قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل الثامن

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل الثامن

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل الثامن

في مطعم خمس نجوم كان يجلس ياسر وصديقة في انتظار وصول ماسة بعد حوالى ربع ساعة وصلت ماسة الى المطعم وتوجه اليها كافة الأنظار ولما لا وهي ملكة جمال سالت الجرسون عن مكان ياسر وتوجهت اليه
ماسة بيسمة ثقة: استاذ ياسر
ياسر وهو مزبهل من تلك الحرية: نعم انا ياسر انتي مين
ماسة: انا جدتك ايها الشاب
ياسر: نعم ماسة المنصوري
ماسة: نعم
ياسر:
ماسة: هتفضلك ساكت كده كتير
ياسر: هااااااااااااا.

ماسة: هههههههههههههههههه هو ايه الى هاا
ياسر: يخربيت ضحكتك جميلة زي صحبتها
ماسة: أفهم من كده انك بتعاكس
مدحت صديق ياسر: بيعاكس بس اموت انا في الجمال
ماسة بحده: أستاذ ياسر شكلك كده عاوز تهزر وانا مش فاضية
ياسر: انا اسف اصل انتي جميلة اوى
ماسة ببرود: تمام خير
ياسر بجديه: انا عندي مستشفي بعرضها عليكى
ماسة: ليه
ياسر: هو ايه الا ليه
ماسة ليه دلوقتى بتعرض المستشفي
ياسر: عادى جدا وفيها ايه
ماسة: اصل انت.

تليفونها رن وكان عمر لحظه
ماسة: هاي عمر
عمر: هاي ماسة اخبارك
ماسة: تمام
عمر: كل المعلومات موجوده
ماسة: تمام
عمر: هو ياسر ادامك
ماسة: اه
عمر: تمام قولى سلام وانا هفضل معاكى على الخط
ماسة: تمام سلام
بعتزر مكالمة مهمة
ياسر: ولا يهمك خلينى اعرفك بنفسى
انا ياسر الد.

ماسة: ياسر مصطفى ابراهيم الدمنهوري / 35 سنة / اعزب / خريج إدارة أعمال / عندك اختاسمها ميرا 22 سنة / في كلية طب قسم قلب واوعية دموية / وير نساء من الدرجة الثانية / المستشفى هدية عيد ميلاد ميرا / عرضت على كلية طب استقبال الطلبة علشان التدريب / عندك مصنع حديد وصلب واسمده وقري سياحية / يتيم وعايش مع جدتك وهي من اصل تركي / مسكت الشغل وانت عندك 18 سنة / ملفك في الداخلية نظيف لحد دلوقتي.

تحب تعرف معلومات تانى
ياسر: ما شاء الله تعرفي اني نسيت مسكت الشركة الشركة امتي
ماسة: اى خدمة تحب تعرف تاريخ يوم تكوينك في رحم امك
ياسر: لاااااااااا كفاية كده
ماسة: المهم عاوز تدينى المستشفي ليه
ياسر: مدحت ممكن
مدحت: حاضر سلام د/ ماسة
ماسة: سلام أستاذ مدحت
ياسر: علشان ده حلم أختي ميرا علشان امي ماتت وهي مريضة قلب وماتت في حضن ميرا علشان كده هي اتخصصت في نفس تخصصك.

ماسة: تمام أستاذ ياسر انا هدرس عرضك بس انت عارف ان الأدوية والتحاليل وإقامة المرضى وكل شي على حسابك الشخصي
ياسر: تمام ممكن اطلب طلب
ماسة: اكيد اتفضل
ياسر: يعني ممكن نرفع الألقاب
ماسة: تمام اه صحيح هو انت مش هتاكلني انا منك اعيط
ياسر: هههههه له متعيطيش هطلب الاكل حالا
وصل الأكل ونسبهم يكلو.

في مكان آخر
نشاهد سيارة حمرا واقفة امام سيارة Jeep ودخل السيارة الحمراء شاى وفتاة وكان الشاب يصرخ في وجه الفتاة وكانت الفتاة تبكى ولكن الشاب لم يتأثر وتركها وذهب فضلت الفتاة تبكى بشدة وتحركت بالسيارة حتى وصلت امام المدافن وأخذت تبكي اماممقبرة بشدة وبعد وقت اتصلت وجاء سيارات واخذتها على قصر الحديدى.

في مكان آخر
نشاهد شاب و فتاة امام النيل وكانو في حالة رومانسية جدا الشاب: وحشتينى أوى يا عمرى
الفتاة: وانت كمان وحشتنى اوى
الشاب: انا خلاص مس قادر ابعد عنك
الفتاة: طيب هتعمل ايه
الشاب: انا هاجى اتقدم ليكى يا روحي
الفتاة: إلى تشوفة يا حبيبي
الشاب: انتي قولتى حبيبي صلاة النبي احسن
نسبهم يحبو في بغض.

نرجع لماسة
بعد تناول الطعام شاهدت ماسة انبهار كل النساء وعندما اقترب صوت خطوات من عطرة عرفت انه رعد الحديدي وفعلا كان هو وجلس على الترابيزة المقابلة لماسة وكانت نظراته غير مبشرة
نظرت ماسةالى ياسر وعرضت عليه الرقص فوافق ياسر
طلبت ماسة اغنية اجنبية
اخذ رعد يغلي من الغضب وهو يشاهد ماسة بين احضان ياسر
ياسر: شكل رعد يعرفك
ماسة: اكيد مش هو صاحب المشروع
ياسر: بس
ماسة: مش فاهمة
ياسر: يعنى انتى محبتهوش.

ماسة: هههههههه انا قلبي ميت الى يفكر يدخله هيموت
ياسر: بس انتي دكتورة قلب بتحي القلوب مش عرفة تحي قلبك
ماسة: هههههه بتهيالك انا احسن وحده عمو القلوب
ياسر: مين
ماسة: هو ايه الى مين
ياسر: الى جرح قلبك
ماسة: شكلك كده نسيت انى دكتورة قلب لو فيه جرح هعلجة
بعد انتهاء الرقصة ذهبو الى الترابيزة مرة أخري وبعد فترة طلبت ماسة الذهاب خرج ياسر مع ماسة وعرض عليها توصيلها ولكن سيارتها جات.

ياسر: وااااو سيارة فيرارى جامدة اوى
ماسة: ههههه انت بتقر ولا ايه
ياسر: ههههههههه لا بس استغربت سلام
غادر ياسر واتجهت ماسة الى السيارة وغادرت ولكن نظرت إلى مراية السيارة لقت سيارة مسرعة خلفها علمت بأنه رعد
ماسة اتصلت باروى
ماسة: اروي خدى بسبورى وروحى المطار بسرعة هتلاقى طيارة خاصة روحى فيها لايطاليا بسرعة
اروى: ماسة فيه ايه
ماسة: نفسي مرة واحدة تقولى حاضر
أروى: حاضر.

ماسة: هتسفري انهاردة وهترجعي الخميس الصبح تمام
اروى: حاضر سلام
اتصلت ماسة على المطار طلبت تجهيز طيارة خاصة بسرعة باسمها
اتصلت ماسة على البرت في ايطاليا وقالتلو يسرب خبر مجاها الى إيطاليا لعمل عملية لطفل حديث الولاده.

اتصلت ماسة على الشرطة وقالت بأن سيارة بتحاول تخطفها وصوتت
كسرت السيارة على ماسة ومن منها رعد
رعد بصوت فحيح الثعابين: بردو جيتي
ماسة: رعد خضضني ممكن تطلع عربيتك يالا سلام
رعد مسك ايدها بقوة: جيتي ليه
ماسة: ممكن تسيب ايدي
رعد: لا
ماسة: والله هعمل حاجة مش هتحبها خالص
رعد: ازاى
ماسة: كده ونزل كف محترم على وشه
رعد: انتي اتجننتي تضربيني
ماسة: علشان انت مش محترم
رعد: والله لدفعك تمن الكف ده غالى.

ماسة: أعلى ما فخلك اركبوة
رعد: ماشى يا ماسة هخليكي تندمي
ماسة: سلام يا شاطر
شدها رعد جامد وحاول يركبها عربيته ولكن جائت الشرطة اخذت ماسة في الصويت نزل بسرعة شرطى وشد ماسة نحيته
ماسة: الحقنى يا حضرة الضابط عاوز يخطفنى
الضابط: متخفيش انا معاكى
الضابط الاخر: نزل قبض على رعد تحت انظارة المندهشة من بكاء ماسة
ذهبو الى القسم وبعد حوالى 10 دقائق ده عسكرى المكتب.

العسكرى: يا فندم الصحافة برة وعرفه بان الدكتورة ماسة المنصوري هنا
رعد: عادي يا فندم دخلهم هنا
ماسة: لا طبعا انت مجنون
رعد: عادى يا حبيبتي
ماسة: حبيتك عقربة يا شيخ
رعد: هههههههههههه
تليفون ماسة رن وكان احدى القنوات الفضائية علشان يعملو لقاء معاها
احدى المعدين: الو د/ ماسة المنصوري
ماسة: ايوة انا د / ماسة
إحدى المعدين: احنا برنامج الساعة وكنا عوزين حضرتك في البرنامج
ماسة: تمام
إحدى المعدين: هو حضرتك في القسم.

ماسة: لا طبعا انا دلوقتي على متن الطائرة راحة إيطاليا
إحدى المعدين: تمام حضرتك هتيجى امتى
ماسة: ان شاء الله هرجع يوم الخميس الصبح
إحدى المعدين: طيب تحبي اللقاء امتي
ماسة: يوم الخميس
احدى المعدين: تمام سلام
ماسة: سلام
كل هذا تحت أنظار الضابط ورعد المندهشة.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة