قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل السادس

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل السادس

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل السادس

وأثناء حديث ماسة مع رع انتبهت الى عمار ألقت ماسة شنططها في وجه رعد وراحت نحيه عمار وامرته بإحضار الشنطة ليها واخرجت السماعة وبدأت في الكشف عليه وبعد ذلك صرخت فيهم ماسة بسرعة احضار بعض الحرس الاقوية نفذ سيف اوامرها وأحضر الرجال الى الغرفة امرت ماسة الرجال بامساك عمار على السرير وعدم تحريكة تحت أي ظرف وقامت بقطع القميص واصبح عارى الصدر امامها وامام الاخرين وقامت وجلست فوق صدرة وطلبت من الرجال الاستعداد وأخذت تعد 1 2 3 وبعد ذلك حقنته بحقنة في جهة القلب بسرعة وأمرت رعد ان يضع يده على صدرة لمدة 5 دقائق امرت ماسة الجميع بالخروج حتى يستريح اثناء ذلك حاول رعد تحريك عمار ولكن بسرعة زقت ماسة رعد وأمرت إحدى البنات بوضع يديها على صدرة وبسرعة نفذت ميار اوامرها وأخذت ماسة في سب رعد بالألفاظ.

امر الجد الجميع بالتوجة الى الصالون ذهب الجميع خلف الجد ودخلت هي مرة آخر الغرفة وطلبت من ميار تركى حتى يستريح وذهبت هي وميار حيثو يجلس الجميع جلست ماسة امام رعد بقوة وبرود متناهي صاح رعد بها.

رعد: انتي اذاى تشتميني
ماسة: وضربك بالجذمة كمان
رعد: انتي مجنونة
ماسة: كل ده علشان شتمتك امال لو ضربتك هتعمل ايه
رعد: هقتلك
ماسة: تتكلم على ادك يلا
رعد: والله انتي مجنونة
ماسة: عارف انك غبي وحمار علشان كنت ممكن تموته
رعد: انت...
الجد بس مش عاوز اسمع صوت حد تانى
الجد فهد: د / ماسة عمار فيه ايه
ماسة: ...
الجد: د/ ماسة
ماسة: انت قولت محدش يتكلم
الجد: معلش جاوبي على السؤال
ماسة: أولا انا اسمي ماسة بالنسبة ليك.

ثانيا عمار من الكشف الاولى عنده مشاكل في القلب
الجد: اذاى يا بنتي عمار عمره ما شتكه بحاجة
ماسة: عمار كان بياخد دواء معين لتوسيع الشرايين
فهد: احنا منعرفش حاجة ذي ده
ماسة: هو اسمه عمار ايه بالكامل
سيف: عمار شريف فهد الحديدي
ماسة: وهي تردد الاسم عمار شريف فهد الحديدي
أخرجت ماسة التليفون وبحثت عن الاسم وقد وجتته
ماسة: عمار كان حاجز ميعاد لمقابلتى في المركز الفرنسي بعد شهرين.

نظرت ماسة إلى رعد ووجدت الرعب على وشه
ماسة: بس ممكن رعد يحكي كل شي
رعد: بس انا معرفش حاجة
ماسة: اه امال انت خايف ليه
رعد: هو ابن عمى وأخي
ماسة: يا حنين تصدق صعبت عليا لحظة ابكى انت هتستهبل عليا ليه مش رحت المركز واتخنقت هناك علشان معاد العملية بعد شهرين
رعد: لا محصلش
ماسة: طيب والفديو ده
اعطتت ماسة تليفونها الى الجد وشاهد خناقة رعد مع احد موظفيى المركز
( أصبح لون عيون ماسة الأزرق الغامق من شده الغضب ).

ماسة: عرفت دلوقتي يعنى ايه تحتاج شئ وانت بتملك المال والسلطة شوف بقه الفقير الى كل سلاحة في الحياة الدعاء إلى الله
عمرك حسيت بحرقة ف ام او اب وابنهم نايم على @ السرير مبيتحركش وهو في امس الحاجة للعلاج والعملية
عمرك حسيت برجل هو عمود البيت كل حاجة عليه وهو تعبان مش عارف يجيب تمن العلاج او العملية
فين لسانك راح يا مغرور فين هو رعد باشا الحديدي عارف انا من اول مشفتك في الطائرة وانا قلت عليك غبي.

رن تليفون ماسة وكان والدها في لحظة عاد لون عيونها طبيعي وتحدثت معه لمده دقيقة وقفلت.

توجهت بكلمها الى الجد
ماسة: عارف انا نزلت مصر مش فسحة ولكن نزلت علشان اهم مجموعة عمليات بالمجان للناس طيب انا عملهم فين المركز إلى حفيد كعمله ينفع بس لتربية الفراخ
الجد فهد: هعمل المستحيل علشان يعود المركز على اكمل وجه صغيرتي
ماسة: انا مش صغيرة
الجد: نعم انتي طفلتي تمام
ماسة: YES مان
رن تليفون ماسة تانى ووجدته رقم
ماسة: الو
الشخص: د/ ماسة المنصوري
ماسة: نعم انا ماسة المنصوري
الشخص: انا ياسر الدمنهوري.

استوب
( ياسر الدمنهوري يبلغ من العمر 35 عام يمتلك الحس الرياضي صاحب العيون البنية هادي لابعد الحدود بس الهدوء المخيف يمتلك مجموعة الدمنهوري ).

عودة
ماسة: مين ياسر الدمنهوري
ياسر: انا رجل أعمال انا بعرض المستشفي الخاصة بالمجموعة على حضرتك حتى تصبح تحت تصرفك الشخصي
ماسة: ليه هو انا قولت عزة مستشفي
ياسر: انا عرفت من الإعلام مشاكل المركز والمستشفي فاضية خالص
ماسة: يعني انت بتتبرع بكل تكاليف العمليات والعلاج الناس بالمجان
ياسر: ايوه
ماسة: بابتسامة ازابت قلب رعد
ممكن أقابل حضرتك
ياسر: اكيد د/ ماسة اتمني ان أشوف حضرتك
ماسة: هو انت عارف عندي كام سنة.

ياسر: اكيد بالسمعة بتاعه حضرتك من 45: 50
ماسة: نعم ليه بتكلم جدتك
ياسر: لو صوت جدتي حلو كده هحبها
ماسة: تمام حدد مكان اللقاء وبعتلي للعنوان
ياسر: تمام مع السلامة
ماسة: مع السلامة
شاهدت الدهشة والغضب على وجوة الكل
ماسة: هو فيه ايه
رعد: انتى عرفة مين هو ياسر الدمنهوري
ماسة: لا هو قال رجل أعمال
رعد: انتي مش هتقبلية
ماسة: نعم ليه ان شاء الله ولى امرى
رعد: متخلنيش اهد كل حاجة فوق دماغك.

ماسة: اسمعنى كويس يا مغرور انت لو عاوز الحرب انا معاك كل إلى هعملة تليفون صغير للمافيا الروسية وكل شركاتك ومصانعك هيتساو بالأرض
رعد: المافيا الروسية انتي أيتها الصغيرة
ماسة: اه عارف ليه علشان انا على صله بألياس الأندلسي
رعد: ياسر شخص خطير وممكن يازيكي
ماسة: الياس أخطر منه وانا روته
فهد: طفلتي الجميلة انا بضع مستشفى الحديدي تحت تصرفك الكامل من حسابي الشخصي.

ماسة: تمام جدو انا هدرس عرضك وعرض ياسر والي فيه مصلحة للناس هعملو
انا همشي دلوقتي انا مش هيصحي غير الصبح هبقي اجي اطمان عليه
خرج معها سيف حتى سيارتها وغادرت.

وصلت ماسة البيت واتصلت على التوأم الشقي انتم فين يا كلاب
جو: لسه خرجين من الشغل
ماسة: طيب هات اكل وانت جي علشان جعانة
جو: وهي امى فين
ماسة: أدهم خد شمس علشان يحتفلو بعيد جوازهم
جو: فين تعالى نروح
ماسة: غبي هما دلوقتي في الجو البيه وخدها تركيا
زوما: والله ابوكي ده لعيب
ماسة: يخوفي شمس ترجع حامل وإحنا ندبس في التربية
زوما: يالهوهى ولو جه ولد هخش الجيش
ماسة: أقفل يا حيوان انا مش عرفة دخلت الشرطة ازاى.

صعدت ماسة الى غرفتها وخدت دش لبست.

وصلت ونزلت للجنينة جلست امام البيسين وسمعت حد من وراها بيقولها ليه
ماسة بشهقة: انت بتعمل ايه هنا
رعد: انتي عوزة تشوفي ياسر ليه
ماسة: انت دخلت ازاى
رعد: جاوبي على السؤال
ماسة: ملكش دعوة
رعد: ماسة اتكلمي عدل
ماسة: تصدق خفت
رعد بغضب: انتي مش هتروحى فاهمة
ماسة: اعلى مفخلك اركبو ودلدل رجليك
ماسة: برااااااااااااا
رعد: تمام انتي الى اخترتي يا ماستي بس انتي حلوة اوى وغادر.

ماسة جلست مكانها حتى حست بايد تسير علي جسمها صرخت ماسة بشدة ونظرت وراها بخوف.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة