قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل الخامس والعشرون

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل الخامس والعشرون

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل الخامس والعشرون

في سيارة جاك
جاك: انتي بتحبية
ماسة بصوت مكتوم: انا حبيت مرة قبل كده
جاك: انسي صغيرتي الماضي بكل المه
ماسة: اذاى انسي وهو لسه بيطريدنى
جاك: اسمة ايه
ماسة: رعد اه
جاك: انا مرة شفتية امتى
ماسة: كنت جاية من كوريا لإيطاليا
جاك: بس شكلة اتخطى مرحلة الحب
ماسة: ههه انت عارف كل مرة يشوفنى يلاقي شاب معايا ياما كلهم
جاك: بصراحة انا مستغرب كمية الشباب ده حوليكي
ماسة: هههههه انت هتعمل ذيه
جاك: هتروحى فين دلوقتي.

ماسة: انا نفسي انام هطلب يوسف هشوفة فين
جاك: نفسي اعرف مازن توامك ليه بتخلي يوسف اكتر
ماسة: ههه حرام عليك مازن حنين اوى وهو روحى بدعي ربنا يرزقة بواحدة تحبه اوى هو صحيح اهبل بس يتحب اما يوسف ده قلبي بيحس بيا علطول من
اقل حاجة عرفني من نظرة عنية بس شديد بدعي ربنا يرزقة بواحدة تحبه اوى بس تربية الأول على كل شئ
جاك: هو لو ظلم واحدة هتسعدى مين البنت ولا هو.

ماسة: انت عارفنى كويس مش بحب الظلم لو ظلم حد انا هكون ضهرها
جاك: اتصلي يا ختى شوفية فين
ماسة: انا عرفة هو قاعد على قلبك
جاك: والله هضربك لو مسكتيش
ماسة: بقولك ايه متيجي ناكل
جاك: هناكل ايه انا جعان جدا
ماسة: هاكلك في احلى مكان في مصر
جاك: سؤال بس في مستشفي قريبة من المكان
ماسة: متخفش انت بطنك تهضم الحديد متبقاش فافى كده
جاك: يالا ياخر صبرى بقا انا الجلاد الى كل الناس بتخاف منى
ماسة: هههه يا عم اتنيل.

جاك: أدعي عليكى بقيه وانتى فيكى كل العبر
ماسة: هههههههههه بقيت لوكل اوى
جاك: لوكل مين ياعنيه ده انتى الأستاذة
ماسة: هههه انزل وصلنا
جاك: ايه المكان ده
ماسة: بفخر مسمط أم فتحى
جاك: يع يعنى ايه مسمط
ماسة: انت هتعملى فيها ابن ناس
جاك: امال انا ابن مين
ماسة: انت ابن ريتشر ومايا
جاك: خشي خلينا ناكل في ام المكان ده
ماسة: ههههههه ههههههه
جاك: اتضحكى اوى يا جرستي وسط القتلة
ماسة: ابقه حط برقع على وشك.

( البرقع: هو شبه الطرحة بس خفيفة كان النساء زمان بيستخدموه )
جاك: انتي عرفة اخرك ايه رصاصة
شخص من خلفة: ده على اساس انت هتخرج عايش
ماسة بصويت: يووووووووسف هههههههه
يوسف: حبيتي وحشتيني اوى
جاك: ده على اساس مكنتش شيفها الصبح
ماسة: ملكش دعوة
جاك: دعوة في البيت
ماسة: خفيف اوى يا جامى
يوسف: اه البرود ده
جاك: اصل احنا اصحاب وبنحب نعملكل حاجة مع بعض
ماسة وجاك: هههههههههه
ماسة: يالا ناكل
يوسف: على فكرة كل الشباب جوة.

ماسة: وااااااااو مين هيحاسب اكيد مش انا صح
يوسف: يالا يا جذمة انتي بتدفعي باليمين وتخديهم بالشمال
جاك: هههههه يالا
ماسة: مساء الفل على احلى شباب في مصر
الجميع: ماسة يخربيتك بتعملي ايه هنا
ماسة: بعمل محشى
اسر: ممكن طبق
ماسة: يا نوسه عوزين ناكل
ياسين: نوسه مين شكلنا هنضرب هنا
ملك: متخفش يا كوتش انتم هتضربو لاكن انا لق
مراد: ليه يا روحى
ملك: اصل انا حامل ومحدش هيضربنى هيخافو عليا لموت.

اروي: الله عليك يا حبيب والديك
سليم: العب يالا
عمر: طب العب يالا
جاك: شكلكم بيئة طحن
ماسة: جامى حبيبي اوع تنسي نفسك
عمر: بدون مقدمات شباب انا حبيت
اسر: هي مين
عمر بسرحان: ملاك ميرا اوووو
ماسة: ميرا الدمنهوري صح
عمر: عارفة ماسة احلى حاجة عملتيها انك شغلتبها معاكى
ماسة: بس خلي بالك ده اخت ياسر الدمنهوري
اسر: مش ده صاحب مستشفي الدمنهوري
عمر: اه ادعو بس انه يوافق
ياسين: يا كلو بقه الاكل هيبرد.

نسبهم ياكلو ويهزرو بقى.

في قصر الحديدي.

طلب فهد من الجميع التجمع في الصالة بعد الكل
فهد: العريس إلى متقدم لى لميس ممتاز
سيف: هو مين
فهد: مازن أدهم محمد ضابط في المخابرات وفوق الممتاز
عمار: الحمد لله أخيرا هستريح منك
لميس: سامع يا جدى
فهد: خلاص يا عمار أهو هنخلص من زنها
لميس: طيب انا بقه مش هجوز
رعد بصوت واطى: تانتى هتموتى عليه
لميس: اخرس انت يا بتاع دنا
رعد: تصدقى انك عيلة فصيلة
فهد: هي فين منه
مروة: من ساعة مرجعت من الجامعة وهي في غرفتها.

رعد: اه صحيح الحرس قالى حاجة غريبة جدا عنها
عمار: اقولك ايه
رعد: بعد ماخرجو من هنا طلبت منهم يروحو على المطار واول ما وصلو جالها تليفون وبسرعة رجعت الجامعة تانى
مروة: انت مش عارفة هي بقالها فترة متغيرة
فهد: معلش سبيها الفترة ده عندها امتحانات اكيد زعلانة
ميار: ههههه منه بتذاكر ده اكيد مصر هتدخل كاس العالم
عمار: أنا اختى طول عمرها الاولى بس من ورة.

سيف: ده ما شاء الله عليها بقالها سنتين في سنة رابعة بتاكد المنهج
الكل: هههههه ههههه.

في غرفة منه.

كانت منه تبكي بحرقة على ما حدث معها وفجأة لقت شخص بيمسح دموعها
منه: برعب انت دخلت هنا اذاي
الشخص: مالك بس يا قطة
منه: الله يخليك أبعد عني
الشخص: مليش مزاج
منه: انت ممكن اصوت واهلى كلهم تحت
الشخص ببرود: ومالو صوتى ولمى الكل وهخليهم يكشفو عليكى ويعرفو كل حاجة يا قطة تعالى بقه ده حتى السرير هنا ناعم اوى
منه: أبعدعني الله يخليك انا خلاص مبقتش مستحملة
الشخص: دانا هشرحلك المحاضرة بتاعة النهاردة بس عملي.

وهجم عليها.

في مكتب فهد.

اتصل فهد على مازن
فهد: مساء الخير استاذ مازن معايا
مازن: ايوة انا مين معايا
فهد: انت فهد الحديدي جد لميس
مازن: اهلا وسهلا فهد بيه خير
فهد: خير ان شاء الله انا مستنيكيوم الخميس انت واهلك ان شاء الله
مازن: طيب مينفعش بكرة وخير الى عاجلو
فهد: يا بني ده بكرة الاربعاء مش هتفرق يعنى
مازن: معلش انا اسف بس انا مش هستحمل كل الايام ده
فهد: اهد كده ده فاضل بكرة وبعد بكرة انت هتيجى.

مازن: يعنى مفيش فايدة مش هصعب عليك
فهد: ههه خلاص تعالى بكرة وامرى لله
مازن: ربنا يخليك ليان يا احلى جدوفى الدنيا
فهد: انت متاكد انك ضابط في المخابرات
مازن: شوف انت عاوز انى اشتغل فين وانا معاك
فهد: خلاص بكرة نتقابل ان شاء الله
مازن: تمام يا فندم سلام
فهد: سلام يا بني.

في غرفة لميس.

اتصل مازن عليها وبلغها بالخبر السعيد واتفق معاها على كل شئ.

في غرفة رعد.

انا تعبت يا ماسة معاكى كل شوية شاب يطلع جمبك انتى ايه حكايتك بقه طيب طلع أتنين منهم اخواتك طيب والباقى يبقى مين انا خلاص تعبت اوى يا رب
توجة رعد الى الحمام وتوضا وصلي واخذ يدعى ربنا ان يجمعه مع ماسة لو فيه الخير وبعد كدة توجة الى السرير ونام.

في صباح اليوم التالى.

في قصر الحديدي.

كان العمل على قدم وساق لستقبال العريس وعائلتة
توجه الجميع لتنفيذ أوامر مروة من تنظيف وتحضير اكل وحلويات ومشروبات.

في غرفة منه.

صحيت منه على وجع في رسها شديد جدا وافتكرت الشخص الى جلها أمبارح اتنفضت منه وبصت على نفسها لقت نفسها لسه بهدومها لقت تليفونها بيرن.

منه: الو
الشخص: متخفيش اوى كده محصلش حاجة امبارح
منه: مش فاهمة
الشخص: اصلك إمبارح اتخبطى جامد واغمى عليكى وانا محبتش يحصل حاجة وانتى مش فوعيك
منه: حرام عليك انت عاوز منى إيه
الشخص: بليل هتعرفي
منه: لو عاوز فلوس انا هديك الى انت عوزه
الشخص: يا روحى لو على الفلوس انا معايا كتير اوي
منه بصراخ: حرام عليك بقه انا تعبت خلاص.

رمت منه التليفون وقعدت تعيط جامد دخل عليها رعد بسرعة وخدها في حضنة جامد فصلت منه تعيط لحد منامت في حضنة شالها رعد ونيمها على السرير وسبها وخرج واتصلعلى الدكتور يجي.

في غرفة عمار.

دخل رعد على عمار وقعد يصرخ فيه على اهمالة لمنه وقلو انها تعبانة والدكتور جاء بعد شوية
خرج عمار بسرعة لغرفةمنه وبعد فترة جيه الدكتور وامر ان الكل يخرج بعد مرور ربع ساعة خرج الدكتور من عندها.

رعد: مالها يا دكتور
الدكتور: ضغط عصبي
رعد: اه وده من ايه
الدكتور: في عوامل كتير ممكن علشان المذاكرة
فهد: وهي من امتى بتخاف من المذاكرة
الدكتور: خلاص يا جماعة المهم محدش يضغط عليها مفهوم
الكل: مفهوم.

مر النهار وجاء وصل مازن وعائلتة الى قصر الحديدي
مازن: اهلا فهد بيه
فهد: اهلا مازن اتفضل
مازن: الدكتور أدهم والدى
الدكتورة شمس والدتى
يوسف أخويا
فهد: اهلا وسهلا بس انا عارف انك عندك اخت هي فين
مازن: اختى في المستشفى عندها شغل
فهد: تمام اتفضل استريح
مازن: حاضر
جاءت مروة واول مشافت شمس
مروة: شمس مش معقول
شمس: مروة وحشتينى اوى
مروة: كل الوقت ده غياب وشوفى الزمن
شمس: أهو ابني هيجوز بنتك
عمار: هو ايه النظام.

مروة: شمس كانت جارتي وزملاء في المدرسة
سيف: وااااو عرفة او كنت شفتها عارفة كان ايه الى هيحصل
مروة: وايه الى هيحصل
سيف: ولا حاجة كنت حبيتك واتجوزتك
شمس: ههههههههههههه
مازن: في ايه يا جماعة انا عاوز أتجوز
سيف: يا عم اتنيل الى اتجوزو خدو ايه
مازن: جوزونى لميس محدش ايه دعوة
فهد: هيموت ويجوز
الكل: ضحك عليه هههههه
فهد: لإحدى الخدم بسرعة نزول البنات
بعد فترة نزلت لميس وميار و منه.

شمس: ما شاء الله هم دول بناتك يا مروة
مروة: ايوة
أدهم: اكيد ديه العروسة وكان بيشاور على ميار
عمار: لا معلش ده بتعتى انا
أدهم: خلاص يا عم انا هاخد التانية
مازن: لا معلش ده بتعتى انا وشاور على لميس
سيف: خلاص خد الأخيرة
يوسف: لا معلش ده بتعتى انا وشاور على منه
الكل: الى هو اذاى
يوسف: انت بطلب من حضرتك يا فهد بيه ايد منه
فهد: بس منه لسه صغيرة
شمس بفرحة: ولا صغيرة ولا حاجة
فهد: اشوف رأي العروسة.

يوسف: تسمحلى اتكلم معاها شوية
فهد: تمام جدا اتفضل
مازن: وانا كمان ونبي
سيف: روح يا بني دانتا صعبت عليا اوى
مازن: ربنا يخليك لينا يا رب
سيف: روح يا بني ربنا يهديك
خرج يوسف و منه و مازن و لميس.

عند يوسف ومنه.

يوسف: اسمعي كويس هتخشي جوة وهتقولى انك موافقة
منه: انت عاوز منى إيه مش كفايه الى حصل
يوسف: انت قولت اخر كلام عندى تمام
منه: حاضر بس والله العظيم لتندم على كل حاجة عملتها معايا.

عند مازن و لميس.

كان كانريا الحب حوليهم وكانو في غاية من السعادة والانبساط.

بعد فترة توجة الكل الى الداخل وعند وصولهم قد جاء رعد
مازن: اهلا وسهلا استاذ رعد
رعد: اهلا وسهلا
يوسف: أستاذ رعد اذيك
رعد: اهلا وسهلا
جاي الجميع واخذ الحديث مستمر
رعد: ويا ريت بقه العرس خلص كل علاقاتة السابقة
مازن: علاقات سابقة معلش مش فاهم
رعد: اقصد علقتك بالدكتورة ماسة المنصوري
مازن: اه ماسة ده روحى نصي التانى
يوسف: اه ماسة ده قلبي من جوة
رعد: يا برودك منك ليه عينى عينك كده
يوسف: وفيها ايه.

رعد: انت هتستهبل معنديش اخوات للجواز
شمس: انت مش فاهمة مالها ماسة
رعد: ماسة عشيقة ولادك
أدهم: أخرس انا بنتى اشرف من اى حد
الشخص: سيبو يا بابا انا متعودة منه على كده
الكل: ماسة.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة