قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل السادس والثلاثون والأخير

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل السادس والثلاثون والأخير

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل السادس والثلاثون والأخير

في قصر الحديدي
نزل رعد إلى الأسفل حيثو الجميع
فهد: فين ماسة
رعد: نايمة فوق
مروة: يا حرام سبها تنام على العشاء ما يجهز
رعد: عمى أدهم عاوز أحدد معاد الفرح
أدهم بخنقة: لسه بدرى
يوسف بصوت واطى: خايف عليها منه
مازن: عنده حق
ياسين: خلاص اخطفها واهرب
رعد: وانا على اتم استعداد
اليأس: متادرش حبيبي
رعد بصقة: محدش يعرف يعمل حاجة
اليأس: رعد هتخطفها وتروح فين
رعد: أي مكان في الدنيا
اليأس: طول ما انا موجود مش هتعرف.

مازن: ليه يعني
اليأس بضحك: انا الزعيم عارف كل شخص مخبي فلوسه فين
يوسف: اهمد يا عم ده زعيم مافيا
رعد بسخرية: والبهوات مش شرطة بردو وأكيد هو مطلوب دوليا
اسر: يا عم انت معاك الكارت الأحمر بس انا عاوز اربي الطفل إلى جاي
مازن ويوسف في نفس الصوت: واحنا كمان عوزين نبقه ابهات
سليم: اليأس بيه يعمل إلى هو عوزة
كاث: أجل هذا صحيح عرفت الان لماذا تحبكم ماس بشده لانكم دائما في ظهر اختكم وهذا جيد.

اليأس: بس ماس اكيد زعلانة من والدها
رعد: اكيد
كاث: هل تعلم رعد بان ماس ادعت النوم حتى تختلى بنفسها
رعد: وانتى عرفتى منين
اليأس: علشان احنا فهمين ماس
رعد: انا هطلعلها
ياسين: لا خليك ماسة عوزة ترتب أفكارها
شمس: تفتكر ممكن تزعل مننا
يوسف: محدش فاهم دماخ ماسة أبدا
مروة: رعد اطلع صحي ماسة علشان الاكل جهز
رعد: تمام
صعد رعد إلى غرفته وجلس بجوارها
رعد: انا عارف انك صاحية
ماسة: عاوز ايه
رعد: ليه عملتى نفسك نايمة.

ماسة: عادى كنت عوزة انام بس معرفتش
رعد: طيب تعالى ننزل ناكل في وحوش تحت
ماسة: ههههههههههههه
رعد: بحبك اوى بحب كل حاجة فيكى
ماسة: زي ايه
رعد: شعرك عيونك شفيفك كلك على بعضك بحبه
ماسة بتوتر: طيب يا ننزل بقه
رعد وهو يمسك يديها: بحبك و بسها من شفيفها
بعد رعد عن ماسة وكانت مغمضة عيونها وبتتنفس بسرعة
وضع رعد جبهته على جبهتها وأتكلم بصوت واطى
رعد: انا هحدد معاد الفرح مع عمى أدهم وهخليه بعد شهر
ماسة: لا رد.

رعد: ماسة حبيبتي فتحى عيونك متحرمنيش منهم انا بقيت بحب اللون الأزرق اوى وباس كل عين لوحدها
ماسة بعد مجهود فتحت عنيها: رعد أبعد ونبى
رعد: تعرفى انى بقيت بحب الفراولة اوى
ماسة: فراولة ايه
رعد: ده وشاور على خددها الفرح بعد شهر تمام
ماسة بعد أن انتبهت: شهر ليه يا عمر هتتجوز فرخة
رعد بزهول: عمر مين وفرخة مين
ماسة تنزل ووقفت ادام الكل
ماسة: هو فعلا حدتو معاد الفرح
فهد: فرح مين يا بنتي.

ماسة: انا والبتاع الى اسمه رعد
أدهم: لا مانتى مش هتتجوزية دلوقتى
رعد: نعم تعالى هنا يا بت
مسك رعد ماسة من قفاها
رعد: هتتجوزينى ولا اخطفك
ماسة بسخرية: وهتخطفنى لوحدك ولا هتعمل شركة
رعد: ولي حصل فوق نظامة ايه
ماسة: هو ايه يعنى الى حصل
رعد: بت دانا هريكى بوس
مازن: زى ابو العربي
ماسة: محصلش انت طلعت صحتني ونزلنا
رعد: سبحان الله لو وحده غيرك كانت ماتت من الكسوف.

ماسة: شيل ايدك وتعالى نتحاسب انت ازاى يا محترم تشدنى من شعري وتضربني
رعد: يا روح امك
شمس: نعم يا رودى بتنده عليا
رعد: هو ايه اصل العيلة ده
ياسين: اصلهم بنى أدمين
رعد: لا والله بنى أدمين
يوسف: او بنى منصورى
سليم: هههههههههه ملعوبة
رعد: هي فين ماسة وامى وابوية وجدى والباقى
ماسة: انا هنا يا رعدى
رعد: بت مش كنتى بتتخنقي معايا دلوقتى
ماسة بسخرية: يعنى اتخانق معاك على معده فاضية
رعد: وديه تيجي بردو.

فهد: يا قعدو كلو بقه
جلس الجميع يأكل ورعد ينظر ليها نظرات مميته
بعد انتهاء الأكل توجه الجميع الجميع الصالون
فهد: دكتور أدهم انا بطلب ايد بنتك لحفيدى
أدهم: مليش مزاج
رعد: نعم وانا بقولك اشرب شاي ارحمونى انا عاوز اتجوز بقه ده بنتك جننتنى من يوم ما شفتها
ماسة: انا جننتك علي فكرة انت كنت معقد
رعد: انا معقد يا مجنونة
ماسة: مجنونة احسن مكون معقده
رعد: عرفة هسحبه منك في يوم
ماسة: متقدرش
فهد: بس انتم الاتنين.

سيف: قولت ايه يا أدهم
أدهم: مليش مزاج
شمس: أدهم وافق على الواد حرام عليك ده هيتجنن
رعد: حبيبتي يا شمسي انتى الى فيهم
أدهم: ابعد عنها ده بتاعتى روح لبتعتك موافق
ماسة: بعتنى يا أدهم بس اخواتى معايا صح
الكل: لا رد
ماسة: اليأس انت معايا صح
كاث: حبيبتى ماس ان هذا يحبكي بشده فوافقي عليه
ماسة: نارو انتى معايا صح
نارو: حبيبتى رودى حلو ومش هيزعلك
ماسة: بس انا مش بعرف اطبخ.

مروة: ده يبقى يوم المنى انا اطبخ بايدى لمرات ابنى
ماسة: يا فقعة مررتى منكم خلاص بقه به حلو
الكل في نفس واحد: ايوة بقه حلو
ماسة: علشان كده انا موافقة على خطوبةبس
رعد: خطوبة مين يا روح امك والخاتم ده
ماسة: ده خاتم فتح كلام
رعد: فتح كلام ليه
ماسة: لانى ماسة المنصورى مليون راجل يتمنى يسمع اسمي
رعد: ماسة متجبيش اسم راجل تانى على لسانك فهمة
ماسة: على فكرة مقولتش اسم راجل
رعد: الكل موافق الفرح الشهر الجي.

ماسة: بس انا ورايا حاجات كتير
البنات: احنا معاكى هدومك هنجبها
رعد: فستان الفرح هيجي بالطيارة
مازن: اكبر قاعة في مصر هتتحجز للماسة
يوسف: كروت الدعوة وكل شئ هيخلص ذي مانتى تامرى
اليأس: شهر العسل في اي مكان الماسة تامر بيه
مروة: وافقى بقه نفسي اشوف احفادى
ماسة: أحفاد ايه انا مش هعرف اربي
مروة وشمس في نفس واحد: هاتيهم بس واحنا هربي
رعد: انا عمري ما هفرضلك عليكي طلب
ماسة: موافقة بس شغلي خط احمر.

رعد: وانا موافق وسكت شوية هو انتى وافقتى على الجواز صح
ماسة: ايوة وافقت على الجواز
رعد: بحبك يا مجنونة
يوسف: مبروك يا قلبي ويحضنها
مازن: مبروك يا عمري ويبسها
رعد: ايه المباركة من بعيد مفيش احضان ولا بوس
ماسة: دول اخواتى بطل جنان يا رعد
رعد: حببتي انا بغير عليكي
ماسة: يا حبي انا دول اخواتى يعنى مجزلهمش انت حبي الأول والأخير ماشي
رعد: خلاص ماشي بس بردو من بعيد
ماسة: يالللللللللهوىىىىىىى منك انا ماشية.

الكل: ههههههههه ههههههههه.

مرت الأيام ووصل معاد الفرح في جو من الحب والجنان
يوم الفرح في غرفة ماسة.

ماسة: انا مش عوزة أتجوز
لميس: يا لهوى لو رعد سمعك
ماسة: انا خايفة اوى
ميار: متخفيش رعد هيبقة حنين معاكى
ماسة: بطلي قله أدب
البنات: ههههههههههههه
ماسة: انتم بتتحكو وانا هموت من الرعب
شمس: متخفيش يا عمري رعد بيحبك وعمرة مهيازيكى
ماسة: ماما انا خايفة
شمس بدموع: متخفيش يا قلبي
ماسة: ونبي بلاش عياط
الباب خبط ودخل أدهم ووراه يوسف ومازن
أدهم: ماشاء الله بدر منور في يوم كماله
مازن: ربنا يفرحك يا قلبي.

يوسف: كبرتى يا بنت عمري
ماسة: انا بحبكم اوى
أدهم: والله خسارة في الواد رعد
ماسة: هههههه حرام رودى طيب
أدهم: طيب ياختى يا بينا ننزل
نزلت ماسة في يد أدهم والكل انبهر بفستانها وكانت مثل الأميرات.

رعد: وهو يمسك ايديها بحبك اوى وباس دماغها
ماسة: وانا بحبك اوى اوى اوى يا رعدى
رعد: اهمدى شوية علشان مخدكيش ونهرب
ماسة: ههههههههههه
دخلو القاعة وتبدأ رقص العرسان.

طلئ بالأبيض طلئ
يا زهرة نيسان
طلئ يا حلوى وهلي
بها لوج الريان
طلئ بالأبيض طلئ
يا زهرة نيسان
طلئ يا حلوى وهلي
بها لوج الريان
واميرك ماسك ايديك
وقلوب الكل حواليك
والحب يشتي عليك
ورد وبيسان
قلبي بيدعيلك يا بنتي
بها لليلي الشعلاني
يا أميرة قلبي انت
سلمنا الامانى
ما تنسي أهلك يا صغيري
بعينينا ما صرت كبيري
ضلي معنا وطيري وطيري
ع جناح الأمان
طلئ بالأبيض طلئ
يا زهرة نيسان
طلئ يا حلوى وهلي
بها لوج الريان
شعي مثل هالطرحة.

يا اغلى البنات
بصلي يعيشوا بها الفرحة
ليا في الحياة
شعي مثل هالطرحة
يا اغلى البنات
بصلي يعيشوا بها الفرحة
ليا في الحياة
وربي من السما يبارككى
كيف ما توجهتو يرافقكن
باليام الصعب ينصركن
ع كل الاحزان
قلك نعم من قليو
وفرح كل الناس
رديها ع قلبو وحيو
شغلانى احساس
منقلك مع السلامة
روحى تحميكي الكرامة
وتبقى محايسكن علامي
للحب والحنان
طلئ بالأبيض طلئ
يا زهرة نيسان
طلئ يا حلوى وهلي
بها لوج الريان
طلئ بالأبيض طلئ
يا زهرة نيسان.

طلئ يا حلوى وهلي
بها لوج الريان
خلصت الاغنية والكل صقف وحمل رعد ماسة وداغ بيها
استمرت الأغانى لغاية مجية اغنية رعد وغنة اغنية لكاظم الساهر اغنية حبيبتي.

وبعد كده جائت اغنية الأخوة 600 بوسة لكاظم الساهر.

استمر الفرح حتى مشارف نصف الليل انتهى الفرح وتوجه الجميع الى المطار حتى يقضي العرسان شهر العسل في المالديف.

مازن: توأمي الغالى ربنا يخليك ليا مبروك يا قلبى
يوسف: بنتي وحبيتي هتوحشيني اوى
أدهم: بنتى الصغيرة كبرت وبات اجمل عروسة في الدنيا
ماسة بدموع لأول مرة: انا مش عوزة أمشي خدونى معاكم
أدهم: تعالى يا روح قلب ابوكى وسيبي الواد ده
رعد: ماسي حبيبتى بطلى عياط يا روحي كلها شهر وهنرجع
ماسة بطفولة: لا انا عوزة بابا مليش دعوة
رعد: اعتبرينى انا بابا واخوكى وصحبك وحبيبك
ماسة: وماما
رعد: وماما كمان بس بلاش دموع.

ماسة: بس انا عوزة اروح
اليأس: رعد شيل هي مش هتبطل فريح نفسك وشيل
ماسة: اليأس بطل قله أدب
رعد: عارف اول مرة تقول حاجة صح
شال رعد ماسة وتوجة الى الطيارة الخاصة لبداية شهر العسل
بعد مرور وقت وصلت الطيارة إلى المالديف ووجدو سيارات ووصلو الى قصر اليأس لقضاء شهر العسل.

رعد: ياااااااا اخيرا بقيتى بتاعتى انا وبس بحبك
ماسة: وانا كمان بحبك اوى
رعد: انا هسيبك هنا تبدلى هدومك وانا هروح اى غرفة تانية
ماسة: حاضر
رعد بغمزه: مش عوزة اي مساعده يا قمر
ماسة: برااااا يا رودى
رعد: هو بعد رودى ده هخرج
ماسة: اطلع برا بقه والله هعيط
رعد: لا ونبي بلاش عياط سلام يا موزة
ماسة: هو مالو بقه مجنون ليه انا خايفة اوى.

ابدل رعد وماسة ملابسهم وتوجه رعد الى جناح ماسة وكانت في غاية من الجمال والرقة وتبدأ الحياة الزوجية بينهم ( وسكتت شهرزاد على الكلام المباح وحملت ماسة صك الرعد ).

استمر شهر العسل بجنان ماسة وحب رعد بيزيد في قلبها
انتهى شهر العسل ورجع العرسان إلى مصر لبداية الحياة.

بعد مرور شهرين في مركز الماسة الطبي نشاهد وصول اكبر عدد من السيارات التي تحمل عائلتي المنصورى والحديدى لعلمهم بسقوط ماسة وغيابها عن الوعي داخل غرفة العمليات.

رعد: اياد فين ماسة
مازن: أنطق انا قلبى واجعنى من الصبح
يوسف: هي فيها ايه
أدهم: بنتى مالها
فهد: حفيتى فيها ايه
رعد بصوت عالى: أنطق بقه
اياد: ماسة كويسة وذي القردة جوة وانا مش هنفع أتابع معاها
رعد: ليه
اياد: المرض إلى جالها مش تخصصي
مازن: مرض ايه وقول دكتور مين
اياد: أعتقد دكتورة شمس هي انسب وحده تفهم في المرض ده
شمس: الحمد لله يا رب وضحكت
اياد: مبروك يا بني هتبقه اب
رعد: مين ده الى هيبقى اب.

فهد: الحمد لله أخيرا هشيل حفيد رعد
أدهم: يعنى انا هبقه جد
مازن ويوسف: لا هتبقى جده
الكل: ههههههههه
منه: طيب ما كمان حامل وهو ضحك عليا
يوسف: كل كان بمزاجك على فكرة
فهد بحده: اخرسو كلكم انا عاوز اشوف طفلتى
اياد: هو حد قلوكم متخشوش
دخل الكل على ماسة وكانت فرحانة اوى استمرت المباركات وخرجت ماسة وراحت مع رعد.

بعد مرور 8 شهور.

سمع الكل صويت ماسة توجه الجميع الى مستشفي الحديدي في انتظار اميرة الحديدى
خرج رعد من غرفة العمليات وهو شايل طفلة صغيرة وقال
رعد: أيها الحضور أقدم لكم
لؤلؤة رعد سيف الحديدى بنتى انا.

تلق رعد وماسة التهانى من الجميع وبعد وقت قليل وصل اليأس وكاث وابنهم ظافر.

وجاك
ظافر: انا اريد ان أحمل الطفلة
ماسة: رعد خليه يشلها
رعد: لا بنتى بطعيط
ماسة: رعد خليه يشلها هو مسموح ليه بأي حاجة
رعد: هي سكتت ليه
ظافر: اصلا انا خدتها وسكتت علشان معايا
رعد: عم اليأس لم ابنك
اليأس: هو كان عاوز يجوز ماسة بس شكلة كده هياخد بنتك
ظافر: اهلا لؤلؤتى الجميلة يا أجمل بنوتة في الدنيا وبسها من شفايفها
رعد: ولد متبوس بنتى.

ظافر: على فكرة لما تكبر هتشيل اسمى لانى هبقه حبيبها وجوزها أصلها حلوة اوى
رعد: منك لله يا ماسة جيبه بنت حلوة
ماسة: وانا مالى يا خويا كنت اجوز وحده وحشه
مر الوقت ورفض ظافر أنه يسبب لؤلؤة رحل الجميع وجلس رعد بجوار ماسة وقالها
رعد: ربنا يخليكى ليا يا احلى ماسة في الدنيا
ماسة: عوزة قولك على حاجة انا بعشقك.

تستمر الحياة بحلوها ومرها
وبسعادتنا وبحزننا
بجروحنا وفرحنا.

من منا يلتقى بأشخاص يسعدوهم ويملكون الدنيا معهم
وتستمر الحياة بين الجميع.

تمت
الجزء التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة