قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية ماسة الرعد الجزء الثاني للكاتبة أماني فهمي الفصل الرابع

رواية ماسة الرعد الجزء الثاني للكاتبة أماني فهمي الفصل الرابع

رواية ماسة الرعد الجزء الثاني للكاتبة أماني فهمي الفصل الرابع

مر اليوم كله وكانت لؤلؤة فرحانة وسعيدة وهي مع ظافر الذي لم يبخل عليها بدلاله ودلعوه لها وعند عودتهم الى القصر كانت لؤلؤة تنام على كتفة بسعادة ولا يهمها اي شئ في الدنيا ادام ظافرها بجوارها وقفت السيارات وعندما نظر ظافر علي لؤلؤة وجدها نائمة فبتسم وحملها تحت دهشة بعد الحرس والبعض الآخر يعلم كل العلم من تكون تلك الفتاة.

كاث: ظافر مالها لي لي
ظافر بصوت واطي: نايمة هطلع احطها في السرير
إلياس: صحيها خليها تاكل
ظافر بسخرية: تاكل هي بطنها فيها مكان تانى ديه كان ناقص تاكلني
كاث: خلاص اطلع
ظافر: يالا تصبحو على خير
إلياس: ابقي روح أوضة مالك سلم عليه
ظافر: ماشي فين لورا
كاث بسخرية: اكيد حابسة نفسها في اوضتها خايفة من مالك
ظافر بضحكة: شديد الواد ده
إلياس: والله هضربة في يوم
ظافر: سلام.

صعد ظافر الى جناح ملاكه نعم ف لؤلؤة تمتلك جناح كبير في قصر إلياس ومفروش على زوق ظافر
وضعها بعناية شديدة وباس خدودها وقلعها الصندل
ظافر بسخرية: ياااااا حرام القماش قصر ومالك الجذمة ده بيذعل اختى علشان لبسها ومبيقدرش يفتح بقه ادام الموزة ديه.

خرج ظافر وراح جناح شقيقتة وجدها تحتضن الدبدوب وتجلس حزينة
ظافر بحب: مالك عصفورتي الحلوة
لورا: ابيه ظافر وحشتني
ظافر: وانتى كمان مالك
لورا: مالك زعقلي علشان كنت لبسه بنطلون برموده وبدي
ظافر: وانا قولت ايه مليون مرة اوعى تخلي حد يزعقلك مفهوم
لورا: بس ده مالك
ظافر: بصي يا عصفورتي انتى بنت إلياس الأندلسي وأخت ظافر الأندلسي اوعي تكونى ضعيفة وسهلة حتى أدام مالك مفهوم
لورا: ماشي فين لؤلؤتي.

ظافر: بت اسمها لي لي مش لؤلؤتي مفهوم
لورا: خلاص بقي لي لي هي فين
ظافر: طلعت عيني وفي الآخر نامت كمان انتى اذاي تلغي اشتراكي في القناة بتاعتها
لورا: وانا مالي هي الى قالت اعملى كده وانا نفذت
ظافر: ماشي عصفورتي بعد كده متعمليش كده مفهوم
لورا: ماشي يالا بقي عاوزه انام
ظافر: ماشي يا شبر ونص نامي وباسها وخرج
دخل ظافر جناحة وابدل ملتبسة ونام على طول
في صباح اليوم التالي.

استيقظت لؤلؤة واخدت دش وسجلت فيديو وعرضته على اليوتيوب على قناتها الخاصة الذي يتابعها الألوف وتوضات وصلت وتوجهت الى جناح ظافر.

في جناح ظافر
كان ظافر ينام بعمق ولا يدري باي شي تسللت تلك المشاكسة وجلست بجوارة على السرير
لؤلؤة: ظافر ظافر ظافر اصحي بقي
ولكن لا حياة لم ينادي
لؤلؤة: ااااوف ماشي ظااااأااااااااااااافرررررررررر
ظافر بخضة: في ايه مين مات في ايه
ضحكت لؤلؤة عليه بشدة أثر وقوعة من على السرير وصوت ضحكاتها مالت الجناح كله
نظر ظافر عليها وتوجه إليها
ظافر بتمثيل الغضب: انتي اذاي تعملي كده
لؤلؤة بضحك: براحتي.

ظافر: ماشي تعالي بقي
فضل ظافر يزغزغها وهي تضحك بشدة وهو يضحك معها
لؤلؤة: يالا بقي روح حد دش علشان هسمح ب3 ساعات بس شغل وباقي اليوم ليا مفهوم
ظافر: امرك يا فندم
لؤلؤة: هروح البس انا كمان
وهنا إنتبه ظافر للبسها وهو عبارة عن شورت بيتي وبدي ابيض حمالات
ظافر: هو انتى خرجتي كده من جناحك
لؤلؤة: اه وفيها ايه كمان خلص بقي ياما مفيش شغل
ظافر برعب مصطنع: امرك يا فندم وتوجه الى الحمام.

عادت لؤلؤة الى جناحها ولبست بنطلون ابيض وبلوزه بيج كت بحزام اسود رفيع و صندل بيج.

بعد فترة توجه ظافر الى جناحها وخبط ودخل
انبهر ظافر من تلك الفاتنة الجميلة التي تزداد جمالا كل يوم على اليوم الى قبله
لؤلؤة: ظافر ظافر رحت فين
ظافر: هاااا انا هنا اهو
لؤلؤة: طيب يالا بينا
ظافر: يالا بس فين الجاكت
لؤلؤة: البس ده ملهوش جواكت
ظافر بسخرية: انتى في روسيا يا ماما مش في مصر
لؤلؤة: يعني ايه
ظافر بحنان: يعني هنا الجو ساقعة خالص وأخاف تتعبي
لؤلؤة: طول مانتا معايا عمري مهسقع خالص.

ظافر: ماشى يا ملاكي يالا
غادر ظافر ومعه لؤلؤة الى الشركات ودخلو وهو ماسك في ايديها تحت انظار الجميع وكانت تحمل نظرات حقد وحسرة وغل من النساء ونظرات عشق ورغبة من الرجال لها.

توجه ظافر الى المكتب وهناك التقي بتلك السكرتيرة او السحليه كما قالت لؤلؤة وكانت ترتدي بدي ابيض يظهر صدرها كله و جيبة لنصف الفخد باللون الأسود.

لؤلؤة بغضب: ايه ده الى جاية شركة ولا جاية ملهي ليلي
سلفا: افندم
لؤلؤة بغضب: ظافر هو ده نظام الشغل
ظافر: والله ابدا
لؤلؤة: بس جااااااااااك
جاك: تحت امرك ( جاك هو الحارس الشخصي لظافر )
لؤلؤة: البتاعة ديه تفضل واقف معاها لغاية متلم حاجاتها وتمشي مفهوم
سلفا: مستر ظافر هو الى ليه الحق وبس
لؤلؤة بعظمة: وانا وظافر واحد
سلفا ببرود: وانتى مين انتى
لؤلؤة بجبروت: انا لؤلؤة الحديدي حبيبة ظافر جاك نفذ.

نظر جاك لظافر وجده يفتخر بكلام صغيرته
جاك: أمر حضرتك لؤلؤة هانم
لؤلؤة: يالا
ولفت لقت ظافر واقف بجوارها مسكته من ايده وسحبته وراها تحت انظار الدهشة من الموظفين الذين تجمعو على صوتها العالي.

دخلت لؤلؤة المكتب وسابت ايده بكل غضب
لؤلؤة بغضب: هو ده السكرتير وانا الى كنت مصدقة كلامك وكنت بنفذ كلامك بالحرف بلاش تتكلمي مع شباب وقول حاضر بلاش لبس عريان قول حاضر والبيه هنا مقضيها صح رد عليا
ظافر بهدوء: ممكن تهدي بس وانا هفهمك والله
لؤلؤة بغضب: متقوليش اهدي وتفضل اتكلم حالا.

ظافر: أولا السكرتير بتاعي عمل عمليه من أسبوع وقسم شؤن العمال بعتو ليا البنت ديه والله العظيم عمري مبصيت عليها ولا كلمتها خالص الا في حدود الشغل وكنت بقصر معاها في الكلام فهمتي كمانانا عمر مخلفت كلامي معاكي
لؤلؤة: بجد
ظافر: ايوه بجد اتفضلي على القصر ومفيش خروج منه مفهوم
لؤلؤة بدموع: ظافي متزعلش
ظافر بصوت عالى: لؤلؤة نفذي الكلام من غير نقاش.

لؤلؤة بدموع غزيرة: بقي دلوقتي بقيت لؤلؤة يعني مش لؤلؤتك ماشي ظافر انا همشي بس هرجع مصر وانسي ان ليك لؤلؤتك خالص وامسحها من حياتك.

توجهت لؤلؤة الى باب المكتب ولكن فؤجت باحتضان ظافر لها من الخلف وضمها لحضنه بشدة.

ظافر بحنان: اسف يا عمر ظافر والله اسف بس مستحملتش شكك فيا وانتى لؤلؤتي وهتفضلي لؤلؤتي طول عمري
لؤلؤة: يعني مش زعلان
ظافر بنظرة حب: لا طبعا ومسح دموعها وقعدها على المكتب وهو جلس على الكرسى
لؤلؤة: ايه ده
ظافر: ديه دعوة لحضور حفلة النهاردة
لؤلؤة: هنروح
ظافر: مليش انا في جو الحفلات
لؤلؤة: يبقي هنروح مع بعض ونبي ونبي ونبي
ظافر بضحكة: حاضر بلاش زن
لؤلؤة بفرحة: يعيش ظافر يعيش ظافر.

الباب خبط وسمح ظافر للطارق بالدخول وكان السكرتير بتاعة
ظافر بتنهيدة: كويس انك جيت
ماريو: اسف يا فندم على التأخير
ظافر: ولا يهمك ماريو
ماريو: أي أوامر مني
ظافر: لا انا كده كده معنديش شغل كتير
ماريو: تمام انا في مكتبي برغم أنه شبه غرفة باربي
لؤلؤة: هههههههههههههههههه وانا لسه مماشية باربي
ماريو: اكيد انتى لؤلؤة صح
لؤلؤة: ايوه انا لؤلؤة عمو عرفت منين.

ماريو: اصل مفيش ست دخلت المكتب ده حتى اصحاب الشركات لو فيهم ست يبقي الياس بيه هو الى بيشفهم
لؤلؤة بفخر: هو ده ظافي
ظافر: خلاص يا عم ماريو
ماريو: ماشي ماشي خلاص
( ماريو إسحاق رجل في منتصف الأربعين وهو السكرتير الخاص بظافر بنائا على أوامر لؤلؤة ).

استمر ظافر في العمل وحضر اجتماع ونسي لؤلؤة وهي نامت على الكنبة من شدة تعبها من اليوم السابق.

انهي ظافر والياس الاجتماع بعد معاناه
إلياس: فين لي لي
ظافر بخضة: يالهوى انا نستها
إلياس: يخربيتك نسيت البت روح باهبل
خرج ظافر يجري وتوجه الى مكتبة ودخل لقي لؤلؤة نايمة على الكنبة بعمق وكانت الكنبة تحتضنها بحب فجلس على الارض وفضل يتأمل فيها بحب وباس خدها وفضل يلعب في شعرها.

ظافر بحب: لؤلؤتي
لؤلؤة: امممممممم
ظافر: لؤلؤتي اصحي بقي وحشني اللون الأزرق اوى
فتحت لؤلؤة عيونها ونظرت ليه بزعل طفولي
لؤلؤة: كل ده ظافي
ظافر: اسف يا قلب ظافر
لؤلؤة: لق انا زعلانة
ظافر وهو يجلس بجوارها: يالهوى زعلانه يبقي لازم اصلحك وباس خدودها
لؤلؤة: هي الساعة كام
ظافر: الساعة 4 العصر
لؤلؤة: طيب انا جعانة اوي
ظافر: هو انتى كلمتي ماس او رعد
لؤلؤة: بعتلهم فيديو
ظافر: انتى لسه زعلانه منهم علشان موت جدو فهد.

لؤلؤة: ظافر يالا ناكل
ظافر بتنهيدة: حاضر
خرجو من الشركة وتوجهو الى مطعم وطلبو اكل وفضلو ياكلو في جو ملئ بالضحك والسعادة وبعد انتهائهم من الطعام توجهو الى المنزل حتى يستريحو فترة قبل ميعاد الحفلة.

مر الوقت وجاء موعد الحفلة وارتدت لؤلؤة فستان من اللون الأحمر بحملات تنزل على الذراع وفوق الركبة وتاج على شعرها وكانت بالفعل ملكة جميلة.

وارتدي ظافر بدله من اللون الكحلي وكان في غاية الوسامة
نزل ظافر الى الاسفل في انتظار ملاكه الصغير
الياس: طبعا واقف مستني عادي
ظافر: كفاية فقر يا إلياس
إلياس: يعني هتع وسكت
ظافر: متكمل سكت ليه
هنا أطلق إلياس صفارة عاليه وتوجهت كل العيون الى الاعلى نحو تلك الفاتنة تنزل السلم.

ظافر: يا نهار اسود انا هروح بالموزة ديه
إلياس: انت متاكد انها عندها 15 سنة
ظافر بدموع مصتنعة: ضحكو عليا مليش دعوة
إلياس: ربنا بيزود الجمال والطول
ظافر: مش هتجيبة من برا العلتين وحياتك جمال وطول
إلياس: وانوثة متفجرة منذو الصغر
ظافر: منك لله يا ماسة ليه حق رعد يقول فتنه
إلياس: خلي بالك منها انت رايح عند أنطوان اليكس
ظافر: تمام
لؤلؤة: انا جاهزة يالا
ظافر: هو لازم نروح
لؤلؤة: اه هروح يالا بينا وغادرت.

إلياس: الحق قبل متتخطف
ظافر: يالهوي وخرج يجري وراها
وجدها امام باب السيارة في انتظار ظافر الذي بدوره فتح لها الباب وساعدها على الجلوس.

توجت السيارات لمكان الحفل وكان قصر في منتهي الروعة والرقي
نزل ظافر وتوجه الى باب لؤلؤة وفتحة ودخلو الى الحفل تحت انظار الجميع المصدومة.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة