قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل الثالث والعشرون

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل الثالث والعشرون

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل الثالث والعشرون

في صباح اليوم التالي
البداية عند قصر الحديدي
في غرفة لميس
صحيت لميس علي صوت رسالة في التليفون وكانت من مازن.

( صباح العيون الحلوة طول عمري بحب لون العيون الزرقة بس من سنة و نصف حبيت لون العيون الرومادية لملكة قلبي وروحي وعقلي من يوم مشفتك وبقيت أسير نظرة عملتلك مشاكل كتير بس علشان اشوفك انتى تاني اهم شخص في حياتي بعد توامي اتمني ان نقضي اليوم مع بعض النهاردة لاني شكلي كده في شغل مهم هطلعة لو موافقة كلميني وانتى هتلاقيني في الانتظار بحبك وعمري محبيت حد زيك غير المجنونة توامى احلى بوسة صباحية لاحلى لميسي في الدنيا ).

لميس: ههههههه بحبك يا زومي ربنا يخليك ليا وبعتت رسالة ليه.

( لو حد قلي في يوم أمس هحب وهخرج من دور العصبية مكنتش صدقته بس يوم مشفت العيون الخضرا وانا بقيت أسيرة ليها من يوم مشفتها لقيتها حلوة ولما بتضحك بتبقي أخضر فاتح زي الزرع وأول مرة خفت منها يوم متعصبت لقتها أخضر غامق خفت اوى منها واتمنى طول عمرى اني مشفش اللون ده تانى بحب جنانك وبعشق طفولتك واسيرة رجولتك ان شاء الله هشوفك النهاردة وعزمة نفسى على الغدا على حسابك ب ح ب ك يا اغلى شخص في حياتي ) وضغتط على زر الإرسال وتوجهت إلى الحمام.

في غرفة عمار
صحي عمار وقعد على السرير افتكر انه خلاص كلها أيام وهيملك صاحبة العيون العسلية حب حياتة حبيبتة وبنتة واختو وكل حاجة في الدنيا من صغره وهو الحارس بتعها اى حد كان بيزعلها كانت بتستخبا في حضنة أبتسم وقام دخل الحمام.

في غرفة منه
صحيت منه على صوت خبط على الباب لقت نفسها نايمة على الارض بازدال الصلاة رد على الى بيخبط وقامت أعدت على حرف السرير والدموع عرفة مجراها على خدودها وقالت يا رب ساعدنى اخلص منه بس ازاى بعد معتدى عليا لو حد عرف مش هيخلونى عيشة وهفضحهم وسمعه العيلة كلها لقت تليفونها بيرن برسالة.

( صباح الخير اوعى تفكرى تاذى نفسك علشان لو عملتي كده كل صورك والفديو بتاع امبارح هيكون انتشر على النت والتلفزيون والصحافة وعلتك هتضفضح علي مستو غالى اصلك كنتى جامده اوى بصراحة شوفي بقه سمعه احنا البنات ولا جدك هيستحمل الفضيحة على كبر وهو مريض يعني علتك هتضمر كلها ودلوقتي تبطلى دموع وتروحي تغسلي وشك وتجهزى علشان تروحى الجامعة مفهوم سلام يا جامد )
فضلت منه تعيط كتير وقامت غسلت وشها ولبست ونزلت.

على الاكل
كان الكل متجمع نزلت منه وباست جدها وخضنته جامد وبعد كده رعد بسته وقعدت جمبه
فهد: مالك يا منه
منه: لا رد
رعد: طفلتي الحلوة مالك
منه: لا رد
عمار: وهو بيحط ايده عليها مالك
منه بفزعة ودموع: فيه ايه
رعد: قام قعد جمبها مالك يا حبيبتي
منه: مفيش انا كويسة
فهد: انتي متأكده
منه: ايوة
فهد: ماشي لو عوزة حاجة انا موجود
عمار: بضحك شكل في رحلة وهي عملة الجو ده صح.

منه: بصت للكل وقامت وقفت وقالت اسفة اسفة وسبتهم ومشيت
رعد: هي مالها بقلها كان يوم متغيرة
فهد: روح وراها يا رعد
رعد: تمام وقام باس دماغ امه ومشي
فهد: ميار خلصتي حاجتك ولا لسه
ميار: لسه يا جدو فاضل هموم البيت
عمار: ركزى بس انتى في هدوم البيت وخصوصا النوم
لميس: يا بني بس البت بقت شبة الكاتشب
سيف: كاتشب ولا طماطم
لميس: اهي كلها بتدى اللون الأحمر
فهد: لميس جيلك عريس
لميس: شرقت وقالت عريس مين.

ميار: هتبقي عرسة يا قطة
عمار: وبكرة تحمر ذيك يا قمر
سيف: هو مين حد نعرفة
فهد: ضابط في المخابرات برتبة مقدم
عمار: اكيد اكبر منها بكتير
فهد: لا صغير عنده حوالى 27 سنة
مروة: ما شاء الله صغير وبرتبة عالية
سيف: عليته كويسة
فهد: كل المعلومات هتجيلي النهاردة
لميس: هو عرفني منين
فهد: ايوة هو الى حل مشكله القرية السياحية من حوالى سنتين
لميس: العيل الرزل ده عليه رخامة
عمار: سبحان الله رخم زيك.

لميس: انا همشي ورايا شغل كتير سلام
رعد: رجع ملحتهاش بس خدت معاها عربيتين حرس ليه
سيف: من امتى وهي بتمشي بحرس
فهد: خلاص مس مشكلة انا ماشي
اتجه كل شخص الى عملة.

في عربية منه.

وصلت ليها رسالة
( هو انتى مفكرة لما تمشي بحرس مش هعرف اوصلك تبقى عبيطة اوى سلام يا موزة اريب اوى هتكونى معايا ).

فضلت منه تعيط
احدي الحراس: انسة منه انتي كويسة
منه: اطلع على المطار
أحدي الحرس: بس ازاى الباشا الكبير يعرف
منه: ايوة
وصلت منه المطار وقبل متنزل من العربية تليفونها رن
منه: الو
الشخص: حالا ترجعي مع الحرس للجامعة يا هانم فهمه
منه: حاضر فهمه
الشخص: شطرة يا صغيرتي
أفلت منه وأخذت تعيط كتيييييييييير.

في مستشفي الحديدي.

فاقت ماسة لقت عمر وجاك كل واحد قاعد على كرسي جنبها
ماسة: جاك عمر أصحو جااااك عمررررررر
جاك و عمر: في نفس واحد في ايه
ماسة: ههههههههههههه هبل أصحو بقه
جاك: ماس انتي كويسة
ماسة ببرود: اه جهز نفسك علشان نروح المستسفي التانية
جاك: امرك وذهب
عمر: هو مين
ماسة: ملكش دعوة
عمر: ماشي يا ماسة اعرفي أننا جمبك
ماسة: ماشي يالا امشي سوف وراق ايه.

داخل المخابرات.

اجتمع قائد المخابرات مع رجلته
المدير: عرفنا ان الجلاد وصل مصر من كام يوم
يوسف: إذ ده دخل مصر من غير منعرف
مازن: ظهر فين
المدير: في الاسكندرية
مراد: اوع تقول ان الحادثة بتاعة ضرب النار كانت تبعة
المدير: للأسف صح وكانت معاة واحدة
يوسف: هي مين
المدير: الدكتورة ماسة المنصوري
مازن بغضب: انت بتقول ايه
يوسف: انت اتجننت ماسة اختي اذاي
المدير: هو ماسي ذى ضلها في كل حته ومعاه رجالتو.

مراد: يعني انت عاوز تقول ان اختي تبع المافيا
يوسف: انت اتجننت يا مراد
مازن: مافيا ايه ناقص تقولى انها رئيسة المافيا
المدير: انا قولت الى وصلي
يوسف: انا هعرف بطريقتي
مازن: اوعي تنسى انها اخت مين التعلب والفهد والذئب
خرج يوسف ومازن ومراد من عند المدير واتجه لماسة.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة