قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل السادس عشر

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل السادس عشر

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل السادس عشر

في فيلا فاروق
كان الكل على نار علشان يعرفو مكان ماسة فشل الكل في تعقب إشارة التليفون والفشل الأكبر لما لقو عربية اسر على بعد أمتار قليلة من المنزل
تليفون مازن رن وكان ياسين
مازن: اهلا ياسين
ياسين: فين ماسة
مازن: ماسة اكيد نايمة اصل انا في الشغل
ياسين: بصوت عالى افتح الميك يا بيه ال شغل ال
فتح مازن الميك
ياسين: فين ماسة يا رجالة
يوسف: منعرفش طريقها بقالنا 4 ساعات
ياسين: هو اليه الى حصل علشان كل ده.

مراد: والله يا ياسين ده كانت هتموت الصبح كان في قنبلة في عربيتها
ياسين: عرفت ايه الجديد
اسر: عمي أدهم ضربها بالقلم ادام الكل
ياسين: نعم اذاى ماسة تضرب
أدهم: وهي كبرت عليا ولا ايه
ياسين: العف يا خالى بس انت عارف ماسة حساسة اد ايه
أدهم: ماسة عيرها فلت
ياسين بسخرية: والله ومين سمحلها بالعيشه لوحدها من زمان
أدهم: انت بتتنقور يا ولد
ياسين: اسف خالى بس انا خايف عليها
عمر: هو أنت عرفت منين.

ياسين: هي الى كلمتني انا في المطار وجاي مصر
اسر: تمام هتلاقى عربية في انتظارك.

عند شروق الشمس باشعتها الصفراء لتنير الكون وتتراقص على وجوه الناس نشاهد فتاة جالسة على شاطئ بحر الإسكندرية وامواجة الجميلة الخلابة.

وتلاعب الأمواج الصخور.

وبروده الجو استمرت الفتاة في الجلوس ومر الوقت ولم تنتبه ليه الى أن انتشلها صوت تليفونها من الضياع.

الفتاة: الو اهلا جاك
جاك: اهلا ماس
ماسة: انتم فين
جاك: على وصول مطار برج العرب
ماسة: تمام وانا مسافة الطريق وهكون عندكم
جاك: تمام سلام
ماسة: سلام
{ جاك ريتشر هو الذراع الأيمن لملك المافيا اليأس الأندلسي }.

ذهبت ماسة الى السيارة وانطلقت الى مطار برج العرب وصلت وجلست في الانتظار وتذكرت.

فلاش باك
اتصلت ماسة على اليأس
ماسة: هاي اليأس
اليأس: هاى ماسة
ماسة: انا طالعة على الإسكندرية دلوقتى عوزة الطيارة تيجى على مطار برج العرب
اليأس: حاضر ماسة انا عاوز اعرف هاجى امتى
ماسة: اوريب اوى اليأس
باك
حست ماسة بشخص يضع يده على كتفها
ماسة بشهقة: منك لله يا جاك هقطع الخلف
جاك بضحكة: الدكتورة شمس موجودة وهي هتولدك
ماسة: ماشي يا جاكي
جاك: ماس بلاش جاكي ده
ماسة بضحك: ليه يا جاكي.

جاك: بقه انا الجلاد يتقلي جاكي
ماسة: هههههههههههههه طيب يلا بينا نتغدا على البحر
جاك: هو ده الكلام الحقيني بالاكل
ماسة: طفس طول عمرك
جاك: يا بنتي انا من يوم متولت وانا باكل
ماسة: ابعت الرجالة على الفندق وتعالى معايا
جاك: تمام أمر الرجالة بالتوجة الى الفندق
اتجهت ماسة وجاك على البحر علشان يكلو.

في سيارة رجالة رعد.

اتصل عليه أحد الرجال
إحدى الرجال: الو رعد باشا
رعد: فيه ايه
إحدى الرجال: هي جات مطار برج العرب استقبلت رجالة كتير شكلهم مش مصريين
رعد: نعم إلى هو اذاى
احدي الرجال: والله يا باشا من لون بشرتهم وشعرهم على العموم انا صورتهم وهبعت الصور لحضرتك
رعد: تمام وخليك وراهم من بعيد
إحدى الرجال: حاضر يا باشا.

وقفل وبعت الصور لرعد وكان مزهول من منظر الرجالة والغريب أنه عرف الجلاد
رعد: انتى ايه حكايتك بالظبت وتعرفي الجلاد منين ده دراع اليمين اليأس الأندلسي رجل المافيا الروسي يبقي انتي مكنتيش بتكدبي عليا تمام انا لازم اعرف.

وصلت طائرة ياسين الخاصة الى مطار القاهرة الدولى وكان في استقبالة سليم
سليم: حمدلله على السلامة يا كبير
ياسين: وحشتنى اوى يا خويا
سليم: يعني انت كنت بتسأل على اخوك الوحيد
ياسين بهزار: وحيد مات
سليم: انا عارف سبحان الله برغم أن انا وماسة اخوات في الرضاعة بس هي بالنزبالك هي الى أختك مش انا
ياسين: ماسة مش اختي ماسة بنتي طول عمرها وهي صغيرة مكنتش بتنام الى فحضني.

سليم: عارف انا بحبها اد ايه كانت بتشيل مصايب كتير عن الكل
ياسين: اتاري انتم حفظتم عليها
سليم: والله العظيم ملينا ذنب
ياسين: عارف حبيبي متخفش
سليم: هتروح على فين على بيت خالى والا بيت عمي فاروق
ياسين: هما فين
سليم: الكل عند عمي فاروق
ياسين: خلاص أتطلع على هناك
سليم: تمام
وصلت سيارة سليم الى فيلا فاروق والكل فرح بوجود ياسين
ياسين: أفهم بقه ليه ضربتها يا خالي.

أدهم: انا مكنتش اقصد كنت خايف عليها وهي مستهترة في حياتها
ياسين: بس مش ماسة خالص الى تضرب وانت عارف ليه
أدهم: عارف انك بتخاف عليها علشان هي أختك
ياسين: ماسة مش اختى ماسة بنتي وانت عارف انى انا الى ربتها مش انت
شمس: ياسين تعرف هي فين
ياسين: متخفيش يا امي انا جيت وكل حاجة هتكون تمام
شمس: هي كلمتك اخر مرة امتي
ياسين: امبارح باليل بعد مخرجت من هنا
عمر: طيب هنتننا سكتين كده كتير.

اسر: انا خليت كل الشرطة بدور عليها
ياسين: ههههه هو انت وهو فكرين ان ماسة بالغباء ده انتم نسين انها تربية الكل
يوسف: عندك حق
مرفت: يلا يا حبيبي الاكل جاهز
ياسين: حبيبتي يا فوفا وحشني اكلك اوى
مرفت: ليه لما مش بتاكلك
ياسين: لا ده بتسبني جعان كتير
سليم: كل الجسم ده وناقص اكل تعال كلني افيد
الكل: هههههههههه هههههههههههههههههه
نسبهم يكلو بقه.

عودة الى البحر.

بعد انتهاء ماسة وجاك من الاكل طلبو قهوة
جاك: أحكى بقه على حصل
ماسة: تمام وحكت ليه عن جواب والعربية والجواب التانى
جاك: متخفيش انا هنا دلوقتى وكل شيء هيبقا تمام
ماسة: تمام جاكي
وإذ برصاصة تستقر في....

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة