قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل السابع والعشرون

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل السابع والعشرون

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل السابع والعشرون

في فيلا المنصوري
وصلت ماسة مع الشباب وطلبت من مازن ان تمام في حضنة اتجة الشباب كل واحد لغرفتة
بعد مرور وقت توجة يوسف الى غرفة ماسة ونام جمبها
ما الليل على الجميع ما بين خوف وقلق ورعب على طفلتهم الصغيرة ماسة
في الصباح استيقظت ماسة ووجدت مازن ويوسف ضحكت وأخذت ماسة في اللعب معهم حتى يستيقظو.

يوسف: صباح الخير حبيبتي عملة ايه
ماسة: صباح النور چو انا كويسة
مازن: انتى كويسة
ماسة: اه والله كويسة متخفوش
الباب خبط ودخلت امهم شمس
شمس: حبيبتي عملة ايه دلوقتى
ماسة: الحمد لله شمسي
شمس: طيب قومي يالا اغسلي وشك وانزلى الكل تحت
ماسة: شمس هو مين الى تحت
شمس: العيلة كلها يا روحي
ماسة: احيه احيه بسفيه
شمس: بلاش تكلمى مازن كتير
مازن: هو مازن مالو مانا حلو اهوه
ماسة: انت نصي الحلو يا روحى
مازن: ربنا يخليكي ليا.

يوسف: يا رب يالا يا حبيبتي اغسلي وشك وانزلى ماسة: حاضر ربنا يستر
نزلت ماسة إلى الأسفل ووجدت الكل في الانتظار
ماسة: متجمعين عند النبي ( صلى الله عليه و
وسلم )
الكل: عليه افضل الصلاه والسلام
فاروق: انا عاوز اعرف ايه الى حصل امبارح
ماسة: علمى علمك يا خالو
أدهم: بلاش برود
ماسة: حاضر يا دومي
مراد: انا عاوز اعرف ايه علاقتك باليأس وجاك
اسر: ومين هو ادور وليه موتية
الباب خبط ودخل رعد وفهد وسيف.

ماسة: كملت أصلها كانت ناقصة
فهد: انتى كويسة يا بنتي
ماسة: اه كويسة حالا هقوم اعمل قهوة للكل
فارق: بشدة اترزعي هنا متتحركيش
ياسين: يا ريت تفهمينا ايه الى بيحصل
سليم: اكتر من محولة قتل حوالى 3 مرات
أدهم: ثلاتة اذاي مش هي واحدة
عمر: لا واحده بتاعة انفجار العربية والتانية في الإسكندرية والتالتة في المستشفى الحديدي
مازن: يعني انا لما كنت بحس بقبضة قلب كان صح
يوسف: من فضلك يا ماسة ردى علينا
توفيق: متنطقي يا بت.

رعد: براحة عليها شوية يا جماعة
مدحت ( النائب العام ): رعد بيكلم صح متنسوش انها تعبانة
علاء: ارحمينا وردى
ماسة بصراخ: في ايه كلكه عليا ليه
أدهم: صوتك ميعلاش انتى فهمة
ماسة: ولو موطتش صوتى
أدهم: وهو يقوم شكلي هربيكى من اول وجديد
رعد: أهدي بس يا عمي وهي هتتكلم
أدهم: استغفر الله العظيم
رعد وهو يجلس بجانبها: ممكن تحكي علشان هماجابو آخرهم
ماسة: تمام انتم عوزين تعرفو حاضر
اولا: اليأس وجاك اصحابي.

ثانيا: ادور كان شخص بيحبني
سليم: نعم يا ختى وقتلتية عادى كده
ماسة ببرود: اه
فارق: وليه قتلتية
ماسة: لان الدنيا مش هتستحمل ان احنا الإتنين نعيش فيها مع بعض
مراد: نعم يا عمر وانتى قررتى تنهي حياتة
ماسة: اه في مانع
علاء: وفين الجثة
ماسة بضحكة: الله واعلم بس اكيد ادفن
مدحت: عارف يا أدهم انا من راي تقوم تضربها
ماسة: أهدي شوية يا مدحت هو مش ناقص غليان
اسر: بردة يخربيت برودك يا بعيدة.

عمر: ربنا يرزقك بعريس يصبحك بعلقة ويمسيكى بعلقة
ماسة: نعم نعم يا روحي ومين الراجل الى يقضر عليا
اسر: بردة
ماسة: يعنى ما شاء الله عندى في العيلة كلها رجالة
ياسين ومراد واسر متجوزين
علاء خاطب
يوسف ومازن اخواتى ميجزليش
سليم مينفعش علشان بحب أخوه
عمر اهبل وعيبط
أدهم ابوية ميجوزليش
فوفا خالو حبيبي
دوحه عمو روحي وعقلي
تيفا مراتة تقتلني فورا
فهدى جدو حبيبي
سيفو مراتة تقتلني فورا
وكده مبقاش في رجالة فاضلة.

فهد: ناقص رعد مشمحسوب
ماسة: رعد بالزاد مينفعش بكل المقايس
رعد: ليه منفعش
ماسة: علشان لو شفتنى بكلم اى راجل هتتهمني في شرفي
أدهم: هو انتى هتسفري امتى
ماسة: قعدة على قلبك ومربعة
أدهم: بس انا خلاص تعبت منك ربنا يخدك يا رب
شمس بصراخ: أدهم لتانى مرة بتدعى على بنتى
مازن: يا حجة ما انا ابنك بردو وهو كل شوية بيدعى عليا عادى انا
يوسف: ياريت تخرس
الباب خبط ودخلت الخادمة تعلن عن أشخاص يريدون الدكتورة ماسة.

أدهم: اهلا وسهلا مين حضرتكم
ضابط: انا الرائد محمد من القوات المسلحة
أدهم: خير يا فندم
الرائد: كما عوزين الدكتورة ماسة
مراد: ليه ان شاء الله
الرائد: مطلوبة للتحقيق
ماسة: ايه كملت الجيش دخل معاكم زغرطى يا شمس
الرائد: دكتورة ماسة من فضلك تعالى معانا
ماسة: فاروق ومدحت يعنى مش سمعة صوتكم واحد وزير و التانى نائب عام
الرائد: من فضلك تعالى معانا
ماسة: تمام تسمحلى ابدل هدومى
الرائد: اتفضلي طبعا.

ماسة: شكرا يا سيادة الرائد
ذهبت ماسة وبدلت ملابسها ونزلت
ماسة: شمس ابئ تعالى زرينى ماشى
مراد: احنا هنيجي معاكى
الرائد: اسف يا فندم مينفعش
مازن: انت اتجننت انت متعرفش رتبتنا ايه
الرائد بسخرية: في قطاع عملك بس لكن عندنا لا
فاروق: مازن أسكت روحي معاه يا ماسة
ذهبت ماسة و لقت ثلاثة عربيات جيش وشباب ملتم ركبت معاهم وخرجت العربيات إلى طريقها.

داخل مبني القوات المسلحة.

جلست ماسة وسط رجال التحقيق لم يعرفوان يستجوبو ماسة وكانت في قمة من البرود
بعد فترة خرج الكل وتركوها بمفردها على سبيل الترهيب والخوف ولكن من يخاف وهي قمة من البرود المتناهي.

مر وقت كبير ودخل شخص اقل ما يقال عليه وسيم وجميل
الشخص: اهلا دكتورة ماسة
ماسة: بتنهيدة اهلا يا عسل
الشخص: بيقولو انك صعبة مش عوزة تتكلمى ده صحيح
ماسة: مين قال كده انا تحت امرك
الشخص: تعرفى منين اليأس الأندلسي وجاك ريتشر
ماسة: هو أنت اسمك ايه
الشخص: انا الديناصور.

ماسة: اه ديناصور الجيش
سيادة المقدم كريم ماجد إسماعيل السيوفي
كريم: نعم هو انتى عرفتي اسمي منين
ماسة: هههههههههههه وحشتني يا كوكو
كريم: كوكو مين يا روح امك
ماسة: توتوتوتوتو محبكش وانت كده
كريم: انتي عارفة انا ممكن اعمل فيكي ايه
ماسة: لو وقفت على راسك مش هتقدر تعمل حاجة
كريم: جاوبي على السؤال
ماسة: معرفش حد بالاسامى ده
كريم: اذاي وهو جاك كان حارسك الشخصي
ماسة: حارسي الشخصي كان اسمة جامى مش جاك.

كريم: انتي عرفتية منين
ماسة: صديقة ليا بعتتهولى من امريكا
كريم: عارفة شكلك بتحبي العنف والرجالة الى برة مشفوش ست من فترة كبيرة شكلهم هيبستوكى
ماسة: ههههههه عارف كريم انا درست مخ واعصاب علشان خاطر بابا ودرست قلب واوعية دموية علشان مزاجي ودرست أورام علشان خاطر جدى الله يرحمه ودرست طب نفسى علشان مزاجى بس
كريم: وانا مالى بقصة حياتك
ماسة: علشان انت كداب انا قرأت عيونك وعرفت انك كداب.

كريم: تعرفى انك بااااااااردة اوى
ماسة: ههههه مش اول حد يقولى كده
كريم: عارفة انا هقوم من ادامك
م
اسة: عارف فايدة الأيام السودة ده ايه
كريم: ايه
ماسة: الاكل والنوم بقولك ايه
كريم: عوزة ايه
ماسة: انا هنا من بدري اوى وبصراحة جعانة اوى
كريم: اجبلك كام تعبان وكام سحلية
ماسة: هههه ممكن كمان كام برص
كريم: مقرفة
ماسة: على فكرة فكرة ناس كتير محتاجة عمليات ولازم امشى
كريم: حاضر دكتورة ماسة
ماسة: شكرا كوكي.

خرج كريم من عند ماسة واخذ يضحك بشدة على برودة ماسة وسرح في لون عيونها الأزرق وجمال بشرتها الخالية من اي مواد تجميل.

كريم بشرود: يا بخت جوزك بس انتى مش متجوزة يعنى فيه أمل
ههههههه هههههههه هههه جننتينى حرام عليكى
امر رئيس القوات المسلحة بسرعة إخراج الدكتورة ماسة وانهاء التحقيقات معاها
خرجت ماسة ولقت كريم واقف ادمها
ماسة: اهلا سيادة المقدم
كريم: اهلا دكتورة ماسة
ماسة: هو انا هروح ازاى
كريم: عربيتي تحت امرك
ماسة: لاق خليك مستريح اكيد هلاقى اخواتى برة
كريم: هو انتى عرفتي اسمى منين.

ماسة: ههههههههههه اهدى شوية وانت هتفتكرنى
كريم: طيب سعديني
ماسة: مش عيب تبقى الديناصور ومش فاكر شخص
كريم: خليها عليكى
ماسة: انا لسه قدامى فترة في مصر اول متفتكر تعالى عرفني
كريم: تمام دكتورة ماسة
ماسة: سلام كوكي ههههههههههههه
كريم بضحكة: سلام ماستي الحلوة وغمزلها.

في قصر الحديدي.

فهد: انا مش فاهم هي اذاى بالقوة ده
رعد: اه على لون عيونها تدبح اي حد
فهد: بتحبها اوى
رعد: بحبها ده كلمة قليلة عليها قول بعشقها
فهد: بس لازم بدا معاها من الاول
رعد: اذاي انا مش فاهم
فهد: يعني الثقة اساس في علاقة
رعد: عندك حق انا لازم اثق فيها
فهد: الى زى ماسة بتحب تتعامل مع الناس على طبيعتها من غير اي حواجز واصتناع
سيف: صح ما شاء الله عليها قوية بحق
رعد: انت مسفتهاش امبارح وهي بتقتل الراجل.

فهد: اكيد كانت خايفة
رعد: ولا اتهز فيها رمش فضت خزنة المسدس كله فيه من غير متتهز
سيف: اويه اوى وجرية
فهد: على فكرة بدارى ضعفها ببردها
رعد: صح امبارح لما خت المسدس منها وختها في حضني حست بالأمان
سيف: هتروح تخطبها امتى
مروة: نروح بكرة ان شاء الله
رعد: لسه بدرى اوى لازم أعرفها انى بثق فيها
فهد: شكلك هتتعب معاها اوى
رعد: ادعولى ان ربنا يوفقني
الكل: ربنا معاك.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة