قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل الثاني والعشرون

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل الثاني والعشرون

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل الثاني والعشرون

عند عمر
خرج عمر من مستشفي الحديدي بعد رأيته لماسة وعلى بعد
حوالى مترين شاهد سيارة وقفة في نصف الطريق بشكل
مريب ركن عمر ونزل يشوف في ايه في العربية بس لقي
العربية فاضية وسمع صوت صرخة مكتومة من حارة أخرج
عمر سلاحة ودخل الحارة بخطوات بطية وفوجي بثلاثة
شباب يمسكون فتاة ويحاولون الاعتداء عليها وهي تقاوم
وتبكى بشدة ضرب عمر اول شاب وصارت معركة طاحنة مع.

الشابين التنين وانضم لهم الشاب الثالث بس في الاخر انتصر عمر وهرب الشباب الثلاثة وتوجة عمر الى الفتاة وهي تضم نفسها واخذها عمر من ايديها وخرج برة الحارة و أخذ يسبها ويلعنها على خروجها متأخرة من المنزل.

الفتاة بصراخ: اخرس بقه
عمر بصياح: اخرس تصدقى انك هتباتى في الحجز النهاردة
الفتاة: ولا تقدر انت متعرفش انا مين
عمر بسخرية: هتكونى مين الملكة ديانا
الفتاة: انا الدكتورة ميرا الدمنهوري دكتورة قلب واوعية دموية ويشتغل في مستشفي الحديدي
عمر: هااااااا
ميرا: خرست دلوقتى صح بس انا هوريك
رفعت التليفون وكلمت أخوها وقفلت
عمر: انا اسف جدا
ميرا: لا رد
عمر: انتي متأكده انك دكتورة قلب
ميرا: بصتلو باندهاش.

عمر: اصل قلبي وجعنى اوى ممكن تكشفي عليا
ميرا: لا رد
عمر: انا عمر شاكر
ميرا: لا رد
عمر: عندى 27 سنة واعزب وضابط شرطة وبحب الضحك
ميرا: تقاوم الضحك بصعوبة
عمر: ونبي تبسم اضحكى بقه خلي القمر يطلع وغمزلها
ميرا: لا رد.

عند ماسة.

كانت ماسة تتواصل مع فريقها عن طريق سماعات الأذن و دخلت مكتبها لقت جاك نايم على السرير افلت مع الفريق وجت جنب جاك وبصياح.

ماسة: جاااااااااااااااااااااااك
جاك وهو يقع من على السرير: في ايه مين مات
ماسة:
جاك: الله يلعنك يا شيخة هقطع الخلف بسببك
ماسة: وهي تكتم الضحك هو أنت جاء هنا تنام
جاك: امال اخش معاكى العمليات انا قلبى ضعيف
ماسة: بقي الجلاد قلبو ضعيف الله يرحم
جاك: بقولك ايه اخرسي خليني انام الله يحرقك
ماسة: نام نامت عليك حيطة
جاك: ملكيش دعوة هنام بردو
ماسة: جاك انا خايفة اوى
جاك باهتمام: مالك ماس خيفة من ايه.

ماسة: حسه ان فية حاجة هنحصل معرفش ليه
جاك: طفلتي الحلوة متخفيش انا اموت فداكى
ماسة: ربنا يخليك ليا يا رب
جاك: هي المستشفى ده مفيهاش اكل
ماسة: تصدك انك راجل فصيل
تليفون ماسة بن لقت دكتور التحاليل رد عليه
ماسة: ايوة د / عزت
الشخص: بس انا مش د / عزت
ماسة: برعب انت مين
المجهول: لسه معرفتيش صوتى
ماسة وهي تقعد بصعوبة: انت مين
المجهول: وحشتيني دونا العزيزة
ماسة: انت عاوز مني ايه
المجهول: كلك على بعضك ليا انا وبس.

جاك وهو ياخد التليفون منها: وانا هوصلك لجهنم بأيدي
المجهول: اهلا جاك ولا اقول الجلاد
جاك: لا انا جحيمك الى هوصلك لجهنم ماشى
المجهول: 4 3 2 1 بوووووووووووم.

حدث انفجار في مستشفي الحديدي واصفر عن حالة زعر ورعب وهرج ومرج بين الناس توجه جميع الحرس الى غرفة ماسة لاخرجه هي وجاك من الغرفة ولكن ماسة رفضت الخروج وذهبت مع جاك علشان تعرف ايه الى بيحصل وصلت ماسة وجاك الى مكان الانفجار وشافت على الحيطة كلمة ودنا العزيزة مكتوبة بانار انهارت ماسة في حضن جاك.

عودة لعمر.

بعد مرور بعض الوقت وصل اسطول عربيات نزل منها ياسر بسرعة وتوجه الى ميرا وخدها في حضنة واخذ يطبطب عليها وهي في حضنة ونظر لعمر وقالو.

ياسر: انت مين
عمر: انا الهوا رمانى وانت لافتني
ياسر: نعم
عمر: هو أنت تقربلها ايه
ياسر: أخوها
عمر: حبيبي يا عمي
ياسر: عم الدبب لما يبقي يعميك
عمر: عاوز جوز اختك الوحيدة يبقي أعمى
ياسر: هو فين ده جوز اختي
عمر بفخر: انا طبعا
ياسر: انت مجنون يالا هو انا اعرف حاجة عنك
عمر: انا عمر شاكر عندى 27 سنة واعزب وضابط شرطة وبحب الضحك والهزار وان شاء الله خطيب اختك بس قول يا رب
ياسر: يا رب
عمر: يطاعلك ضب ههههه.

ميرا: ههههههههههه
ياسر: انتي بتضحكي ده اهبل وانتى عبيطة لو اتجوزتو هتخلفو مجانين
عمر: متخفش جوزهالى بس وملكش دعوة
وأثناء ذلك سمع الجميع صوت الانفجار في مستشفي الحديدى
عمر بصراخ: ماسة
ياسر: هي ماسة في المستسفي
ميرا: ايوة ماسة هناك.

جري عمر وياسر على المستشفى وخلفهم البودى جارد ودخلو بسرعة ووصلو الى مكان الانفجار لقوا ماسة في حضن جاك وبتتنفض من الرعب حرب عمر ليها وخدها في حضنة واخذ يطبطب عليها وهي تقاوم الاغماء لحد ما استسلمت للاغماء حملها عمر واتجه إلى غرفة بعيدة
عمر جاك الرجالة بتنضيف الحائط وطمانت الناس وذهب خلف عمر حتى يطمان على ماسة
دخل عمر حجرة ووضع ماسة على السرير وبسرعة طلب من ميرا الكشف عليها
ميرا: ممكن كله بطلع برة.

عمر: ونا مش خارج من هنا
ميرا: ارجوك عمر اخرج برة
ياسر: تعالى عمر خليها تكشف عليها
عمر: هي كانت حسه ان فيه حاجة هتحصل
ياسر: هو أنت تقرب ايه لماسة
عمر: أخوها
جاك: اهدى عمر ماسة قوية لا تخاف
عمر بشرود: يا رب
بعد فترة خرجت ميرا
عمر: فيها ايه
ميرا بحزن: هي كويسة بس عندها ارقاق
جاك: الحمد لله
عمر: انا هدخل ليها
ياسر: تمام
عمر وهو يمر بجانب ميرا
عمر: على فكرة ماسة اختى
ميرا: هااااااا
عمر: غمزلها ودخل.

ميرا وشها حتى الوان ومشيت مع ياسر.

في قصر الحديدى.

في غرفة لميس.

كانت لميس نايمة على السرير زعلانة لقت حاجة بتمشي على وشها بعد كده بوسة على خدها لميس بفزعة.

لميس: مين
الشخص: انا يا قلبي
لميس: مازن حبيبي انا اسفة وعيتط
مازن: وهو بيمسح دموعها مش قولت كذا مرة بلاس دموع لانها بتجرح رجولتي
لميس: اسفة اسفة
مازن: خلاص يا قلبي محصلش حاجة
لميس: يعني انت مش زعلان
مازن بغمزة: حد يزعل من القمر لا ولابس أحمر كمان يخرابي يولاد
لميس: مازن بس بقه بطل تكسفني
مازن: اموت انا في الكريز بلاش تكلى شفيفك انا موجود ونفسي اكل
لميس: بطل القت أدب صحيح هو انت دخلت هنا ازاى.

مازن: من البلكونة يا قلبي
لميس: يالهوي زمان الحرس شافك وهيجو هنا دلوقتي
مازن بضحكة قوية: يا قلبي انا تعلب المخابرات
لميس: يعني ايه
مازن: يعني حاجة كبيرة فهمتي
لميس: لا مفهمتش
مازن: خلاص مش لازم تفهمي اه صحيح جدك بيسال عليا
لميس: يعني ايه
مازن: طلب من لواء ملف كامل عنى
لميس: وهتعمل ايه
مازن: ولا حاجة من حقه يسأل ويطمن عليكى يا قلبي متجيبي بوسة
لميس: امشى يا مازن من هنا خليني انام
مازن: طيب خليني في حضنك.

لميس: براااا يا مازن
مازن: خلاص ماشي وبسها بسرعة ومشي
لميس: مجنون بس بحبك.

في غرفة منه
دخلت منه الحمام ووقفت تحت الدش وأخذت تبكي بشدة واخذى جسدها يرتجف من البرد وبعد فترة خرجت من الحمام وتوجهت الى الصلاة
منه: يا رب انا عارفة اني بعيدة عنك بس انا غلبانة اقف جمبي وحميني من هذا الشخص هو خلاص خد كل حاجة منى يا رب نجيني منه انا خايفة جدى ولا عمار ولا رعد يعرفو دول ممكن يقتلونو وأخذت تعيط بشدة نامت مكانها على سجادة الصلاة.

عند الشخص
هو انا ليه عملت كده في منه ليه قلبي وجعنى اوى لما شفت كسرت عنيها ليه حسيت اني عاوز اخدها في حضني ومخرجهاش منه ابدا انا عارف يا رب ان البداية خلط بس ان شاء الله خير.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة