قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية ماسة الرعد الجزء الثاني للكاتبة أماني فهمي الفصل العاشر

رواية ماسة الرعد الجزء الثاني للكاتبة أماني فهمي الفصل العاشر

رواية ماسة الرعد الجزء الثاني للكاتبة أماني فهمي الفصل العاشر

في غرفة لؤلؤة
كانت تنام لؤلؤة بعمق بين احضان ظافر الذي اشعرها بالدفء و الأمان والسعادة ولكن قطع هذا الدفء دخول رعد ووجد ابنته ومدللته بين احضان ظافر بطريقة صعبية جدا حيث كان ظافر يعلم على ظهره ولؤلؤة نائمه على صدره فصرخ رعد لعبة صوته.

رعد: لؤلؤةةةةةةةةةة ظافرررررررررر
ظافر بخضة: في ايه
لؤلؤة بخنقة: مالك بس يا رودي
رعد: انتم اذاي تنامو كده
لؤلؤة ببرود: مش اول مرة يعني انام في حضنه
ظافر بهدوء: طيب ممكن تهدي بس
رعد: اخرج برا حالا وانتى جهزي شنطة هدومك هنرجع مصر
لؤلؤة ببرود: عاوز ترجع مصر ارجع لكن انا هفضل هنا لغاية الإجازة متخلص
رعد: اه يا بت البرود ده وكمان مش محترمانى خالص.

لؤلؤة بادب: حضرتك عارف انى جاية هنا أقضي الاجازة كلها وانا لما نمت في حضنة كنت خايفة وانت عارف انى لما بكون خايفة بحب انام في أوضة فودى وهنا مفيش فودى في ظافي
رعد بهدوء: مانا موجود
لؤلؤة بسخرية: بس انا مش عوزة حضرتك ممكن أفضل هنا لغاية الإجازة متخلص بعد اذنك
رعد بحزن: ماشي لي لي افضلي
لؤلؤة بحب: وانت كمان هتفضل علشان ظافر هيعملي عيد ميلادى هنا صح ظافي
ظافر بحنان: صح يا عيون ظافي.

لؤلؤة: طيب يالا برا منك ليه عوزة اخد دش وأنزل اكل
ظافر: طفسه طول عمرك
لؤلؤة ببرود: مش لوحدي يا روحي
خرج رعد و ظافر من الأوضة وتوجهو الى غرفهم وبعد مرور وقت نزلت لؤلؤة ووجدت الجميع يجلس على السفرة.

لؤلؤة ببرود: انتي قومي من مكانك ده مكاني
شاهي بتكبر: روحي اقعدي في اى مكان
لؤلؤة ببرود: يعنى مش هتقومى
شاهي: لا مش هقوم
لؤلؤة بسهوكة: ادور عوزة اقعد هنا
ادور: امرك برنسيسة شاهى قومي من مكانك بسرعة
شاهي: بس
ادور: يالا
قامت شاهى من مكانها وتوجهت الى مكان آخر أمرت لؤلؤة احدي الخدم بشيل الكرسي وإحضار كرسي آخر وجلست عليه وأصبحت تجلس بين ظافر من اليمين وادور من الشمال وبتدات تاكل باستمتاع تحت انظار الكل.

لؤلؤة: ظافر هتعمل ايه في عيد ميلادى
ظافر: ال قلبي سامر بيه
لؤلؤة: النهاردة الاتنين وهو يوم الخميس عوزاه احلى عيد ميلاد
أنجي: بت انتى هو انا هواء ادامك
لؤلؤة: ملكيش دعوة
انجي: خلاص انا و ادور هنسافر فرنسا
لؤلؤة: ادور انت هتسافر ومش هتحضر عيد ميلادى انا نزعل منك
ادور بحنان: لا يا روحي انا هفضل لغاية عيد ميلادك
لؤلؤة: خلاص انتى سافري بقي انجي مش عوزاكي.

انجي: بقي ادور يفضل وانا امشي طيب والله لوريكي تعالى بقي
قامت انجي تجري ورا لؤلؤة وفضلو يضحكو مع بعض
إلياس: طفلة والله
رعد: حد يصدق أن ديه أنجي الكاشف
ماسة: ديه اعيل من لي لي
ظافر: متقوليش على لؤلؤتي عيلة
رعد: متقولش لؤلؤتي مفهوم
ظافر بسخرية: طيب اسألها وهي تجاوب من فينا يحط اداه الملكيه
ماسة بخنقة: خلاص بقي بطلو زن
فضل الكل يتكلم ولا يهتمو بشاهي إطلاقا فقامت وصعدت الى غرفتها.

مر يومين وكان القصر على قدم وساق حتى يتجهز لحفلة عيد الميلاد
كان ادور يستعمل أسلوب الرعب مع شاهى ويضغط على اعصابها بشدة
اتصلت لؤلؤة على چوزف وطلبت منه ان تقابلة وفعلا استجاب لطلبها وجاء إليها
چوزف: صباح الورد على احلى برنسيسة في الدنيا
لؤلؤة: هاي چوچو
چوزف بصدمه: چوچو مين يا بت
لؤلؤة: ايوه انت چوچو
چوزف: يا بت دانا لو كنت اتجوزت كنت جبت قدك من زمان
لؤلؤة: ليه انت عندك كام سنه
چوزف: عندي 33 سنه.

لؤلؤة: طيب اذاى يعنى 33 هنشيل منهم 16 هيتبقي 17 سنه ليه كنت بتدرس ولا هتجوز
چوزف: عندك حق خلاص انسي بقي عوزة ايه
لؤلؤة: تعالى اركب معايا خيل
چوزف: انتى بتهزري صح يعني جيبانى هنا علشان أركب خيل
لؤلؤة: اكيد انا مش غبية علشان اعمل كده عوزة اتكلم معاك شوية
چوزف: هو حد يعرف انك معايا هنا
لؤلؤة: يعنى واحد داخل بيت ناس من غير ميعرفو اكيد عرفين يالا بقي.

توجهو الى مكان الخيل ( الاسطبل ) واختارت لؤلؤة فرس ظافر و اختار چوزف فرسه وتم تجهزهم وانطلقو بيهم في وسط المكان.

چوزف: انتى ليه مقلتيش لظافر بأن بيتر مع شاهي في خطفك
لؤلؤة: لان بيتر كان اداه وشاهي كانت بتحركة بسهوله وهو كان مصدق كل كلامها
چوزف: هو انتى طيبة ولا ذكية
لؤلؤة: انت شايف ايه
چوزف: بصراحة انتى ذكية وقوية وكمان باردة طالعة للدكتورة ماسة في كل حاجة بس انتى اتفوقتى عليها في الجمال والعظمة الى يشوفك ميقولش انك مجرد طفلة عندها 16 سنة انا بتوقع ليكى مستقبل مبهر وهتبقى قوة لا يستهان بيها قولك نصيحة.

لؤلؤة: قول سمعاك
چوزف: اوعي تخلى حد يكسرك او يذلك مهما كان وفضلي صاحبة كلمه واحدة بس اوعي توسخى ايدك بالدم لانه بحر مع اول نقطة مش هتعرفي تخرجي منه
لؤلؤة: ليه سموك السلطان
چوزف: علشان انا موت واحد او قطعته بالسيف وزمان كانو بس الملوك والسلاطين هما الى يبموتو بالسيوف فاخدت اللقب
لؤلؤة: ندمان ونفسك يرجع بيك الزمن لورا علشان متعملش كده تانى.

چوزف: بالعكس لو رجع بيا الزمن لورا كنت هعمل اكتر من كده انتى متعرفيش الشخص ده عمل ايه في عيلتى كلها قتلهم بدم بارد لولا بيتر كان مسافر برا كان زمانه مات حلفت على الانتقام وعمري مهتنازل عنه
لؤلؤة: خلاص انسي بقي چوچو وخلينا نكمل جري
چوزف: عارفة أخويا ميقدرش يقولى كده كنت قتلته
لؤلؤة: هو اخوك بجد
چوزف: ابن عمي واخويا وانا الى مربيه
لؤلؤة: تربية الندامة المهم هتجيب هدية ليا ايه في عيد ميلادي.

چوزف: ايه ده هو انا هجيب هدية
لؤلؤة: لا هتيجي الكل وتشرب وتسهر وهتمشي عادى دانا قتلك
چوزف: الأميرة تطلب وانا أنفذ عوزة ايه
لؤلؤة: انا عندي فرسة و اسد و نمر وكلب كبير ناقص ايه
چوزف بصدمه: انتى بجد عندك اسد و نمر
لؤلؤة: ايوه والله ما بص
خرجت لؤلؤة تليفونها وفرجته على صورها مع النمر والكلب والفرسة والأسد
چوزف: ايه رايك بطقم الماز
لؤلؤة: لا عوزة ذئب ابيض يكون مميز
چوزف: اشمعنا انا الى هجيبه.

لؤلؤة: علشان ظافر مش هيرده هيخاف عليا
چوزف: وانا بقي الى هجيبة صح
لؤلؤة: هجيبه ولا اصوت وقول انك الى خطفتني وكنت عاوز تقتلنى والكل هيصدق عادى
چوزف: حاضر يا برنسيسة
فضلو شوية مع بعض بعد كده غادر چوزف وطلعت لؤلؤة الأوضة ولقت فهد الأسد قاعد على السرير واول ما شفها جري عليها فشالته وفضلت تلعب معاه وفجاه انفتح باب غرفتها ودخلت شاهي.

شاهي بسخرية: شيفاكى مش مضيعة وقت من ظافر لادور لاچوزف لانطوان
لؤلؤة ببرود: ولو في غيرهم هيبقو تحت أيدي لأنهم بيحبوني انا وكمان مين يشوف لؤلؤة الحديدي وميحبهاش يبقي حمار
شاهي: ابعدي عن ادور بأنه بتاعي انا وبس
لؤلؤة بسخرية: ليه كسبتيه في كيس شيبسي ولا كيس كراتية
شاهى بغل: هقتلك وملكيش ديه عندي
لؤلؤة بضحكة رنانة: والله وانتى بقى الى هتقتلينى لوحدك ولا حد هيساعدك
شاهي بغضب: لا لوحدي وهتشوفي.

لؤلؤة بسخرية: وانتى فاكرة لو بس اربتي مني ادور او أنطوان او ظافر او چوزف هيسبوكى تعيشي غير ابويا الى ممكن يفصل رقبتك عن جسمك الحلو ده ولا امى الى ممكن اولا فيكى عايشة حتى مالك الصغير الى لسه مكملش 11 سنة هيستمتع كتير بموتك يا بنتى انا لؤلؤة الحديدي حبيبه ودلعوعه الكل من نصف واحد لأكبر واحد
شاهي بتكبر: هنشوف قريب
لؤلؤة بارف: يالا اخرجي برا عوزة العب مع فهد
خرجت شاهى بغل تحت انظار الماس و انجي وادور.

الذين سمعو الحوار كله فنسحبو الى غرفة الماس
الماس: هنعمل ايه انجي
انجي: انا مش عارفة ادور مستني ايه
ادور: انا بنفذ كلام لؤلؤة
الماس بعصبية: كلام ايه وانت هتسمع كلامه بجد
ادور بهدوء: اهدي الماس هي طلبت منى معملش حاجة فيها الى بعد عيد ميلادها
انجي بهدوء: بس هي كانت بتتكلم بغل ربنا يستر
ادور: متخفوش كلنا هنا.

مرت الأيام وجاء يوم الخميس بفرحة للجميع وخصوصا ظافر لان حبيبتة كبرت عام آخر وقد مر الكثير وباقي القليل حتى يجتمع مع محبوبته تحت سماء الحب و الحنان.

في الصباح.

على السفرة.

إلياس: لي لي فين فستانك
لؤلؤة: معرفش اسأل ظافر
ظافر: موجود دلوقتي على سريرك
لؤلؤة بفرحة: بجد شكرا ظافي
رعد: اكيد مش حلو
لؤلؤة بفخر: ادام من ظافي هيبقى حلو ملكش دعوة
وفي لحظة سمع الجميع صوت انزار الحريق فدخل الحرس بسرعة وعلمو بان الحريق من غرفة لؤلؤة فصعد الجميع الى الاعلى وعندما دخلو وجدو فستان مرمي على الارض ومحروق.

لؤلؤة بحزن: هو ده فستان عيد ميلادي
ظافر بحزن: اهدي يا روحي هجيب غيره
لؤلؤة بغضب: الكل براااااا مش عوزة حد فيكم هنا
ماسة: اهدي يا لي لي
لؤلؤة بصوت عالى: برااااااااااااا
جلست لؤلؤة امام الفستان وخرج الجميع ماعدا ظافر الذي جلس خلفها وضمها لحضنه من الخلف فبكت لؤلؤة بشدة.

ظافر بحب: حبيبتي انتى عارفة ان دموعك غالية عليا اوى
لؤلؤة بدموع: هلبس ايه دلوقتي
ظافر بحنان: احلى فستان لاحلى لؤلؤتي في الدنيا
لؤلؤة: وهو فين الفستان وهنلحق نجيبة
ظافر: بصراحة انا كنت جايب فستانين علشان تلبسي واحد النهاردة وواحد تلبسية بعد كام يوم في حفلة كنت عوزك تجيها معايا
لؤلؤة: بجد ظافي
لفها ظافر لوشه وضمها لحضنه جامد وبعد كده مسح دموعها بحنية
ظافر: اوعي تعيطي تانى.

لؤلؤة: انا مش بعيط ادام حد غيرك انت وبس
ظافر: ولا حتى انا رجولتى بتقع مع كل دمعه وبتمنى الموت
لؤلؤة بسرعة: بعد الشر عنك يا ظافي
ظافر: تعالى بقي نفسي الوش العسل ده ونروح اوضتي نجيب الفستان
لؤلؤة: لا خليه في أوضتك علشان هلبس فيها
ظافر بدموع مزيفة: وانا هلبس فين بقي
لؤلؤة بضحكة رنانة: خلاص متزعلش البس انت الأول وبعد كده انا البس تمام
ظافر بحب: الأوضة و صاحب الأوضة تحت امرك يا ملاكي الجميل.

لؤلؤة: شكرا حبيبي وباسته
راحت لؤلؤة الحمام وغسلت وشها وخرج ومسكت ايد ظافر ونزلو تحت وكملو فطار عادي جدا.

جاء الليل وفعلا تألقت لؤلؤة بفستان اسود غاية من الجمال بحمالات رفيعة وقصير لمنتصف الفخد.

نزلت لؤلؤة في ابهي صورة لها توجه إليها ظافر وأمسك يديها وكمل نزول تم تسليم الهدايا إليها.

لؤلؤة: ظافر فين هديتي
ظافر: هو لازم
لؤلؤة بعصبية: فين الهديه
ظافر: اتفضلي يا ملكة قلبي
أخرج ظافر سلسلة على شكل تاج في منتهي الروعة
أعجبت بها لؤلؤة بشده.

لؤلؤة: أنطوان فين الهدية
أنطوان: الأميرة تامر
سلسلة على شكل فراشة.

لؤلؤة بغرور: حلوة بس مش اوي
أنطوان: ديه مش حلوة يا مفترية
چوزف: كل سنة واحلى برنسيسة في الدنيا بخير
لؤلؤة: چوچو وانت طيب يا عسل فين الهدية
چوزف: تحت أمر البرنسيسة اتفضلى.

كانت الهدية عبارة عن طقم الماز جميل جدا فشكرته لؤلؤة على الهدية
استقبلت لؤلؤة الكثير من الهداية
جاء موعد تقطيع التورتة وتم تقطيعها وسط الهزار والسعادة
كانت لؤلؤة تقف واثناء مرور أحد الخدم فاصدم بيها وسكب العصير عليها فعتذر.

صعدت لؤلؤة الى الاعلى ونظفت الفستان وعند نزولها شعرت باحد خلفها وعندما نظرت كانت لؤلؤة تأخذ السلم كله على ظهرها فاطلقت صرخة مدوية وفي الآخر استقرت لؤلؤة أسفل السلم وبتنزف دم من رأسها.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة