قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية ماسة الرعد الجزء الثاني للكاتبة أماني فهمي الفصل السابع عشر

رواية ماسة الرعد الجزء الثاني للكاتبة أماني فهمي الفصل السابع عشر

رواية ماسة الرعد الجزء الثاني للكاتبة أماني فهمي الفصل السابع عشر

صعدت لؤلؤة الى الاعلى بصحبة چوزف وداعا الى احدي احدي الغرف وجعلها تنام عليه
لؤلؤة: چوزف هو حد نام هنا قبلي
چوزف: لا طبعا ليه بتسالي
لؤلؤة: في ريحة برفان على السرير وهي نفس الريحة الى صحيت عليها في المستشفي
چوزف: اكيد بتهيقلك
لؤلؤة: تمام انا هنام جود نايت
چوزف: نامي يا لي لي وخرج
فضلت لؤلؤة تستنشق تلك الرائحة الجميلة والمثيرة الى أن ذهبت في نوم عميق.

في الأسفل.

رعد: احنا عوزين نعرف هي افتكرت ولا لسه
چوزف: اكيد لسه وياريت ترتبو أفكاركم علشان هي مش هتسامح حد
ماسة: انا خايفة على بنتى
مالك: وليه وافقتى من الأول
مايكل: السؤال مش كده السؤال الأهم مين بيديها علاج ضعف الذاكرة
نظر الكل بصدمة لمايكل وكل واحد ينظر للاخر بنظرات شك
يوسف: تقصد ايه
مايكل: من يوم الحادثة وهي بتاخد علاج على طول لغاية ما فيوم عرفت أخده منها ورحت للدكتور وعرفت انت علاج بيساعد لضعف الذاكرة.

ماسة: وانت عرفت الكلام ده من أمتي
مايكل: من فترة قريبة
مالك: ولسه بتاخدو لغاية دلوقتي
مايكل: لا طبعا وقفتو من ساعتها
يوسف بغموض: ربنا يستر
جلس الجميع في ملكوته يبحث عن ماذا ستفعل فيهم الأيام
مر باقي اليوم وتوجه الجميع الى غرفهم.

في صباح اليوم التالى استيقظت لؤلؤة و نزلت الى الاسفل ولم تجد أحد توجهت إلى الاسطبل وأمرت السايس بتجهيز فرستها وصعدت عليها وانطلقت لم تشعر لؤلؤة بالوقت وقد مر على صعودها على الفرسة ثلاثة ساعات كاملة وعادت مرهقة جدا.

في الفيلا.

استيقظ الجميع وبحثو عن لؤلؤة لم يجدوها وعلمو بركوبها الفرسة
رعد بعصبية: يعنى ايه خرجت وهي لسه تعبانة
مالك ببرود: لو تقدر تحكمها نفذ
رعد بغضب: بطل برودك ده
ماسة: ممكن تهدو شوية
رعد: اهدي اذاي بنتي بقالها 3 ساعات برا وانتى متعرفيش هي فين
چوزف بسخرية: محدش يقدر يقرب منها وهي في حماية السلطان
يوسف: اسكتو بقي
قطع كلامهم دخول لؤلؤة وجلست على احدي الكراسي وغمضت عيونها
رعد بصوت عالى: كنتى فين.

لؤلؤة وهي على وضعها: كنت برا
رعد: ايوة يعنى كنتى فين
لؤلؤة بعصبية: خلاص بقي في ايه وانت من امتى بتحاسبني رايحة فين وجاية منين
في لحظة واحدة وكانت ايد رعد تستقر على وجه لؤلؤة في قلم خلع قلوب الكل
ماسة: بنتي
مالك: اختي
چوزف بغضب: انت اتجننت اذاي ترفع ايدك عليها
رعد: بنتى وانا حر فيها ولازم اربيها من اول وجديد.

كانت لؤلؤة تقف واصبحت لون عيونها أزرق غامق وعروق رقبتها بارزه وتضغط على ايديها بشدة ولكن ترسم ابتسامة السخرية على شفتيها.

لؤلؤة بسخرية: وانت كده هتادبنى يا رعد بيه انت فقت حقك في التربية من زمان
رعد بخوف: تقصدي ايه
لؤلؤة بغموض: كله هيبان يا رعد بيه
رعد بغضب: جهزى نفسك هنسافر النهاردة
لؤلؤة بطاعة: امرك يا بابي
مالك: انتى بجد هترجعي القاهرة
لؤلؤة ببراءة: طبعا لازم اسمع كلام بابي صح ميكا
صعدت لؤلؤة الى غرفتها واخدت دش ونزلت لقت الكل مستنيها فتوجهت الى الخارج وركبت عربيتها وانطلقت تحت دهشة الجميع.

يوسف بإعجاب: البت ديه فيها حاجة مش طبيعية
چوزف: ربنا معاها الى هي عايشة فيه مش قليل
مالك: انا لو مكانها اموت نفسي
مايكل: مهو ده قيمة البرود
رعد: يالا مالك
مالك: انا خالع سلام
انطلق مالك بسيارتة تمام الكل وبعد كده غادر الباقي.

مر أسبوعين هادين على الجميع ماعدا لؤلؤة التي كانت تستيقظ في الليل على أحلام غريبة.

كانت لؤلؤة تتوجه الى هضبة المقطم وتبكي بشدة لأنها ترغب في استرجاع ماضيها ومعرفة تلك الرائحة التي تشمها باستمرار.

في صباح يوم جديد.

توجهت لؤلؤة الى احدي العمارات وصعدت الى الدور الرابع وتوجهت الى شقة تحمل اسم الدكتور محمد عمار الالفي دكتور أمراض نفسية وعصبية ودخلت.

الممرضة: اهلا وسهلا
لؤلؤة: اهلا بيكى
الممرضة: عندك حجز مع الدكتور
لؤلؤة: في الحقيقة لا بس عوزة ادخل بسرعة ممكن
الممرضة: اكيد الكشف 500 جنية
لؤلؤة: اتفضلي بس هدخل امتى
الممرضة: اسم حضرتك يا انسة
لؤلؤة: اسمي انا لؤلؤة سيف فهد
الممرضة: تمام اتفضلي استريحي
بعد قليل أمرت الممرضة لؤلؤة بالدخول إلى الدكتور
الدكتور: اهلا وسهلا
لؤلؤة: اهلا بيك
الدكتور: اتفضلي قعدي وقفة ليه
لؤلؤة: شكرا دكتور.

الدكتور: اسمك لؤلؤة اول مرة أشوفه في تاريخ شغلي
لؤلؤة: شكرا
الدكتور: تحبي تحكي
لؤلؤة: يا ريت علشان انا خلاص هتجنن
الدكتور: احكي براحة.

لؤلؤة: من 5 سنين عملت حادثة ولما صحيت كنت فاقدة الذاكرة عيشت بس في حاجة مهمة ضايعة منى ومش فكراها لغاية من حوالى شهر حصلتلي حادثة ولما فتحت عيونى شفت واحد بعيون رمادي كان حاضنى اوى ولما سألت قلولى مكنش في حد انتى كنتى في العناية محدش يقدر يدخل بس لما رجعت بيت واحد صاحبي وطلعت انام شميت ريحة البرفان على السرير وهي نفس الريحة الى شمتها وانا في المستشفي وبقالى حوالى أسبوعين بحلم بصور غريبة في عقلى صور لبنت صغيرة وولد صغير وهما بيلعبو مع بعض بس الغريب ان البنت ديه انا بس الولد ده مين مش عارفة عارف ان كل يوم عيد ميلاد بتوصل هدية احلى من الى قبلها حتى السلسلة ديه معرفش مين ادهالى بس لما بشلها بحس بالضياع وطول مهيا معايا بحس بالأمان والسعادة حتى فيوم سالت ابويا عن اسم شاب اسمه ظافر قلبى أنه ابن عمي بس مات ولما دورت عرفت ان عمي معندوش ولاد باسم ظافر حاولت ادور بس مقدرتش اوصل خفيين كل حاجة اااااااااااه انا تعبت اوى نفسي اعيط واصوت وسالهم هو مين الشخص إلى انا نسياه وياترا هو كمان تعبان ذي.

الدكتور: اهدي لؤلؤة خدي الحباية ديه هتهديكى شوية ولو عوزة تعيطي عيطي
اخدت لؤلؤة الحباية وغمضت عيونها ولأول مرة تنزل دموعها امام أحد فضلا تعيط كتير أعلى مسكتت.

الدكتور: بقيتي احسن
لؤلؤة: شوية
الدكتور: تحبي نوقف كلام
لؤلؤة بسرعة: لا لو طلعت دلوقتي مش هرجع تاني انا عاوزة حد يسمعني
الدكتور: كملي لؤلؤة
لؤلؤة: كل العيلة في نظرة حزن في عينيهم ومعرفش ليه وفي نظرة رعب وخوف في عيون ابويا نفسي اعرف هنا مخبيين عنى ايه
الدكتور: اكيد حاجة هتغير مسير حياتك
لؤلؤة: طيب هي ايه
الدكتور: يمكن خايفين تسبيهم او تتخلى عن شركاتك.

لؤلؤة: بتهيقلي لا لان ابويا وعمي طول عمرهم شيلين الشغل لوحدهم وانا بس مسكاه الشغل من 5 سنين ولا الشخص إلى انا نسياة هو السبب
الدكتور: يبقي لازم نفتكر هو مين
لؤلؤة: بلاش هبل امال انا جاية ليه
الدكتور: هبل معلش بقي مانتى جاية لدكتور مجانين هتعملى ايه
لؤلؤة بضحكة: خلاص متزعلش انت احسن دكتور مجانين المهم هنعمل ايه.

الدكتور: ماشي انا هكتبلك علاج تنتظمى عليه وبعد أسبوع نتقابل ولو افتقرتي اى حاجة اوعي تواجهي حد لازم نرتب مع بعض هنقول ايه
لؤلؤة: انت ليه محسسنى انك رأفت الهجان وهنحرر مصر من اليهود
الدكتور: اقومى روحى يا لؤلؤة كفاية كده
لؤلؤة: فين العلاج
الدكتور: اتفضلي الروشته
لؤلؤة: ميرسي يا دكتور باي
الدكتور: بأي لؤلؤة
خرجت لؤلؤة من عند الدكتور وتوجهت الى السيارة.

عند الدكتور: شوية وهروح ادور على دكتور نفسي يعالجني ياااااا رب انا كان مالى ومال الطب كان لازم اعيش دور ابويا وتعمل فيها نور الشريف في مسلسل لن اعيش في جلباب أبي
شخص: انت اتجننت يا حبيبي
محمد: اااااه تعالى عالجيني بقي ميرو
مروة: اتلم هي في بنت لسه خارجة من عندك دلوقتي
محمد: انتى عارفة انى مش بتكلم في أسرار المرضى
مروة: انت عارف هي مين
محمد: اسمها لؤلؤة.

مروة: يا بنى ديه لؤلؤة الحديدي بنت رعد الحديدي وبنت الدكتورة ماسة المنصوري وأصغر وأجمل سيدة أعمال ديه كان ليها فديوهات وصور مع واحد اسمه ظافر جميلة
محمد: ظافر وانتى عارفه منين
مروة: من صورهم وفيديهاتهم على اليوتيوب
محمد: تعرفي تورينى الصور
مروة: تدفع كام
محمد: خلاص هقول لابوكى انك بتدرسي حاجة بعيد عن المجال
مروة: صح دكتور مجانين بالليل هجمعلك الصور هات بقي فلوس خلينى اخلع
محمد: خدي يالا باي ميرو.

غادرت مروة وصمم محمد معرفة كل شي عن لؤلؤة والوصول الى الحقيقة لان لؤلؤة صعبت عليه جدا.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة