفني و اقعد كام يوم مختفية و لما ارجع اقولهم ايه انا مش موافقة، فهما هيتقبلوا حالتي و يرفضوا، ايه رأيك عبقرية صح؟
تميم: زفت...
نور: الله ليه بقي؟
تميم: لانك تافهة اوي ارفضي و خلاص...

نور: مش موافقين، بيقولوا السبب و هو الصراحة يعني الواد مز و ميتسابش...
تميم(بغيظ): خلاص اتجوزيه..
نور: لا مش عايزة...
تميم: ضيعتي وقتي و خلاص، قومي امشي..
نور: تمام انا هروح أجر بلطجية، شكرا باي...
نور قامت مشيت...
تميم: غبية...
نور(لنفسها): اهدي بقي...
نور: مهاب..
مهاب: نعم..
نور: تعرف بلطجية...
مهاب(باستغراب): ايه!
نور: بلطجية للتأجير...
مهاب: اه...
نور: تمام هما فين؟
مهاب: في حتة كدة اسمها(، )..
نور: فين بقي؟

مهاب: هبعتلك في ماسدج...
نور: تومام، شكرا...
-في قصر الشيطان...
مايا: ادم انا عايزة اشتغل...
ادم: شركات اخوكي مليانة...
مايا: لا مكاني، في شركة بابا...
ادم: تمام هيبقي وراكي حراسة مخفية...
مايا: ليه؟
ادم: كدة...
مايا: هو انت ازاي عايش و كدة انا مش فاهمة...
ادم: مايا كل حاجة هتعرفيها في الوقت المناسب تمام، متقوليش لبابا يا مايا...
مايا: حاضر، هقوم البس علشان اروح الشغل..
ادم: تمام...

مايا قامت لبست و نزلت ركبت العربية...
عز: ادم فين وعد؟
ادم: ملكش فيه...
عز: ادم وعد فين؟
ادم: واحد و مراته احنا احرار...
عز: لا يا ادم عارف ليه...
ادم(ببرود): ليه؟
عز: هي مش موافقة بالجوازة دي تمام، و انت اتجوزتها علشان تحميها من ال boss لانها ملهاش ذنب، و كمان كفاية انها مبلغتش عنك، كل اللي هي عملته كانت بتحاول تنقذ الناس من شرك شر الشيطان يا ادم...
ادم(ببرود): خلصت؟

عز: هتفضل زي ما انت يا شيطان، هتندم و هتخسر وعد...
عز قام مشي، و ادم طلع تليفونه...
الخط اتفتح...
ادم: ايه الاخبار؟
حارس1: تمام يا باشا...
ادم: طلبت حاجة او كدة؟
حارس1(بتردد): لا...
ادم: متأكد؟
حارس1: اه يا باشا...
ادم: تمام...
ادم قفل التليفون و قام راح يشتغل...
-في شركة ريان...
مايا دخلت الشركة...
موظفة: استاذ ريان مايا جت...
ريان قام جري ليها...
ريان: انتي كويسة...
مايا(بابتسامة): اه عامل ايه؟

ريان: الحمد لله، تعالي..
مايا دخلت معاه المكتب...
ريان: عملتي ايه؟و وعد عاملة ايه؟
مايا: انا تمام و وعد برضو...
ريان: انا مش فاهم حاجة يا مايا...
مايا: ادم قال انه هيفهمنا كلنا بس معرفش امتي...
ريان: وحشتيني...
مايا(باحراج): ايه ده؟
ريان: ايه بقولك وحشتيني...
مايا: شكرا...
ريان: مكسوفة؟
مايا: احم راحة اشتغل، باي..
مايا راحت تشتغل و ريان كمل شغله و هو مبسوط...
-عند وعد...
وعد قامت من النوم، و غسلت وشها...

وعد: يلا يا وعد النهار طلع من بدري...
وعد(بتذكر): هو مش انا معايا الموبايل صح طب ما اتصل باي حد، انا كنت غبية اوي بجد...
و بتدور على التليفون في السلوبيتة و في الجيب..
وعد: راح فين؟انا كنت غبية اوي، ازاي مفكرتش فيه من امبارح...
وعد: طب خده...
-flash back...
وعد(بدموع و رعب): ادم بليز متسبنيش انا بخاف اقعد لوحدي ارجوك...
ادم للحظة كان هيضعف لدموعها، قرب منها و همس جمب ودنها...

ادم(بهمس): دموعك مش هتأثر في الشيطان...
و خد موبيلها من جيبها، و هي مركزتش...
و بعدين مشي من غير ما حتى يبص وراه...
-نرجع تاني...
وعد: ممكن يكون خده، طب انا همشي...
و خدت المسدس و حطته في جيبها و خرجت من باب المطبخ، و مشيت بحذر جدا و وصلت لورا ال؟يلا، و بعدين بدأت تجري كتير...
لغاية ما وصلت لمكان من حواليها صحراء كله...
وعد: ده كله صحراء، امشي منين...
و بعدين اختارت جهة و مشيت فيها و عمالة تجري...

و كان وقت الغروب قرب...
وعد(بدموع): الذئاب هتطلع يا رب...
و جريت شوية كمان...
وعد(بتردد): اطلع، لا لا مش هطلع، لا انا هطلع الجبل بس...
وعد: بس ممكن يكون في ذئاب فوق...
وعد: ممكن لا، انجزي اطلعي...
وعد بدأت تطلع الجبل و رجليها تقع، و تحاول تطلع، و فجأة وقعت خالص من على ارتفاع بسيط على الجبل و رأسها خبطت في صخرة و اغمي عليها...

-في مكان تاني...
عند نور...
نانسي: يلا يا نور نمشي...
نور: لا اتصلي انتي ببدر يوصلك انا ورايا شغل...
نانسي: تمام...
بدر جه و خد نانسي و مشي...
نور ركبت تاكسي و راحت للمكان اللي مهاب كتبه ليها...
و بعدين نزلت...
نور: ايه الاماكن دي!
نور: انا همشي احسن...
شخص: رايحة فين يا قطة؟
نور(بخوف): ها...
شخص2: شكلك مضيعة الطريق، تعالي نوصلك..
نور: بعد اذنك سيبني امشي تمام...
نور لسة هتمشي...

شخص3: هو إلى بيدخل المنطقة دي بمزاجه بيخرج بمزاجه...
نور: قصدك ايه؟
شخص2: قصده انك مش هتخرجي من هنا بمزاجك..
نور: انا معملتش حاجة لحضرتك...
شخص1: لا عملتي، عندك مانع؟
نور(لنفسها): منك لله يا تميم لو مكنتش رفضت مكنتش هاجي هنا...
نور: لو سمحت يعني...
لقت عربية جاية من وراها، تميم نزل...
تميم: اركبي العربية...
نور: تميم...
تميم: اركبي...
نور جريت ركبت العربية بتاعته...
شخص3: شايفك داخل شمال علطول...

تميم بصله و بدأ ضرب فيهم كلهم...
و بعدين ركب العربية، و ساق و مشي...
نور: تميم انا...
تميم(بصوت عالي): بس اخرسي...
تميم: ده يعني البديل؟!
نور: انت رفضت...
تميم: اخرسي خالص...
تميم ساق بعربيته و راح على الفيلا اللي كانوا فيها قبل كدة...
نور: احنا جينا هنا ليه؟
تميم: مش انتي عايزة تتخطفي...
تميم خدها و دخلها ال؟يلا...
نور: يعني انت موافق؟
تميم(ببرود): اه، اطلعي غيري و نامي...
نور: مش جايلي نوم...

تميم: تسمعي كلام اللي خطفك تمام...
نور رفعت حاجبها ليه...
تميم: يلا...
نور: تمام اوف...
تميم: هاتي تليفونك...
نور: ليه؟
تميم: اكيد هيتصلوا بيكي...
نور: تمام...
طلعت تليفونه و ودته ليه...
نور طلعت غيرت هدومها و نامت علطول، تميم قعد شوية و بعدها نام على الكنبة...
-في مكان تاني...
محمود: هي نور ليه مجتش لغاية دلوقتي؟
نانسي: قالت انها عندها شغل..
سعاد: اتخطفت تاني، لا لا يا رب...

حمزة: اهدي يا ماما، ممكن تليفونها فصل شحن...
ريان: متخافوش خير...
منال: طب حد يتصل بوعد يطمن عليها...
سيلين: نبقي نروح ليها بعدين، دلوقتي نور...
مصطفي: قدموا بلاغ...
بدر: لازم يعدي 24 ساعة...
منال: اهدي بس يا سعاد...
هدي: هتلاقيها ما عشيقها...
سلوي: هدي اخرسي مش معني ان بنتك عملت كدة يبقي كل البنات عملت كدة...
رحيم(بانكسار): عندك حق يا امي...
ناصر: متقلقش يا رحيم خير...
سلوي: الكل ينام متخافوش خير...

-في مكان تاني...
عند سيرين...
اياد: يا بت اتكلمي، جبتي اخري...
اياد: طب اطلبلك اكل معايا انا بعشق الاكل...
اياد: يا بت هضربك...
سيرين بصتله بخوف...
اياد: لا خلاص اسف بهزر...
اياد: طب حصل ايه؟
اياد: هجبلك شيكولاتة...
اياد: مفيش فايدة...
اياد: تومام...
اياد خرج و دخل فجأة خلي سيرين تتخض...
اياد(بمرح): شكلك حلو علفكرة...
و بعدها خرج، و سيرين استغربت...
-في قصر الشيطان...
ادم: عملتي ايه في الشغل؟
مايا: تمام...

ادم: فين تميم يا عز؟
عز: هبقي اقولك بعدين...
مايا: عايزة اكلم وعد يا ادم...
ادم: لا يا مايا مش دلوقتي...
مايا: بليز، بليز بليز يا ادم...
ادم: مايا مينفعش...
مايا: ده اول طلب ليا يا ادم..
ادم: تمام يا مايا...
ادم طلع تليفونه و اتصل بالحارس...
الخط اتفتح...
ادم: الو...
حارس1: نعم يا حضرة الشيطان...
ادم: اديها التليفون...
حارس1: حاضر...
الحارس راح و خبط على الباب، مفيش رد...

حارس التاني راح فتح الشباك و نادي برضو مفيش رد...
ادم: ايه؟
حارس1(بارتباك): الهانم مش بترد..
ادم(بقلق): حاولوا تاني و انا جاي...
مايا: في ايه؟
ادم: مفيش...
عز: اجي معاك...
ادم: خليك جمب مايا، انا راجع باي..
ادم طلع جري و ركب عربيته و راح على ال؟يلا...
ادم: ازاي ده؟
و طلع المفتاح و فتح باب ال؟يلا...
و دخل دور في كل مكان...
ادم(بصوت عالي): ووووووووعد...

و بعدين دخل المطبخ، لقي ان الترابيزة متحركة من مكانها و الباب مفتوح...
ادم(بغضب): و ربي لاوريكي يا وعد لما اشوفك...
ادم(بغضب): انتوا حمير هنا، انا كنت موقفكم هنا ليه؟
ادم: ايه اللي حصل؟
حارس2(بخوف): يا بيه هي...
ادم: احكي...

حارس2: كان في ذئاب هنا و هي سألت ايه الصوت ده و قالت انتوا مش خايفين، فقولنا لا معانا مسدسات هي طلبت واحد و قالت يعني علشان احمي نفسي لو انتوا ملحقوتنيش فاحنا اترددنا يا باشا الاول و بعدها احنا ودينا ليها المسدس من الشباك، بس يا باشا...
ادم: هو مش انا سألتكوا هي طلبت حاجة و لا لا و انت قولت لا...
شخص1: خوفنا من حضرتك يا باشا...
ادم طلع مسدسه و قتلهم...
ادم: قبل الصبح تكون موجودة...

شخص: تمام يا شيطان...
ادم دخل ال؟يلا و قعد فيها على اعصابه...
-في مكان تاني...
وعد نايمة في مكان زي الخيمة و رأسها مربوطة بشاش و نايمة...
بنت: هي اتعرضت لضربة جامدة ممكن تفقد الذاكرة...
راجل: حاولي تساعديها يا بنتي...
بنت: حاضر يا بابا...
راجل: ماشي يا زينة خلي بالك من نفسك اقعدي معاها...
زينة: حاضر...
شخص(بصوت قاسي): مين اللي جوا؟

زينة(بخوف): منعرفش، بنت ابويا لاقاها واقعة و راسها مخبوطة في صخرة خدها معاه و ركبها على الجمل و جبها هنا هو كام راجل من رجالتك...

الراجل ده كان ناوي يدخل، زينة اعترضت طريقه..
شخص: ايه؟وسعي...
زينة: البنية لابسة لبس مينفعش تشوفها بيه يا محمد...
محمد: وسعي من وشي...
محمد سابها و دخل الاوضة اللي وعد فيها...
دخل لقي وعد نايمة و رجليها البيضة باينة كلها و السلوبيتة الجينز جميلة عليها و شعرها الاسود الحرير مفروش على المخدة و الشاش مربوط حوالين رأسها و رجليها اليمين...
محمد سكت من الصدمة و انصدم من جمالها...

زينة: محمد مينفعش كدة دي ضيفة عندينا...
محمد: البنت دي هتتنقل في اوضتي اللي في الجبل...
زينة: مينفعش يا محمد..
محمد سابها و راح عند وعد و شالها و راح على اوضته و نيمها على سريره...
زينة: محمد مينفعش ممكن تكون متجوزة اومخطوبة او مكتوب كتاب اي حاجة يا محمد، انت تعرف في الاصول برضو يا واد عمي...
محمد: زينة روحي شوفي عمي، يلا...
زينة مشيت بسرعة و غضب و راحت لوالدها...
زينة: ابوي خلي محمد يبعد عن البت دي...

عبده: حصل ايه؟
زينة: خدها و نيمها في سريره...
عبده قام بسرعة و راح لمحمد..
عبده: محمد يا ولدي ميصوحش...
محمد: دي ليا انا يا عمي، تمام..
عبده(بخيبة امل): تمام يا ابني، و بعدين وعد اتحركت برقة في نومها، خلت محمد يتجنن...
محمد: انا خارج قبل ما اتهور...
محمد: محدش يدخل عليها فاهمين...
عبده و الرجالة: تمام يامحمد بيه...
-وعد بدأت تفوق...
وعد(و هي مش مركزة): آآآآآآه...
وعد: انا فين؟ادم حصل ايه؟

و بعدين بدأت تفوق لقت نفسها في مكان غريب زي كإنه مكان تحت الارض...
وعد: عاااااااااااااااااااا...
محمد اول ما سمع صوتها دخل ليها...
محمد: خير يا حبيبتي...
وعد: انت مين؟انا فين؟ادم فين؟حصل ايه؟
محمد: انتي حبيبتي، و معايا في الجبل، و حصل ايه انقذناكي من الموت...
وعد(و هي بتهز رأسها): لا لا انا مش حبيبتك، جبل ازاي انا مين جبني...
زينة: اهلا يا حبيبتي...
وعد: انتوا مين الله؟فين ادم؟

محمد(بعصبية): ادم مين؟اياكي تنطقي اسم راجل تاني فاهمة...
وعد(بصوت عالي): انت مالك الله، فين ادم؟و ربي ادم لو بيهزر هنزعل..
محمد شدها من شعرها و وعد صرخت جامد...
وعد(بدموع): سيبني...
عبده: خلاص يا محمد سيبها دلوقتي...
محمد: اخرج بره..
عبده خرج بسرعة...
زينة: سيبها الله...
محمد: فاهمة متنطقيش غير اسمي اسمي انا و بس..
وعد: انت مين اسااسا؟
محمد: انا محمد، جوزك...
وعد بصتله و فتحت عنيها بصدمة...
وعد: ازاي؟

محمد: هجيب المأذون و نكتب الكتاب..
وعد: روح احلم انا متجوزة...
محمد مسك ايديها يشوف فيها دبلة و لا لا...
محمد: مش في ايدك دبلة...
وعد: مجبناش دبل..
محمد: و انا هصدق الكلام ده يعني...
وعد: يا استاذ محمد ابعد عني، انا واحدة متجوزة و جوزي ليه اسمه و مركزه في العالم، ابعد..
محمد: اسمه ايه؟
وعد: ادم...
محمد: ادم ايه؟
وعد: معرفش...
محمد شدها من شعرها اكتر، و وعد صرخت...
وعد: و الله ما اعرف...
وعد: لقبه الشيطان...

محمد بصلها بصدمة...
محمد: ادم و تميم و عز...
وعد: اه اه..
محمد: بس الشيطان مش متجوز..
وعد: جوازنا سري...
محمد: عرفي يا كلبة...
و ضرب وعد كتير بالقلم..
زينة: بس بقي كفاية...
زينة راحت حضنت وعد...
محمد: تعرفي جتيلي من السماء هكسر الشيطان بيكي...
محمد: دي متخرجش من هنا...
زينة حضنت وعد و وعد بتعيط...
و بعد شوية، لقت محمد داخل بمأذون...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة