قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية ماسة الرعد الجزء الثاني للكاتبة أماني فهمي الفصل الخامس

رواية ماسة الرعد الجزء الثاني للكاتبة أماني فهمي الفصل الخامس

رواية ماسة الرعد الجزء الثاني للكاتبة أماني فهمي الفصل الخامس

توقفنا عند وصول لؤلؤة و ظافر الى الحفلة وسط دهشه الحضور
لؤلؤة: ظافر هما عملين كده ليه
ظافر: مش عارف
لؤلؤة: اوعا يكونو مصاصي دماء
ظافر: ليه خايفة يمصو دمك
لؤلؤة: لا طبعا خايفة على الفستان
ظافر بصدمة: يعنى مش مهم دمك المهم الفستان
لؤلؤة: اه أصله بتاع امك
ظافر: انا قولت بردو قميص النوم ده ميخرجش من تحت ايد كاث منكم لله
توجهت إليهم فتاه تشبة باربي بشدة وكانت فرحانه وسعيدة.

لؤلؤة: هو كل الستات الى في روسيا شبه باربي
ظافر: اسكتي بقي
الفتاة: اهلا ظافر سعيدة انك جيت
ظافر بجمود: اهلا صوفيا
صوفيا: تعالى معايا ظافر
لؤلؤة بغيرة: هي طنط مش شيفاه داخل مع واحدة
صوفيا: طنط في عينك
لؤلؤة: هااااااااا اكيد صح طنط ايه سوري نانا
صوفيا بصوت عالى: انتى اتجننتي
لؤلؤة ببرود: ليه بس مش عاجبك طنط ولا نانا قولك ايه
صوفيا: انا هوريكى
أنطوان: في ايه
صوفيا: البتاعة ديه بتقولى انا صوفيا أليكس طنط.

أنطوان: اذاي بس اكيد متعرفكيش
لف أنطوان وشه وبص على إلى بتشاور عليها
أنطوان بذهول: واااااااو ملاك
توجه إليهم
أنطوان: اهلا ظافر بيه
ظافر: اهلا أنطوان
أنطوان: اهلا وسهلا انسه
لؤلؤة: هاي مسيو أنطوان
أنطوان: مزعلة صوفيا ليه
لؤلؤة بالعربي: تقصد أنثى الهدهد
أنطوان بضحكة رنانة: على فكرة انا بعرف عربي
لؤلؤة بلا مبالاه: عادى مش بخاف
أنطوان: اكيد لؤلؤة الحديدي مش بتخاف وعلى فكرة هي فعلا شبةأنثى الهدهد.

صوفيا: أنطوان انت لسه هتتكلم معاها عرفها انا مين وهي مين
أنطوان: اهدي شوية صوفيا
لؤلؤة: هتكوني مين صوفيا أليكس كل شغلها في الحياة نوادي حفلات وبس انما انا لؤلؤة الحديدي ابنه رعد الحديدي وابنه ماسة المنصوري
أنطوان: طبعا غنية عن التعريف
ظافر بحده: انطوان لم عنيك شوية
أنطوان: مالك بس يا ظافر ادينا بنتعرف
لؤلؤة: خلاص ظافر اكيد عمو أنطوان ميقصدش
أنطوان: عمو
لؤلؤة بتاكيد: طبعا عمو اصل انا لسه صغيرة.

صوفيا: ليه عندك كام سنة
لؤلؤة: 15 سنة وبس وأكيد حضرتك 30 سنة او اكتر
صوفيا: مين ديه الى عندها 30 انا عندي 21 سنه في سن ظافر
ظافر: ياريت أنطوان تهتم بضيوفك شوية
أنطوان: ماشي على العموم منورة روسيا لؤلؤة
لؤلؤة ببرود: شكرا عمو
مشي أنطوان وتركهم لوحدهم
ظافر: تعرفي متتكلميش مع حد تانى
لؤلؤة: يعني اسبها تحضنك عادى
ظافر: انا عمري مهسمح لواحده تحضني
لؤلؤة وهي تحضنه: حتى انا ظافي.

ظافر بنظرة حب: طبعا لا لان الحضن ده ملكك انتى وبس اه ولورا معاكي
لؤلؤة بغيرة: يعني السلعوة ديه بتحضنك
ظافر بضحكة: اه والله اعمل ايه
لؤلؤة: ماشي لما اروح هنتف شعرها وهخليها قرعة
ظافر: تعالى نرقص
لؤلؤة: ماشي يالا
ذهبو الى حلبه الرقص ورقصو تحت أنغام الموسيقي الرومانسية والاضواء الجذابة.

انبهر جميع الرجال بتلك الفاتنة التي ترقص بين أيدي الظافر وكأنها ولدت لتفتن الجميع لم يستطيع أي رجل من مراقصة نسائهم حتى يتمتعو بالنظر لتلك الجميلة.

بعد انتهاء الرقصة التي لاقت التصفيق والانبهار من الجميع لم تستطيع لؤلؤة النظر في وجوه الحضور وخبت وشها في صدر ظافر الذي رحب جدا وضمها حضنه بشدة.

صوفيا: هو هيفضل ماسك فيها كده
كال: انا عمري مشفت ظافر مع واحدة
جو: بس بصراحة هي جامدة
كال: ديه عندها 15 سنة
جو بوقاحة: كل ده و 15 سنة امال لما تبقى 20 هتبقي اذاي
ليو: هتبقي ملكة جمال
كال: فعلا انا شوفت صورها على الانستجرام تحفة وصور عيلتها كمان رجاله موز جدا
جو: فعلا انا اسمع عن امها انها جامدة آخر حاجة
ليو: هو عاجبك صوفي
صوفيا: هموت عليه
ليو: بس ده ظافر الأندلسي ابن إلياس الأندلسي.

صوفيا: اعمل اي حاجة ايه هي عجباك
ليو: اوي نفسي ادوقها
صوفيا: هتبقي ليك وهو ليا
كال: تمام
وضحكو جامد
عند ظافر
ل
ؤلؤة: تعال نتصور
ظافر: لو رعد شاف الصور بفستانك ده مش بعيد يجي يولع فيا وفيكي
لؤلؤة: زمانه شافه اصل انا بعد مخلصت لبس اتصورت ونشرت الصورة
ظافر: حسبي الله ونعمه وكيل
لؤلؤة: مانا لبسه هو انا وقفة بمايوه.

ظافر: انا اتخنقت
لؤلؤة: تصدق وانا كمان
ظافر بتقليد: هروح الحفلة
لؤلؤة: عاااااااا بارد انا همشي
ظافر: اهدي يا ماما دانتي تتاكلي هنا
لؤلؤة بدلع: ليه هو انا مكرونة
ظافر بحب: لا عسل ابيض مكرر
لؤلؤة: طيب عوزة اشرب حرام عليك
ظافر: مهو مينفعش تشربي
صوت من وراهم: وليه مينفعش اتفضلي
ظافر: بس لؤلؤة مش بتشرب لسه صغيرة
أنطوان: بس ده عصير بس مفهوش اي حاجة
ظافر: ماشي هات.

اخد ظافر العصير وداقة وعرف أنه مجرد عصير بس وداه لؤلؤة
أنطوان: شكلك بتخاف عليها
ظافر: اكيد مش أمانة عندى
أنطوان: اتفضل كاسك
لؤلؤة: بس ظافر مش بيشرب
أنطوان: بس ديه شمبانيا
لؤلؤة: لا بردو لان ربنا حرمها علينا ولعن كل شخص بيشربها او حاملها او ساقيها علشان كده ظافر هيشرب العصير معايا
أنطوان: كلامك أوامر لؤلؤة هانم
لؤلؤة: شكرا عمو أنطوان
أنطوان: بس تعرفي اني فرحت اول معرفت انك هنا
ظافر: وعرفت اذاي.

أنطوان: اصل انا من متابعي لؤلؤة على السوشل مديا
ظافر: لا والله وبص لؤلؤة
لؤلؤة: وانا مالي
صوت من وراهم: مش تعرفونا
أنطوان: اهلا امي ديه يا ستي لؤلؤة الحديدي وده ظافر الأندلسي وديه ولدتي جاكلين اليكس
ظافر: اهلا وسهلا
جاكلين: اهلا ظافر أخبار كاث و إلياس ايه
ظافر: حضرتك تعرفي والدتي ووالدي
جاكلين: اكيد بس مين القمر ديه
لؤلؤة بادب: اهلا طنط
جاكلين: اهلا يا قمر اسمك ايه
لؤلؤة: انا لؤلؤة الحديدي.

جاكلين: بس عمري مسمعت عن عيلة الحديدي هنا
لؤلؤة: لا مانا مش روسيا انا مصرية بنت رجل الأعمال رعد سيف الحديدي والدكتورة ماسة المنصوري
جاكلين: معقولة بنت الجراحة العالمية ماسة المنصوري دكتورة القلب
لؤلؤة: ايوه هيا
جاكلين: تعالى في حضني امك ليها فضل كبير علينا
أنطوان: اذاي يعني.

جاكلين: مفيش دكتور كان راضي يعملي عمليه خطيرة في القلب والكل نصح والدك يسافر بيا فرنسا في مركز هناك وفعلا رحت وهناك قبلتها واتخنقت مع والدك ومهمهاش هو مين ولا اي حاجة لغاية معتزر منها ووافقت تعمل العمليه وهي اصلا كانت أمرت بتجهيزي للعمليه
لؤلؤة: مامي طول عمرها قوية
ظافر: هي ماس كده قويه ومفترية ذي بنتها
لؤلؤة بعصبية: يعني انا مفترية وقوية
ظافر بتاكيد: ايوة.

لؤلؤة: بس انا مش مفترية وقوية وكمان جبروت وهطلع عينك
أنطوان: تعالى معايا ظافر في شغل مهم
لؤلؤة: هتسبني لوحدي هنا
جاكلين: روح حبيبي وهي معايا
ظافر: اوعي تمشي من هنا مفهوم.

توجه أنطوان و ظافر الى تجمع رجال أعمال ووقفو يتناقشون في بعض الأعمال
عند لؤلؤة
جاكلين: دقيقة حبيبتي وهاجي
لؤلؤة: ماشي طنط
بعد شوية جاء ليو ليها بكاس عصير
ليو: اتفضلي
لؤلؤة: شكرا مش عوزة
ليو: مستنية حد
لؤلؤة: ايوة مستنية ظافر الأندلسي
ليو: ادام صوفيا راحت ليه يبقي هتفضلي لوحدك
لؤلؤة: يعني ايه
ليو: أصله هيطلع معاها اوضتها شوية
لؤلؤة بغباء: ليه هيعمل ايه
ليو: سيبك منه وتعالى معايا وانا هبصتك.

لؤلؤة: بردو مش فاهمة يعني ايه
ليو وهو يمشي ايده على ظهرها بكل وقاحه: تعالى معايا وانت هتعرفي
لؤلؤة بحده: شيل ايدك علشان مزعلكش
ليو: ولا تقدري وإلى ظافر هيعملو انا هعملو واحسن
لؤلؤة بعصبية: يبقي انت عاوز تضرب
ليو: ومين الى هيضربني يا قطة
لؤلؤة بسخرية: انا
رفعت لؤلؤة ايديها ونزلت كف على وشه جعل الكل ينتبه لصوت الكف
ليو بعصبية: انتى اتجننتي
لؤلؤة ببرود: لسه يا عمو.

ابتد الحضور يتكلمو الى ان انتبه ظافر و أنطوان و براك اليكس والد أنطوان وتوجه بسرعة لمكان لؤلؤة.

ظافر وهو يضمها: في ايه يا عمري
لؤلؤة بعصبية: الحيوان ده لمس جسمي وكان عاوزني اطلع معاه الأوضة
أنطوان: نعم
أصبحت لون عيون ظافر لا تبشر بالخير فترك لؤلؤة وذهب الى ليو وهو على وجه ابتسامة مرعبة وتوجه براك الى لؤلؤة ووقف بجوارها.

انهال ظافر بالضرب على ليو بشدة تحت صراخ النساء كما أمر أنطوان الحرس بسرعة مغادرة الكل وتركو عيلة ليو فقط وامر الحرس بأبعاد ظافر عن ليو.

والد ليو: أنطوان بيه ايه الى بيحصل هنا
أنطوان: ابنك غلط في ولمس فتات ظافر الأندلسي
والده ليو: ماكيد هي الى خلته يجي ليها
أنطوان: ليه هي مجنونة تبص لابنك
والد ليو: انا هوريك
أنطوان بسخرية: لو تعرف تقف ادام لوسيفير ابقي وريني
صوفيا: ماكيد هي عاهرة ومعجبهاش السع
قطع كلام صوفيا كف على وشها من ظافر.

ظافر بحده: بقي لؤلؤة الطفلة عندها 15 سنة تبقي عاهرة امال انتى ايه وانتي كل شوية مع واحد وفي الآخر عوزة ظافر الأندلسي يبصلك ده بعدك.

كانت تقف لؤلؤة بصلابة وقوة ولا يهتز فيها شعره
براك: لؤلؤة انتى كويسة
لؤلؤة: اكيد عمو كويسة
أنطوان: متأكده
لؤلؤة بنظرة فخر: طول مظافر الأندلسي معايا لازم تبقي قوية وعمري مخاف ولا يتهز في رأسي شعرة.

نظر إليها ظافر نظرة حب وفخر من تلك الصغيرة الفاتنة وتوجه إليها بوجه مرعب
ظافر بصوت عالى: عجبك كده
لؤلؤة ببراءة: انا مش عملت حاجة خالص
ظافر: وفستانك الحلو ده عادي
لؤلؤة: مليش دعوة امك هي الى قلتلي البسه وانا مالي
ظافر: انا هولع فيكي انتى وهي
لؤلؤة بدلع: واهون عليك
ظافر: يا رب ريحني كان يوم اسود يوم موافقت اجي الحفلة
لؤلؤة: المهم انا عطشانة والحيوان ده حد مني العصير.

أنطوان: اهدي براحة هتعمل ايه يعني طفلة مهما عملت طفلة
براك: بس ذي العسل
جاكلين: براااااك مين ديه الى ذي العسل
براك: انتى طبعا يا روحي
لؤلؤة: لا يا طنط كان بيقول عليا انا عسل
أنطوان: ابويا هينام النهاردة على الكنبة
ظافر: النصيبة انها صريحة اوى
جاكلين: عارف القمر ديه بنت الدكتورة ماسة المنصوري
براك: بجد علشان كده قوية ذي امها
ظافر: معلش بقي احنا هنمشي
أنطوان: هشوفك تانى
لؤلؤة: معرفش.

أنطوان: انتى عايشة في قصر ظافر
لؤلؤة: ايوة
أنطوان: هبعتلك حاجة بكرة هتعجبك اوى
لؤلؤة: ايه هي
ظافر: قالك بكرة يالا سلام أنطوان
غادر ظافر و لؤلؤة الى المنزل وكان طول الطريق يحتضنها بشدة الى أن وصلو ولم يجدو أحد وصعدو الى غرفهم ونامو.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة