قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل العشرون

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل العشرون

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل العشرون

توقفنا عندما وصلت ماسة مع ياسين واصاب الجميع الدهشة
ياسين: مساء الخير فهد بيه
فهد: اهلا وسهلا استاذ ياسين
ياسين: اهلا استاذ عمار عرفت انك كنت تعبان
عمار: اهلا وسهلا انا الحمد لله بقيت كويس
ياسين: اذيك يا رعد بيه
رعد: الحمد لله ازيك ماسة
ماسة بابتسامة جميلة: اهلا رعد اخبارك ايه
ماسة: جدو اخبارك ايه وانت عمار
فهد: انا كويس يا بنتي أخبار الشغل ايه.

ماسة بتنهيدة: خلاص وقت اللعب انتهي وان شاء الله يوم السبت هبتدى الشغل
عمار: هو انتي تعرفي ياسين
ماسة: ايوة طبعا
ياسين: ماستي الحلوة ده روحي الى مقدرش استغنى عنها
رعد: هي مدام لما فين
ياسين: المدام وبنتي في فرنسا
فهد: عندك بنت
ياسين: ايوة عندها 3 سنين حاجة كده عسل
عمار: اسمها ايه
ياسين بطلقاية: اكيد ماسة هو انا اقدر اسمي غيرة
رعد: ومدام لما عرفة علاقتك بماسة
ماسة بسرعة: اكيد طبعا ومتقدرش تقول حاجة صح ياسو.

ياسين بضحك: وهو بيمسك ايديها وبيبوسها: صح يا روحى
رعد بنرفزة: بعد ازنكم
الكل: اتفضل
شخص: مساء الخير
الكل: مساء النور
فهد: اهلا ياسر
ياسر: اهلا جدو اخبارك ايه
فهد: الحمد لله
ياسر: ماستنا الغالية عملة ايه
ماسة بابتسامة: تمام ياسر
ياسين: اخبارك ايه ياسر
ياسر: ياسين حبيبي ليك وحشة يا راجل
ماسة: هو انتم تعرفو بعض
ياسين: اشتغلنا مع بعض كذا صفقة
ياسر: لحظة هو انت تعرف ماسة.

ماسة بسرعة: طبعا انا وهو اكتر من أصحاب صح ياسو
ياسر: ياسو لق باين انكم أصحاب اوى
رعد من وراهم: لا ومش بس كده اسم بنته الوحيدة على اسم ماسة
ياسر: صح انا عارف اسم بنتة بس متخيلتش ان الاثنين واحد
ماسة: هو فيه ايه يا جماعة كل المشكلة ده اني اعرف ياسين
عمار بسرعة: لا ابدا كل الحكاية ان احنا استغربنا
رعد: عارف عمار انا اقتنعت دلوقتى ان مفيش حاجة اسمها فرصة تانية.

ماسة بسخرية: ايه ده مش ده مسلسل هندى بتاع ارناف وكوشي
ياسر: ايه ده هو انتى تعرفيه ده ميرا بتخليني اتفرج عليه اجباري
ماسة: شوف ازاى واتاري رعد بيحب هو كمان يتفرج عليه
رعد: اتاري كل الستات خاينة
ياسين: ان بعد الظن اسم
ماسة: الظاهر انت معرفتش ان ارناف ركع تحت رجل كوشي وطلب منها إنها تسمحة علشان ظلمها بعلقتها مع شيام
ياسر: صح يا رعد مش كل الى بنشوفة يبقى صح.

ماسة: مش معنى ان الست محاطة بالرجالة يبقي وحشة والعكس مش معنى ان الراجل محاط بالستات يبقى وحش
فهد مهدى للجو: فيه ايه يا شباب مالكم ده مسلسل يعنى مش حقيقي
ماسة: بس في منه حقيقي وفي نظرة ممكن تقتل
ياسين بلهفة: بعد الشر عنك يا قلبي
ماسة: بعد ازنكم ياسو تعال نرقص
( الأغنية إلى رقصة عليها فوق )
ياسين: امرك يا عسلي بعد ازنكم.

رقصت ماسة مع ياسين بقمة من الرومانسية والجمال بعد انتهاء الرقصة تركت ماسة ياسين وخرجت للجنينة تعمل تليفون استمرت ماسة في الكلام لمده خمس دقايق وبعد انتهاء المكالمة بتلف لقت رعد في وشها.

ماسة بشهقة: رعد حرام عليك خضتني
رعد: انتي عرفة بسببك كرهت كل الستات
ماسة ببرود: كويس جدا والله
رعد: حاول يتهجم عليها ويبسها ولكن ضربتةتحت الجزام
ماسة: مكتش اعرف انك زبالة وحقير
رعد: وانتى ايه مانتى ازبل منى ولي كل الرجالة ده ايه
ماسة بقوة: صح انا في حياتى رجالة كتير وضربتة برجليها ودخلت
ياسين: مالك ماسة
ماسة: مفيش ياسين عوزة اروح
ياسين: حاضر يلا بينا
عمار: مالكم يا جماعة ريحين فين.

ياسين: لازم نمشي ماسة تعبانة
فهد: مالك يا بنتي
ماسة: مفيش فهد بيه مصدعة شوية
فهد: الف سلامة عليكى
ماسة: شكرا يالا ياسين
فهد: عمار هو ايه الى حصل
عمار بنرفزة: الغبي حاول يبسها بالعفية
فهد: الواد ده اتجنن
عمار: ده لو عرف أن ياسين اخوها هيولع في نفسة.

في سيارة ياسين.

ياسين: مالك يا قلبي
ماسة: لا رد
ياسين: انتي كويسة
ماسة: لا رد
ياسين: ماسة مالك يا حبيبتي
ماسة: تعبانة اوى يا ياسين وعيطت
ياسين خدها في حضنة: ششششش مالك بس
ماسة: بتعيط بحرقة
ياسين: ردى عليا بس فيكي ايه
ماسة: مفيش كنت محتاجة اعيط في حضنك مانت عارف انا بحبك اد ايه
ياسين: ماسة انتى عرفة انك مش بس اختى لا انتى بنتي الى ربتها على ايدى
ماسة: تربية وطية
ياسين: ههههه تصدقي صح بقيتي كويسة
ماسة: ايوة.

ياسين: ظبتي مكياجك علشان بقيتي شبه الزومبي
ماسة: انا شبة الزومبي
ياسين: خلاص انتي هتتحويلي وضربها وهو يجري منها
ماسة: ياااااااااااسين وصرخت وطلعت تجري وراه
يوسف ومازن: هو فيه ايه
اسر: شكلهم بيلعبو تعالو
سليم مسك الخرطوم: شباب وغرقهم كلهم
عمر: يا حمار المية سقعة اوى
مراد: هو ده كل همك ان الميه سقعة
عمر: امال همك ايه
مراد: انا جعان اوى هناكل ايه
ماسة: تصدق صح وانا كمان جعانة اوى.

ياسين: خلاص الكل يدخل يغير هدومه وانا هطلب اكل
ملك: ياسين زود الاكل علشان انا جعانة اوى
ياسين: ههههه حاضر يا طفسة
ذهب الكل وغير هدومهم وطلب ياسين الاكل.

في قصر الحديدى.

فهد: انت غبي يا رعد
رعد: لا مش غبي وهنى حياتها كمان
فهد: يا غبي ياسين اخوها
رعد بعدم فهم: اخو مين
عمار: اخو ياسين يبقه أخو ماسة في الرضاعة
رعد: يعني اخو ياسين واحد من الشباب
فهد: ايوة اسمة سليم
رعد: انا تعبت يعني يوم محب تبقي بالشكل ده يااااااا رب
فهد: أهدى يا حبيبي ان شاء الله خير
رعد: انا نطلع انام
عمار: اطلع استريح وان شاء الله خير.

في غرفة رعد.

نام على السرير ودموعة نزلت يا رب اعمل ايه والله بحبها اوى اعمل ايه علسان اعرف مين الى حوليها دول اتنين طلعو اخواتها الرضاعة وطيب ولباقي يطلعو مين وايه علقتها بالجلاد و الياس انا خلاص هتجنن اتخمد يا رعد افيد.

علشان شكل ماسة هتوديني مستشفى المجانين بدري بس بصراحة كانت جامدة اوى بالفستان الأزرق مع لون عنيها كانت جامدة يا رب لو ليا نصيب فيها تجمعنا على خير قبل متجنن اه اه اه اه اه منك لله يا ماسة من يوم مشفتك وانتي مجننانى يا رب تتهبلي لا بلاش هبل خليها تتجنن دانا عقبال مهجوزها هكون مت لا انا لازم هامن نفسى انا عاوز عيال مس هعيش وحيد وهي كل مرة تضربني الضربة القاضية
اتخمد يا رعد.

في صباح يوم الجمعة توجة الشباب لأداء صلاة الجمعة وبعد الصلاة رجعو البيت ولقو ماسة وملك واروي محضرين الفطار وجلسو يكلو وبعد الاكل اخذو في اللعب ومر اليوم عليهم ولا جديد.

اما في قصرالحديدى.

توجه الرجالة الى الصلاة وعادو الى القصر ومر اليوم مختلف علي كل فرد
عمار وميار توجهو لقضاء باقي اليوم خارج المنزل
لميس توجهت الى غرفتها للتحدث مع حبيبها
منه كانت خايفة جدا من الشخص المجهول
سيف توجة الى المكتب للعمل
مروة توجهت الى المطبخ للإشراف على تحضير الطعام
فهد توجه الى غرفتة حتى يستريح
رعد توجه الى غرفة الرياضة
مر باقى اليوم عليهم ولا جديد.

ياسر الدمنهوري.

بعد انتهائه من الصلاة واثناء ذهابة الى البيت شاهد مرة اخري الجنية وهي البنت التي انقظها من الشاب وكانت تضع سماعات وبتعمل رياضة.

ياسر في نفسه حلو اوى شكلك يا جنية من سكان المنطقة.

في صباح يوم السبت توجهت ماسة الى مستشفي الحديدى لعمل العمليات للناس كما امرت بتبديل طقم عمل مستشفي الحديدى مع مستشفي الدمنهوري.

كما توجه جاك وجميع الحرس في سرعة تامين مستشفي الحديدى والدمنهورى للحرص الكامل على حياة الناس وحياة ماسة.

ابتدت ماسة بعمل اكثر من 10 عمليات في اول يوم وكانت تتوجة من مستسفي الى اخري وكان جاك وبعض الحرس معاها.

في صباح يوم الاحد.

توجه حبيب لميس الى الفرع الرئيسي لمقابلة فهد الحديدي
السكرتيرة: فهد بيه في شخص عاوز يقابل سيتك
فهد: هو مين
السكرتيرة: بيقول من الشرطة
فهد: خليه يدخل
السكرتيرة: امرك يا فندم
الشخص: صباح الخير فهد بيه
فهد: صباح النور مين سيتك
الشخص: انا المقدم /مازن ادهم محمد
مقدم في المخابرات العامة المصرية
فهد بانبهار: اهلا وسهلا لونك صغير اوى على رتبة مقدم
مازن: فعلا انا عندى 27 سنة والرتبة مش بالعمر لا بالكفاية.

فهد: صح عندك حق انا قدر اخدمك اذاي
مازن: حابب اخد من حضرتك ميعاد علشان اجيب اهلي لاني حابب اخطب الانسة لميس حفيدة سيتك
فهد: هو حضرتك تعرف لميس
مازن: كان في من حوالى سنة ونصف مشكلة في القرية السياحية وانا حلتهلها
فهد: تمام سبني أفكر وهرد عليك
مازن: تمام يا فندم ده رقم تليفوني مع السلامة
فهد: مع السلتمة.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة