قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية ماسة الرعد الجزء الثاني للكاتبة أماني فهمي الفصل الأول

رواية ماسة الرعد الجزء الثاني للكاتبة أماني فهمي الفصل الأول

رواية ماسة الرعد الجزء الثاني للكاتبة أماني فهمي الفصل الأول

اليوم هو ولاده ماسة المنصوري زوجه رعد الحديدي
تجمعت العائلة في المستشفى وبعد فترة خرج بعد يحمل ملاك صغير بين احضانة ويضمها بهدوء وراحة وكانت تلك الصغيرة تتمتع بالدف والحنان منه.

رعد: انتباة أيها السادة أقدم إليكم بنتي انا و تاني أحفاد عيلة الحديدي و اول أحفاد عيلة المنصوري
احم احم
لؤلؤة رعد الحديدي
الجد فهد: حفيدتي عاملة ايه
رعد: كويسة ولدت بعد مفرجت المستشفي كلها عليا
أدهم: تستاهل هات بقي حفيدتي
رعد بتملك: لا محدش هيشلها غيري
سيف: انت اتجننت يا رعد
رعد: اعمل ايه اول منزلت الدكتور اتسحر من جمالها
فهد: هتجيبة من برا امها حلوة
رعد بشبة بكاء: وديه فتنة في الأرض.

مروة: هاتا ونبي يا رعد عوزة اشيلها
رعد: لا محدش هيخدها مني بس ها
فهد بصوت عالى: هات البنت يا زفت
رعد باستسلام: اتفضل اهيه بس والله محد هيبوسها انا مش ناقص
شالها فهد بين ايده وباس جبهتها وبص عليها اوي وضحك بشدة
فهد: الواد فهد عنده حق ديه فتنة على الارض
شمس: طالعة لامها ولعيلتها كويس انها مطلعتش لابوها كانت بارت
مروة: ليه يا شمس هو ابني وحش ده سيد الرجالة
شمس: وابنك ده جري ورا بنتي قد ايه.

مروة: اهو قال يجوز وخلاص اهي واحدة والسلام
شمس: بس بنتي ملهاش ذي كل رجالة العالم بتجري وراها عيون زرقا و شعر اصفر ودلوعة ودكتورة ومشهورة
أدهم لسيف: شكل العيال هيطلقو
سيف: عندك حق
رعد: بس ايه شغل الحموات ده انا بحب ماسة وهي بتحبني وانا راضي هي حلوة ومزة كمان مشمعش صوت حد
فهد: فين مراتك
رعد بخضة: يالهوى نسيتها جوا
مروة: نسيت مين يا هبل
شمس: سبت مراتك جوا لوحدها.

جري رعد بسرعة لجوا بس لقاها خارجة وتوجهو بها إلى الغرفة
توجه الكل خلفها حتى يطمانو عليها
استمرت المباركات والتهاني عليهم وبعد قليل الباب خبط ودخل إلياس الأندلسي وزوجته وابنه.

إلياس: مبروك ماس ما شاء الله حلوة اوى
ماسة: الله يبارك فيك إلياس
إلياس: ايه الموزة ديه عسل اوي
ماسة: هههههههههه يعني حلوة
ظافر: ماسي عاوز اشلها ممكن
رعد: امشي يالا محدش هيشيل بنتي
ماسة: خلي ظافر يشلها
رعد بعند: لا محدش هيشلها
إلياس: اااه لو تعرف يا رعد ظافر كان عاوز يجوز ماس بس شكله نقل الجبهة على البنوتة
ظافر: ماسي هي اسمها ايه
ماسة بحب: لؤلؤة
ظافر بحب: اهلا لؤلؤتي.

رعد: واد انت متقولش لؤلؤتي هي بتاعتي انا وبس
ظافر: عاوز اشيلها
رعد: بنتي بتعيط اسكت بقي
استمر الكلام بين الكل ولكن اختفي صوت بكاء لؤلؤة واصبحت تضحك بشدة فنظر رعد الى السرير ولم يجدها وعندما نظر إلى الجميع وجدها بين احضان ظافر و يقبلها على شفايفها ويمشي ايده على وجهها ويضحك معاها انتبه الكل الى ظافر.

ظافر: هاي لؤلؤتي انا ظافرك حبيبك وصديقك و اخوكي و ابوكي و كل شيء ليكي انتي اول حب واخر حب في حياتي محدش هيقدر يفرقنا عن بعض مهما كان هفضل الحامي والسند ليكي وباس شفايفها بهدوء وضمها لحضنه وفضل يهز فيها لغاية منامت
رعد: انت اذاي تمسك بنتي وتبسها
ظافر بحده وصوت واطي: ملكش دعوة وصوتك يوطي علشان لؤلؤتي نايمة مفهوم
رعد بعند: هات بنتي
وخدها منه فضلت لؤلؤة تعيط جامد
ظافر بحده: هات لؤلؤتي كفاية عيطها هات.

اخدها ظافر من حضن رعد بقوة وضمها لحضنه بهدوء وحب فسكتت لؤلؤة بين احضانة ونامت
بعد مده ابتدي يمشي الناس وقام إلياس
إلياس: يالا ظافر
ظافر: وهسيب لؤلؤتي لوحدها
إلياس: ظافر حبيبي لي لي لسه بيبي لازم تفضل مع ماس و رعد و هنيجي تاني نشوفها ماشي
ظافر باستسلام: حاضر وحط لؤلؤة على السرير وباس شفايفها بهدوء باي حبيبتي ومشي
رعد بعصبية: شايفة الواد بيبوسها اذاي
ماسة: اهمد يا رعد ده صغير ميفهمش حاجة.

رعد: نعم ميفهمش ده بيقولها حبيبتي
ماسة: كفاية كلام عاوزة انام ممكن
رعد: منك لله يا ماسة جايبة بنت فتنة المفروض كنت سمتها ام سحلول او ام اويق
ماسة: هههههههه سحلول واويق مين انت اتجننت يالا
رعد: اتكتمي خالص ونامي
ماسة: رودي عوزة انام تعالى
رعد: يعني بعد رودي ديه هعمل ايه حاضر يا قلبي
ضمها رعد لحضنه ونامو
مر أسبوع على ولاده لؤلؤة وجاء يوم السبوع واتجمعو العيلة كلها لحضور سبوع لؤلؤة الحديدي.

حضر ظافر وسأل عن ماس و لؤلؤة واخبروه عن مكانها فوق
صعد ظافر الى غرفة ماسة وخبط ودخل
ماسة: تعالى حبيبي
ظافر: ازيك ماس
ماسة: الحمد لله
ظافر: فين لؤلؤتي
ماسة: مع الدادة بتلبسها
ظافر: ممكن اروح ليها
ماسة: ماشي بس ايه ده وشاورت على شنطة
ظافر: ده فستان أميرتي حبيبتي ممكن اغليها تلبسه
ماسة: ماشي حبيبي روح ليها
ظافر بفرحة: انا بحبك اوي ماس
ماسة بضحك: وانا كمان بحبك
غادر ظافر بسرعة الى غرفة لؤلؤة.

ظافر للدادة: من فضلك سبيها ومشي
الدادة: بس لسه هلبسها
ظافر: خلاص انا موجود اتفضلي
الدادة: حاضر بعد اذنك وغادرت
توجه ظافر إلى لؤلؤة وباسها على شفايفها
ظافر بحب: بصي لؤلؤتي انا جايبلك ايه فستان ابيض بورد حلو ايه رايك هتبقي أميرة متوجه على قلبي انا وبس.

لبسها ظافر الفستان وكانت حلوة اوي
ظافر: بصي لؤلؤتي ديه اول هدية منى ليكى سلسلة على شكل اسمك اوعي تقلعيها خالص مفهوم ولبسهلها.

ظافر: كده أميرتي جاهزة تعالى ننزل ونغيظ رعد ههههههههههه
توجه ظافر الى الاسفل وهو يحمل لؤلؤة ونظر لرعظ في تحدي وتوجه الى الجد فهد
ظافر: جدو فهد اتفضل لؤلؤتي حبيبتي جاهزة وحلوة
فهد: مين جهزها
ظافر: انا لبستها الفستان وخلتها حلوة
رعد وهو يرفعة الى الاعلى: وانت بتمد ايدك على بنتي ليه
ظافر ببرود: انا سيبها بس معاك علشان لسه بيبي بس لما تكبر هتبقي مراتي وحبيبتي واختي وكل حاجة ليا في الدنيا.

رعد بجنون: نعم يا روح امك دانا اقتلك وشرب من دمك
ظافر بهدوء: بلاش عمو رعد توقفها بينا علشان تختار لان اكيد هتختارني انا وبس
رعد: ليه ان شاء الله
ظافر بخبث: علشان هي شالت صق ملكيتي خلاص
رعد بصدمة: انت عملت ايه بالظبط
ظافر: ولا حاجة انا خت اول بوسه من شفايفها
رعد: انت عندك كام سنه يالا
ظافر: 6 سنين بس
رعد: إلياس تعال خد ابنك علشان مقتلهوش
إلياس بضحك: لو تقدر أعملها ماشاء الله عليه هيجننك من دلوقتي.

رعد: منك لله يا ماسة جبتي بنت حلوة
فهد بضحكة: ايه السلسلة ديه
ظافر: ديه اول هدية مني ليها حلوة
ماسة: روعه ظافر جبتها منين
ظافر: امرت بصنعها من يوم الولادة حلوة
فهد: جميلة جدا
رعد: بس انا هشلها
ظافر: لو تقدر أعملها
شمس: يالا بقي علشان نعمل السبوع
ابتدا السبوع تحت هزار وتهريج الجميع وبعد مرور وقت كبير غادر الكل
صعدت ماسة إلى الأعلى حتى تستريح شوية
ماسة: رعد انت بجد بتكره ظافر.

رعد بضحك: انتى هبلة يا روحى بالعكس انا بحبه اوي
ماسة: يعني ممكن في يوم تبعده عن لي لي
رعد: لا طبعا
ماسة: كفاية حرقة دم في الواد بقي
رعد بسخرية: ده يتحرق دمه ده يحرق دم بلد بحالها
ماسة: هههههههههههههههههههه
رعد بخبث: هي لي لي نامت
ماسة: اه ليه
رعد: مفيش عوزين نخويها بقي
ماسة بغباء: يعني ايه
رعد: عاوز اجيب اخ ليها علشان يحميها
ماسة بفهم: كان على عيني يا روحي
رعد: يعني ايه.

ماسة: يعني هنام ذي الاخوات جود نايت رودي
رعد: بقي آخرتي جود نايت ماشي
نامت ماسة وتوجه رعد الى غرفة لؤلؤة ولقاها صاحية
رعد: حبيبتي وبنت حبيبتي ربنا يخليكم ليا وميحرمنيش منك ابدا بس بصراحة الواد ظافر ده فنان حلوة اوى السلسلة ديه.

عبثت لؤلؤة في وشه
رعد بضحكة: خلاص خلاص متزعليش ده عنده حق لو وقع اختيار هو هيكسب
فضل رعد يضحك معاها لغاية منامت وحطها بشويش على السرير وراح نام جمب ماسة.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة