قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية ماسة الرعد الجزء الثاني للكاتبة أماني فهمي الفصل الثالث

رواية ماسة الرعد الجزء الثاني للكاتبة أماني فهمي الفصل الثالث

رواية ماسة الرعد الجزء الثاني للكاتبة أماني فهمي الفصل الثالث

مرت الأيام وتاليها الأعوام وأصبحت لؤلؤة تبلغ من العمر التاسعة
وانجبت ماسة مالك وعمرة 4 أعوام شخصية قوية وعنيد بعيون زرقاء ووسيم ذي اخته.

وانجبت كاث لورا وعمرها 4 أعوام شخصية محبوبة وعسل وكيوت خالص عكس شخصية ظافر بعيون رمادية.

عادت لؤلؤة من المدرسة وتوجهت بسرعة الى غرفة فهد ولقت الكل عنده وكان على وشهم الدموع.

لؤلؤة: فودي انا جيت
فهد بضعف: حبيبتي لي لي تعالي
لؤلؤة: مالك فودي
فهد بتعب: اتصلي على ظافر وهاتي أكلمه
لؤلؤة: حاضر
اتصلت لؤلؤة على ظافر
ظافر: لؤلؤتي وحشتيني
لؤلؤة: ظافر فودي عاوزك
ظافر: ماشي هاتيه
لؤلؤة: فودي كلم ظافر
فهد بتعب: روحي يالا خدي دش وتعالى تانى ظافر عوزك تيجي مصر بسرعة
ظافر: مالك يا جدو
فهد: خلاص يا بني العمر خلص ومش عاوز اسيب لؤلؤة لوحدها دلوقتي
ظافر بقلق: حاضر حالا هوصل المطار.

فهد: اوعي تسيب لؤلؤة انا هسيب حفيتي امانه في رقبتك ليوم القيامة اوعي تغدر بيها او تزعلها انت عارف انها قوية ومجنونة بيك
ظافر: جدو انا هركب حالا وهوصل
فهد: خلى بالك من لؤلؤة مع السلامة
ظافر: مع السلامة يا جدو
دخلت لؤلؤة تجري ونامت في حضن فهد
فهد: حبيبتي و حفيتي الصغيرة تعالى في حضني اوي اوعي تزعلى حد وخدي حقك من اي حد خليكي قوية
لؤلؤة: حاضر فودي
فهد: عاوز انام بقي اطلعي يالا
لؤلؤة: هنام معاك.

رعد: لي لي تعالى معايا
لؤلؤة: انا مش هسيب فودي
فهد: روحي على اوضك
لؤلؤة بصراخ: في ايه انت مالك وليه نايم كده انا مش هسيبك اوعي تروح عند ناني انت فاهم
فهد: اخرجو كلكم وسبوها معايا يالا
خرج الكل من الغرفة وانفجرو في العياط
نامت لؤلؤة بين احضان فهد الذي استكان هو أيضا بين أحضانها وهنا انتقلت روحه الطاهرة الى مثواه الأخير.

لؤلؤة: فودي انت كويس فودي رد عليا انت ليه مش بتتكلم معايا فودي رد عليا
بكت لؤلؤة بشدة وأخذت تصرخ دخل الكل بسرعة وعلمت ماسة بأن أمر الله نفد وعيط الجميع بشدة.

حاول الكل إخراج لؤلؤة من احضان فهد ولكن اعترضت بشدة
امر سيف رعد و عمار بتخليص إجراءات الدفن ونشر الخبر وهو سوف يجعل لؤلؤة تغادر الغرفة بس بعد قليل.

مر الوقت واستطاع سيف إخراج لؤلؤة من احضان فهد وادخلها غرفتها واغلاقها عليها تحت عياطها و صراخها الشديد.

مر الوقت وانتهى رعد من كل شئ وفوجي الجميع بدخول ظافر يجري
ظافر: جدو فهد فين
رعد: أمر الله نفد
ظافر: يعني ايه
سيف: قابل وجه كريم
ظافر: فين لؤلؤتي
رعد: لؤلؤة فوق اطلع ليها وخليك معاها اوعي تسبها
إلياس: البقاء لله يا رعد يالا بينا
خرج الجميع بجثمان فهد وصعد ظافر الى غرفة لؤلؤته وفتح الباب ووجدها تجلس على السرير وتبكي بصمت فتوجه إليها واخدها في حضنه.

ظافر: لؤلؤتي كفاية عياط
لؤلؤة: فين فودي
ظافر بحنان: بصي يا عمري ربنا بيدي الإنسان امانه وبيرجع يا خدها منه تاني
لؤلؤة بدموع: يعني فودي مشي ومش هيجي تاني
ظافر: هو اه مشي بس هو في قلوبنا وعمرنا مهننساه مفهوم
لؤلؤة: عوزة انام ظافي في حضنك اوعي تسبني
ظافر بحنان: تعالى نامى يا ملاكي حضن وصاحب الحضن تحت امرك انتى وبس وعمري مهسيبك ابدا.

نامت لؤلؤة بين احضان ظافر ولم يحسو بالوقت الى على ايد رعد وهي تهز ظافر
رعد بصوت واطي: عاملة ايه
ظافر: هتبقي كويسة متخفش خلصتو كل حاجه
رعد: ايوة والعزا بكرا
ظافر: تمام
رعد: روح انت نام بقي
ظافر: بس هي يعني
ماسة: في ايه
ظافر: انا وعدتها بانى هفضل جمبها
ماسة: خلاص رعد خليك ظافر احنا وصقين فيك
رعد: تصبح على خير وباس لي لي وخرج.

مرت أيام العزاء حزن وضياع على لؤلؤة ومالك بسبب شدة تعلقهم بجدهم فهد ولم يخرجهم من حزنهم غير ظافر و لورا.

رفضت لؤلؤة عمل أعيد عيد ميلاد ليها ولكن لم يبخل عليها ظافرها بالهدايا والفسح في هذا اليوم.

مرت الأعوام وأصبحت لؤلؤة تبلغ من العمر 15 عام وجاءت الإجازة وطلبت لؤلؤة من رعد السفر الى روسيا ولكن رفض.

لؤلؤة: رودي حبيبي عوزة أسافر ونبي
رعد: انا قولت لا وخلاص
لؤلؤة: خليني أسافر بقي علشان خاطري
رعد: ظافر هيجي هتسفري ليه انتي
لؤلؤة: انا اتخنقت من مصر ونفسي أسافر اتفسح في روسيا
مالك: ايوه بابا وانا كمان عاوز أسافر روسيا
رعد: انتم متفقين بقي
لؤلؤة: عليا الطلاق ابدا
مالك بتمثيل: عجبك كده خليت البت تطلقني اروح فين انا بقي
لؤلؤة: خلاص هرودك لعصمتي بس لما نسافر.

مالك: وافق بقي خليك جدع وكمان علشان نخليلك الجو مع الموزة
رعد: انت عندك كام سنة يالا
مالك: 10 سنين مالك بس يا برنس
لؤلؤة: رعد احنا هنسافر النهاردة كلم المطار يجهزو الطيارة
رعد: خدام اهلك انا
لؤلؤة بدلع: لا انت رودي حبيبي وباست خده
رعد: يعني كده انا اتسبت صح
لؤلؤة وهي تجلس على رجله: عمري معرف اسبتك حبيبي وباست خده التاني
مالك: يالا بقي رعد ولا لسه عاوز تتباس
رعد: حاضر هتصل جهزو حاجتكم.

لؤلؤة: كل حاجة جاهزة في العربية عقبال منوصل المطار تكون الطيارة جاهزة
رعد: ماشي يالا اول متوصلو كلموني مفهوم
مالك ولؤلؤة في نفس واحد: حاضر رودي
خرجو يجرو وصعدو الى السيارة وخلفهم الحرس وبعد قليل وصلت المطار وصعدو الى الطيارة وانطلقو الى روسيا.

بعد مرور وقت طويل ايقظ الحارس لي لي ومالك واعلمهم بوصولهم الى مطار روسيا
وبعد انتهاء الإجراءات خرجو ووجدو سيارات أمامهم
لؤلؤة: هي الساعة كام دلوقتي
الحارس: الساعة 11 الصبح
لؤلؤة: تمام انا عوزة عربية علشان هروح لظافر الشركة وانت يا مالك روح البيت ماشي
مالك: تمام سلام.

انطلق كل شخص الى وجهته وبعد مرور وقت وصلت سيارة لؤلؤة الى صرح الأندلسي ونزلت من العربية وخلفها الحرس ودخلت الشركة تحت انظار الرجال المنبهرة بتلك الفاتنة الجميلة وصعدت الى الدور الأخير حيثو مكتب ظافر.

في مكتب ظافر.

كان ظافر يجلس مع رؤساء الأقسام ويملي عليهم الأوامر بصرامه وقوة ولما لا وهو شاب في الحادي والعشرون من عمره ويمتاز بالوسامة القاتلة ومحبوب البنات ولكن لم يفرق عنده اي بنت غير فاتنتة العينه لؤلؤة.

وصلت لؤلؤة الى مكتب ظافر ووجدت تلك السكرتيرة المايعه التي تردتي فستان يظهر الجزء العلوي من جسدها ويظهر أيضا الجزء السفلي من جسدها ( السحلية ).

( الحوار بالروسي وانتم عارفين ان لغتي اطاليا وصيني و هندي )
لؤلؤة بعظمة: ظافر موجود
السكرتيرة: ظافر كده اسمه مستر ظافر
لؤلؤة ببرود: مستر عليكي لاكن انا ظافر وبس هو جوده
السكرتيرة: عنده اجتماع كمان في موعد سابق
لؤلؤة بخنقة: ااااااوف انا لسه هتكلم
توجهت لؤلؤة الى باب مكتب ظافر وفتحته ودخلت وخلفها السكرتيرة التي تحثها على الوقوف.

ظافر بصوت عالى: في ايه ه
ظافر بحب: لؤلؤتي
جريت عليه لؤلؤة وحضنته بشده ضحك ظافر بشدة على مشاكسته الجميلة
نظر الكل مصدوم من ذلك الظافر الذي يضحك بشدة وتلك الفاتنة المثيرة التي بين احضانة وأصوات ضحاتهم تملئ الشركة كلها.

وصلت أصوات الضحك الى مكتب إلياس الذي انزعج بشدة وتوجه الى الخرج ووجد مصدر الصوت مكتب ابنه ظافر وعندما دخل انصدم عندما رأي ظافر يحمل فتاة ويضحك معها.

إلياس بشدة: ظافر مين ديه
لؤلؤة: قلقاس حبيبي وجريت عليه
إلياس: لي لي حبيبتي وحشتيني وحضنها
اصاب الجميع الدهشة مما تفوهت بيه تلك الفاتنة من اسم إلياس الأندلسي
هنا إنتبه ظافر لملابس لؤلؤة والتي كانت عبارة عن هوت شورت جينز وبدي اسود بحماله رفيعة والكتب الآخر ربع كم من اللون الأسود وماطلقة لشعرها العنان وروج خفيف ونظارة شمس فوق شعرها الحر وصندل فلات على الارض.

نظر ظافر حلوله ووجد كل الموظفين موجودين في المكتب بنظرة واحدة انسحب تلك الى الخارج وخرجت تلك السحلية كما أطلقت عليها لؤلؤة.

ظافر: كفاية يا عم إلياس
إلياس: ملكش دعوة
لؤلؤة: مالك ظافر
ظافر: مفيش يا ملاكي
إلياس: انا هروح مكتبي سلام
لؤلؤة: باي قلقاس
مسك ظافر ايديها وجلس على الكنبة وهي في حضنه
ظافر بهدوء: هو انتى روحتي البيت وبعد كده جيتي هنا
لؤلؤة بسعادة: لا انا من الطيارة على هنا
ظافر: يعني انتى خرجتي من البيت على الطيارة ومن الطيارة على المطار ومن المطار على الشركة وكل الموظفين شافوكي وانتى طالعة هنا والحرس كمان.

لؤلؤة ببراءة: لا ظافر طبعا مش كل الموظفين حبه بس والباقي كان في المكاتب
ظافر بزهول: وانتى زعلانة علشان مشفكيش كلهم
لؤلؤة بحزن: اه كنت جاية أتفرج عليهم
ظافر: اصوت ولا اعمل ايه
لؤلؤة: ليه
قطع كلامهم خبط على الباب ودخول السكرتيرة ( السحلية )
وعند دخولها وجدت لؤلؤة تجلس على قدمة وتلعب في زراير قميصة
سلفا السكرتيرة بدلع: مستر ظافر في اجتماع بعد نص ساعة
لؤلؤة بعصبية: اتكلمي عدل احسلك والغي الاجتماع.

سلفا: مستر ظافر
ظافر: أظن سمعتي الهانم قالت ايه نفذي
لؤلؤة: ظافي جعانة اوي اوي
ظافر بحب: أمر ملاكي يالا
خرج ظافر وهو يمسك ايد ملاكه تحت انظار الموظفين
وتوجهو الى احدي المطاعم وطلبو وجبة الفطار
ظافر: يعني معرفتش انك جايه
لؤلؤة: لا ما عرفت لورا تلغي اشتراكك في القناة بتاعتي علشان متعرفش وعملها مفاجه
ظافر: ماشي يا هبلة منك ليها
لؤلؤة: عوزة ألف في روسيا كلها
ظافر بحب: حاضر بس كلمتي رعد.

لؤلؤة: زمانى عرف من الفديو
ظافر: فديو ايه
لؤلؤة: اصل انا نزلت فديو اول مجيت روسيا
ظافر: يا حلاوة
لؤلؤة: بس بقي الاكل وصل
كانت لؤلؤة تاكل تحت انظار ظافر المحببه لها.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة