قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل الرابع والثلاثون

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل الرابع والثلاثون

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل الرابع والثلاثون

خاتم ماسة الى جابها رعد
الشخص: بس انا بحبك اوى
ماسة وهي مخضوضة حرام عليك خوفتنى
الشخص: الف سلامة عليكى يا قلبي
ماسة وهي بتحضنة: وانت عمرى كله
الشخص: بحبك
ماسة: لو كنت بتحبنى بجد مكنتش خوفتنى
الشخص: اسف يا عمرى
ماسة: عوزة انام في حضنك
الشخص: تعالى يا قلبى كده تسبينى علشان خاطر رعد
ماسة: انت عارف انك حاجة مهمة في حياتى ورعد ده مجرد شخص خطبنى لكن انت الاساس
الشخص: طيب ايه رايك تبعدى عنه.

ماسة: بقولك ايه متسيبك من رعد وبرق وتخلينا في المهم
الشخص: إلى ايه هو
ماسة بدلال: وحشتني اوىىىىىى
الشخص: وانتى اكتر وبسها
ماسة: عارف انك اكتر واحد بحث معاه بالأمان والدفا
الشخص: وايه كمان
ماسة: حضنك موطنى وعيونك حياتى وشفيفك نهر كلك على بعضك حلو
الشخص: لا انا كده اتصل برعد واشكرة علشان خلى حبيبتى رومانسية
ماسة بضحكة عالية: انا طول عمرى رومانسية بس انت مش حاسس
دخل شخص غرفة ماسة بسرعة وصوت.

الشخص: لا والله يا فضحتى
ماسة: شمس انا هفهمك بس وطى صوتك
شمس: اوطى صوتى بقه جوزى وبنتى في حضن بعض وعوزانى اسكت
أدهم: أهدي بس يا شمسي وانا هفهمك
( ههههههه كنتم مفكرين أنه كريم ههههه شريرة انا )
شمس: هنفهمنى ايه واخد بنتك فحضنك وسيبنى لوحدى هي ده أخرت حبي ليك يا أدهم
ماسة: هي قلبت مسلسل العشق الممنوع
أدهم: على كده انا مهند
ماسة: وانا سمر
شمس: انتم بتقولو ايه
ماسة: شمس خدى جوزك وامشي من هنا مش نقصة صداع.

أدهم: كده بعد مختينى لحم هترمينى عضم
ماسة: شمس اتصلى بمستشفى المجانين جوزك اتجنن
شمس: بعد الشر عليه ده حبيبي
أدهم: يا رب رعد هو الى يتجنن
ماسة: حرام عليك دومى
شمس: انت لازم تصلحنى علشان انسي انك كنت مع بنتك
ماسة: البس يا عم
أدهم: ملكيش دعوة ده حبيبتي
ماسة: شوفو الراجل كان عمال يقولي انا هطلقها وهتجوزك انتى
شمس: خلاص بقه حبه جد
ماسة: وحبه فوق والكل يرقص على أعلى موسيقي
أدهم: هههههههه سفلة.

شمس: ان شاء الله منسافر بكرة تركيا وهنقعد أسبوع
ماسة: ليه في حاجة
أدهم: لا يا حبيبتى بس في عمليه مهمه هروح أعملها
ماسة: ماشي توصلو بالسلامة
شمس: حبيبي يا ناس الى مدلعنى
ماسة: برااا حرام عليكم انا عندى جفاف عاطفى
شمس بغمزة: وفين رعد
ماسة: عند برق في السماء
أدهم وهو يضرب كفه على كف ماسة: ملعوبة
ماسة: يا براااا عوزة انام
شمس وادهم: تصبحي على خير يا قلبي
ترك أدهم وشمس ماسة لوحدها ونامت على السرير.

( نفسي في شخص يحبني ذى ما بابا بيحب ماما هو انا مليش نفس أفرح وتحب حكمتك يا رب اكيد شايل ليه خير كبير
بس والله العظيم يا رعد لوريك النجوم بتطلع منين بس الصبح النهار ليه عنين بردو ومبقاش ماسة لو منيمتكش على البرش ذى عمار من قبلك
هاتها جمايل يا رب ونقدرنى دايمن على فعل الخير حححححححححححححح
يا الواحد ينام دلوقتى والصبح يبندى الشر )
نامت ماسة
وجاء الصباح
شخص: ماسة ماسة ماسة اصحى اصحى.

ماسة: سبونى انام بقه حرام عليكو
شخص: يا بنتى قومى
ماسة: مراد انت بتعمل ايه هنا
مراد: قاعد معاكى يا قلبي
ماسة: ليه يا روح امك حد قلك ان فتحين ملجأ هنا
مراد: كل ده علشان هاكل انا ومراتى عندكم
ماسة: يا ريت على الأكل وبس
مراد: وفيه ايه تانى غير الاكل
ماسة: اكل وشرب ونوم
مراد: بس كده يا جذمة
ماسة: مين هي الى جذمة يا خنزير
مراد: والله ما انا سيبك
ماسة وهي بتجرى: ولا هتقدر اعمل حاجة.

نزلت ماسة تجري ووراها مراد فضلو يجرو ورا بعض لغاية متعبو وقعدو
ماسة: ملك بتعملي ايه
ملك: بتسلي لغاية متنزلى علشان نفطر
ماسة بصدمة: هتفطرى بعد عزبة السندويشات ديه
ملك: دول تسالى
ماسة: يا وكستك يا أدهم يا خراب بيتك يا أدهم يالى هتفلس بدرى يا أدهم
الشخص: هو انتى بتنزلى كده من غرفة نومك.

ملك: عادى يا رعد
ماسة: وفيها ايه عادى جدا
رعد: والبيه هو الى مصحيكى كمان
ماسة ببرود: والله لو كنت اعرف انه هنا من بدرى كنت نمت في حضنه
رعد بغضب: يا سلام
مراد: انا اسمى مراد مش سلام
ماسة: هههههه حلوة
ملك: قعد يا رعد افطر معانا
رعد: لا ماسة من فضلك غيرى هدومك وتعالى نفطر مع بعض بره
مراد: على فكرة عندنا اكل هنا كتير
ماسة بسخرية: على اساس مراتك مخليه اكل في البيت
ملك بصوت عالى: كل ده علشان كلت كام سندويش.

ماسة: تعالى يا ختى كولينى احسن
مراد: طعمك وحش على فكرة
ماسة: مراد أحترم نفسك انا طعمى وحش
شخص من وراهم: ده انتى مسخة مش وحش
ماسة: اهلا كملت خير اسر باشا
اسر: جيت اقعد معاكى كان يوم انا واروى
ماسة: يا خرب بيتك يا أدهم
أروى: ماسة روحى هاتى اكل علشان جعانة
ماسة: رعد انت كنت عاوز نخرج صح
رعد: صح
ماسة: نصف ساعة وهتكون جاهزة تمام
رعد: تمام
مراد: اجى معاكى يا قلبي علشان اساعدك في اللبس.

ماسة: لا شكرا روح اعمل اكل لمراتك واختك يمكن ترحمنى منهم شوية
اسر: يا سلام يا ختى محسسانى انهم بيكلو كتير
مراد: دول بيفطرو مرتين وبيتغدو مرتين وبيتعشو مرتين
اسر: غير التسالى
ماسة: حسبي والله ونعمه وكيل فيكم انا ماشية
طلعت ماسة وبدلت هدمها ونزلت.

ماسة: انا ماشية سلام
اسر: راحة فين
ماسة: خارجة مع رعد
اسر: مفيش خروج
ماسة: نعم الى هو اذاى
مراد: عمى أدهم هو الى امر بكده
ماسة: ماشي يا أدهم قعد أفكر يا رعد مفيش خروج
رعد: على فكرة ماسة هتيجى تقعد عندنا بأمر من طنط شمس علشان متعدش لوحدها
اسر: متخفش عليها يا رعد احنا هنقعد معاها
مراد: يعنى في أربعة هيعودو معاها مش هتقعد لوحدها.

ماسة: تمام اوى كده بس انا عندى عمليات كتير واحتمال هبات في المستشفي كام يوم سلام يا شباب
ملك: مش هتفطري
ماسة: مليش نفس سلام
اسر: استني هاجى معاكى
ماسة: اسررررررر خلصنا سلام
خرجت ماسة من الفيلا واتجهت إلى المستشفى ذهب رعد وراها
اسر: شكلنا زودناها اوى
مراد: شكلنا كده
ملك: ربنا يستر بقه
أروى: انا مش عرفة عمى أدهم بيعمل كده ليه في رعد
مراد: عمى أدهم بيغير عليها منه
أروى: بس ماسة مش هتسكت.

اسر: الأيام إلى جايه هتبقه عنب اوى.

في مستشفي الحديدي.

وصلت ماسة الى المستشفي وتوجهت إلى مكتبها وطلبت قهوة وبعد مرور بعض الوقت الباب خبط.

ماسة: أدخل
رعد: صباح الخير حبيبتى
ماسة: خير يا رعد
رعد: متزعليش منى انا كنت مدايق
ماسة: عادى يا رعد مش هتفرق
رعد: ماسة انا اسف
ماسة: انت عارف انى معرفش كريم غير يوم التحقيق
رعد: ممكن تنسي بقه وتيجي نفطر مع بعض علشان جعان اوى
ماسة: مينفعش عندى عمليه كمان شوية
رعد: خلاص هستنا لغاية متخلصي ونروح نتغدا مع بعض
ماسة: مش هينفع عندي عمليه بعد العمليه ديه
رعد: يعنى من الاخر مش عوزة تخرجي صح.

ماسة: انا عندى شغل وأكيد انت كمان عندك شغل
رعد: تمام يا ماستى انا هامشي دلوقتى سلام
ماسة: سلام
خرج رعد وهو بيغلى من برودها ضحكت ماسة
وقالت: انت لسه شفت حاجة والله لجننك يا رودى
ما اليوم من غير أحداث كتير
ومر باقى الاسبوع ووصل أدهم وشمس
بأوامر من وزير الداخلية رجع يوسف ومازن لعمل طارق في الجهاز.

في فيلا المنصورى.

تجمع عائلة المنصوري والشافعي والالفى والحديدى كيوم للعائلة كلها
أدهم: هي ماسة لسه في المستشفي
چو: المفروض تكون هنا من بدري
رعد: انا كلمتها من شويا مردش
مازن: هتلقيها سايقة متقلقش
شمس: يالا يا بنات نجهز الاكل
بعد مرور وقت جاء اتصال الى رعد وبسرعة توجه الى الخارج
فهد: رعد رعد في ايه
عمار: مالو رعد
فهد: معرفش خرج يجري بره
سيف: هو جالو تليفون وخرج يجري
فهد: ربنا يستر
شمس: خلاص يا جماعة ناكل لما يجي هو وماسة.

مر الوقت وجاء رعد ورمي ماسة تحت رجل أدهم وأخواتها
أدهم: ماسة مالك يا بنتى
ياسين: ايه الى هي لبساه ده
مازن: فيه ايه يا رعد
يوسف: انت جايبها منين
رعد: من حضن عشقها
شمس: ايه بنتي لا يمكن اعمل كده
رعد: يا هانم بنتك بقميص النوم
أدهم: انطقي كنتى فين
ماسة: لا رد
أدهم: ده أخرت تربيتى ليكى وضربها بالقلم
عمار: يا جماعة براحة نفهم بس ايه الى حصل
توجه ياسر الى ماسة وغطاها
ياسر: ماسة ردى مين عمل فيكى كده.

رعد: هتكون فين بقول كانت مع عاشقها
منه: مش ممكن ماسة لا يمكن تعمل كده
لميس: ايوه ماسة محترمة وعمرها متعمل كده
أدهم: بس مش عاوز اسمع صوت انا معنديش بنات بعد انهاردة
ماسة بصوت ضعيف: بسهولة ده تتخلى عن بنتك
مازن: ردى علينا طيب كنتى فين وهو مين ده
ماسة: معرفش رحت هناك اذاي
رعد: انتى هتستهبلي متعرفيش رحتى اذاي
ميرا: يا جماعة في حاجة غريبة ماسة مس على طبيعتها خالص
ميار: صح ميرا بتتكلم صح.

ياسر: ماسة آخر حاجة فكراها ايه
ماسة: آخر حاجة كنت في المستشفي
أدهم: مش عاوز اسمع صوتك براااااااا بيتي
رعد: يا ريت و في عندك كرامة تخرجي
ماسة: حاضر بس هتندمو
منه: تعالى البسى حاجة
رعد: لا هتخرج كده
أدهم: لا يا بنى مينفعش علشان كلام الناس أرجوك
لميس: تعالى معانا البسي
سما: ده كانت قدوتي
ياسر: سما اوعي تتكلمى عليها
عمر: ليه ما هيا طول عمرها عيشة بره على حل شعرها.

ميرا: عمر انا مش فاهمة انتم اذاى تصدقو الكلام ده عليها المفروض انتم الى تدافعو عليها مش احنا
عمار: ميرا بتتكلم صح انا مش فاهم انتم اذاى كده
سمع الكل صوت صوات طلع الكل لقو ماسة وقعه على الارض ومش بتتحرك
ياسر: ماسة ردى عليا
منه: حد يطلب الإسعاف
رعد وهو يلقى عليها كوب ماء: ملهاش لزمة الإسعاف هي فاقت
ماسة بضعف: والله مظلومة و هتعرفو كل حاجة
مازن: ليه.

ماسة: حتى انت يا نصفى التاني ده انا وانت روح واحده وقلب واحد مش حاسس بان اختك مظلومة
مازن: لا رد
ماسة: وانت يا يوسف
يوسف: لا رد
ماسة: ده شكل الكل نسي مين هي ماسة انا ماشية
ياسر: تعالى يا ماسة معايا يا يا ميرا
خرجت ماسة مع ياسر وتوجه إلى فيلتو
ماسة: ياه في لحظة واحدة ابويا يتخلى عنى
تليفونها رن
ماسة: الو
شخص: اسف يا عمرى
ماسة: كله بخير
شخص: ايوة بس ابوكى حالتوة مش تمام
ماسة: بكرة هيتعود
شخص: انتى كويسة.

ماسة: ايوة انا هقفل سلام
شخص: سلام
باب غرفة ماسة خبط
ماسة: ادخل
ياسر: يا اومى كلي
ماسة: مليش نفس انا عوزة امشي من هنا
ياسر: انت معنديش الكلام ده انتى هتكلى وهتنامى والصبح هنتكلم تمام
ميرا: تمام طبعا صح يا ماسة
ماسة: حاضر بس مش هاكل كتير
كلت ماسة ونامت سبها ياسر وميرا وخرجو.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة