قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية ماسة الرعد الجزء الثاني للكاتبة أماني فهمي الفصل الخامس عشر

رواية ماسة الرعد الجزء الثاني للكاتبة أماني فهمي الفصل الخامس عشر

رواية ماسة الرعد الجزء الثاني للكاتبة أماني فهمي الفصل الخامس عشر

انقضي ايام الموتمر على خير وغادر الجميع الى بلادهم
مايكل: حاجتك وصلت على الفيلا
لؤلؤة بفرحة: بجد وصلو
مايكل: اه والله وصلو من شوية وبعت الرجالة بيهم على الفيلا
لؤلؤة بطفولية: ماشي
مايكل بضحكة: طفلة
توجهت لؤلؤة مع مايكل الى الفيلا الخاصة بالعائلة الموجودة في الغردقة وعندما وصلت توجهت بسرعة الى أصحابها.

لؤلؤة: نورررررر فهددددددد زينةةةةةة شاهيييييييين ركسسسسسسس وحشتونى اوي
( نعم فهم الذئب و الأسد و النمر و الكلب والفرسة هم أصدقائها )
فضلت لؤلؤة تضحك معهم وتجري معاهم وبعد فترة صعدت الى غرفتها اخدت دش وعندما خرجت وجدت نور و شاهين و فهد وركس في الأوضة توجهت إلى السرير وتفرق الباقي بجوارها ونامت بسرعة نظرا لتعابها وارهاقها.

في القاهرة
وصل رعد وعمار الى المنزل وتوجه كل منهم الى جناحة
رعد: وحشتيني اوى ماستي الجميلة
ماسة: وانت كمان وحشتني اوي لؤلؤة نامت.

رعد: لا لي لي في الغردقة هتاخد اجازة فترة بصراحة من يوم منزلت الشركة وهي شالت من علينا حملت كبير اوى وما شاء الله اسمها مسمع في السوق لابعد الحدود عارفة من يومين وزير الاقتصاد طلب منها تقول كلمة كانت واقفة بقوة وجبروت مفيش راجل ومنبهرش بيها والمفاجأة بان أغلبية رجال الأعمال بيحسبو انها كبيرة في السن يعنى 40 او 45 سنة اول مشفوها وعرفو انها صغيرة ولسه مكملتش 21 سنة انبهرو بيها اكتر.

ماسة: طبعا قوية وحلوة لامها لما كنت في سنها كنت اصغر دكتورة قلب
رعد بحب: علشان كده انا بعشق امها فين مالك هو مش ناوي يرجع الدراسة خلصت بقالها أسبوع
ماسة: لا حبيبي هيجي بكرا
رعد: انت مش عارف اذاي وفقت يسافر يكمل دراسة برا
ماسة: مالك عامل ذي انا بردو خت الثانوية والجامعة من برا
رعد: تمام تعالى هنا انتى احلوتى كده ليه
ماسة بضحكة رنانة: عيونك هي الى حلوة
رعد بضحكة عالية: شكل ليلتنا حلوة تعالى بقي.

ذهبو الى عالمهم خلق من أجلهم حتى ينعمو بالهناء والحب والراحة.

في الغردقة.

مر يومين على لؤلؤة وهي مع اصدقائها الحيوانات
توجه إليها مايكل وهي تجلس على البحر
مايكل: لي لي انا لازم انزل القاهرة ضروري وهاجي على بكرا الصبح او بالليل
لؤلؤة: ماشي ميكو سافر بس بالطيارة مش بالعربية وتعالى برحتك
مايكل: هتبقي كويسة لوحدك
لؤلؤة بضحكة: لوحدي اذاي والحرس ده وشاورت على الحيوانات دول ياكلو اى حد
مايكل: ماشي يا طفلتي سلام
لؤلؤة: سلام ميكو.

غادر مايكل وفضلت لؤلؤة تجلس بمفردها وبعد فترة توجهت الى زينة وركبتها وفضلت تجري بيها على الشاطئ وخلفها باقي الحيوانات تجري الى ان تعبت فرجعت وجلست مرة أخري على الشط ونامت على الرمال فوضعت رأسها على جسد ركس ووضع نور وفهد رأسهم على بطنها وجلست زينة وشاهين بجوارها وكان المنظر في غاية الروعة.

مر الوقت وغابت الشمس عليهم في منظر لو رسمة أعظم فنان لن يوصل الى نصف جمالة
حاولت زينة ان تجعلهم يستيقظو ولم تعرف فتوجهت الى البحر وحملت بعض المياة ورمتهم على وشها ففتحت لؤلؤة عيونها وضحكت وقامت وتوجهت الى الداخل وذهبت إلى المطبخ وبتدت في صنع الاكل وتركته ينضج وصعدت الى غرفتها بعد ان أدخلت الحيوانات بيتهم.

اخدت لؤلؤة دش وخرجت وهي تنشف شعرها ولحظة وشعرت بعيون تراقبها فنزعت الفوطة بسرعة من على رأسها ونظرت وجدت شادي يجلس لكل اريحيه على السرير وصدره عاري وكان يلبس بس بنطلون ويضحك بخبث.

لؤلؤة بحده: انت دخلت هنا اذاي
شادي: مش كنا خادنا دش سوا اهو توفير مايه بس ملحوقة نخلص ليلتنا على السرير ونستحما مع بعض
لؤلؤة بغضب أعمى: انت سافل اطلع برا يا حيوان بدل متصل بالبوليس
شادي ببرود: عادى اتصلي بس هنكون خلصنا كل حاجة وشرفك وشرف وسمعة عيلتك بقت على أيدي
لؤلؤة بقوة: طيب بادب كده اخرج برا علشان مقتلقش.

توجه شادي إليها وهجم عليها وسحابها من شعرها ورماها على السرير وشرع في الاعتداء عليها وسط صراخها.

ولكن من يسمع صراخ تلك المسكينة وكانت المنطقة خالية من السكان ولكن ارسل الله منقذها الذي ينقذ شرفها وعرضها من يد ذلك الحيوان ولكن نعتزر الحيوان لأنه تشبه بيه.

في بيت الحيوانات.

أصبحت حاله الحيوانات هلع ورهبة وزئير الاسد ونواح الكلب صياح النمر وصهير الفرسة
إستطاع الذئب فتح الباب ودخلو بسرعة الى المنزل
في الخارج.

توقفت سيارة ونزل منها شاب في السادس عشر وتوجه الى باب الفيلا وفتحه ودخل يسير بهدوء ولكن قطع لحظة تامله صوت صراخ شقيقتة فدخل الى الداخل بسرعة.

وجدت الحيوانات تصعد فصعد خلفهم بسرعة وهجوم على غرفة لؤلؤة ونزعو شادي من عليها ورموه على الارض ووقفو عليه.

وهنا جائت غريزة الأسد و النمر في الهجوم على فرستهم ونهش لحمهم بالرغم بان لؤلؤة جعلتهم نباتين وليس من اكلي اللحوم توجه مالك إلى شقيقتة وضمها إلى صدره.

لؤلؤة ببكاء: فهد شاهين لا اوعو تلمسوه
هنا نظرو إليها وتوجهو إليها وفضل ركس و نور أمامه
تركها مالك وتوجه إليه وفضل يضرب فيه بشده ولكن في لحظة كان مالك يرجع الى الخلف ووقف أمامه رجاله بطول الباب وسحبو شادي من ايديه وجرجروه خلفهم.

چوزف: اهدي مالك وشوف لؤلؤة
مالك: چوزف الحيوان ده لازم يتعاقب
چوزف: متخفش انا هتسرف الى يفكر يلمس شرف اختي هنسفة من على وش الارض روح شوف لؤلؤة.

توجه مالك إليها ولكن وجد الدماء تغطي السرير وهي لا تنطق
مالك بخضة: لؤلؤة لؤلؤة ردي عليا مالك بس يا عمري فوقي
توجه إليهم چوزف ولقي جرح في رأسها فحملها ونزل بسرعة الى السيارات وخلفة مالك وتوجه الى المستشفي.

اسرع الأطباء إليهم واخدوها منهم فامسك چوزف إحدى الأطباء
چوزف: لو اختي حصلها حاجة هقتلك انت وعيلتك مفهوم
الدكتور برعب: حاضر حاضر سبنى ادخل
چوزف: غور من وشي
دخل الدكتور بسرعة الى غرفة العمليات وتوجه چوزف وجلس بجوار مالك
مالك بدموع: يعنى لو اتأخرت اختي كانت هضيع منى انا خايف عليها اوى مش كفاية عايشة بقلها 5 سنين جسد من غير روح ياااااااارب ارحمها بقي هي لسه صغيرة على العذاب ده.

چوزف: اهدي مالك اختك قوية فوق ما تتخيل
مالك: لازم اتصل بابويا وأمي
چوزف: اتصل بس براحة عليهم
مالك: تمام بس اطمن عليها الأول
مر حوالى ساعتين على دخول لؤلؤة غرفة العمليات وكانو في الخارج على اعصبهم وأخيرا انفتح الباب وخرج الدكاترا توجه مالك بسرعة ليهم.

مالك: اختي كويسة
الدكتور: المريضة هتبقي كويسة هتفضل 24 ساعة في العناية ولو مرور على خير هتبقي عدت مرحلة الخطر رعد اذنكم.

جلس مالك على الكرسى بإهمال وجلس بجوارة چوزف
مالك بدموع: اختي ضاعت منى وكله بسبب ابويا لو كان سابها مع ظافر بس هو اذاي ميكسرش قلب بنته و قلب الراجل الوحيد الى حبها من لحظة ولادتها انا تعبت والله تعبت
چوزف: اتصل على أهلك وبلغهم
قام چوزف وتوجه الى إحدى الحرس وترك مالك يحدث أهله وبعد شوية رجع جلس بجوارة.

في روسيا.

كان يجلس ظافر مع إلياس وشعر بوجع شديد في قلبه
ظافر: اااااااااه
إلياس: مالك يا ظافر فيك ايه
ظافر بالم: لؤلؤتي فيها حاجة
إلياس: حاجة ايه بس
ظافر بصراخ: مش عارف مش عارف يااااااااا رب انا خلاص تعبت 5 سنين بعيد عنها
كاث: معلش ظافر ربنا يقرب البعيد حبيبي
ظافر بقوة: انا هنزل مصر وهشوفها وإلى يحصل يحصل بقي انا تعبت
صعد ظافر الى غرفته وجهز شنطته ونزل وتوجه الى المطار.

في الغردقة
وصلت عائلة الحديدي الى المستشفي وتوجه الى مالك بسرعة
رعد بخوف: بنتي مالها
مالك بغضب: دلوقتي بنتك وكانت فين بنتك من 5 سنين وانت واجع قلبها
وبسخرية: أحب اهنيك بسبب عداوة قديمة بنتك في واحد اعتدي عليها وفضلت ساعتين في العمليات وهي بين الحيا والموت
ماسة بصراخ: بنتي ووقعت اغمي عليها
رعد بغضب: فين الحيوان ده
چوزف: اهدي رعد بيه الحيوان ده معايا متقلقش
رعد: انت بتعمل ايه هنا.

چوزف: انا عارف انها في الغردقة حاولت اتصل بيها كتير معرفتش فجمعت رجلتى ورحت على الفيلا والشكر للرب انى وصلت في الوقت المناسب
رعد بتوتر: هي يعنى حصلها حاجة
چوزف: احم لسه منعرفش بس ربنا قادر على الخير وهي في الأول والآخر ملهاش ذنب
رعد: لله الامر من قبل ومن بعد
جلس الجميع في انتظار مرور الوقت ومعرفة حالة لؤلؤة.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة