قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية ماسة الرعد الجزء الثاني للكاتبة أماني فهمي الفصل الرابع عشر

رواية ماسة الرعد الجزء الثاني للكاتبة أماني فهمي الفصل الرابع عشر

رواية ماسة الرعد الجزء الثاني للكاتبة أماني فهمي الفصل الرابع عشر

بعد يوم شاق عاد الجميع من الشركة وعند نزول لؤلؤة من العربية توجه إليها احدي الحرس وكلمها وذهب.

لؤلؤة: رودي و عموري تعالو معايا
رعد: على فين انا فاصل وجعان
لؤلؤة بخبث: تعال وانت تعرف يالا
توجو إلى بيت الحيوانات الخاص بيها وعندما دخلو وجدو الشخص النصاب يجلس على الارض وامامه نور و فهد و شاهين ( الذئب و الأسد و النمر ).

عمار: ايه ده
لؤلؤة بقوة: ده الحيوان إلى كان هيسرق الشركات وانا أمرت الرجالة يجبوه هنا ودلوقتى هتعرف مين وراه
رعد: انت مين يالا
الشخص: ونبي يا باشا هقول على كل حاجة بس مشي دول من هنا
لؤلؤة وهي تجلس على كرسي: قول ومتخفش وصفرت فذهب حيواناتها إليها وجلسو بجوارها وصعد نور على رجليها
الشخص: انا اسمي فادي رئيس المكتب الهندسي بتاعكم أتفق معايا انا اجي انصب عليكم واخد نسبة من الفلوس والله وهو ده الى حصل.

رعد: يا ولاد الكلب
عمار: بقي صاحبنا من زمان يطلع زبالة اوى كده
لؤلؤة بسخرية: مش هو بس رئيس الحسابات كمان معاه
رعد: اذاي
لؤلؤة: ميكو اتصل على حالة يوسف يبعت حد ياخد الحيوان ده ويقبض على المهندس محمد و المحاسب شريف
ميكو: حصل وهما في الطريق
لؤلؤة بابتسامة: شكرا ميكو
رعد: والبيه بقي قاعد طول النهار في مكتبك ليه مش المفروض يكون مع الحرس.

لؤلؤة ببرود: ميكو دراعي اليمين وبئر أسراري وهو مش حارس ليا تمام وياريت الموضوع ده منتكلمش في تانى.

جاء إحدى الضباط والقي القبض علي فادي وغادرو
توجهت لؤلؤة الى الداخل وجدت الجميع يجلس
ماسة: لي لي بكرا تروحي تقدمي ورق الجامعة في كلية طب الجامعة البريطانية اوعي تنسي
رعد: لا لؤلؤة هتدرس هندسة ذي ابوها
ماسة: لا طبعا هتدرس طب ذي امها
لؤلؤة ببرود: على فكرة انا قدمت ورقي في كلية أدار أعمال جامعة عين شمس
رعد بغضب: نعمممممم
ماسة بغضب: نعممممممم.

لؤلؤة ببرود: أظن انا الى هدرس مش انتم وانا هدرس الحاجة إلى حبتها وانا مش عوزة طب ولا هندسة فردو بالأمر الواقع لأني مش هغير والله عجبكم ماشي ومعجبكوش بردو ماشي يالا انا هطلع اخد دش وانزل اكل ميكو روح خد دش وكل وتعالى علشان عوزاك في شغل
مايكل: تمام بعد اذنك
صعدت لؤلؤة الى الاعلى وارتمت على السرير شوية وبعد ذلك توجهت إلى الحمام ونزلت وجدت الكل يجلس وهناك بعض النظرات الغاضبة من ابوها وامها.

ولكن لم تعيرهم اى اهتمام وبعد انتهاء الاكل ذهبت الى الجنينة وجاء اليها مايكل
ابتدت لؤلؤة و مايكل في العمل لوقت متأخر
استمرت حياة لؤلؤة على هذا النحو دراسة وعمل فقط ولغت قلبها واصبحت أكثر برودة وصرامه وقوه.

أصبحت تتمتع بشهرة واسعة بين رجال الأعمال برغم صغر سنها
مرت الأعوام وأصبحت في الواحد و العشرون من عمرها ولكن من يسمع اسمها يعتقد بانها على مشارف الاربعين دون ان يراها.

في روسيا.

كانت حياة ظافر روتينية قاسية باردة ومع الوقت ازداد وسامة وجمال وسلطة
اصبح مرعب لحد اللعنة وما يجعله عايش أخبار صغيرة التي يتابعها من مايكل او الصحافة.

تم عقد قران ألماس و أنطوان في مصر وقد حضر الجميع لحضور حفل الزفاف ومن بينهم چوزف الذي تعرف على لؤلؤة.

هكذا مر خمس أعوام على لؤلؤة و ظافر
كانت تحس لؤلؤة بالموت البطئ لانها تشعر باحتياجها لشخص وهمي ليس له وجود
اما ظافر كان يشعر باحنين لملكته صاحبة العيون الزرقاء صاحبة الضحكة الجميلة
اصبح يشعر بالرعب لطول فترة بعد لؤلؤته عن احضانة واصبح يتقرب من الله ويدعي له كثيرا حتى يرجع حبيبته وصغيرته له مرة تانية.

في مصر.

في شرم الشيخ.

كانت وزارة الاقتصاد تتبني احتفالية تكريم أبرز رجال الأعمال في مصر والشرق الأوسط وكانت الاحتفالية على مستوى عالى جدا واصبحت وزارة الداخلية تعمل على قدم وساق ولما لا وهو اكبر حفل يضم عدد مهول من رجال الأعمال وسمعة مصر انا الجميع في ظرف الأحداث الأمنية المستمرة بالرغم من الاستقرار الأمني ولكن ايدي الإرهاب الظالم تخرب المنشائات وتقتل شباب الشرطة بدم بارد يقتلوهم بلا رحمة ولا شفقة وما احسن منهم وهم شهداء الوطن الذين تتزين الجنه من أجلهم وهما فخر شعبهم.

وصلت لؤلؤة الى شرم ولكن خبطت في سيارة أمامها فنزلت منها ونزل صاحب السيارة هو الآخر.

الشاب: هو ده أخرت سواقه الحريم بهايم ماشية
لؤلؤة بعصبية: مين دول البهايم يا حيوان
الشاب: انا حيوان يا بقرة
لؤلؤة بغضب: تصدق انك سافل وزباله وقليل الأدب
استمرت الخناقة بينهم الى ان ذهب اليهم احد دوريات الشرطة وأخذت الاثنين على القسم.

الضابط: بس مسمعش صوت حد منكم
الشاب: يا فندم هي الى غلطانه خبطت عربيتي وشتمتني
لؤلؤة بسخرية: يا حرام اكيد مامك هتضربك علشان هي عربيتها
الشاب: انتي عارفه انا مين
لؤلؤة ببرود: مش عاوزة اعرف حاجة
الشاب: انا شادي الهاشمي الكنج
الضابط برعب: طبعا غنى على التعريف يا فندم
شادي بغرور: اتسرف معاها
لؤلؤة بسخرية: والمفروض انى أخاف
الضابط: اكيد طبعا ده مش بيرحم
لؤلؤة: طيب لحظة أخاف يامى يامي مي مي مي.

شادي: عارفة لو مكنتيش بنت كنت ضربتك
الضابط: طيب حضرتك هتعمل محضر ولا هتسبها
شادي بغرور: لا هتمشي لو فضلت تشتغل هي واهلى كلهم مش هيعرفو يسددو تمن العربية
لؤلؤة ببرود: ده على اساس انى راكبه سيارة 128 صح بصراحة كرم أخلاقك عالى
نظر شادي لها من فوق لتحت وغادر بارف
الضابط بحده: أحمدي ربنا انه أتنازل عن المحضر وياريت تحترمي نفسك بقي
لؤلؤة بغضب: انت عارف انا مين
الضابط: هتكونى مين يعنى سكرتيره اي حد.

لؤلؤة بقوة: انا لؤلؤة الحديدي بنت رجل الأعمال رعد الحديدي و بنت الجراحة العالمية ماسة المنصوري وخالى يوسف المنصوري رئيس جهاز المخابرات وخالى مازن المنصوري رئيس جهاز الأمن الوطني و جدي أدهم المنصوري وزير الصحة وجدتى شمس الالفي رئيسة جامعة طب جامعة القاهرة فوق وشوف انت بتكلم مين
الضابط برعب اكبر: انا اسف يا فندم.

لؤلؤة بغضب: ياريت تحترم نفسك من لحظة كنت بتهني وبعد معرفت انا مين خفت يا ريت تعامل الناس باحترام شوية وغادرت.

وصلت لؤلؤة الفندق ووجدت مايكل في انتظارها
مايكل: كنتى فين
لؤلؤة: اسفة ميكو
مايكل: يالا اطلعي البسي
لؤلؤة بابتسامة جميلة: امرك يا عسل
صعدت لؤلؤة الى الغرفة ووجدت فستانها على السرير فضحكت بسبب اهتمامة بكل شي خاص بها اخدت دش ولبست الفستان باللون الاسود قمة من الجمال.

وسلسلة برمز اللؤلؤة التي ترتديها دايما.

ونزلت إلى الأسفل وكانت جميلة ورقيقة وعصرية فتوجه إليها مايكل وأمسك ايديها وباسها وتوجهو الى قاعة الحفلة.

توجهت انظار الجميع إليها ولما لا وهي فتنة متحركة جلست بجوار والدها الفخور بابنته الصغيرة التي كبرت واصبحت من أنجح سيدات الأعمال.

ابتدت الحفلة بكلمة وزير الاقتصاد وخلفة ترك الكلمة لممثل اتحاد العرب وبعد ذلك أعلن المتحدث.

المتحدث: ولأن أيها السادة كلمة اصغر سيدة أعمال شهدها الاقتصاد المصري لانها ابتدت مسيرة شغلها من قبل دخولها الكلية وأثبتت بأنها تستحق ان تكون قدوه للشباب والجميع ايها الحضور دعونا نستقبل على المسرح الأميرة لؤلؤة رعد الحديدي.

توجهت الأنظار إلى تربيزة لؤلؤة فوقفت وتوجهت الى المسرح تحت انظار الجميع المنبهرة بجمالها وصدمة شادي.

صعدت لؤلؤة وألقت كلمتها ونزلت ومرت امام شادي وأعطت له شيك بقيمة السيارة
لؤلؤة بسخرية: أعتقد انى مش هشتغل انا واهلى علشان نجمع حق عربية متسواش وسط أسطول شركاتي ومكانتى الاقتصادية هه سلام يا كنج لون الاسم خسارة فيك اوعي تنسي انا مين انا الأميرة.

وتركته وغادرت القاعة وبجوارها مايكل الذي ضحك.

في صباح اليوم التالى توجهت لؤلؤة الى إحدى المطاعم الهادئة وجلست وبعد فترة جلس أمامها شادي.

شادي: صباح الورد والياسمين على اجمل بنوتة في الكون
لؤلؤة بسخرية: ايه الفلوس قليلة عاوز زيادة عادى
شادي بابتسامة: قلبك ابيض بقي والله كنت متنرفو متزعليش
لؤلؤة بتعب: انت عاوز ايه
شادي: ولا حاجة أتعرف عليكى و
قطع كلامه نزول الفطار ليهم
لؤلؤة: شايفة انك عامل حساب الفطار معايا
شادي: يعني بلاش افطر كمان حد يقعد ادام الجمال ده وميجعش.

لؤلؤة: يبقي تأكل من غير كلام وانا مش من النوع الى اكسف من المعاكسة متعودة عليها من صغري فبقت قديمة
شادي بضحكة: يا جامد انت حاضر
فعلا تناولو الإفطار مع بعض وبعد ذلك طلبت لؤلؤة عصير وطلب شادي قهوة
شادي: لا بقي انا عاوز اتكلم
لؤلؤة: ارغي
شادي: مغرورة اوى
لؤلؤة بابتسامة: والغرور ميلقش بيا
شادي بنظرة غريبة: لا يليق بيكي مين الحمار الى قال كده
لؤلؤة ببراءة: انت يا عمو
شادي: ماشي مقبولة منك يا عسل.

لؤلؤة: هو أنت معكستش من زمان أصلهم نزلو معكسات جديدة وقامت وقفت
وقف شادي أمامها وتحدث في اذنها
شادي: لا في معاكسة اجمل انك في نهاية الموتمر هتكونى في سريري وبين ايدى
لؤلؤة ببرود: يوم ميحصل هكون قتلاك بأيدي ومش هتسجن في حيوان ذيك واوعي تنسي انى لؤلؤة الحديدي فخر عيلة الحديدي
شادي بغل: وانا هخلي عيلة الحديدي تركع تحت رجلى ومش هرحمهم ابدا
لؤلؤة بقوة: لو راجل ابن راجل اقف ادامى
صوت شخص: في حاجة لي لي.

لؤلؤة: ابدا چوزف تعالى عوزاك وانت أستعد لنهايتك على ايد بنت الحديدي اه تمن الاكل اندفع لأنك قاعد في فندق اللؤلؤة وهو ملكي وغادرت.

خرجت لؤلؤة مع چوزف الى الخارج
لؤلؤة بعصبية: مايكل مايكل
مايكل: نعم لي لي فيكي ايه
لؤلؤة: عوزة كل المعلومات عن شادي الهاشمي من يوم متخلق في بطن أمه لغاية اللحظة ديه
چوزف: مالك لي لي
لؤلؤة: الحيوان ده جاي ينتقم من عيلتى فيا
مايكل: يعنى ايه
لؤلؤة: قالى هيخلينى في سريرة ويفصح اهلى ويزلهم
مايكل بغضب: هو اذاي يقول كده والله لقتله
لؤلؤة: عوزة اعرف عدد أنفاسه ومحدش يقرب منه الا باومري مفهوم ميكو.

مايكل: حاضر هروح انا سلام
فضلت تسير لؤلؤة و چوزف حتى وصلو الى البحر وكان المكان خالى من الناس فجلست لؤلؤة عل الارض وجلس بجوارها چوزف.

چوزف: مالك يا قلبي
لؤلؤة بدموع: تعبانة اوى چوچو من يوم الحادثة وانا حسه بروحي ميته في حاجة ضايعة مني ومش لقياها والسلسلة ديه بحس انها من حد غالى عليا بس هو مين معرفش ساعات بحس بلمسه ايده وصوت في ودنى انا خلاص هتجنن 5 سنين دلوقتى ومعرفش مين ده نفسي احس بالامان انا تعبت والله تعبت وبكت أكثر.

ضمها چوزف لحضنة بشدة حتى يبث فيها الأمان وفضل يهمس بكلامت تهدي اعصابها وبعت فترة بعدها عن حضنه.

چوزف: بقيتي كويسة
لؤلؤة: اه شكرا چوچو
چوزف: تعالى نرجع الفندق
رجعت لؤلؤة معه الى الفندق ووجدت شادي امام باب غرفتها
شادي بغمزة: مش انا أولى من الغريب بس مش مهم ها هتجي امتى سريري
لؤلؤة: ليه هي امك مش فاضة تنام معاك
شادي بغضب: ورحمه ابويا لكسرك انتى واهلك كلهم
لؤلؤة ببرود: وانا مستنية اليوم ده علشان لما ابعتك لابوك متزعلش سلام شيدو
دخلت لؤلؤة جناحها ووقف الحرس امام الباب كانهم باب آخر.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة