قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية ماسة الرعد الجزء الثاني للكاتبة أماني فهمي الفصل الثاني

رواية ماسة الرعد الجزء الثاني للكاتبة أماني فهمي الفصل الثاني

رواية ماسة الرعد الجزء الثاني للكاتبة أماني فهمي الفصل الثاني

مرت الأيام والليالي وكانت تتمتع لؤلؤة بالجمال واصبحت أجمل من امها نفسها ولا يقدر احد على التحدث معها او محاسبتها على شئ كان الجد فهد بمثابه طوق النجاة لها لو فعلت شي كان هو الأمان لها وكانت تعشق النوم بين احضانة وكانت عصابية جدا ولم يستطيع أحد الوقف أمامها كيف ذلك وهي ابنه 5 أعوام تحمل كل هذا القوة والسيطرة والعصبية والشجاعة.

بعد اسبوع سوف تتم 5 سنوات وفي كل سنه كانت تأتي هدية اجمل من قبلها من ظافر الذي كان يتفنن في إحضار الهداية القيمة والمميزة
ذلك الظافر ابن 11 عام الذي استطاع تعلم الرسم و صناعة الذهب مخصوص حتى يهدي ملاكه الرقيق الهديه المناسبة.

يتذكر الجميع في يوم بعد خروج رعد من الفيلا وبعد حوالى ساعة عاد مرة آخر وكان في شدة غضبة وعصبيته وبحث عنها و لم يجدها في غرفتها وعندما سأل الدادة الخاصة بيها علم بأنها عنده جده سيف فتوجه الى غرفة جده وفتحها بسرعة.

رعد: لؤلؤة تعالى هنا
لؤلؤة: مليس مزاج
رعد: بنت تعالى هنا
لؤلؤة ببرود: عاوز ايه لودي ( تقصد رودي )
رعد بعصبية وصوت عالى: تعالى هنا
استخبت لؤلؤة بين احضان سيف ومسكت فيه بشدة واخذ جسدها يهتز بشدة دخل عمار وهو ينهج.

عمار: اهدي يا رعد براحة معلش كانت بتلعب اكيد
مروة: في ايه يا بني براحة على البت
سيف: انت حيوان البنت خايفة منك
رعد بصوت عالى: محدش ليه دعوة
توجه رعد إلى لؤلؤة وخدها من بين احضان والده سيف ووقفها أمامه
رعد بغضب: انتى عملتي ايه في الورق
لؤلؤة: يعني انت ابي انا مش بعلف اقلي اعمل ايه بالولق ده
( يعني انت غبي انا مش بعرف اقري اعمل ايه بالورق ده )
رعد: ايه يا بت البرود ده.

لؤلؤة: عادي لودي كمان نزلني هو انت ماسك حرامي
رعد: هو سؤال واحد بس
لؤلؤة بضيق: اخلص عوزة اروح العب
رعد: انتى الى عملتي كده في الورق
لؤلؤة: اكيد يعني انا هو في حد يقدر يعمل كده غيري
رعد: تمام اوى انتي محرومة من حفلة عيد ميلادك
لؤلؤة: يعني ايه لودي
رعد بسخرية: ايه هو الذكاء خلص ماشي هفهمك يعني يا حلوة مش هنعمل حفلة بعيد ميلاد الى بعد اسبوع
لؤلؤة بصدمة: انت بتتكلم بجد
رعد: ايوة
لؤلؤة: جدو سيف وفودي هيعملولي.

رعد: محدش يقدر يعمل حاجة من غير أمري
لؤلؤة بدموع: لودي بيهزر صح
رعد بقوة: لا وهروح الغي كل التجهيزات عقباب ليكى
لؤلؤة بدموع شديدة: ماس هتعملي محدش هيزعل لي لي
رعد بعصبية: اتفضلي على اوضك
لؤلؤة: هقول لظافي وخرجت تجري
سيف: ليه كده يا بني حرام عليك تزعلها
مروة: ديه لسه صغيرة متفهمش حاجة
رعد: خلاص انتهى الكلام محدش هيجيب هدية ليها في عيد ميلادها مفهوم
عمار: بلاش تبقي قاسي كده عليها.

رعد: انتهي الكلام يالا على الشغل
غادر رعد الفيلا وعندما نظر إلى شباك أوضة لؤلؤة أصبح يصرخ بشدة ودخل بسرعة الى الداخل وصعد الى غرفتها
عندما نظر عمار وجد لؤلؤة تجلس على حرق الشباك وتبكي فصعد خلف رعد بسرعة
وصل رعد وعمار الى الغرفة وفتحوها ودخلو
رعد: لي لي تعالى هنا حبيبتي
لؤلؤة بدموع: لا لودي مش بيحب لي لي
رعد بحنية: هو رودي امتي قال انه مش بيحب
لي لي
لؤلؤة: دوقتي امشي بقي روح الشغل عوزة اقعد مع نفسويتي.

عمار: لي لي تعالى معايا مش انتى بتخلي عموري
لؤلؤة: بس انتم بتخافو من لودي
اقتحم الغرفة ظافر بشدة
ظافر بحنان: لؤلؤتي مين مزعلها
لؤلؤة بفرحة: ظافي جيت
ظافر بحنان: جيت يا قلبي ظافي علشان نحضر عيد ميلادك
لؤلؤة بدموع: بس لودي قال مفيش عيد ميلاد
لي لي
ظافر بغضب وهو ينظر لرعد: مش انا هنا يبقي فيه احلى واجمل عيد ميلاد لاميرتي الحلوة
لؤلؤة: بجد ظافي
ظافر بحب: بجد يا قلب ظافي تعالى بقي
لؤلؤة بدلع: تعالى شيلني.

ظافر بضحكة: حاضر
توجه ظافر ومسك ايديها ونزلها وفي لحظة كان ظافر ينظر اليها بغضب
ظافر: انتى اذاي اعملى كده انتى اتجننتي
لؤلؤة برعب: انا معملتش حاجة
ظافر بغضب أعمى: اعتزري من رعد حالا وكلامه هيمشي مفيش عيد ميلاد وانا هسافر التي النهاردة.

كانت لؤلؤة تنظر لظافر ودموعها تجري على خدودها
رعد بخوف: خلاص ظافر كفاية
ظافر: ولو كانت وقعت او اتعورت كنت هعمل ايه احنا هتخرج وهي هتفضل لوحدها يالا
خرج رعد وعمار وظافر وتركو لؤلؤة تبكي
لؤلؤة: والله لوريك يا ظافر مبقاش انا لؤلؤة
أصبحت لؤلؤة ترتجف بشدة من صوت ظافر وتوجهت الى التليفون واتصلت على إلياس
إلياس: حبيبة قلب قلقاس وحشتيني
لؤلؤة بدموع: قلقاس
إلياس بخوف: لي لي مالك يا حبيبتي.

لؤلؤة: ظافي زعق ليه ووافق على كلام لودي
إلياس: هو ايه الكلام
لؤلؤة: مفيش عيد ميلاد لي لي و لي لي زعلانه وظافي هيسافر تاني ويسيب لي لي
إلياس: خلاص كفاية عياط وانا هتصرف ماشي
لؤلؤة: ماشي قلقاس
إلياس بضحكة: مشي يا لؤلؤتي
لؤلؤة بغضب: متقولش لؤلؤتي انا لؤلؤة ظافي وبس
إلياس: امرك يا فندم هتصل على ظافر وهزعقله
لؤلؤة: بس مش تزعقله اوي
إلياس: حاضر يا حنينة سلام
لؤلؤة: سلام.

قفلت لؤلؤة مع إلياس ونامت على السرير وضمت رجليها لصدرها وذهبت في نوم عميق
ولكن بأمر من فهد الحديدي و جنان ماسة وغضب إلياس اتعمل حفلة عيد ميلاد لي لي.

جاء يوم عيد ميلاد لؤلؤة واصبح العمل على قدم وساق ولما لا واليوم هو ميلاد أميرة الرعد وملاك الظافر.

كانت لؤلؤة تجلس في غرفتها حزينة وترفض بشدة البس وكانت في انتظار ظافر حتى يأتي لها بفستان الحفلة كما عودها طوال الأعوام السابقة.

ماسة: لي لي مالك بس يا عمري
لؤلؤة: عوزة ظافي
ماسة: والله معرف هو فين
لؤلؤة بدموع: انا عوزة ظافر مليش دعوة ومش هحضر حاجة
يوسف بحنية: زمانة جاي ولو اتاخر هقبض عليه ماشي يالا بقي حبيبة خالو
رعد: لؤلؤتي الجميلة يالا قومي البسي
لؤلؤة بصوت عالي: انا مش لؤلؤتك انا لؤلؤة ظافي وبس
ظافر: وقلب ظافر كمان
جريت لؤلؤة عليه وحضنته وباسها ظافر من خدودها ومسح دموعها
ظافر بحب: العيون الحلوة ديه متعيطش تاني مفهوم.

لؤلؤة: انت كنت فين ومع مين وبتكلم مين
ظافر بضحكة: ايه كمية مين ديه على العموم انا كنت بجيب لؤلؤتي لبس الحفلة اتفضلي.

اخرج ظافر فستان جميل جدا باللون الأزرق.

فرحت لؤلؤة بيه اوي وباسته على شفايفة وطلعت تجري على الحمام
ظافر: يالا الكل برا عاوز اجهز ملاكي
رعد: واد انت هو انت بتدردنا
ظافر بسخرية: لا طبعا براااااا
خرج يوسف وماسة وكانو بيضحكو على شكل رعد وهو متعصب جدا
بعد فترة خرجت لؤلؤة وكانت ايه من الجمال بفستانها الذي انعكس جمالة على باقى جسمها
توجه إليها ظافر ومسك ايديها وجعلها تجلس امام المرايا وسرح شعرها ولبسها الحذمة ونزل ليها الى الاسفل.

من يراهم يقر و يعترف بأنها ملكة وهو فارسها المغوار.

( لبس ظافر بس من غير نظارة )
ابتدت الحفلة وبعد انتهاء تم تسليم الهدايا لؤلؤة
لؤلؤة: ظافر فين الهديه
ظافر: هو لازم
لؤلؤة بغضب: ظافر فين الهديه
ظافر برعب مصطنع: حاضر حاضر اتفضلي يا ملاكي.

لؤلؤة: واااااااو ظافي حلوة اوى شكرا وباسته
رعد: كفاية بقي بوس في بنتي يالا
ظافر: على فكرة هي الى باستني ماشي
رعد: ياااااااا رب ارحمني
لؤلؤة: فودي فين الهديه بتاعتي
ظافر: بس لسه في هدية كمان
لؤلؤة: بجد هي فين
ظافر: تعالى معايا
خرج ظافر مع لؤلؤة ووراها الهدية فصرخت
خرج الكل على صريخ لؤلؤة ووجدوها تحضن ظافر بشدة وأمامها فرسة بيضاء جميلة.

ماسة: جميلة اوى ظافر
إلياس: جبتها منين ديه
ظافر: اشتريتها من رجل اعمال خليجي
رعد: وهو رضي يبعها
ظافر: طبعا رضي
لؤلؤة: شكرا ظافي
ظافر بحب: مفيش شكر بينا صح لؤلؤتي
لؤلؤة: صح تعال نركبها
ظافر: نلبس الأول لبس الخيل وننزل نركبها
لؤلؤة بحزن: بس انا مش عندي
ظافر: اللبس على سريرك فوق يالا بسرعة
جريت لؤلؤة بسرعة الى الغرفة ووجدت لبس الخيل وراحت لبساه.

خرجت تجري على الجنينة ولقت ظافر رامي الفرسة ومد ايدة ليها وركبها جامبة وفضلو يلعبو.

الياس: شكلنا هنبقي نسايب قريب
رعد: ده بعدك بنتي مش هتتجوز
ماسة: انا موافقة إلياس يعني هلاقي شاب بيحب بنتي كده وهرفضة لا طبعا
فهد: الجهاز عليكم والنجف عليكم والسجاد عليكم والخشب عليكم ولبسها عليكم والفرش عليكم
إلياس: وانتم هتجيبو ايه
فهد بفخر: هنديكم لؤلؤة الحديدي تكفى وتزيد
كاث: عمو فهد انا موافقة المهم لي لي تبقي مرات ابني وهي بنتي واحنا عمرنا مهنعز حاجه عنهم.

رعد: ايه هو انتم خلاص جوزتم بنتي ديه لسه مدخلتش حضانه وهتفهم حاجة عن الجواز
إلياس: يا حبيبي دول بيتولدو فهمين مش زينا بنتولد محترمين
كاث: وانت محترم اوي
إلياس: متيجي نخاوي ظافر
رعد بغمزة: ايه رايك ماسة انا عاوز ولد علشان يحافظ على اخته
كاث: ااااااا طنط مروة بتنده عليا
مروة بضحك: بس انا مندهتش
ماسة: كان بودي يا روحي بس بعد 7 شهور هيشرف بيبي صغير
رعد بزهول: انتى حامل
ماسة بضحكة: ايوة في شهرين عرفت امبارح بس.

رعد وهو يحضنها: مبروك يا عمري
فهد: ها عاوز بنت ولا ولد
رعد: ولد ونبي ابوس ايدك
كاث: إلياس إلياس
إلياس: نعم يا عمري ايه هنطلع نجيب بيبي
كاث: لا مش هنطلع لأنه هو هنا وشاورت على بطنها
إلياس بغباء: انتى جعانة
كاث: بيبقي ذكي مع كل الناس لغاية عندي وبيبقي غبي
إلياس: يعنى انا هبقي ام وانتى هتبقي اب
كاث: لا انا هبقي ام واب وانت هقتلك وستريح منك
إلياس: هبقي اب لولولولولولولولوي.

ضحك الكل عليهم وبلغت ماسة لؤلؤة بخبر حملها وفرحت اوى
وبلغت كاث ظافر بخبر حملها وفرح اوي
فهد: لي لي كانت عوزة ايه هديه
لؤلؤة: كنت عوزة نمر صغير العب بيه
فهد: اتفضلي يا عمري.

لؤلؤة: يعيش فهد يعيش فهد وباسته
ماسة: هو ده نمر حقيقي
فهد: ايوة طبعا
ماسة: مش هيقعد هنا دقيقة واحدة
لؤلؤة: هو فعلا مش هيقعد دقيقة هو هيعيش على طول
وطلعت تجري على اوضتها
انتهي اليوم وغادر الجميع
رعد: مش هتروحي لي لي
ماسة: خايفة اهئ اهئ اهئ اهئ
رعد بضحكة: خلاص انا هروح اجهزي انتى بس وغمزلها
دخل رعد غرفة لؤلؤة وجدها تحتضن النمر وتنام بسلام باسها وخرج.

توجه إلى غرفتة واخذ ماسة في حضنه ( وسكتت شهرزاد على الكلام المباح مولاي كوكو كوكو ).

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة