قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية ماسة الرعد الجزء الثاني للكاتبة أماني فهمي الفصل السادس عشر

رواية ماسة الرعد الجزء الثاني للكاتبة أماني فهمي الفصل السادس عشر

رواية ماسة الرعد الجزء الثاني للكاتبة أماني فهمي الفصل السادس عشر

مر الوقت ببطي على الجميع وهما في انتظار استقرار حالة لؤلؤة
وعلى نظير آخر في مطار الغردقة الدولى وصلت الطيارة الخاصة لعائلة الأندلسي الى أرض مصر.

نزل ظافر الى المطار وتوجه الى السيارات المستشفي
دخل ظافر المستشفي بكل قوة وجبروت وتوجه الى العناية المركزة
رعد بغضب: انت بتعمل ايه هنا
ظافر ببرود: لسه ذي مانتا
رعد: ابعد عن بنتي
ظافر بغضب: ليه حرام عليك هو انا عملت حاجة فيك او فيها انا بحبها اكتر من نفسي ارحمنا بقي يا اخي
رعد بغضب: عمري مهسمح لبنتي انها تسبني او تتجوز لؤلؤة ملكي انا وبس.

مالك بسخرية: لا بكرا لما تفتكر كل حاجه هتسيبك لوحدك وبكرا تقول مالك قال
ظافر: مالك عاوز اشوفها
مالك: خوش ليها جوه
دخل ظافر الغرفة وقرب منها وباسها من شفايفها بتملك وجلس بجوارها ومسك ايديها ودموعه نزلت بغزارة.

ظافر: حبيبتي انا اسف انا السبب في كل حاجه لو كنت وقفت زمان ادام رعد مكنش كل ده حصل انتى حبيبتي وبنتى واختي وعشقتى ومن النهاردة مش هسيبك تانى وباس ايديها.

ونام جمبها على السرير وضمها لحضنه ونام
في الخارج.

رعد بغضب: انت اذاي تسمح لراجل غريب يدخل لأختك
مالك ببرود: مش اول مرة تنام في حضنة يا راجل ديه طول عمرها في حضنة جات على دلوقتي
ماسة: مالك مسمعش صوت تانى
دخل الدكتور أوضة لؤلؤة وشف لؤلؤة بين احضان ظافر فبتسم وخرج
رعد: خير يا دكتور
الدكتور باحراج: هتبقي كويسة شوية وهاجي تانى
مالك: في ايه يا دكتور
الدكتور: شكلها كانت واحشة جوزها فمنيمها في حضنة
رعد بغضب: بس هي مش متجوزة.

هجم رعد على الأوضة ولقى ظافر نايم ولؤلؤة في حضنه ونايمين بكل اريحيه فتوجه إليهم وبعد ظافر عنها وشاده وخرجه برا.

فضل رعد يضرب في ظافر بشدة فتوجه مالك و چوزف وفرقوهم عن بعض بأعجوبة
ماسة بصوت عالى: كفاية بقي حرام عليكم انتم كده بتاذو بنتى وهي أهم منكم انتم الاتنين
رعد: ماسة ص
ماسة بعصبية: بلا ماسة بلا زفت الظاهر انى حبى ليك هيضيع بنتى شكلك يا رعد نسيت مين هي ماسة المنصوري.

الدكتور: من فضلك براحة المريضة هتبقي في حالة نفسية صعبة ياجماعة هي مش اتخبطت ولا اتسرقت لا ديه محاولة اغتصاب عرفين يعنى ايه وتاريخها الطبى اسبت انها اتعرضت لخبطة شديدة في رأسها وفقدت الذاكرة ودلوقتى بردو الحيوان إلى عمل فيها كده خبطها جامد في حيطة او في السرير ونزفت وممكن ترجع الذاكرة وهيبقي صعب ومن الى انا شايفة انكم خبيتو حاجه كبيرة عنها وممكن تدمر ودمركو معاها لان من شخصية لؤلؤة المعروفة انها مستحيل تسامح ومع ان مفيش شرطة لغاية دلوقتى يعنى هي هتنتقم من الحيوان ده فلازم تعملو المستحيل وتحتوها.

مالك: شكرا يا دكتور انا هتصرف
الدكتور: اتمنى بجد كده
قطع كلامهم صوت جهاز القلب توجه عدد من الأطباء الى الداخل بسرعة وبعد فترة خرج الأطباء.

الدكتور: الحمد لله المريضة فاقت وهتتنقل غرفة عادية حمدلله على سلامتها
رعد: چوزف مشي صاحبك من هنا بدل مقتله
ظافر: مش همشي
في لحظة واحدة كان صوت رصاصة تحت قدم ظافر تحت دهشة ورعب الجميع
رعد: الرصاصة التانية هتبقي في قلبك
چوزف بسرعة: تمام رعد بيه هيمشي
ظافر: لؤلؤة ملكي انا وبس فاهم
رعد بسخرية: وفين ايمانك بحبك الكبير بيها ههه
سحب چوزف ظافر واخرجة برا المستشفي.

توجه باقى العائلة الى غرفة لؤلؤة للاطمئنان عليها
مالك: لي لي انتي كويسة
لؤلؤة: ايوة ميكا كويسة
مالك بغضب طفولى: متقوليش ميكا
لؤلؤة بابتسامة: حاضر ميكا
رعد: حبيبتي حمدلله على السلامة
لؤلؤة: الله يسلمك بابي مالك فين چوزف
مالك: كان معاه تليفون هرن عليه حالا
لؤلؤة: بسرعة ميكا وبعتلى ميكو
مالك: حاضر هتصل عليهم
يوسف: لي لي مين الى عمل كده
لؤلؤة بغموض: كله هيبان چو هيبان.

رعد: انتى عارفة ان چوزف رفض يعرفنا مكانه وقال انك هتتصرفي بنفسك و
قطع كلامه صوت خبط على الباب ودخول مايکل و چوزف
چوزف: الف سلامة عليكى
مايكل: اسف لؤلؤة لو مسفرتش مكنش عمل معاكى كده
لؤلؤة: من فضلكم عوزة ميكو و چوچو لوحدهم
رعد: بس
لؤلؤة: من فضلكم اخرجو برا
غادر الكل وفضل مايكل و چوزف
لؤلؤة: ميكو مالك واقف بعيد ليه
مايكل: انا اسف لي لي مقدرتش احافظ عليكي.

لؤلؤة: بطل هبل احنا الثلاثة عارفين انه كان عاوز يعمل كده مفيش حاجة جديدة المهم هو فين
چوزف: موجود عندي
لؤلؤة: محدش يلمسه
مايكل: رعد كان عوزة بس احنا رفاضنا نعرفة طريقة
لؤلؤة: تمام وهو في حد جيه شافني وانا في الرعاية
چوزف: حد مين
لؤلؤة: يبقي بتهيقلي خلاص
چوزف: نامي دلوقتى ولما تبقي كويسة نتصرف
لؤلؤة: تمام چوچو
ساعدها مايكل على النوم وخرجو وسبوها.

مر حوالى يومين وأصبحت لؤلؤة كويسة وخرجت من المستشفي وركبت عربية چوزف وانطلقت بيها وخلفها الباقي.

وصلت لؤلؤة الى الفيلا الخاصة بچوزف ودخلو الى البدروم
وجدو شخص مرمي على الارض وحوله الحرس
جلست لؤلؤة بابتسامة سخرية على الكرسى أمامه وخلفها الباقي
لؤلؤة بسخرية: اوبس مسيو شادي يا رب الإقامة تكون عجبتك فندق 5 نجوم هااا انت مين وعاوز تاذي عيلتى ليه
شادي بسخرية: شيفك واقفة على رجلك وقوية ايه نسيتي الليلة الياها ولا ايه ده حتى شرفك غرق أيدي.

لؤلؤة: هههههههههههههههههه بجد هو انا مقلتلكش انا فقده شرفي من وانا عندي 5 سنين في حادثة يا خفيف
شادي بصدمة: ايه
لؤلؤة: ها هتقول انت مين ولا اعرف بطريقتي
شادي: مليش مزاج
لؤلؤة بغموض: تمام انت عارف الرجالة ديه مشفتش حريم بقلهم قد ايه كتير وانا قلتلك اتكلم بالأدب مردتش فمترجعش تزعل بقي
وبصوت عالى: مايكل هات الأمانة الى برا بسرعة
مايكل: امرك.

شاور مايكل لأحد الرجالة وخرج وبعد شوية دخل فايده بنت ورماها تحت قدم لؤلؤة
لؤلؤة بابتسامة خبيثة: أحب اعرفك ياسمين جلال
شادي بصراخ: يا ولاد الكلب سبوها
لؤلؤة: توتوتوتو هي ماما معلمتكش انك متشتمش عيب كده ودلوقتي هتتكلم ولا الرجالة يعملو الصح مع الموزة ديه
شادي: انا اسمي عمر كريم ماجد السيوفى
ماسة بصدمة: انت ابن كريم ماجد إسماعيل السيوفي
رعد بصدمة: انت ابن كريم اذاي.

عمر: كريم كان متجوز امي بامر من جدي مرت السنين وكان عندي 8 سنين لما لقيت امي بتعيط علشان كريم حب واحدة وعاوز يتجوزها وعرفت انها اسمها ماسة المنصوري ومرت فترة وبعد كده جيه خبر وفاته تعرفو انا فرحت اوى انه مات لأنه كان معيشنا في عذاب وزل وعرفت ان سبب موته انها بردو ماسة المنصوري وأمي حزنت عليه اوى علشان كده قررت انتقم منها وعرفت انها عندها بنت وولد فخترت أذى بنتها بس انا خصب عنى طول عمري شايف امي بتعيط على راجل ميسواش علشان كده قررت أريح قلب امي والغريب بجد ان ماسة هي الى رجعت امى للحياة تانى.

لؤلؤة: ادام انت عارف ان امي ملهاش ذنب في كل ده ليه استمريت
عمر: يمكن غباء او لحظة شيطان
رعد: يبقي لازم تتربي ادام ابوك معرفش يربيك يبقي انا هربيك
لؤلؤة بقوة: بس محدش هيلمسه اسمعنى كويس مش غلطتك ولا غلطتى ديه غلطت اختيار امك انها اختارت شخص غلط
عمر بضعف: حكم ايه.

لؤلؤة ببرود: انت ليك الأمان منى لمدة أسبوع واحد بس في مصر تلم حاجتك وأهلك وتسيب مصر و أمريكا و فرنسا و روسيا و ايطاليا ممنوع تدخل فيهم عندك باقي البلاد تستقر فيها ولو في يوم لمحت ظلك في اي حته يبقي هبعتك تونس ابوك في قبره مفهوم
عمر: حاضر
لؤلؤة: مايكل يتعين معاه رجالة لمدة اسبوع ويسيب مصر مفهوم
مايكل: تحت امرك
غادرت لؤلؤة الغرفة وخلفها الباقي ودخلو الفيلا
رعد بغضب: انتى اتجننتي اذاي تسبيه بعد الى عمله.

لؤلؤة ببرود: وانا كويسه ليه ناذيه الدور والباقي على ناس تانية
رعد: تقصدي ايه
لؤلؤة بغموض: بكرا تعرف
چوزف: يالا يا جماعة الاكل جاهز
لؤلؤة: چوچو عوزة انام تعال معايا ورينى الأوضة بتاعتي
صعدت لؤلؤة مع چوزف الى الاعلى
عمار: ربنا يستر
ماسة: شكلها افتكرت
رعد: يعني ايه
يوسف بسخرية: يعنى نجهز كلنا لخسارتها للأبد
جلس الجميع بحالة من الرعب والخوف من القادم لعلمهم بقوة وغضب وبرود لؤلؤة.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة