قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل الخامس عشر

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل الخامس عشر

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل الخامس عشر

توقفنا عندما وصلت ماسة الى منزل خالها الوزير فاروق الشافعي
ماسة: مساء الخير
الجميع وهم يجرون عليها واخذو في الاطمئنان عليها
فاروق: كنتي فين
ماسة: انا جعانة وهو مفيش اكل
فاروق: ردى عليا كنتي فين
مرفت بصوت عالى: فاروق سيب البنت الكل الأول
ماسة: مازن كلمت البرنامج
مازن: هو انتى فيه وإلا فيه
ماسة بصوت عالى: ماااااااااازن
مازن: ايوة وهما في انتظار مكلمةمنك
ماسة: اطلبهم
مازن: حاضر.

اتصل مازن على إلى البرنامج ووصلوة على الهوا
ماسة: مساء الخير
المذيع: مساء النور د / ماسة
ماسة: انا حبه عن طريق البرنامج تبلغ الناس إلى عندهم مريض يجي بكرة الصبح عليا 6 صباحا قاعة ×××× ويجيب معاه التحاليل والاشعة الخاصة بالمريض بس ميجبش معاه المريض.
المذيع: تمام دكتورة وانا هنوه طول الحلقة على كده
ماسة: شكرا جدا ليك مع السلامة
المذيع: مع السلامة
مرفت: الاكل جهز يالا قومو كلو.

نسبهم ياكلو بقى.

في قصر الحديدى.

وصل رعد الى القصر وجلس امام حكام السباحة
شخص: بتحبها
رعد: اهلا عمار
عمار: بتحبها
رعد: هي مين
عمار: ماسة
رعد: يا بني امال لو مشفتهاش بعينك وهي وسط 7 رجالة
عمار: بس معملتش حاجة غلط معاهم
رعد: والاتنين الى رقصت معاهم
عمار: تعرف ان في واحد منهم يشبها
رعد: ونبي اتنيل
عمار: أنت حر بس مترجعش تندم بعد فوات الأوان
رعد: هي منه فين
عمار: في اوضتها بقالها فترة شكلها غريب
رعد: ليه مالها.

عمار: مش عاوزة تقول المهم أخبار الشغل ايه
نسبهم للشغل وروح غرفة منه منذو اللحظة الاولى تراها غرفة طفلة لا تتجاوز عمرها عن العاشرة
تجلس فتاة على السرير تبكى بشدة وتنظر الى يديها وهي شديدة الاحمرار وتتذكر
فلاش باك
وهي خرجة من المستشفي بعد اطمانها على عمار راحت تركب عربيتها إذ بيد تمسكها وتسحبها خلف المستشفي.

منه: انت مين
الشاب: انا يا حلوة
منه: انت عاوز مني ايه
الشاب: وحشتني يا قطة
منه بدموع: ارجوك سبني امشي
الشاب: لا انا هاجى لعلتك اتقدملك
منه: لا من فضلك سبني امشي
الشاب وهو يضغط على ايديها: كلمةكمان وهوريكي
منه: حاضر حاضر بس سيب ايدى ونبي
الشاب: بلاش الدموع ده ماشي امسحي دموعك
منه وهي بتمسح دموعها ذي الأطفال: حاضر ونبي سبني امشي
الشاب: غورى فدهيه وذقها
وقعت منه على الارض ورجليها اتعورت
باك.

منه وهي بتبص على ايديها وعلى رجليها اعمل ايه بس يا ربي باب الغرفة خبط
رعد: مساء الفل وردتي الحلوة
منه: رعدي وحشتني اوى
رعد: مالك يا حبيبتي بتعيطي ليه
منه: مفيش اصل ايدى بتوجعنى
رعد: انا هتصل بالدكتور
منه: لا انا كويسة بس ممكن طلب
رعد: اومري يا قلبي
منه: عوزة انام في حضنك
رعد: قولى كده بقه تعالى نامى
نسيب رعد ينيمها.

عودة الى فيلا فاروق.

الكل قاعد في وش ماسة
ماسة: وحدووووة
الكل: لا آله الا الله
فاروق: امك فضلها حوالى ربع ساعة وتكون ادامك
ماسة: ومين قلها يا فوفا
مرفت: انا جالى الخبر وهي معايا على التليفون
ماسة: والله العظيم حرام عليكم
مر الوقت ودخلت شمس وادهم
شمس: ماسة حبيبتي مالك
ماسة: أهدي يا شمس انا كويسة
شمس: اذاى ده حصل
ماسة بنقورة: معرفش رجالة امن الدولة والمخابرات والوزير ميعرفوش أنا الى هعرف
أدهم: المهم انك كويسة يا قلب ابوكى.

ماسة: دومي وحشتني اوى
أدهم: اذاى نزلتي من العربية قبل الانفجار
ماسة: هو في ايه انت كنت عاوزنى اموت ولا ايه
فاروق: صح عرفتي اذاى
ماسة بصوت عالى: ايه هو كلكم عليه والا ايه
نزل كف على وش ماسة
أدهم: صوتك ميعلاش
الشباب في نفس الصوت: ماسسسسسسة
النساء في نفس الصوت: بنتيييييييييي
ماسة: تمام اوى لو عاوز تضرب تاني معنديش مانع
أدهم: ماسة انا
ماسة: انت ابوية وانا لو عضم في افه تضربني برحتك.

اخدت ماسة مفتاح العربية تليفونها وخرجت
خرجت ماسة بسرعة ولم يسبقها أحد
يوسف: ليه
مازن: هي عملت ايه لكل ده
اسر: انت غلط يا عمي
فاروق: المفروض كنت تخدها في حضنك بلا الضرب
أدهم: انا خايف عليها اوى
مراد: خلاص يا جماعة الى حصل حصل
يوسف: جهاز التعقب بتاع عربيتك شغال
اسر: لا شليتو الصبح قبل متركبها
مازن: طيب هنعمل ايه.

في عربية اسر.

ماسة: ياسين انا عوزاك تيجي
ياسين: مالك يا قلبي
ماسة: وحشتني اوى
ياسين: حاضر الصبح هكون عندك
ماسة: ماشي سلام
ياسين: سلام
انطلقت ماسة على الطريق السريع لسرعة التوجة الى الإسكندرية ( راحة تقابل Rehab Ibrahim ).

عودة الى قصر الحديدي.

تليفون رعد رن
رعد: الو ايوة يا مالك
مالك: الو يا باشا
رعد: في جديد
مالك: خرجت من الفيلا وعلى الطريق السريع
رعد: خليكم وراها من بعيد
مالك: حاضر سلام
رعد: سلام
القا رعد تليفونة على السرير ونام وافتكر
فلاش باك
رعد: مالك عاوز عربية برجالة بسرعة تكون حالا ادام فيلا وزير الداخلية
مالك: امرك يا باشا بس هيحمو مين
رعد: الدكتورة ماسة المنصورى
مالك: حاضر
باك.

ياترا يا ماسة وراكى ايه بكرة هنشوف هو انا حبيتك ولا ايه يا رب.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة