قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل السادس والعشرون

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل السادس والعشرون

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل السادس والعشرون

توقفنا عند وصول ماسة قصر الحديدي
ماسة: سيبو يا بابا انا اتعوت منه على كده
فهد: اهلا ماسة
ماسة: وحشتني يا جدو
سيف: انت مش فاهم حاجة
ماسة: مش فاهم ايه بالظبط يا عمو
مروة: هو انتى تقربي ليهم
ماسة: انت ماسة أدهم محمد المنصوري توأم مازن ويوسف اكبر منى بشهر واخوية بالرضاعة
عمار: الى هو اذاى
يوسف: انا والدى ووالدتي نانا بعد شهر من ولتى وماما شمس هي الى ربتني
مازن: وهو يبقي ابن عمنا محمود.

ماسة: المهم انتم اتكلمتم في حاجة
فهد: لا طلباتك يا طفلتي أوامر
ماسة: حبيبي يا فوفا
مازن: نتكلم الأول بعد كده حبو في بعض براحتكم
أدهم: طلباتك فهد بيه
فهد: اهم حاجة يحفظو على احفادى
ماسة: تمام نحدد موعد الخطوبة
مازن: حبيبتي يا دنا
ماسة: ايه رايك جدو يكون مع فرح عمار وميار
سيف: بس احنا مش هنلحق ده الفرح بعد أسبوعين
ماسة: الكلام ده لو انا مش موجوده
لميس: بس احنا موضبناش حاجة خالص.

ماسة: الفساتين بمجرد تليفون هتكون هنا والشبكة نتصل بالجواهري ونحدد معاد والقاعدة في أشهر فنادق مصر
فهد: طيب والناس
ماسة: كروت الدعوة هتخلص يوم السبت
مازن: وافق بقه عاوز اخطب
ماسة: جدو ونبي وافق علشان خطري
فهد: خلاص علشان خاطر طفلتي الحلوة
ماسة: احلى جدو في الدنيا
شمس: يبقى كده الخطوبة يوم الخميس الى جاء
مازن: الى هو بكرة
فهد: لا الى هو النهاردة
ماسة: أخرس بقه فضحتنا
مروة: بس هما هيعيشو فين.

شمس: كل شاب ليه جناح كامل في الفيلا لو عوزين
يعيشو كل واحد في بيت لوحده احنا معندناش مانع
لميس: لا انا هعيش معاكم
ادهم: متخفيش اصل احنا مش بنقعد كتير في الفيلا
ماسة: اصل دومى وشوشو بيسفرو كل شوية شهر عسل جديد
فهد: على خيرة الله نقرا الفاتحة
قراء الكل الفاتحة وستمر الضحك والهزار
ماسة: على فكرة كده ظلم
ميار: ليه ظلم يا قمر انتي.

ماسة: يعنى توامى الغالى هيجوزو وادهم متجوز وعمو سيف متجوز وانتى هتتجوزى مش فاضل غيري انا وفوفا متيجي نتجوزاحنا كمان
عمار بمكر: طيب متتجوزى رعد على الأقل صغير وحلو
ماسة: لا خلاص انا ققرت متجوز
تليفون ماسة رن وردت بفرحة
ماسة: وحشتني اوى اليأس
اليأس: بطلي يا نصابة
ماسة: انا نصابة طيب مش ناوي تيجي مصر
اليأس: هاجى يا طفلتي المدلله
ماسة: على فكرة خطوبة مازن ويوسف يوم الخميس القادم.

اليأس: تمام يا قلبي هكون موجود انا كده كده جاء علشان عوزك
ماسة: تمام قلقاسي
اليأس: قلقاس في عينك
ماسة: ههههههههههههه سلام يا قلقاس
اليأس: سلام يا قردة
فقلت ماسة مع اليأس ومر الليل واتفق البنات على كل شئ وغادر الجميع.

في غرفة منه.

اخذت منه تعيط بحرقة على كل شئ وأخذت تصلي وتدعى ربنا ان ينجيها من يوسف.

في فيلا المنصوري.

أدهم: انا عاوز اعرف كان رعد يقصد ايه بكلامه
ماسة ببرود: ولا حاجة
أدهم: بطلي برودك ده شوية
يوسف: أهدي بس يا بابا في ايه
أدهم: ردى عليا يا بردة
ماسة: انت عاوز تنكد علي اخواتى وخلاص
شمس: ماسة اتكلمي عدل مع ابوكى
مازن: اهدو بس يا جماعة في ايه لكل ده
ماسة: والله يا زومى انت الى فيهم والباقى كله ضارب
أدهم: ردى عليا يا بردة الله يكون في عون الى هيجوزك
ماسة: انت خايف عليا لبور يا دومى
أدهم: منك لله يا مازن.

مازن: وانا مالي بتدعى عليا ليه
أدهم: علشان طفس من صغرك لو مكنتش رضعت من خالتك وعمتك ومرات عمك كان زمان أي حمار في العيلة كان اتجوزها
ماسة: هو ده مربط الحمار اقصد الفرس
شمس: الى هو اذاى
ماسة: رعد كل ميشفني يلاقيني مع واحد فيهم افتكر انى شمال هههههههههههه
أدهم: ربنا يخدك يا ماسة يا رب
ماسة بحزن: بتدعي عليا يا أدهم
شمس: أدهم انت اتجننت بتدعي على بنتي
مازن: يا حجة مهو لسه داعي عليا.

يوسف: تفرقة يبنى علشان نفس لون عنيها
أدهم: يا رب انا زهقت منكم انا هنام احسن
يوسف: تصبح على خير يا دوك
أدهم: يالا يا شمس
ماسة: لا شمس هتنام معايا علشان انا خيفة انام لوحدى
أدهم: نامت عليكي حيطة يا بعيدة
يوسف: بس هي قريبة مش بعيدة
ادهم: ربنا يخدكم كلكم
نزل ادهم وشال شمس وطلع على غرفتة
اتجة الكل الى غرفهم.

ذهب الشباب وخلصو كل حاجة من شبكة وفساتين وحجز القاعة وكروت الدعوة
مر الوقت الى أن جاء موعد ارتباط العشاق مازن و لميس وعمار وميار وارتباط الرعب والخوف والقوة بين يوسف ومنه
وصل اليأس إلى مصر لحضور حفل الخطوبة
تالقت الفتيات بفساتين غايه من الجمال
لبست لميس فستان من لون البنفسج.

ومنه فستان من لون الأزرق.

ولبست ميار فستاز زفاف بالونة الابيض.

أصبحت الفتيات ايه من الجمال
وتألق يوسف ببدلة من لون الاسود.

وتألق مازن ببدلة من اللون البنى.

وتألق عمار ببدلة من اللون الأسود.

في غرفة البنات كان الضحك والهزار على أعلى مستوى ولكن كانت هناك قلوب حزينة وتفضل الموت ولكن لديها أوامر بإظهار الضحكة على وجهها.

وفي غرفة الشباب كان جو من المرح والضحك ولما لا وكل شباب عيلة المنصورى متجمعين وصل رعد الى غرفة الشباب وعندما وجد الكل كان جالس على نار لان حبيبته سوف تسير مع شخص منهم ولكن لحظة اين هيا اه يا تعبة قلبي.

مر النهار وفرض الليل ستائرة على النهار واصبح هذا الليل هو مجمع العشاق
وصل كل رجال الاعمال ووصل وزير الداخلية ولما لا وهو خال العرسان وهو والد اسر وعلاء ووصل النائب العام وهو عم العرسان وهو والد مراد واروى ووصل رجل الاعمال توفيق الالفى وهو والد ياسين وسليم وملك
وفي لحظة واحدة كانت القاعة على اتم استعداد لاستقبال العرسان حيثو ذهب كل عريس واخذ عروستة.

اخذ عمار ايد ميار من عمه سيف
اخذ مازن ايد لميس من جدها فهد
اخذ يوسف ايد منه من أخيها رعد
جلس الشباب في مكانهم المخصص وما هي الا لحظات وانبهر جميع الحضور بتلك الملكة التي خطفت أنفاس الكل بفساتنها الناري وهي تتالق في يد ياسين الالفي.

توجهت ماسة الى أخواتها اخذتهم بالحضان ولما لا وهما كالجسد الواحد
ابدا العرسان بالرقص بعد ذلك انضم لهم كل ثنائي
ذهب رعد الى ماسة لعرض عليها الرقص ولكن كانت هناك يد أسرع منه وهي يد اليأس الأندلسي ذهبت ماسة معه ورقصت معه وبعد انتهاء الرقصة وعندما ذهب الكل الى أماكنهم يد مسكت يد ماسة وفضيت حلبه الرقص من الجميع ماعدا شباب عيلة المنصورى ورقص معها الشباب
موسيقي
يا اجمل عيون
يا احلى عيون.

صحيتي ليل العاشقين
صحيتي الشوقمن غير ميعاد
وسفيرتي ليه اخر البلاد
يا اجمل عيون يا احلى عيون
صحيتي ليل العاشقين
صحيتي الشوق من غير ميعاد
وسفيرتي ليه اخر البلاد
والله بحبك موت وحب برج الحوت
واعشقك تفاصيلك ضحك وبكي وسكوت
لانك الدنيا وإلى يفوت يفوت
والله لا حبك موت واحب برج الحوت
والله حبك موت وحب برج الحوت
لانك الدنيا ولا يفوت يفوت.

يالى انتي عيونك بحر ليل ونهار فيها سحر وفيها قلبي داي وحتار
يا صوت الحياة حبيتة وعشقتة صداة
والله بحبك موت واحب برج الحوت
واعشق تفاصيلك وبكي وسكوت
لانك الدنيا وإلى يفوت يفوت
والله لا حبك موت واحب برج الحوت
واعشق تفاصيلك ضحك وبكي وسكوت
لانك الدنيا وإلى يفوت يفوت.

امانك ليه صوتك عزي وملائكي همسات صوتك وضحكت تروي عطش روحي نظرة عيونك ملهمة وانتى دواء روحي
والله بحبك موت واحب برج الحوت
واعشق تفاصيلك ضحك وبكي وسكوت
لأنك الدنيا وإلى يفوت يفوت
والله لا حبك موت واحب برج الحوت
بعد انتهاء الأغنية صاح الجميع بالتصفيق والتصفير.

مر الوقت وانتهى الحفل وعند خروج الجميع حصل ما لا يتوقع ضرب نار اختطاف ماسة من وسط الجميع هاج اليأس وجاك وامرو الرجالة بسرعة احضار السيارات ورجال العيلة جريو بسرعة على العربيات ورجال الشرطة خلفهم استمرت المطارتات حتى وصلو الى الصحراء حيثو تم محاصرة عربية الخاطف وسط سيارات العائلة وطلق جاك الرصاص على عجل السيارة وامر من في السيارة بالنزول منها نزلت ماسة وفي خلفها شخص ملتم.

الملتم: اتركونى اذهب بها
مازن: انت فعلا هتمشي بس على ابرك
الملتم: دونا ده حبيبتى انا
يوسف: انت مجنون يالا
الملتم: سوف أخذها وأذهب
اليأس: ادور اترك ماسة هي ليست لك
ادور ( الملتم ): اهلا اليأس اسم كنت
اليأس بسخرية: انا دائما في ظهر ماس
اسر: ماسة حبيبتي انتى كويسة
ماسة: هزت رأسها وسكتت
ادور: دونا مالك ردى عليهم وقوللهم انك عوزانى
ماسة ببرود: انا فعلا عوزاك بس روحك
ادور: يعني ايه.

ماسة: يعنى هنهى الى محصلش زمان
مازن: احنا مش فاهمين حاجة مين ده
ماسة: ده ماضي ولازم يموت
جاك من خلف ادور: انتهي الكلام ادور اترك ماس
يوسف: ماسة تعالى هنا
جاك: اذهبي ماس عند اخواتك
مازن وهو يمد ايده ليها: تعالى حبيبتى
في لحظة واحدة كان ادور طريح الأرض وقد انطلقت رصاصة صدرة نظر الكل لبعضة ووجدو ماسة ماسكة مسدس وذهبت إليه وضحكت.

ماسة: كنت فاكر انك هتقدر عليا كل حاجة كانت متخططلها كويس اوى مجيك هنا ووصول جاك ورجلته ووصول اليأس وكل حاجة بس انت سبقتنى بخطوة انك عكننت على اخواتى في يوم حلو صح انا لازم انهى كل حاجة بس المرة ديه مش بالحرق بالرصاص
أطلقت ماسة خازنة كاملة من الرصاص في صدر ادور وكانت في حالة من الهيجان ذهب رعد إليها واخذ المسدس من يديها ورماة بعيد واخدها في حضنة وفضل ييهدى فيها حتى اغمي عليها في حضنة.

اليأس: جاك خلى الرجالة تنضف المكان مش عاوز اي أثر تمام
جاك: تمام اليأس
اليأس: يالا شباب نروح بيها المستشفي
حاول جاك حمل ماسة من رعد ولكن لم يرضي
وضع رعد ماسة في السيارة واتجة الجميع الى المستشفي
ظل الجميع في الخارج حتى أنهى الطبيب الكشف عليها وخرج
الكل: فيها ايه
الدكتور: ضغط عصبي الظاهر مش اول مرة
اليأس: تمام يا دكتور شكرا ليك هي فاقت
الدكتور: ايوة فاقت بعد اذنكم
جاك: يالا ندخل
دخل الكل الى غرفة ماسة.

مازن: انتى كويسة يا عمرى
يوسف: مين ده
رعد: مش وقتو الكلام ده المهم انها كويسة
ماسة: انا كويسة هو فين اليأس
اليأس: انا هنا ماس
ماسة: فين الجثة
جاك: ليه جعانة عوزة تكليها
ماسة: لا عوزة ااكلهالك
اليأس: هتفضلو كده على طول نائر وناير
ماسة: ههههه اه عندك مانع
اليأس: البعد عنك غنيمة
ماسة: ماشي قلقاسي
اليأس: اه اقتلك ولا أقتل نفسي
استمر الجميع معها بعض الوقت بعد ذلك خرجت ماسة من المستشفي.

ذهبت ماسة الى المنزل وطلبت من مازن النوم في حضنة.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة