قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل الخامس والثلاثون

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل الخامس والثلاثون

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل الخامس والثلاثون

في فيلا ياسر
بعد أن ترك ياسر ماسة حتى تنام مر وقت كبير قامت ماسة ونزلت الجنينة وجلست بجوار حكام السباحة تفكر في الخطوة القادمة هل تطلب السماح هل يغفرو لها كل شئ ام تذهب إلى اليأس لم تعرف الإجابة
لحظة لماذا اطلب وانا لم افعل شئ لقد اشتقت الى اخوتى وابى
وقفت ماسة وذهبت إلى غرفتها وصلت الفجر ونامت بعمق لأول مرة منذو أسبوعين.

في مكان مجهول
مجهول 1: كل شئ تمام
مجهول 2: ايوة تمام
مجهول 3: بس أبوها تعبان
مجهول 4: متخفش عليه هيبقه كويس
مجهول 5: طيب هي كويسة
مجهول 6: اكيد هي دلوقتي عند ياسر
مجهول 1: اكيد كل شئ هيتصلح برجعها
مجهول 4: بس أبوها مش هيسمحها
مجهول 3: تبقه عبيط أبوها بيعشقها
مجهول 2: بس لازم ننهي الحكاية بسرعة
مجهول 6: بس اف فين
مجهول 7: انا هنا
مجهول 5: عملتي ايه
مجهول 7: لقد اتممت مهمتي على اكمل وجه.

مجهول 3: لازم يعنى لغة عربية فصحى
مجهول 7: لقد تعلمت هذه اللغة كما يجب
مجهول 1: خلاص اتكلمى ذي منتى عوزة
مجهول 2: يا كل واحد يمشي من طريق
اتجه الكل الى خارج المكان على فترات مختلفة حتى لا يلفتو الانظار.

في في المنصوري.

في صباح يوم جديد استيقظ أدهم او تظاهر بالصحيان حتى يلفت الانظار إليه ولكن لم يستطيع إخفاء حزنة على شريكة حياتة وان ابنائة.

شمس: أدهم أدهم
أدهم: نعم يا شمس
شمس: انا عوزة بنتي
أدهم: بنتك ماتت
شمس: لا انا بنتي عايشة وعوزة أشوفها
أدهم: بنتك ضيعت سمعتنا وثقة أخواتها فيها
شمس: انا بنتي متعملش كده
أدهم: انا السبب في كل ده لو مخلتش مرفت ومها يرضعوها كانت اتجوزت واحد من ولاد اعمامها ولا اخوالها
شمس: انت عارف لو معملتش كده عمرها مكانت وافقت على واحد فيهم بس هما كلهم أخواتها مينفعش يكونو غير كده.

أدهم: انا عاوز اعرف ايه عملت كده انا مش بكرة رعد بس هو كان هيخدها منى وهي طوا عمرها عايشة برا
شمس: قول يا رب ان شاء الله هتطلع مظلومة
أدهم بسخرية: مظلومة والهدوم الى كانت لبساها ده الق شئ يتقال عليه قميص نوم
شمس: انا بنتى مظلومة وهقف جمبها لغاية الحق ما يظهر
أدهم: شمس انتى ملكيش دعوة الموضوع ده انتى سامعة
شمس: بس
أدهم: مفيش بس انتهى الكلام كفاية فضايح أدام اهل ولادك لغاية كده.

شمس: انت حر بس مترجعش تندم انا هروح لبنتي
جلس أدهم حزين على حبيبة قلبة وبنته الصغيرة ماسة وافتكر لما ماسة سالتو ليه سمها ماسة.

فلاش باك.

ماسة: بابا هو ليه اسمى ماسة
أدهم بضحك: علشان انتى ماسة قلبي
ماسة: يعنى ايه ماسة
أدهم: معناه الحجر الثمين الأبيض والبراق، وهو ذو أصل عربي
ماسة: وااااااو بس انا هبقة قوية جدا
أدهم: طبعا يا قول ابوكى لازم تبقى قوية ومفيش حد يعرف يكسرك فاهمة
ماسة: فاهمة اوى بابا
باك
أدهم بحزن: يا ريتنى معلمتك القوة مفيش فايدى حاجة غير اقول يا رب.

في فيلا ياسر.

استيقظ ياسر وبعت ميرا لغرفة ماسة
ميرا: صباح الخير ماسة
ماسة: صباح النور ميرا
ياسر: عملة ايه دلوقتى
ماسة بسخرية: عملة ايه كويسة جدا
ياسر: ميرا من فضلك ممكن تروحى تخليهم يجهزو الفطار
ميرا: حاضر
ياسر: انا عاوز اعرف مين عمل معاكى كده
ماسة: معرفهوش بس يوم مهعرفو هقتلو بايدى
ياسر: طيب انتى وصلتى ازاى للشقة ده
ماسة: معرفش والله
ياسر: انا حاجة فكراها ايه.

ماسة: خرجت من المستشفي وتليفونى رن بعد كده معرفش اي حاجة الى ورعد ادامى
ياسر: خير ان شاء الله
ماسة: هو انت ليه مصدقنى اوى كده
ياسر: انا شفت ستات كتير في حياتى منهم الشمال ومنهم الصح وانتى من النوع الى ميفرتش في شرفة ابدا
ماسة: شكرا ياسر على كل شئ
ياسر: يا عبيطة انتى اختى ومرات أخوية
ماسة بحزن: تفتكر ممكن ابقه مراتو في يوم من الايام
ياسر: ايوة متياسيش من رحمه ربنا
ماسة: تمام.

ياسر: يا تعالى نفطر زمان ميرا خلصت كل الاكل
ماسة: حاضر يا.

بعد مرور يومين
في مكان مجهول.

مجهول 1: هنعمل ايه دلوقتى
مجهول 2: اول مرة معرفش اعمل ايه
مجهول 3: يعنى كل حاجة هتبوظ
مجهول 7: لو انا لم اتى الى هنا كنت سوف تياس ولكن انا جائت بالمفيد والصحيح
مجهول 3: تقصدى ايه
مجهول 7: أقصد لانى معى دليل لكل شئ حدث
مجهول 1: حبيبتى احكى ايه الى حصل
مجهول 7: أعتقد لم يأتي الوقت حتى اتحدث
مجهول 5: ربنا يحرق دمك يا بعيده
مجهول 7 بسخرية: ولكن عزيزى انا قريبة ولست بعيده
مجهول 2: ده لو صفقة كنت كسبتها بس.

مجهول 1: اطمن كله خير مش بيقولو كل تاخيرة وفيها خير
مجهول 2: عندك حق.

في فيلا ياسر.

تليفون ماسة رن
ماسة: الو
الشخص: ازيك ماسة
ماسة: مين معايا
الشخص: انا كريم
ماسة: اهلا كريم
كريم: مالك ماسة انتى كويسة
ماسة: لا مش كويسة انا تعبانة اوى
كريم بلهفه: انتى فين وانا اجيلك
ماسة بخبث: هكون فين يعنى في البيت طبعا
كريم: صح انتى عند ياسر انا مسافة الطريق وهكون عندك
ماسة: متتاخرش عليا انا محتاجاك اوى
كريم: جاي حبيبتي مش هتاخر
ماسة: ماشي سلام علشان البس
كريم: ماشي حبيبتي سلام.

افلت ماسة مع كريم وقالت حبك برص
اتصلت ماسة على رقم
ماسة: الو
مجهول: اهلا ماسة كيف حالك
ماسة: كويسة كل شئ جاهز
مجهول: أچل عزيزتى
ماسة: فاضل حوالى ساعة وكل شئ هيخلص اجهزو
مجهول: نعم كل شئ جاهز ونحن على أتم استعداد
ماسة: خلاص تمام انا هجيب المطلوب لغاية عندكم
مجهول: حسنا عزيزتي سوف أغلق الهاتف الآن
ماسة: ماشي سلام
مجهول: سلام
افلت ماسة وقالت يا رب عن انا نقصة فعقة مرارة يالا اروح البس.

في مطعم.

وصل كريم وماسة الى المطعم
كريم: متزعليش نفسك
ماسة: انا مش يفرق معايا رعد ولا غيرة
كريم: امال انتى زعلانة ليه
ماسة بدموع: لان كان نفسي يبقى الشخص إلى بيحبنى يبقى هو اول شخص يلمسني بس خلاص كل شئ انتهى
كريم: بس انتى سليمة محدش لمسك
ماسة بدموع: يعنى ايه
كريم: يعنى الشخص ده كان عندو أوامر ميلمسكيش
ماسة: بجد يا كيمو
كريم: ايوة يا روح كيمو
ماسة: بس اذاى وهدومى مكنتش هيا
كريم: واحده هي الى غيرتلك هدومك.

ماسة: وايه كمان
كريم: بس هو العصير ده فيه ايه
ماسة: ولا حاجة العصير فيه مخدر وهو دلوقتى بيشتغل مظبوط
شاورت ماسة لشخصين جم وشالو كريم
ماسة: كله تمام
مجهول: ايوة تمام
ماسة: يا بينا من هنا.

في مكان مجهول.

مجهول 1: هو هيصحى امتى
مجهول 2: لما ماسة تيجى
مجهول 3: هي فين
مجهول 7: لقد ذهبت حتى تبدل ملابسها لآخر مناسبة
مجهول 4: وحشتني اوى
مجهول 8 وهو يدخل: محسسني انك مكنتش معاها الصبح
مجهول 4: ملكش دعوة
مجهول 2: أدهم وشمس وفاروق وسيف ومروة والباقي وصل
أدهم: هو ايه الى بيحصل هنا
ماسة من ورا الكل: انا هقول ايه الى حصل
مجهول 7: سوف اجعلة يستيقظ الان
ماسة: تمام كاث
مجهول 1: هي متجوزة يا ماسة.

ماسة: هههههههه ايوة يا نارو متجوزة ومخلفة كمان مجهول 5: ومين جوزها
شخص من الخلف: انا عزيزى سليم
ماسة: حمدلله على السلامة اليأس
اليأس: وحشتينى يا ماس اخبارك
ماسة: انا كويسة وكاث كمان كويسة
اليأس: اعلم عزيزتى بانها سليمة لانها وسط اخواتك
ماسة: تمام
كاث: لقد استيقظ هذا الحيوان
ماسة: تمام مش عوزة اسمع صوت غير كيمو حبيبي صح
كريم: ماسة هو فيه ايه
ماسة: تمام بما أن الكل موجود فانا هحكى.

من حوالى ثلاثة أسابيع اتصل عليا شخص حظرنى من كريم وقالى
فلاش باك.

مجهول: دكتورة ماسة
ماسة: ايوة انا
مجهول: من فضلك حافظى على نفسك علشان في شخص عاوز ياذيكى انتى وخطيبك
ماسة: هو مين
مجهول: انا عارف انك زكية فلازم تبعدى فترة عن خطيبك
ماسة: طيبنوع الازية ايه
مجهول: حاجة من أتنين ييقتل خطيبك يا اما يخطفك خلى بالك كل تليفونات اخواتك وبيتهم متراقبه
ماسة: تمام شكرا
باك
ماسة: وده الى حصل من ثلاثة أسابيع
أدهم: وكل الى هنا عارف.

ماسة: ايوة انا كلمت نارو وطول عمرنا معرفاها كلمة معينة بتعرف ان التليفون والبيت متراقب
نارو: وانا اول ماسمع الكلمة ده بشغل برنامج تشويش وبرنامج تسبيت الصور
ماسة: اتصلت على جدو فهد ( مجهول 2 ) وعرفتو كل حاجة
فهد: وانا فرضت حرس مخفيين عليهم
مازن ( مجهول 3 ): بمرقبه ماسة عرفت شخص من المراقبين وخته واعترف على كل حاجة
ماسة: السؤال المهم بقه هو عرف منين ان رعد تحت حراسة مشددة
رعد ( مجهول 4 ): لأنه ذكى جدا.

ماسة بضحكة رنانة: بس مش اذكى منى انا
يوسف ( مجهول 5 ): بعد عن رعد استغربنا جدا ليه
ماسة: جالى مكالمة وقالى انه بيفكر يخطفك بقيت هتجنن كنت عوزة اعرف مين ده الى بيتصل ملقتش غير كاث
كاث: أجل عندما اتصلت بي ماس جات الى هنا حتى استطيع ان اتجسس على رقم الهاتف الخاص بهذا المجهول واستطعت ان اصل اليه
ياسين ( مجهول 6 ): وكانت المفاجأة بأنه وائل صديق كريم الى كان معاه في الفيوم.

ماسة: رحتلو شقته واتكلمت معاه وعرفت أنه خايف عليا منه لان كريم لما بيعوز حاجة ممكن يقتل بدم بارد لغاية ميوصل لهدفة
رعد: وكانت المفاجأة بأنه أمر واحد من رجلته بخطف ماسة ويروح بيها شقة مفروشة ويبعتلى ان اروح وشوفها وحاول اقتلها وهو يقبض عليا ويظهر البطل ويجوزها بس ميعرفش انها ملك الرعد
ماسة: الكل وافق على الخطة وفيوم العزومة اتخطفت وواحده داخلت غيرتلى هدومي علشان لما رعد يوصل كل حاجة تبقة تمام.

رعد: يوم العزومة كنت مستنى التليفون على نار لانى عرفت انها اتخطفت
أدهم: عرفت اذاى انها اتخطفت
رعد: ماسة لبسة سلسلة فيها عين اول ما ضغطت عليها ظهر في تليفونى بانها في خطر
كاث: وانا أيضا جاء إلى هذا التنبية واستمريت معها خطوة بخطوة لهذا كان الجميع يشعر ببعض الأمان
فهد: ويوم العزومة جيه لرعد تليفون من الخاطف بأن خطيبته في شقة عشقها وكانت بين التنبية والمكالمة حوالى ساعة.

رعد: اول مجالى المكالمة رحت هناك وانا خايف عليها وطلعت الشقة ولقتها نايمة على السرير وابتدت تفوق علشان عرفت ان كريم في الشقة من ريحة البرفن لانى مكنتش حاطت برفن في اليوم ده بأمر من ماسة
ماسة: رعد جيه وشدنى من شعري وضربنى بالقلم وبعد كده خدنى ونزلنا العربية وانا كنت لسه متخدرة
رعد: وجبتها على هنا والكل كان عارف ونفذنا خطة ماسة بالتبكل.

ياسر ( مجهول 8 ): والمطلوب منى انى اخد ماسة على بيتى للأمان بس لان كاث واليأس كانو هناك
ماسة بصوت عالى: رررررررررررعدددددددد
رعد: في ايه مالك
ماسة: انت اذاى تشدنى من شعري وتضربنى
رعد بضحكة: اسف حبيبتى
فهد: هتعملو ايه في كريم
ماسة بهبل: كريم مين
أدهم: كريم ده وشاور عليه
ماسة: انا مش شايفة حد هو انتم شيفينو
رعد: ماسة حبيبتي كريم اهوة
ماسة: كل واحد في الخطة ليه دور صح
الكل: صح.

ماسة: ودلوقتى جيه دور الناس ديه وشورت على الباب
وائل: شكرا دكتورة ماسة انك ادرتى تسلمينا كريم وهو الورق الى يثبت خيانته للبلد
ماسة: تمام خدوه من هنا
كريم: بقه انا يوم متمسك ست هي الى تضعنى مش هسيبك والله لقتلك
ماسة: تمام ابقه سلملي على ادور
وإذ برصاصة تخترق جسد كريم من حيثو لا يدرو ويموت فيها
ماسة: وائل بيه مين الى قتلو
وائل: اكيد حد من الى كان شغال معاهم سلام
ماسة: سلام وائل بيه.

وائل: انا عاوز أحضر الفرح بس بسرعة
رعد: أسرع كما تتخيل
مشي الكل وراحو على قصر الحديدي
ماسة: انا جعانة اوى وهو احنا مش هناكل يا طنط مروة
رعد: حد يجيب اكل بسرعة ده ممكن تاكلنا
ماسة بعصبية: ملكش دعوة بيا فاهم
فهد: رعد خد ماسة فرجها على جناحك
رعد: حاضر يا بينا
ماسة بعند: لا مش راحة في حته
رعد: عندك حق الرجل الحلوة ديه متمشيش تتشال
ماسة ورعد شيالها: نزلنى هصوت ولم عليك الناس
رعد: صوتى يا روحى ولا حد هينقظك.

وصل رعد الى جناحة ووضع ماسة على السرير وخدها في حضنة جامد
رعد: كنت خايف عليكى
ماسة: اقولك على حاجة انا بحبك اوى
رعد: وانا بعشقك
ماسة: ممكن تتكلم في اي حاجة
رعد: حاضر
وهي الوقت وماسة لسه في حضنه
رعد: ماسة حبيبتي انتى نمتى
ماسة: اممممممممممم
رعد بضحكة: طفلة وباس دمغاها ونيمها على السرير ونزل.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة