قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل الحادي والثلاثون

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل الحادي والثلاثون

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل الحادي والثلاثون

في صباح يوم جديد في بيت عيلة المنصورى الكبير ابدا منظمي الحفلات في التوافد حتى يبدو في تنظيم خطوبة عمر وميرا
نزل الجميع الى الأسفل وأخذت نارو في القاء الأوامر على الجميع
مازن: نارو حبيبتي هو انتى مش شايفة أننا نقصين
نارو: مين الى ناقص
يوسف: يعني ماسة ورعد
مراد: اكيد ماسة هانم نايمة ورعد باشا اكيد بيشتغل
ماسة من وراهم: مين ده الى نايمة يا حيوان منك ليه
مازن: سلام قولا من رب الرحيم هم بيطلعو امتى.

ماسة: الساعة ستة يا خفيف
مراد: ماسة هانم هو انتى كنتى فين
ماسة: طول عمرك غبى يا روحي
يوسف: عندك حق بس انتى كنتى فين
ماسة: كنت بعمل عجين الفلاحة
اسر: الحمد لله انا الدكتور محرج عليا اكول من العجين ده
ماسة: دانتا اول واحد هتاكل منه
اسر: لا اصل انا صايم النهاردة
سليم: صايم ليه النهاردة
ياسين: تكفير ذنوب اكيد
اروي: لا وانت الصادق ده كله ذنوب لازم يصوم عمرة كله علشان يتغفرلو
ماسة: ههههه شكلك ولا الفلنة امو حملات.

الكل: ههههههههه هههههههههههههههههه
علاء: يعني اكيد ماسة لبسه ترنج اكيد كانت بتجرى
ياسر: السؤال المهم كانت بتجري لوحدها ولا ايه
ماسة: لا طبعا مبعرفش أجري لوحدى كان معايا التليفون
ياسر: مشفتيش رعد
ماسة: شوفت برق ينفع
رعد وهو ينزل: مين بيسال عليا
ياسر: لا يا كبير اصلك طول عمرك شاطر في الشغل وبس
يوسف: مكنش يومك يا خويا
فهد: حفيدى شاطر في الشغل والدراسة وبس
ياسر: حبيبي يا كبير معايا على الخط.

ماسة: خط شبرا وإلا العبور
سليم: لا المحور
رعد: كل واحد عنده كلمة يلمها الواحد مش ناقص على الصبح
مازن: امرك يا برق يوه أصدى رعد
لميس: ههههههههههه بس احنا في الصيف ممكن يبقه شمس
مازن: شمس ده امي يا ميمي
يوسف: ميمي ايه الدلع ده
منه: مش احسن من منامينو
ماسة: ليه كان مزنوق في طبق منامين
رعد: مش احسن من دلع ماس محسسانى انك كهربا
ماسة: نعم هي مين ده الى كهربا على الأقل ماس اسم غالى مش احسن من رودي.

فهد: شكلى كده هموت النهاردة
رعد: مين قلك الاسم ده
ماسة: هههههه فوفا من غير أي ضغط رودي
رعد: حد يمسكلى البت ده
سليم: أمر انت بس يا رودي
ماسة: هههههههه على الاقل اسمة رودى مش سومو
رعد: هههههههههه حلو اوى سومو ده
ماسة: بص يا عمو رعد انا هقولك على أسامى الدلع
اسر سوسو
سليم سومو
ياسين ياسو
يوسف يويو
مازن ميمو
علاء لولو
عمر ميرو
مراد مارو
اروي رورو
ملك ميكو
سما سيمو
ياسمين ياسيمو
انا دانا.

رعد: هما كلهم بينتهو بحرف الواو ليه
ماسة: هههههه كانت أزمة حروف
يوسف: شكل البت ده عوزة يتعمل معاها الصح
اسر: انا من رايك وانتم شباب
الكل: اكيد معاكم
ماسة: اخواتى حبيبي مش هيعملو حاجة صح
اسر: خالص هنضربك بس
يوسف: وهنعضك بس
سليم: وهنشدك من شعرك بس
ماسة: أهون عليكم
الكل: اه تهونى
ماسة: هقول ايه حسبى الله ونعمه وكيل فيكم
ياسين: بتدعي علينا
ماسة: تنحت وشورت وراهم بخوف وصوتت مرة واحده حريقة حريقة.

التفت الكل وبيضورو على الحريق ملقوش حاجة
علاء: يا بنت اللزينة
يوسف: هي راحت فين
رعد: هههههه بقه ده شكل ضباط شرطة وفي جهات أمنية بنت تتحك عليكم يا عيني على الرجالة
ماسة من ورا رعد: ونبي يا خويا الرجالة راحت في الحرب
رعد: الله يهدك يا شيخة بقا انا مخبيكي انتي تتكلمى
ماسة: عادى عادى يقدرو يعملو حاجة
عمر وهو يمسكها من قفاها: بقه الرجالة ماتت في الحرب
ماسة: او ماتت في النكسة او الوكسة
ياسين: دانتى هتتنفخى.

رعد: لا معلش هي جسمه حلو كده
ماسة برومانسية: يعني وزنى حلو
رعد: جامد اوى
علاء: ايه رايكم في شجرة واتنين لمون
ماسة: ممكن مانجة بدل اللمون
رعد: ممكن كل واحد يروح يعمل حاجة مفيدة
ياسر: وانت هتعمل ايه
رعد بسخرية: اكيد هديكو أوامر
ياسين: ليه ان شاء الله على فكرة انا الكبير
رعد: مش بالكبر ولكن بالخبرة
ماسة: وهي تغمز: يا عم الخبرة انت يا عسل
رعد: عمر ممكن تسيب ماسة وتروح توضب نفسك علشان خطبتك ولا ايه.

عمر: عندك حق خدها اهيه
رمي عمر ماسة على رعد مسكاها وكانت في حضنة وضحك وغمزلها
نارو: يالا شباب القطار جاهز
رعد: شكلك مس جعانة اكل عوزة حاجة تانية انا موجود وباس خدها وضحك وغمزلها
ماسة: انت قليل الأدب
رعد: بس بحبك وانتى
ماسة: انا ايه
رعد: بتحبيني
ماسة: لا مش بحبك
رعد: بتحبيني
ماسة: لا مش بحبك
رعد: بتحبيني
ماسة: لا مش بحبك
رعد: مش بتحبينى
ماسة: ماسة بحبك
رعد وهو يقرص خدها: بتحبيني سلام يا قطة وسبها ومشي.

ماسة: والله لوريك يا رعد
انتهى الجميع من الفطار وتوجة الجميع لمباشرة أعمالهم
وبعد فترة وصلت ميار وعمار من السفر
ياسر: سما ممكن التكلم معاكي شوية
سما: ليه
ياسر: هو ايه الى ليه
سما: عاوز تتكلم معايا فايه
ياسر: تعالى نتمشي وهقولك
سما: ليه
ياسر: بت امشي ادامى
سما: انت بتقول لمين بت
ياسر: ليكي يا اخر صبري
سما: عاوز ايه
ياسر: تصدقى انتى صح بقولك ايه تتجوزينى
سما: ليه
ياسر بحنية: علشان بحبك من يوم مشفتك
سما: وايه كمان.

ياسر: وبعشقك وانتى جامده
رعد: يا عم خدها وامشي برة
ياسر: ها يا سما ممكن نتمشي شوية
عمر: هتروحو فين
ياسر بغضب: انا من راي مفيش خطوبة خالص
عمر: برحتك يا عمو
ياسر: عمو فعينك امشي من هنا وانتى امشي ادامى
سما: حاضر متزعقش
مر الوقت وجاء ياسر بعد ما أقنع سما على الخطوبة
أصبحت التجهيزات على اكمل وجه ولما لا وكانت الخطوبة امام شلالات الفيوم الرائعة
استمر الضحك والهزار بين الجميع الى أن جاء أحد الخدم.

احد الخدم: دكتورة ماسة في شخص عاوز حضرتك
ماسة: مين ده
احد الخدم: بيقول من بيت الأزياء
ماسة: خليه يدخل بسرعة
احد الخدم: امرك دكتورة
دخل شخص ومعه ثلاثة أشخاص يحملون علب الفساتين وسلموهم لماسة ومشيو
ماسة: صبايا الفساتين جت افرحو
سما بزعل: بس انا كده مش هلبس فستان خطوبة
ماسة وهي تقعد جمبها: عيب عليكى طول ما انا موجودة محدش يقلق
سما: يعني ايه
ماسة بضخكة جميلة: يعنى احلى فستان خطوبة ليكي انتى وميرا.

ميرا: انتى ان ماسة في الدنيا ربنا يخليكي لينا
ماسة: ههههه وانتم احلى اخوات وأصحاب في الدنيا كلها
ياسر: ايه جو الدراما ديه
ماسة: ماشي يا خفيف
نارو: يالا الكل ينام علشان الناس هيوصلو الصبح
الكل: حاضر
ماسة: نارو ممكن انام معاكى النهاردة
نارو: تعالى يا روح قلب نارو
ياسين: وانا يعني يا نارو
نارو: سبحان الله طول عمر جدك منصور بيحب البنات اوى
ماسة: هو انا مكنتش بحبه من شوية ده كان روحى.

اتجه الكل الكل غرفهم وجاء الصباح واستمر التجهيزات النهائية وجاء الليل حتى تتالق حوريات الحفلة.

داخل أجواء جميلة وعائلية ووسط الأصحاب تمت الخطوبة على اكمل وجة واستمرت الحفلة حتى مشارف الفجر وبعد مغادرة الناس توجة الجميع الى الداخل وسط فرحة وهنا تكلم يوسف.

يوسف: جدو فهد انا عاوز أتجوز
فهد: ومالو يابني على بركة الله
مازن: حبيبي يا كبير ايه رايك اخر الشهر ده
فهد: يعني بعد عشرين يوم مينفعش
ماسة: لا ينفع علشان انا لازم أسافر آخر الشهر الجي
رعد: هتسفري فين
ماسة: هرجع شغلي اكيد
رعد: إلى هو فين
ماسة: بين إيطاليا و كوريا وألمانيا
يوسف: ها قولت ايه يا كبير الليلة
فهد: خلاص على خيرة الله بالتوفيق
مازن: حبيبي والله اخيرا هتلم مع حبيبتي.

الكل: ههههههههه ارحم البت بقت شبه الطماطم
أدهم: يالا يا شباب علشان نلحق ننام علشان السفر الصبح
نارو: السفر بالليل مش الصبح
أدهم: يا امي مينفعش
نارو: انا قولت كلمه ومش هتتغير يالا
ذهب الكل للنوم بعد يوم شاق منهم من نام مرتاح البال ومنهم من نام مشغول البال.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة