قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل الحادي عشر

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل الحادي عشر

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل الحادي عشر

وصلت ماسة البيت ولكن وقفت واتصلت على اليأس
ماسة: هاي اليأس
اليأس: ماستي اخبارك
ماسة: كنت كويسة من شوية وبعد كده حصل حاجة غريبة
اليأس: ايه الى حصل ماسة
ماسة: شكل حد عارف السر القديم وبيهددني
اليأس: وايه الى حصل
ماسة: جالى جواب مكتوب فيه دونا العزيزة
اليأس: متخفيش يا حبيبتي انا موجود
ماسة: شكرا الياس
اليأس: مفيش شكر بين الأخ وأخته
ماسة: سلام
اليأس: سلام.

( اليأس الأندلسي يبلغ من العمر 35 سنة رئيس المافيا الروسيا ).

تجمع الأشقاء في المطبخ
يوسف: هو احنا الى هنعمل الاكل
مازن: اكيد يا بني
اسر: اروي عوزة تاكل بيتزا وبطاطس وبيبسي
يوسف: ماسة عوزة تاكل بردو بيتزا
مازن: وبما ان الشيف جو معانا هيعمل بيتزا
يوسف: طيب يلا يا حلو هات الحاجة ويال
مراد: اعمل حسابي معاك وعمر كمان جيه برا
اسر: انا هقطع البطاطس
عمر: انا هقطع الخضار
يوسف: ما شاء الله الرجالة هي الى بتطبخ والستات برة
عمر: لا وانت الصادق يا وكسه رجالة الداخلية.

مازن: على رايك لو سياده الوزير شفنا هيحولنا موسيقي الشرطة
اسر: متخفش ياخويا سيادة الوزير بيدخل قبليك
ضحك الكل بصوت عالى
أروى من برة: انا جعانة وماسة على الباب ودخلة وهتولع فيكم
مراد: بسرعة ماسة لو جت وملقتش اكل هتضربنا كلنا
مازن: يعينى على الرجالة لما تخاف من ست
ماسة من وراهم: وانا بردو اى ست
مازن: حبيبة قلب اخوكى
ماسة: انا طلعة اغير هدومى
أروى: المطبخ ينطف ويبقة فلة يا عيني على الرجالة لما تطمرمت.

اسر: بيحدف فيها خيارة
أروى: شكرا يا حبيبي
تجمع الجميع حول السفرة علشان يكلو
مراد: هي ماسة فين كل ده
عمر: اهيه نزلة يريتك افتكرت ربع جنية
مراد: ونبي لو شلن مش هيجي
ماسة وهي نزلة كانت بتتكلم وضربت عمر ومراد على دماغهم
ماسة: على فكرة انا بعمل الصح ومحدش يقدر يغلطني ابدا لان تربيتى بتامر بكده
كان الجميع متنح ومش فاهم حاجة
ماسة: سلام دلوقتى وانا الحاجةتجهز كلمنى ماشي باي
ماسة: مالكو فيه ايه.

عمر: هو انتى كنتى بتتكلمي في التليفون
ماسة: اه ليه
مراد: هو فين التليفون
ماسة: في جيبي
مازن: هو انتى كنتي لبسة سماعة
ماسة: اه ليه
مراد: أصل احنا مش شيفنها
ماسة: ليه هو لسه موصلش ليكم أصغر سماعة في العالم
مازن: لا يا اختى دايما انت عندك كل جديد
ماسة: طيب انا جعانة بعد الاكل نتكلم
نسبهم يكلو.

في قصر الحديدى
رعد: انا مش فاهم هي عملت كده ليه
الجد: بصراحة عجبتنى اوى لما قالت ان الغلط من عندها
سيف: هي بصراحة في قمة الأدب و الأخلاق
مروة: صح لزيزة اوى وتتحب بسرعة
رعد: أدب وأخلاق وتتحب انتم بتتكلمو على ماسة صح الى ميعرفش بقول عدس
الجد: هو أنت تعرف حاجة عنها
مروة: هي متجوزة
سيف: لا انا مشفتش دبلة في أديها
رعد: متجوزة يبقه مش راجل انا يسبها كده
الجد: رعد اتكلم على بنات الناس كويس.

رعد: رعد جدى يا حبيبي دانتا ب شفتها وهي قعده بين سبع رجالة
مروة: سبع رجالة يمكن يكونو أصحابها
رعد: بس الشهادة لله رقصت مع أتنين جامدين
سيف: وانت عرفت منين
رعد: شفتها وكانت جامدة اوى
الجد: يمكن خاطبها ولا أخوها
رعد: انا هنام احسن
سيف: عارفة ماسة ده جامدة جدا
رعد: الحقى يا ميرو شكله هيجوز عليكي
مروة: يوم ميفكر هيشوف مروة تانية خالص
سيف: هو انا اقدر ابص لوحده وانتى ملكه قلبي
رعد: سناء يريت شجرة واتنين لمون.

عودة الى فيلا ماسة
ماسة: ها عوزين تعرفو ايه
أروى: هو ليه خلتيتي اسافر
ماسة: يوم مكنت مع ياسر شفت رعد وكان على اخرو ومن عنية عرفت ان فيه حاجة
مراد: من عنية ازاى
ماسة: هو أنت ناسي ان انتم مدربين على قرأة العيون ولغة الشفايف
مازن: وعرفتي ايه
ماسة: انه كلم حد يقطع عليه الطريق فطلبت من ياسر ان اروح الحمام واتصلت بمراد ورتبت معاه وسالته على اقرب قسم
فلاش باك
ذهبت ماسة إلى الحمام
ماسة: هاي مراد.

مراد: هاى ماسة اخب
ماسة: مش وقتك انا في مطعم وعوزة اه اقرب قسم ليا
مراد: على بعد حوالي 30 دقيقة من مكانك
ماسة: عوزاك تروح هناك دلوقتى واول متوصل رن عليا
مراد: تمام
باك
بس ومراد راح وانا اتصلت باروي علسان تسافر بسرعة وبعظ كده اتصلت بالشرطة وقلتلهم انى بتخطف ومراد حرك عربية شرطة بسرعة وفعلا لما رحنا القسم مفيش حوالى خمس دقايق وعرفت ان الاعلام برة ومراد مشانى من باب تانى وده كل الى حصل.

يوسف: وليه عمل معاكى كده
ماسة: علشان سجنت ابن عمه بسبب اهماله المركز
عمر: بس انتي قولتى ان المركز سليم وسبب التاخير الاجهزة
ماسة: ايوة علشان مازيش العمال
يوسف: فيه ايه الجواب الى جالك على الهوا
ماسة: رسمه طفلة قلبها وجعها
يوسف: هعمل نفسي مصدقك
ماسة: عوزة حد فيكم ياجرلي قاعة كبيرة علشان أقابل اهل المرضي
مازن: حاضر اي اوامر تانية يا برنسيسة
ماسة: منحرمش منكم يا احلى اخوات.

اروي: ماسة فضلك معايه شهرين وبعد كده هيقولو ان ماسة حامل من غير جواز
اسر: هو انتى حامل
اروي: اه عرفت لما كنت امبارح في ايطاليا
اسر: يعني انا هبقه اب
ماسة: لق هتبقى ام
مراد وهو يحضن اروي: حبيبة قلب اخوكى يعنى هبقه خالو قريب
يوسف ومازن وعمر وماسة اخذو في مباركة اروي وأسر
ذهب الكل الى منازلهم وتوجهت ماسة الى غرفتها ولكن اتفتح الباب ودخل يوسف
يوسف: الجواب فيه ليه
ماسة: مانا قولت
يوسف: وانا مش مصدقك.

ماسة: برحتك انا عوزة انام
يوسف: ماشي يا ماسة بس هعرف
ماسة: بلاش تعمل عليا ضابط مخابرات دانا تربيتك
يوسف: تمام نامي يا قلبي بس اعرفي ان اخواتك في ضهرك
ماسة: عرفة يا حبيبي انك في ضهرى بقولك ايه تعال نام جمبي
يوسف: حبيبي الصغنن الى بيخاف
ماسة: نام وانت ساكت
خيم النوم على جميع ابطالنا للاستعداد ليوم جديد.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة