قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل الثاني عشر

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل الثاني عشر

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل الثاني عشر

في صباح يوم جديد توجهت عائلة الحديدي إلى المستشفى للاطمئنان على عمار
الجميع: صباح الخير
عمار: صباح النور
الجد: اخبارك ايه دلوقتي
عمار: الحمد لله
مروة: دايمن يا حبيبي تكون بخير
سيف: على فكرة انا قاعد
مروه: روحى للست ماسة بتعتك
عمار: هو حد فيكم شاف الحوار امبارح
الجد: كلنا شفناه
عمار: هي ليه قالت انها استلمت المركز وان العطل كان من الأجهزة
رعد: هتلقيها عوزة تكسب بنط على حسابنا.

ميار: لا يا رعد ده أشهر دكتورة قلب في العالم
الجد: صح ميار بتتكلم صح
ميار: دانا او راجل كنت اتجوزتها ده عليها عيون تدبح ولا شعرها ناعم وحرير كأنك نايم على ريش نعام
رعد: ما شاء الله حتى الستات معجبين بيها
عمار: ليه وهو مين كمان معجب بيها
مروة: عمك المبجل معجب بيها
عمار: اوبا ده ماسة خطر على الرجالة
سيف: والله يا عمرى لو لفيت الدنيا كلها مش هلاقى وحده ذيك
رعد: شجرة واتنين لمون هنا.

عمار: لا انا بقول يخوشو يريحو في الأوضة الى جمبنا
سيف: اخرس يالا انت وهو حبيبتي بتتكسف
اخذو يضحكون ويتسامرون.

في فيلا ماسة
استيقظت ماسة وأدت فروضها وتوجهت إلى الدولاب ولبست ونزلت سألت عن أخواتها الولها في الشغل توجهت ماسة إلى السيارة وتوجهت إلى مستشفى الحديدي وسألت عن رقم غرفة عمار
وصلت ماسة إلى هناك وخبطت ودخلت
ماسة: صباح الخير
الجميع: صباح النور
ماسة: اخبارك ايه عمار
عمار: الحمد لله
ماسة: دايما يا رب
الجد: ماستي الحلوة ممكن اسالك سؤال
ماسة: ليه عملت كده صح
الجد: صح.

ماسة: علشان لو الشركة وقعت العمال والموظفين هيروحو فين
رعد: تصدقى قلبي مس مستحمل طيبتك يعني كده انتي استلمتي المركز بكل الى فيه
ماسة: لو لقيت كلمة واحدة بس اني استلمت المركز هدفعلك الى انت عوزة
رعد: أصدق ايه
ماسة: يعنى شريط الحلقة مش موجود والحلقة على اليوتيوب اتمسحت واحلى حاجة ان الناس بتنسي بسرعة
رعد: انتي ايه شطانة
ماسة: لا انا ملاك مس الناس بتقول ان الأطباء مليكة الرحمة.

رعد: ملائكة الرحمة هما مش انتي دنتى عليكى كمية برود
ماسة: بقولك ايه اطلع برا
رعد: انتى هبلة والله لوريكي لغليكى تركعي ليا
ماسة: يوم مهركع هيكون يوم دخول قبري بس متقلقش انا اتفقت معا ملك الموت ابعت ليه الناس
رعد: مغرورة ومتكبرة
ماسة: انا مغرورة دانا حلوة وعيوني تدبح وشعرى حرير صح ميار
ميار: انا مولتش حاجة
ماسة بضحكة ساحرة خطفت قلب رعد: متخفيش انا مش باكل
سيف: هو بصراحة انتي حلوة اوى.

رعد: يا جماعة شجرة واتنين لمون
ماسة: ممكن مانجة اصل انا بحبها اوى
عمار: وهي المانجة متلقش الى ليكى
ماسة: دانتا بتعاكس بقه
عمار: اموت انا
ماسة: ميار لو عوزة عريس قوليلي وانا اجبلك
ميار: بس هو هيتجوز قتاله قوتلة
ماسة: متخفيش يا روحى شوفى عوزة العريس ضابط في اى جهة
ميار: انتي كده طمنتينى
ماسة: بت اطلعى برة انتى عوزة تموتى الولد
ميار: عادى جدا
ماسة: خلاص عمار انا هكتبلك على خروج النهاردة لانى عوزة المستشفي تفضي.

عمار: يعنى بتبعينى يا ماسة
ماسة: طبعا يا روحى
التفتت ماسة الى الجد
ماسة: جدو عوزاك في كلمة
الجد: حاضر يا بنتي تعالى
ماسة: انا عوزة منك تمضي على عقد منك بينص على كل تكلفة المريض من ساعة ميدخل لحد ميخرج على نفقتك الشخصية وان كل الأطباء نحن خدمتي
الجد: حاضر يا حبيبتي
ماسة: تمام فاضى امتى علشان اتصل بياسر الدمنهوري يمضي نفس العقد
الجد: انهاردة.

ماسة: تمام انا هكلم ياسر دلوقتي ونتقابل في المطعم المطعم قدام المستشفي
الجد: ماشي يا طفلتي
اتصلت ماسة بياسر واتفقت معاه أنه يجي دلوقتى علشان يمضي العقد
اتصل يوسف على ماسة
يوسف: حبيبة قلبي
ماسة: جو روحى وعقلي
يوسف: انتي فين
ماسة: في المستشفي
يوسف: السلسلة بتاعتك معايا
ماسة وهي تضع ادايها على صدرها: مفيش فيده فيك
يوسف: الحق عليا خفت تتكسر وانتي فحضني
ماسة: يا سلام ده على اساس اول مرة انام في حضنك.

يوسف: لا عادي اصلها كانت بتيجي تحت ايدى
ماسة: والله يا جو لو عرفت انك حاطت فيها حاجة هقتلك
يوسف: انا في الطريق هاجيلك
ماسة: تمام يا روحي سلام
لفت ماسة لقت رعد باصص عليها باستحقار ولف ومشي
ماسة هو مالو ده يالا كويس انه غار
بعد مرور نصف ساعة وصل يوسف المستشفي وقابل ناس ولبسها السلسلة وبسها ومشي.

رعد: مكنتش اعرف انك بالسفالة ده.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة