قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل الخامس

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل الخامس

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل الخامس

في صباح اليوم التالى توجه رعد بنفسه إلى القسم وسأل عن المشكلة التي حدثت ولكن كل شخص يقول له لم يحدث اى مشكلة كما أثار غضبة بشده وتوجه إلى الشركة.

عمار: كنت فين
رعد: رحت القسم
عمار: عملت ايه
رعد: ما شاء الله مفيش اى محضر
عمار: نعم يا خويا
رعد: هو ده إلى حصل
عمار: البنت ده جبارة
رعد: ايوه بس مش عليا
عمار: ههه يابني البنت ده قوية وعليها كمية برود تعدمه
رعد: عمار روح مكتبك
عمار: سلام يا برنس
رعد: والله انا مش عارف انت مهندس اذاي
عمار: ببركه دعه امك
رعد: عمار براااااا
ذهب عمار وقام رعد بالاتصال على مالك.

( مالك الأحمدي يبلغ من العمر 35 عام ذراع رعد اليمين ورئيس حرسة )
مالك: تحت امرك يا باشا
رعد: عاوز اعرف ايه الى حصل امبارح في النايل كلب واجمعلي معلومات عن واحده اسمها دانا مديرة أعمال الدكتورة ماسة
مالك: حاضر أي اوامر تانى
رعد: لا مالك معاك 24 ساعة
في فيلا أدهم المنصورى
تستيقظ ماسة حوالى الساعة 1 ظهرا
ماسة: هو انا نمت كل ده اه انا تعبانة
يوسف: تعبانة مالك
ماسة: مش عارفة والله يم....

ماسة بصريخ انت دخلت ازاى يا يوسف
يوسف: من البلكونة عادى
ماسة: وهو بتقوم بارد
يوسف: زيك يا روحي مش توأم بقه
ماسة: يوسف انا جعانة روح حضرلى اكل
يوسف: هو مين فينا الست
ماسة: يوسف بقولك جعانة يلا
يوسف: حاضر يا برنسيسة
ماسة:
غادر يوسف يعمل الاكل وماسة دخلت الحمام بعد كده نزلت فطرت مع يوسف ومازن
ماسة: هو مش برود الشرطة ملهاش إجازة
مازن: اه ليه بتسالى
ماسة: اصل ما شاء الله انتم اعدين في البيت لحد دلوقتى ليه.

يوسف: عادى كلى انتى بس علشان هروح النادي
ماسة: قشطة يا مان
مازن: جبنة ولبان
يوسف: عيال بيئة اوى
ماسة ومازن في صوت واحد: اصل تحت بنعمل كل حاجة مع بعض يا كبتين
بعد مده ذهب الأشقاء الى النادي وقدو اليوم كله هناك
ومر اليوم ولا يوجد جديد.

في اليوم التالى وصل مالك الى قصر الحديدى لمقابلة رعد
مالك: صباح الخير رعد باشا
رعد: صباح النور مالك ايه الأخبار
مالك: بالنسبة للنايل كلب محصلش أي مشكلة
رعد: نعم ازاى انا كنت هناك وشفت الخناقة بنفسي
مالك: كمان مفيش اي شخص باسم دانا والدكتورةماسة ملهاش مديرة أعمال بنت ولكن راجل
رعد: روح دلوقتى مالك انا مش طايق نفسى
مالك: حاضر أي اوامر تانى
رعد: لا...
مالك: باشا انا جبت شريط اليوم ده.

رعد: انتي مين بتظهري وبتختفي بسهوله اوى كده صح افتكرت
طلب رعد إحدى اصدقائه وطلب منه معلومات عن الفتاة الا كانت بجواره في الطائرة
ذهب رعد الى غرفته وابدل ملابسة وذهب الى المركز
عين رعد اكتر من فريق كامل حتى ينهي كل شئ في المركز.

مر 9 أيام ورعد لم يعرف عنها شئ حتى مكانها في الطائرة كان فاضى أصابه حالة من الغضب الشديد ازاى ده مت جامبي وازاى ملهاش اسم على الطائرة.

بالنسبة لماسة لا جديد في حياتها غير السهر واللعب مع اخواتها.

جاء يوم تسليم المركز تألق رعد ببدله ايطاليا.

أحدث موديل وذهب بنفسة الى المركز وعندما وصل شاهد شي غريب مجموعة من الأشخاص امام المركز ذهب إليهم وسالهم.

رعد: انتم مين
الأشخاص: لا رد
احد المهندسين: رعد بيه دول ايطاليين
رعد: نعم إلى هو ازاى يعنى
احد المهندسين: ما هما إلى هيستلمو المركز منك
رعد: وإصابة الغضب تمام وذهب إليهم
( الحوار بالايطالي )
رعد: اهلا وسهلا
مهندس: اهلا بيك
رعد: اتفضلو استلمو المركز
مهندس: عندما تأتي انسة دانا
رعد: وهيا فين الهانم
مهندس آخر: لقد اتت الدانا
رعد وهو ينظر عليها وجد سيارة اسبور حمرا.

وقفت ونزلت منها بنت جميلة.

لبسة بنطلون ابيض وبضي ابيض وجاكت روز وتوجهت الى المهندسين الإيطاليين ورحبت بهم.

دانا: هو فين مهندس عمار
رعد: انا إلى هسلمك المركز
دانا وهي تنظر له بصدمه لأنه رجل الطائرة و أخفت ماسة تعابير وجهها ببراعة ولبست قناع البرود
دانا: تمام
ذهب الخبراء الإيطاليين مع المهندسين حتى يستلمو المركز توجهت ماسة ورعد الى المكتب.

دانا: تشرب ايه
رعد: قهوة
دانا: طيب
رعد: انتي بقه دانا
دانا: اه انا دانا
رعد: انتي ازاى خرجتي من القسم
دانا: اي قسم
رعد: حادثة الملهى الليلي
دانا: اه عادى جدا
رعد: اذاى عادى
دانا: هو انت ليه مركز معايا
رعد: اكيد واحد مهم من إلى انتي تعرفيه
دانا: والله سبعة يا استاذ رعد
رعد: سبعة خرجوكي
دانا: اه.

بعد فترة توجه إحدى الخبراء إلى المكتب وطلب منها ان تانى معه توجه ماسة ورعد الى الخارج علمت ماسة بأن المركز به عيوب كتيرة نظرت ماسة الى رعد نظرة استحقار وقالت.

دانا: كان خطا باني اتعامل مع شركة فاشلة زيكم
رعد بحده: ايه
دانا: عارف انتم مش فاشلة انتم اسوء شركة في العالم
رعد: حافظي على لسانك يا
دانا: عارف انا هسكت ولكن هجعلك تندم أيها المغرور
رعد: مش هتعرفي تعملى حاجة
دانا: هتشوف حالا
اتصلت دانا بالشرطة وبعد حوالى ربع ساعة جائت قوة من الشرطة توجة الشرطى الى دانا حكت له عما حصل طلب الشرطى منهم بسرعة التوجة الى المدرية.

توجة به الى سيارتة وتوجه الى المدرية مع حرسه
وتوجهت دانا إلى الشرطي وطلبت منه ان يأتي معها لأنها لا تعرف الطريق
عندما ذهب رعد الى المدرية توجهت إليه الانظار وليه لأ وهو رعد الحديدي رجل الاعمال المعروف ابتسم بسخرية لدانا وقال ليها عرفتى انا مين نظرت له دانا ببرود.

بعد دقائق اتفتح المكتب ودخل مجموعة من اللواءت واخذو يرحبون بدانا بشدة وجلسو معها وبعد فترة جاى محامي دولي لتولى المحضر وفي اثناء ذلك تم احضار عمار الحديدي كمتهم وهنا ابتسمت دانا وقالت له عرفت عملت ايه يا واطي وهنا وجهت دانا كلامها إلى الجميع بتولي القضية وغادرت وهي مبتسمة.

اخذ رعد في الاتصال بكافة معارفهم حتى يخرج عمار ولكن لم يستطيع احد اخراج عمار وفي تمام الساعة العاشرة مساءا جه تليفون بسرعة آخر عمار من الحبس وعندما سأل رعد عن السبب فقالو الآنسة دانا امرت بكده.

حضر والد رعد الى المدرية لاخذهم وتوجه الى المنزل وكانت العائلة كلها متجمعة أخذ الجد في سب عمار ورعد لان الموضوع انتشر في الاعلام.

أصبح عمار نفسه يضيق وأصبحت الرأية تضعف بشدة
توجه إليه رعد بسرعة واخذ يدلك صدرة وهنا أخذ النساء في البكاء أمر فهد رعد بسرعة أخذ عمار الى جناحة لانهم ميعرفوش يخرجو بيه لان الصحافة منتشرة في الخارج
اتصل فهد على ماسة وطلب منها الحص الى القصر دروري.

توجهت ماسة إلى السيارة وأخذت معها حارس علشان هو يعرف المكان وصلت ماسة إلى قصر الحديدي وبسرعة اتجاة حرس القصر إليها توجهت ماسة الى الداخل استقبلها سيف واخذها وصعد إلى غرفة عمار وعندما رآها رعد أخذ في أخذ عليها.

رعد: انتي بتعملي ايه هنا
ماسة: جدك هو الا تطلب كده
رعد: وانتى بتكوين مين
ماسة: انا د / ماسة المنصوري
رعد: بدهشة انتي ماسة المنصوري
ماسة: اه انا ماسة المنصوري.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة